چرا طراحی داخلی رستوران اهمیت دارد؟ چرا نیاز به طراحی داخلی رستوران داریم؟ تنها کیفیت غذا نیست که می‌تواند بر جذب مشتریان بیش‌تر برای رستوران‌ها تاثیرگذار باشد. فضای داخلی و خارجی رستوران نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر رستورانی باید علاوه بر داشتن غذایی با کیفیت بالا، فضایی جذاب و ایده‌آل هم برای سرو غذا داشته باشد تا برای مشتریان خاطره‌ای ماندگار ایجاد شود. بسیاری از افراد یک روز از هفته را برای سپری کردن وقت با دوستان یا خانواده خود در رستورانی دلنشین و زیبا اختصاص می‌دهند و ترجیح می‌دهند این زمان را در فضایی جذاب و خاص سپری کنند. به همین دلیل هم مدیران رستوران‌هاباید طراحی داخلی و خارجی رستوران را یکی از اولویت‌های مهم برای جذب مشتریان قرار دهند و در صورتیکه رستوران آنها قدیمی شده و نیاز به بازسازی رستوران وجود دارد به این امر اقدام نمایند.

توجه داشته باشید که در طراحی داخلی بیش‌تر نکات فنی در نظر گرفته می‌شوند. مواردی از قبیل نورپردازی، تهویه مناسب، تکنیک‌های کاهش همهمه و سر و صدا، و همچنین قرار دادن المان‌ها در فاصله مناسب از یکدیگر از جمله مواردی هستند که در طراحی داخلی به آن‌ها توجه می‌شود. طراحان داخلی باید در زمینه‌های مختلف از دانش عمیقی برخودار باشند؛ به همین دلیل هم توصیه می‌شود که برای طراحی فضای داخل رستوران از کمک متخصصان در این زمینه استفاده کنید تا فضایی اصولی داشته باشید.

طراحی داخلی رستوران شما باید به گونه‌ای باشد که با سلیقه‌ی طیف وسیعی از مشتریان‌تان همخوانی داشته و در عین حال، فضای مناسبی برای صرف غذا ایجاد نماید. در این صفحه، قصد داریم به طور مفصل درباره نکات و قوانین طراحی داخلی رستوران صحبت کنیم. با ما همراه باشید…

عناصر و مولفه‌های مهم در طراحی رستوران

برای طراحی داخلی رستوران، باید به نکات و موارد زیادی توجه کنید. اولین قدم، انتخاب نام مناسب برای رستوران است. نامی که انتخاب می‌کنید، نقش مهمی در انتخاب سبک و المان‌های فضای داخلی دارد.

همچنین، طراحی منو و لیست غذاهایی که سرو می‌شوند نیز باید با فضای داخلی رستوران هماهنگی داشته باشند.

مواردی نظیر نحوه سرویس دهی و نحوه چیدمان دکور و تزئینات نیز در طراحی فضای داخلی موثرند. این موارد مشخص می‌کنند که سبک رستوران شما باید به چه صورت باشد.

نکات قابل توجه در طراحی داخلی رستوران‌ها

همانطور که پیش‌تر اشاره شد نورپردازی رستوران‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رستوران‌هایی که فضایی بیش از حد تاریک یا روشن دارند برای مشتریان دلنشین نخواهد بود. علاوه بر این شدت نور، زاویه آن، و رنگ نور نیز از جمله نکاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. از تکنیک‌های نورپردازی می‌توان برای تاکید بر برخی از بخش‌های رستوران نیز استفاده کرد. نکته دیگری که اهمیت زیادی دارد تهویه مطبوع است. تهویه رستوران‌ها باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بوی ناشی از طبخ و آماده‌سازی غذاها بیش از حد در محیط پخش نشود. پخش بوی نامطبوع در رستوران می‌تواند مشتریان را آزرده کند. علاوه بر این تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز باید به دقت انتخاب شده و در جای مناسب قرار گیرند. به طور قطع هیچ یک از مشتریان علاقه‌ای به سپری کردن وقت خود در فضایی بیش از حد گرم یا سرد ندارند.

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران
طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران مدرن

یک رستوران مدرن، علاوه بر لیست غذای متنوع و کیفیت بالای غذا، باید طراحی زیبا و شیکی داشته باشد. طراحی نما در رستوران‌های مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است و دلیل آن نیز تاکید این سبک بر روی این است که این فضا، معمولا برای قرار‌ها و ملاقات‌های رسمی انتخاب می‌شوند.

نورپردازی نمای ساختمان، استفاده از میز و مبلمان سبک مدرن، استفاده از پالت رنگی متناسب با فضا، نوع چیدمان وسایل رستوران و… بر روی جذب مشتریان و رضایت آن‌ها تاثیر مستقیمی دارد. به همین منظور، اگر می‌خواهید طراحی داخلی رستوران را از منظر یک کارشناس و متخصص انجام دهید، در مرحله اول بهتر است به یک شرکت معماری شناخته شده و معتبر مراجعه کرده و در جهت دریافت خدمات مشاوره آن‌ها اقدام کنید.

 

هزینه طراحی داخلی رستوران به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه طراحی داخلی فضای رستوران از جمله مواردی است که باید پیش از ثبت سفارش در نظر گرفته شود. هزینه طراحی داخلی بر اساس انتظارات کارفرما، کیفیت کار طراح، و همچنین مخارج لازم برای تهیه متریال‌ها و ملزومات مختلف تعیین خواهد شد. تعیین هزینه طراحی داخلی به فاکتورهای دیگری هم بستگی دارد. برخی از این فاکتورها عبارت است از:

• اعتبار و تجربه شرکت یا طراح داخلی

• متراژ رستوران

• سبک طراحی داخلی

• متریال‌های انتخابی

• کیفیت طراحی

• محل و محدوده رستوران

• نوع قرارداد

به خاطر داشته باشید که مجموعه‌هایی که تعرفه‌ای بسیار پایین‌تر از عرف پیشنهاد می‌دهند قابل اعتماد نبوده و نتیجه دلخواه را ارائه نخواهند داد. بهتر است با نظرسنجی از مشتریان پیشین مجموعه و مشاهده نمونه کارها از انتخاب بهترین طراح اطمینان حاصل کنید. هر اندازه که اعتبار طراح یا شرکت مورد نظر بیش‌تر باشد، می‌توانید از دریافت نتایج مطلوب‌تر اطمینان بیش‌تری داشته باشید.

طراحی داخلی کافی شاپ و رستوران شامل مواردی نظیر انتخاب سبک، انتخاب پالت رنگ مناسب، انتخاب ابزار و المان‌های مناسب، پیاده‌سازی نورپردازی مناسب و توجه به جزئیات فضای داخلی می‌شود.

 

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران
طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون مدرن

نورپردازی نقش مهمی در تثبیت احساس مشتریان دارد. به عبارت دیگر، نورپردازی غلط می‌تواند افرادی که در محیط قرار دارند را خسته کرده و آن‌ها را نسبت به غذایشان بی‌میل کند و در مقابل، نورپردازی درست می‌تواند اشتهای افراد را باز کرده و آن‌ها را سر ذوق بیاورد. اگر نورپردازی به گونه‌ای باشد که چشم‌ها را خسته کند، احتمال اینکه مشتریان دفعه بعد هم به رستوران شما سر بزنند، بسیار کم است.

برای درک بهتر تاثیر و اهمیت نورپردازی بر روی طراحی دکوراسیون مدرن، بهتر است اول به این سوال که فنگ شویی چیست پاسخ دهیم. فنگ شویی یک سبک و راه برای داشتن زندگی بهتر است که بر روی تاثیر محیط بر روی احساس و روحیه ما تاکید دارد. یکی از قواعدی که در فنگ شویی رعایت می‌شود، استفاده از نورپردازی درست برای محیط‌های مختلف است. از آن جایی که محیط رستوران باید به گونه‌ای باشد که افراد مختلف، غذای خود را میل کرده و پس از صرف زمان نسبتا کمی، از آنجا خارج شوند، بهتر است از چراغ‌هایی با رنگ سرد مانند آبی، سبز و… استفاده نشود و به جای آن، از ترکیب نورهای سفید، زرد، قرمز و صورتی استفاده شود.

البته نباید از نور طبیعی محیط نیز غافل شد. چراغ‌هایی که در طول روشنایی روز استفاده می‌شوند باید متفاوت از چراغ‌هایی باشد که در طول شب روشن می‌شوند

اصول طراحی دکوراسیون داخلی رستوران سنتی

فضای دوستانه و صمیمی رستوران‌های سنتی، در بین افرادی که طرفدار سادگی و راحتی هستند بسیار محبوب است. اگر منوی یک رستوران پر از غذاهای سنتی است، بهتر است فضایی که غذا در آن سرو می‌شود نیز متناسب با منو باشد.

یکی از مهم‌ترین اصولی که در طراحی داخلی رستوران می‌بایست رعایت شود، نورپردازی با نور طبیعی است. نور طبیعی باعث ایجاد حس خوب در محیط می‌شود. همچنین، انتخاب رنگ‌هایی که متناسب با فرهنگ آن منطقه یا ناحیه هستند هم اهمیت بسیاری دارد. دکوراسیون نیز باید به گونه‌ای چیده شود که گرما و صمیمیت بین افراد حاضر در رستوران را بیشتر کند. در ادامه، به بررسی ویژگی‌های رستوران سنتی می‌پردازیم…

از ویژگی‌های بارز رستوران‌های سنتی، سادگی و بی‌آلایش بودن فضای آن هاست. برای پیوند رستوران با زمان گذشته، از ایوان‌ها و طاقچه‌های بزرگ، ستون‌های بلند، موزاییک و کاشی‌های زیبا، حوضچه، گیاهان طبیعی به همراه گلدان‌های سفالی، پنجره‌های سنتی همراه با شیشه‌های رنگی و… استفاده می‌شود.

رنگ‌هایی که در رستوران سنتی به کار می‌روند اغلب آبی فیروزه‌ای، قرمز، قهوه‌ای و سبز یشمی هستند.

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران - سنتی
طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

طراحی داخلی باغ رستوران

بسیاری از رستوران‌های سنتی و بعضی از رستوران‌های مدرن، دارای باغ و باغچه هستند. این باغ‌ها، پیوندی با طبیعت برقرار می‌کنند که از نظر مشتریان، خوشایند به نظر می‌رسد. طراحی فضای سبز رستوران، باید طبق اصول و قواعد مشخصی انجام شود. به عبارتی دیگر، سبک باغ آرایی باید متناسب با سبک رستوران باشد.

اگر رستوران سبک مدرن دارد، بهتر است بین باغ و فضای داخلی، دیوار‌های شیشه‌ای قرار داده شود تا افرادی که در فضای داخلی قرار دارند نیز از دیدن منظره باغ لذت ببرند. استفاده از آبنما، چمن، گل‌های طبیعی و زیبا و چراغ‌های مناسب کمک می‌کند تا زیبایی و جلوه باغ چند برابر شود.برای طراحی فضای حیاط، بهتر است استفاده از آلاچیق، تخت‌های مناسب، میز و صندلی چوبی، سقف متحرک، کف‌سازی مناسب و اکسسوری‌های زیبا و جذاب را فراموش نکنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
تماس با پشتیبان آشینه