اصول طراحی داخلی بیمارستان و درمانگاه

 

طراحی ورودی بیمارستان

همانطور که می‌دانید بیمارستان مکانی است که افراد گوناگون با مشکلات روحی و جسمی مختلفی در آن حضور پیدا می‌کنند. معمولاً همراهان بیماران از اضطراب و نگرانی زیادی رنج می‌برند. به همین دلیل هم بخش ورودی باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند از استرس افرادی که وارد بیمارستان می‌شود بکاهد. به طور مثال بهتر است در این بخش از رنگ‌های شاد استفاده شود. علاوه بر این بهرت است بخش پذیرش تا جای ممکن به ورودی نزدیک باشد؛ زیرا می‌تواند موجب کاهش جمعیت و رفت و آمدها شود.

طراحی فضاهای داخلی بیمارستان

هر بیمارستان به چندین بخش متفاوت تقسیم می‌شود که هر یک برای انجام کارهایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش به بررسی اصول طراحی داخلی در برخی از مهم‌ترین این بخش‌ها می‌پردازیم:

سالن انتظار

 

سالن انتظار از جمله بخش‌های مهم بیمارستان است که پذیرای همراهان بیماران خواهد بود. در این محیط باید از نورپردازی و مبلمان مناسب برای القای احساس راحتی و آرامش به مراجعین استفاده شود. علاوه بر این در طراحی پلان درمانگاه بهتر است دسترسی‌های ورودی و خروجی با یکدیگر تداخل نداشته باشند. این بخش باید به گونه‌ای طراحی شود که بیماران و افراد دارای معلولیت به راحتی به آن وارد یا از آن خارج شوند. در بسیاری از بیمارستان‌ها اتاق انتظار باید از اتاق بیماران جدا باشد تا در رفت و آمد کادر درمانی نیز مشکلی ایجاد نشود.

بخش پذیرش

طراحی داخلی بخش پذیرش باید به گونه‌ای باشد که پرسنل بیمارستان به خوبی بر رفت و امد بیماران و همراهان آن‌ها اشراف داشته باشند. در این بخش باید از کانترهای استاندارد و کاربردی و در عین حال زیبا استفاده کرد. در بخش پذیرش باید صندلی به اندازه کافی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند مدت زمان انتظار را به راحتی سپری کنند. اگر سالن بزرگ‌تر باشد ازدحام و شلوغی و همهمه کم‌تر شده و به حفظ آرامش بیماران کمک می‌شود.

بخش کودکان

این بخش از بیمارستان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحی داخلی این بخش می‌تواند تاثیر زیادی بر روان کودکان داشته باشد. بهتر است در این بخش از طراحی‌های جذاب و رنگ‌های روشن استفاده شود. توصیه می‌شود که تخت‌های این بخش نیز به اشکال جذاب و کودکانه باشند تا کودکان روحیه بهتری داشته باشند. در این بخش الزاما نیازی به استفاده از نور طبیعی نخواهد بود. اگر هم کارفرما به داشتن پنجره در اتاق معاینه کودکان تمایل دارد، باید پنجره را در ارتفاعی بالاتر از ۱.۲۰ متر تعبیه کرد.

داروخانه یا درمانگاه

طراحی این بخش از بیمارستان باید به گونه‌ای باشد که تمام قسمت‌های درمانگاه به داروخانه دسترسی کامل داشته باشند. عناصری مانند نور و رنگ در طراحی داروخانه و درمانگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. تخصص‌های بخش درمانگاه معمولاً بر اساس تخصص‌های بخش‌های بستری بیمارستان شکل می‌گیرند. با این وجود تخصص‌های دیگری هم ممکن است در کنار تخصص‌های اصلی در نظر گرفته شوند.

بخش اعمال جراحی

طراحی بخش اعمال جراحی یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های معماری در یک مرکز درمانی محسوب می‌شود. دلیل آن نیز پیشرفت سریع تکنولوژی است که موجب تولید سیستم‌های جدید جراحی می‌شود. این امر می‌تواند موجب افزایش امنیت و آسایش بیماران و دقت پزشک جراح شود. به همین دلیل هم معمولاً برای طراحی فضای داخلی این بخش از نظر پزشکان جراح، متخصصان بیهوشی، پرستاران، و همچنین مسئولان بخش پشتیبانی و خدمات نیز استفاده می‌شود تا بتوان با طراحی مناسب نیازهای جامعه پزشکی و بیماران را به خوبی تامین کرد.

بخش زایمان

بخش زایمان از دیگر بخش‌های بسیار مهم در بیمارستان‌ها است که باید شرایط و امکانات ایده‌آلی را برای بانوان باردار فراهم کند تا بتوانند در محیطی آرام و سالم فرزند خود را به دنیا آورند. برای این بخش باید از برنامه‌ریزی و طراحی معماری دقیق و آگاهانه استفاده کرد تا محیطی مناسب، امن، و دلپذیر برای بانوان و نوزادان ایجاد شود.

بخش‌های مدیریتی

هر بیمارستان باید بخشی را برای امور مدیریتی داشته باشد. اداره‌ی بیمارستان به دست واحدهای مختلفی که زیر نظر مدیر و رئیس بیمارستان هستند صورت می‌گیرد. بسیاری از این فضاهای اداری ممکن است با مراجعه‌کنندگان و بیماران ارتباط مستقیمی داشته باشند؛ اما دیگر فضاها صرفا برای انجام امور داخلی بیمارستان تعبیه شده‌اند. بخش اداری بیمارستان باید در ارتباط مناسب با دیگر بخش‌ها باشند تا کارآمدی و بازده افزایش پیدا کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
این مطلب را به اشتراک بگذارید.
تماس با پشتیبان آشینه