نکات کلیدی طراحی داخلی مغازه

طراحی داخلی مغازه از جمله عوامل بسیار مهمی است که می‌تواند بر نظر مشتریان نسبت به فروشگاه شما تاثیرگذار باشد. در طراحی داخلی به مسائل فنی توجه بیش‌تری می‌شود تا بتوان به بهترین شیوه از فضای موجود استفاده کرد. مهندسان معماری و طراحان داخلی سعی دارند با استفاده از ابزار و امکانات مناسب قدمی در جهت راحتی بیش‌تر مشتریان و مغازه‌داران بردارند. از جمله نکاتی که باید در طراحی داخلی فضای فروشگاه به آن‌ها توجه داشت می‌توان به نورپردازی، تهویه مناسب، مکان قرارگیری قفسه‌ها و ویترین، محل قرارگیری پیشخوان و صندوق و همچنین عوامل امنیتی اشاره داشت.
 
توجه داشته باشید که در طراحی داخلی تنها جلوه ظاهری مغازه مد نظر نیست، بلکه به کاربردی بودن تمام اجزا و استفاده حداکثری از فضا نیز توجه می‌شود. مجموعه‌ای که کار طراحی داخلی فروشگاه خود را به آن می‌سپارید باید از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشد تا بتواند با در نظر گرفتن کاربری فروشگاه و نیاز کارفرما بهترین فضا را طراحی کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیش‌تر نکات طراحی داخلی فضای فروشگاهی بپردازیم. با استودیو آشینه همراه شوید.
موارد مختلفی وجود دارد که می‌تواند در هنگام طراحی داخلی مغازه به شما کمک کند. اولین نکته‌ای که باید در زمان طراحی داخلی فروشگاه به آن توجه داشته باشید، طراحی بر اساس کاربری فروشگاه است. طراحی داخلی که با توجه به کاربری فروشگاه در نظر گرفته نشده باشند، به هیچ عنوان نخواهند توانست زیبایی زیادی را به محیط شما القا کنند.
دومین موردی که باید در هنگام طراحی داخلی فضای مغازه به آن توجه کنید، پیاده سازی یک سیستم چرخش هوا است. عدم برخورداری محیط از یک سیستم تهویه هوا می‌تواند فضا را برای خریداران به شدت نامناسب کند و همین مورد تجربه بدی از خرید را برای مشتریان شما به وجود آورد. رعایت نکات امنیتی علاوه بر آن که می‌تواند امنیت فضا را حفظ کند، حس آرامش خاطر را به افراد حاضر در آن مغازه القا خواهد کرد. استفاده از المان‌های زیبا و جذاب می‌تواند در کنار کارایی، زیبایی را به محیط مغازه شما بدهد.

در طراحی داخلی مغازه چه نکاتی وجود دارد؟

امروزه بسیاری از فروشندگان در تلاشند با استفاده از روش‌های نوین و به روز نظر تعداد بیش‌تری از مشتریان را به کسب و کار خود جلب کرده و فروش و درآمد خود را افزایش دهند. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند بر ذهنیت مشتری نسبت به مغازه و برند تاثیرگذار باشند. یکی از مهم‌ترین این عوامل طراحی داخلی مغازه است. طراحی داخلی فروشگاه باید با در نظر گرفتن اصول و نکات این فن انجام شود تا بتوان در نهایت فضایی شیک و در عین حال کاربردی ایجاد کرد.

معمولاً در طراحی و معماری داخلی به نکات فنی بیش‌تر توجه می‌شود تا بتوانید از فضایی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده کنید. از جمله این نکات می‌توان به محل قرارگیری ویترین‌ها و قفسه‌ها و فاصله پیشخوان و صندوق نسبت به درب خروجی اشاره داشت. در ادامه برخی از نکات قابل توجه در طراحی داخلی فروشگاه را بیش‌تر بررسی خواهیم کرد:

طراحی داخلی مغازه باید با توجه به کاربری فروشگاه صورت گیرد

اولین چیزی که باید برای طراحی داخلی فروشگاه به آن توجه داشت کاربری و نوع فروش است. واضح است که طراحی داخلی فروشگاه لباس باید با طراحی فروشگاه لوازم خانگی و مبلمان متفاوت باشد. به همین دلیل هم معمولاً پیش از هر چیز کاربری فروشگاه مشخص شده و سپس با توجه به اهداف و موارد مورد نیاز می‌توان تصمیمات دقیق‌تری درباره محل و چگونگی قرارگیری هر یک المان‌ها گرفت. دکوراسیون و نوع چیدمان وسایل و آیتم‌ها نیز تا حد زیادی با توجه کاربری مغازه مشخص خواهد شد.

رعایت نکات امنیتی در طراحی داخلی فروشگاه

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در طراحی و ساخت فروشگاه‌ها به آن توجه شود نکات امنیتی هستند. متاسفانه امروزه سارقان با ترفندهای گوناگون اقدام به ربودن برخی از اجناس از مغازه‌ها می‌کنند. با توجه به این موضوع بهتر است از اهمیت نکات امنیتی غافل نشوید. بهتر است مکان قرارگیری دوربین‌های امنیتی با توجه به معماری داخلی و نقشه مغازه صورت پذیرد تا فروشندگان بتوانند به تمام نقاط دید کافی داشته باشند. علاوه بر این بهتر است قفسه‌ها و ویترین‌ها به گونه‌ای در مغازه جای گیرند که فروشنده بتواند به راحتی به تمام آن‌ها دید کافی داشته باشد.

معمولاً پیشخوان و صندوق در کنار درب خروجی قرار می‌گیرند تا صندوقدار نیز بتواند نظارت کافی بر روی اجناس خریداری شده داشته باشد. نوع درب خروجی نیز از دیگر نکاتی است که باید در طراحی داخلی مغازه به آن توجه داشت. معمولاً از درب‌هایی استفاده می‌شود که سنسوری برای تشخیص خروج اجناس خریداری نشده از داخل مغازه داشته باشند.

نقش تهویه هوا در طراحی داخلی مغازه

این نکته در ظاهر مغازه تاثیری نخواهد داشت؛ اما همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور قطع هیچ شخصی به خرید کردن در هوای گرفته و ناخوشایند علاقه ندارد. علاوه بر این دمای مناسب و تهویه مطبوع از جمله مواردی هستند که می‌توانند بر زمان بازدید و خرید کردن مشتریان تاثیرگذار باشند. بدین ترتیب هر فضای بسته از جمله مغازه‌ها باید از تهویه مناسب و کافی برخوردار باشند. بهتر است برای تهویه هوا از دستگاه‌های مناسب در جای درست استفاده شود تا بتوان بهترین نتیجه را دریافت کرد.

نورپردازی هوشمندانه در طراحی داخلی فروشگاه

نورپردازی را می‌توان از جمله نکاتی دانست که هم در طراحی داخلی و هم در دکوراسیون مغازه اهمیت بالایی دارد. توجه داشته باشید که نورپردازی تنها برای روشن کردن فضای فروشگاه نیست؛ بلکه می‌تواند برای تاکید در برخی از نقاط نیز به کار برده شود. بهتر است برای این مورد از کمک مهندسان و متخصصان این زمینه استفاده کنید تا بتوانید نتیجه‌ای مطلوب داشته باشید. شدت، رنگ و زاویه نور باید با در نظر گرفتن کاربری مغازه و محل قرارگیری دیگر المان‌ها مشخص شود.

زیبایی و جذابیت طراحی داخلی مغازه

آخرین نکته‌ای که باید برای طراحی داخلی مغازه به آن توجه داشت زیبایی و جذابیت در کنار کاربردی بودن است. معمولاً برای زیباتر کردن فضای مغازه تغییراتی در دکوراسیون و چیدمان آن ایجاد می‌شود؛ اما مواردی هستند که باید در معماری داخلی نیز در نظر گرفته شوند. شکل دیوارها و متریال استفاده شده برای کف و دیوار می‌تواند تاثیر زیادی بر ظاهر و کلاس کاری فروشگاه داشته باشد. علاوه بر این شکل پیشخوان و ویترین‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای طراحی داخلی فروشگاه خود به مجموعه‌ای معتبر و باتجربه مراجعه کنید تا نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید.

آنچه در طراحی داخلی مغازه به بیان آن پرداختیم

همانگونه که در استودیو آشینه گفته شد، یکی از موارد مهمی که می‌تواند بر ذهنیت و نظر مشتریان نسبت به فروشگاه شما تاثیرگذار باشد طراحی داخلی مغازه است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که به طراحی داخلی فروشگاه خود توجه کرده و برای آن از متخصصان ماهر در این زمینه کمک بگیرید. در این مقاله به بررسی برخی از نکاتی پرداختیم که باید در طراحی داخلی فضای مغازه مورد توجه قرار گیرند. از جمله این نکات می‌توان به محل قرارگیری قفسه‌ها و پیشخوان، امنیت، نورپردازی، و تهویه مناسب هوا اشاره داشت. استودیو آشینه متخصص بازسازی و معماری داخلی می‌تواند در طراحی داخلی مغازه به شما کمک کند.

 
 
 
 
 
 
 
این مطلب را به اشتراک بگذارید.
تماس با پشتیبان آشینه