امروزه به دلیل رقابتی بودن حوزه تجارت، داشتن یک فضای تجاری با طراحی داخلی و طراحی نمای شیک و منحصر به فرد به اصلی مهم در جذب مصرف کننده، مشتری و حتی افزایش رضایت کارمندان تبدیل شده است. فرقی ندارد خواه در دفتر کار و خواه در فروشگاه‌های بزرگ یا کوچک، طراحی دکوراسیون تجاری مناسب به طور چشمگیری میزان رضایت کارکنان و مشتریان را افزایش می‌دهد. بهره گیری از طراحی دکوراسیون داخلی آرام و دوستانه، بین افراد احساسات مثبتی به وجود می‌آورد و حتی باعث بهبود راندمان کاری کارکنان می‌شود. از طرفی اگر محیط شلوغ و سرد باشد موجب کلافگی و بی‌حوصلگی افراد می‌شود.

اهمیت طراحی دکوراسیون تجاری در این نقطه مشخص می‌شود. شرکت‌های طراحی داخلی، ایده و خدمات طراحی متنوعی را ارائه می‌دهند. از این رو بهتر است قبل از تصمیم گیری و شروع کار ابتدا به معرفی طراحی دکوراسیون تجاری و اصول آن بپردازیم.

دکوراسیون تجاری چیست؟

طراحی دکوراسیون تجاری به طراحی داخلی مکان‌های تجاری متفاوت از جمله فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها، ادارات، شرکت‌ها، لابی‌ها، رستوران‌ها و سایر جاهایی که عموم رفت و آمد دارند. ابتدا برای انتخاب و اجرای ایده‌های طراحی برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. به این گونه که طراح داخلی ترند طراحی تجاری فعلی را بررسی می‌کند و سپس برای تکمیل نمای نهایی با معماران همکاری می‌کند.برنامه‌ریزی درست، تفکر و ایده‌های خلاقانه، مدیریت فضای موجود، مهارت و تجربه معمار و اجرای دقیق باعث ایجاد فضای تجاری خوب و جذاب می‌شود. با بکارگیری تکنیک‌های طراحی داخلی می‌توان به فضاهای بصری بی‌نظیری دست یافت. اگرچه ممکن است در نظر صاحبان مشاغل، طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت چندانی نداشته باشد اما طبق آمار از آنجا که فضای داخلی را را به طور قابل توجهی زیبا و جذاب می‌کند باعث رشد و رونق کسب و کار می‌شود.

 

طراحی دکوراسیون تجاری - دکوراسیون تجاری چیست؟
طراحی دکوراسیون تجاری - اصول طراحی دکوراسیون تجاری

در طراحی دکوراسیون تجاری ممکن است از سبک طراحی موجود یا سبک کاملاً جدید استفاده شود. برای مثال این روزها طراحی مدرن و معاصر برای طراحی دکوراسیون داخلی لابی‌ شرکت‌ها، شرکت‌های آی‌تی و فناوری یا ادارات دولتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. با این وجود در طراحی داخلی تجاری می‌توان از ترندهای گذشته نیز استفاده کرد. مثلا از دکوراسیون سنتی طراحی شده با چوب طبیعی استفاده می‌شود یا از سبک طراحی روستایی که حس آرامش و دنج بودن را برای فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها ایجاد می‌کند.

بهره گیری از طراحی داخلی مناسب در فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها باعث جذابیت بیشتر می‌شود. در نتیجه افراد بیشتری وارد فروشگاه می‌شوند و تمایل دارند زمان بیشتری را در فروشگاه و برای خرید صرف کنند. در محیط‌های اداری، طراح می‌تواند طراحی را به گونه‌ایی انجام دهد که تصویر شرکت را به نمایش گذارد. برای مثال یک رستوران می‌تواند از طراحی استفاده کند که نشان دهنده غذاهای آنجا باشد.

اصول طراحی دکوراسیون تجاری

۱. استفاده از فناوری‌های جدید 

در طراحی فضاهای تجاری باید از سهولت کار با تکنولوژی اطمینان حاصل کرد و امکانات سیستم‌های مخابراتی مانند شبکه‌های کامپیوتری، تلفن و شبکه اینترنت مد نظر گرفته شود.

۲. توجه به زیبایی فضا

 در طراحی داخلی یک شرکت تجاری می‌توان با افزودن مبل یا صندلی‌های جدید و رسمی، سالن‌های استراحت و… محیط کار را سرگرم کننده، شیک و زیبا ساخت. 

۳. ارائه فضاهای شخصی

در مشاغلی که بر پایه خدمات به مشتری هستند، مانند رستوران‌ها و هتل‌ها، باید طراحی داخلی به گونه‌ایی باشد که مشتریان احساس راحتی و آسایش نماید.

۴. اطمینان از امنیت

مهم‌ترین نکته در طراحی فضای اداری تجاری ایمنی است. 

طراحی دکوراسیون تجاری

موارد حائز اهمیت در طراحی دکوراسیون تجاری

۱. فضا: بر اساس فضای موجود کل طراحی انجام می‌شود. فضاهای بیش از حد شلوغ یا خلوت بر تعادل تاثیر منفی می‌گذارد.

۲. خطوط: خطوط شامل خطوط افقی، عمودی و پویا هستند. خطوط افقی وجود مبلمان اداری و خطوط عمودی پنجره‌ها و درهای ورودی ایجاد می‌شوند. خطوط پویا مانند پله‌ها.

۳.فرم: فرم‌ها فضا را متعادل می‌کنند. دو نوع فرم وجود دارد: فرم هندسی یا مصنوعی و فرم طبیعی که ارگانیک است. 

۴. نورپردازی: نورپردازی مناسب حال و هوای فضا را بهبود می‌بخشد.استفاده از نور طبیعی برای روحیه کارکنان عالی است. 

۵. رنگ: باید رنگ‌ها را بسته به حرفه و زمینه فعالیت شرکت انتخاب کرد. هر رنگ دارای ویژگی و تاثیر منحصر به فرد خود است.

نقش ویترین در دکوراسیون تجاری

هنگام ورود به یک مرکز تجاری اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند ویترین و طراحی نمای آنجاست. ویترین‌ها علاوه بر زیبایی، دارای کاربرد زیادی هستند. به عبارتی به دلیل وجود سطح رقابتی بالا نصب ویترین‌های تجاری زیبا و گیرا تعیین کننده برنده این رقابت می‌باشند. بوتیک، مراکز خرید یا فروشگاه‌های بزرگ و به طور کلی مراکز تجاری با نصب ویترین شیک و مناسب تجارت خود، فضا را برای مشتریان جذاب، سرگرم کننده و لذت‌بخش می‌کنند.

طراحی و نصب ویترین باید به گونه‌ایی باشد که محصولات شما کاملا در معرض دید افراد قرار گیرد. نحوه نورپردازی، نحوه قرار گرفتن استندها، سبک چیدمان محصولات، استفاده از رنگ‌های مناسب فضا و … باید افراد را ترغیب کنند که وارد فروشگاه شما شوند و یا با شرکت شما همکاری کنند.

نقش اکسسوری و تجهیزات دکوری در دکوراسیون تجاری

بدون شک استفاده از اکسسوری و وسایل دکوری در طراحی دکوراسیون داخلی باعث افزایش جذابیت محیط می‌شود. فرقی ندارد فروشگاه، شرکت و یا هر محیط تجاری دیگر باشد، می‌توان با توجه به حرفه و محیط از اکسسوری‌های متفاوت رنگارنگ مانند تابلو، قاب، مجسمه، گلدان و … استفاده کرد.

طراحی دکوراسیون تجاری - طراحی ویترین مغازه
طراحی دکوراسیون تجاری

طراحی دکوراسیون فروشگاه

خریدار تنها به نحوه چیدمان فروشگاه توجه نمی‌کند. در واقع دکوراسیون داخلی فروشگاه مشتری را جذب می‌کند. ایده‌های طراحی فروشگاه بسته به خلاقیت طراح بی‌پایان است.

در طراحی فروشگاه باید به موارد زیر توجه ویژه‌ایی نمود

 ۱- ویترین: افراد اولین تاثیر را از ویترین می‌گیرند. بهتر است هنگام نصب ویترین علاوه بر موارد ذکر شده، سلیقه عموم را نیز در نظر بگیرید.

 ۲- ورودی: در طراحی در ورودی علاوه بر رفت و آمد باید به نوع نورپردازی، نحوه چیدمان و رنگ‌های مورد استفاده توجه کرد.

 ۳- چیدمان: محصولات را دسته بندی نمایید تا مشتریان در پیداکردن محصول با مشکل مواجه نشوند.

رنگ بندی دکوراسیون فروشگاه و دفتر تجاری

 استفاده از رنگ‌های متناسب با حرفه شما و محصولاتی که عرضه می نمایید کاملا ضروری است. برای مثال استفاده از رنگ قرمز و نارنجی در فروشگاه باعث جلب توجه مشتری به اجناس می‌شود. یا رنگ سورمه‌ایی در شرکت‌های تجاری القاکننده جدیت و رسمیت است.

طراحی دکوراسیون تجاری -

طراحی دکوراسیون تجاری و مسکونی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

اگرچه طراحی دکوراسیون تجاری و مسکونی نقاط مشترک زیادی دارند اما دارای تفاوت‌های زیادی نیز می‌باشند.

 ۱. محدوده و حوزه کاری

یکی از تفاوت‌های اصلی طراحی دکوراسیون تجاری و مسکونی حوزه کاری آنهاست. طراحی داخلی مسکونی فقط به طراحی فضاهایی مانند منازل شخصی، آپارتمان و مجتمع مسکونی می‌پردازد. اما طراحی دکوراسیون تجاری به طراحی حوزه وسیع‌تری از جمله فضاهای اداری، فضاهای صنعتی، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و … می‌پردازند.

 ۲. الزامات طراحی

معمولا در طراحی داخلی مسکونی، نیازها و اولویت‌های مشتریان کاملا مشخص است و طراحی بر اساس خواسته و رضایت فرد است. اما در طراحی دکوراسیون تجاری این کار بسیار دشوار‌تر است. زیرا طراحی برای فضاهای بسیار بزرگ‌تر صورت می‌گیرد که طبیعتا به الزامات و مهارت بیشتری نیاز دارد. برای مثال اغلب ساختمان‌های تجاری دارای آسانسور، سیستم‌های تهویه، پارکینگ، نورپردازی منحصر به فرد و چندین سرویس بهداشتی هستند که همه این موارد باعث چالش بیشتر در طراحی می‌شود.

 ۳. کاربرد تجاری

مهم‌ترین تفاوت طراحی داخلی مسکونی و تجاری در ماهیت سودآوری و بازده ساختمان‌های تجاری می‌باشد. در طراحی دکوراسیون تجاری معمولاً مشتریان طراحی منحصر به فردی را انتظار دارند که منعکس کننده تجارتشان باشد. به عبارت دیگر طراح داخلی باید از ترندهای روز دنیا آگاه باشد و بهترین طراحی متناسب با تجارت مشتری را ارائه دهد. هدف اصلی این طراحی سودآوری و کسب درآمد است. اما در طراحی داخلی منزل هدف اصلی کسب رضایت مشتری می‌باشد.

 

نتیجه گیری

طراحی دکوراسیون تجاری به طور غیر قابل باوری باعث موفقیت در هر شغلی می‌شود. مراکز خرید، رستوران‌ها و یا هر مرکز تجاری مشتری محور دیگر زمانی به موفقیت و سودآوری می‌رسد که بتواند تعداد مشتری بیشتری جذب کند. 

همچنین طراحی دفاتر تجاری و شرکت‌ها باید به نحوی باشد که کارکنان در عین آرامش، سرزنده و با نشاط شوند. نورپردازی نامناسب، فضای شلوغ و … راندمان کارکنان را کاهش می‌دهد.

تماس با پشتیبان آشینه