مزایا و معایب استفاده از آجرنمای ساختمان

آجر نما یکی از انواع مصالح برای ایجاد نمای ساختمان است. آجر نمای ساختمان دارای طرح، رنگ و سازهای متفاوت است. اما بسته به طراحی نما می‌توان از آجرهای متفاوت برای آن استفاده کرد. برخی از این آجرهای نما در طراحی دکور نیز به کار برده می‌شوند. آجر نمای ساختمان علاوه بر مقاومت و استحکام، دوام بالایی نیز دارد. این نوع آجرها در طراحی دکوراسیون تجاری مانند کافی شاپ‌ها، بوتیک‌ها، مراکز خرید و … نیز به کار برده می‌شوند. تمامی این خدمات در شرکت معماری آشینه انجام می‌شود که شما می‌توانید با اطمینان کامل برای بازسازی منزل مسکونی و دیگر موارد به این مجموعه مراجعه کنید. 

استفاده از آجرنمای ساختمان

آجرنمای ساختمان -استفاده از آجرنمای ساختمان

همه ما می‌دانیم که از سقف کاذب، آجر نما، آجرهای دکوراتیو و … برای بازسازی ساختمان استفاده می‌شود. در مقاله‌های قبل درباره اینکه سقف کاذب چیست صحبت کردیم، حال می‌خواهیم آجر نمای ساختمان را بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را با شما در میان بگذاریم. از اصلی‌ترین دلایلی که از آجر نما در نمای ساختمان استفاده می‌شود می‌توان به زیبایی نما اشاره کرد. آجر‌هادر رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در بازار وجود دارند که بسته به طرح مورد نظر می‌توانید یکی از انواع آن را خریداری کنید. همچنین با استفاده از آجر نما می‌توان در طراحی فضای حیاط یا نمای ساختمان طرح‌های مختلفی را ایجاد کرد. آجر نما علاوه بر زیبایی، مقاومت و استحکام بسیار بالایی نیز دارد و در مقابل حرارت زیاد، هوازدگی، تخریب، نفوذ مواد شیمیایی و … مقاوم است.  

استفاده از آجر نما در نورپردازی نمای ساختمان نیز تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که از رنگ‌های تیره آجر نما استفاده کنید، نورپردازی بسیار جذاب و زیبایی خواهید داشت. آجرهای نما عایق حرارت و صوت نیز می‌باشند. به همین دلیل از اتلاف انرژی در ساختمان نیز جلوگیری به عمل می‌آورند. 

 

نمای آجری چیست؟ 

آجرنمای ساختمان - نمای آجری چیست؟ 

به هر نمایی با پوششی از جنس آجر نمای آجری گفته می‌شود. همانطور که می‌دانید آجرهای مورد استفاده از جنس خاک شیل، رس و … می‌باشند. نمای آجری به دلیل زیبایی و نصب آسان بسیار محبوب و پرطرفدار می‌باشد. نصب آجر روی سطوح گوناگون ساختمان از چند روش امکان پذیر است. در واقع هنگام نصب آجرها باید به استحکام آنها توجه نمود تا به راحتی جدا نشوند. در مجموع استفاده از نما آجری علاوه بر افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری موجب استحکام بیشتر نیز می‌شود. توجه داشته باشید استفاده از آجر نما در طراحی داخلی نیز امکان دارد.

 

کاربردهای نمای آجری

آجرنمای ساختمان - کاربردهای نمای آجری

آجر نما سالیان زیادی است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این نوع آجر امروزه نه تنها در نمای ساختمان بلکه برخی از انواع آجر نما در فضای داخلی منازل به شکل دکوراتیو نیز به کار برده می‌شوند. برخی از انواع این آجرها امکان رنگ‌ آمیزی کردن نیاز دارند که می‌توانی به راحتی رنگ دلخواه خود را بر روی آن‌ها اعمال کنید. از انواع آجر نما می‌توان در بازسازی ویلا به سبک مدرن نیز استفاده کرد زیرا برخی از این آجرها بیشتر در طراحی نما و دکوراسیون داخلی مدرن به همراه چوب، آلومینیوم، شیشه یا کامپوزیت به کار برده می‌شوند. 

 

چه مواردی پیش از خرید آجر نسوز مهم می باشد؟

آجرنمای ساختمان - چه مواردی پیش از خرید آجر نسوز مهم می باشد؟

آجرهای نسوز دارای انواع مختلفی مانند آجر نسوز قلیایی، آجر نسوز آلومینیومی، آجر نسوز ویژه و …  می‌باشند. از آجرهای نسوز می‌توان در سبک‌ها و سطوح مختلف از جمله در طراحی ویلا دوبلکس، طراحی ساختمان‌های مسکونی، طراحی دکوراسیون داخلی و حتی هنگام بازسازی بدون تخریب استفاده نمود. هر نوع آجر نسوز دارای مشخصات منحصر به فرد خود است که قبل از خرید باید به آنها توجه نمود. با این وجود به طور کلی هنگام خرید آجر نسوز باید به اندازه و ابعاد استاندارد آن و داشتن نماد استاندارد آجر نما دقت نمود. سایر موارد مهمی که باید با توجه به محل و سایر شرایط بکارگیری به آنها توجه شود عبارتند از:

  • برخورداری از مقاومت کافی در مقابل میزان جذب رطوبت. میزان جذب رطوبت نباید از ۲٪ فراتر برود.
  • مقاومت در برابر یخ زدگی
  • مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا
  • ضد شوره بودن. نمک موجود در این آجرها نباید بیشتر از ۱٪ باشد.
  • سالم بودن و نداشتن هیچ گونه شکستگی یا لب پریدگی. 
  • نداشتن هیچ گونه پیچیدگی 
  • هزینه های نگهداری کم

 

هدف از اجرای نما برای ساختمان

آجرنمای ساختمان - هدف از اجرای نما برای ساختمان

تا کنون از کاربردها و محبوبیت آجر نماها سخن گفتیم. اما شاید این سوال مطرح شود که هدف از اجرای نما برای ساختمان چیست؟ پاسخ این سوال به شرح زیر است:

 

  • ایجاد زیبایی چشمگیر
  • ایجاد عایق حرارتی و صوتی  
  • ماندگاری و طول عمر زیاد
  • صرفه جویی در هزینه نگهداری
  • نصب آسان و مستحکم

 

آجر نسوز نما مناسب اجرا در چه نماهای ساختمانی است؟

آجرنمای ساختمان - آجر نسوز نما مناسب اجرا در چه نماهای ساختمانی است؟

از آجر نسوز نما جهت پوشش دیوارهای بیرونی ساختمان‌هایی مسکونی، اداری، تجاری، نمای آپارتمان‌ها، فضاهای بیرونی باغ و حیاط و پوشش دیوارهای فضای داخلی استفاده می‌شود.

 

مزایا و معایب خرید انواع آجر نما

آجرنمای ساختمان - مزایا و معایب خرید انواع آجر نما

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم مزایا و معایب آجر نما را بررسی کنیم تا شما بتوانید راحت‌تر از بین نمای آجری یا انواع نماهای دیگر نمای ساختمان مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

 

فواید آجر نما:

  • آجر نما شوره نمی‌زند زیرا مواد اولیه متفاوتی نسبت به آجرها قدیمی در آن به کار رفته است. 
  • سرعت نصب و اجرای نمای آجری بسیار بالا است. 
  • آجر نما عایق صورتی مناسبی برای جلوگیری از ورود صدا به ساختمان می‌باشد. 
  • برای زیباتر شدن نما میذتوان از آجر نما به همراه شیشه، کامپوزیت، چوب و … استفاده کرد. 
  • آجر نما عایق حرارت است و تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرما را تحمل می‌کند. 
  • علاوه بر مقاومت و عایق صدا بودن ضخامت و وزن کمی دارد. 
  • این آجر در رنگ‌های مختلف در بازار قابل خریداری می‌باشد. 

 

معایب آجر نما:

  • در صورتی که می‌خواهید از آجر در نماهای داخلی استفاده کنید باید توجه داشته باشید که به دلیل وجود روزنه‌های بسیار کوچک بر روی سطح آجر ممکن است درون این روزنه‌ها گرد و غبار و آلودگی بنشیند. 
  • از نصب آجر در قسمت بالایی اجاق گاز بپرهیزید زیرا ذرات چربی به درون آجر نفوذ می‌کند و باعث به وجود آمدن آلودگی در درون آجر می‌شود. 
  • استفاده زیاد از آجر در طراحی داخلی زیبایی را از دکوراسیون می‌گیرد در نتیجه در صورت استفاده حداکثر بر روی یک دیوار به کار برده شود.

 

نکات مهم در اجرای نمای آجری

آجرنمای ساختمان - نکات مهم در اجرای نمای آجری

۱. انتخاب کردن آجر استاندارد

انتخاب آجر نما استاندارد یکی از موارد دشوار است زیرا انواع مختلف آجر در سایزها و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند. در نتیجه منطقی‌ترین حالت برای انتخاب آجر نمای استاندارد سپردن خرید آن بر عهده معمار یا طراح است. 

 

۲. انتخاب نصاب با تجربه آجرنما

برای اجرای صحیح نمای ساختمان با استفاده از آجر نما باید در انتخاب نصاب دقت لازم را به خرج دهید. در نتیجه داشتن یک نصاب با تجربه و حرفه‌ای می‌تواند به شما در داشتن نمای شیک و زیبا کمک کند. 

 

۳. انتخاب سنگ مناسب برای زیرسازی آجر نما

سنگ زیر‌ساز برای اجرای نمای آجری مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب این مورد نیز باید توسط نصاب انجام شود زیرا کاملا تخصصی می‌باشد. اما لازم است بدانید که رنگ آجر با رنگ سنگ باید متضاد باشد. 

 

۴. بندکشی آجر نما

بندکشی آجر نما از مراحل آجر اجرای نمای آجری می‌باشد. برای بندکشی باید از ملات استاندارد استفاده کنید زیرا با اجرای بندکشی شما از نفوذ رطوبت به آجرها و در نتیجه پوسیدگی و شوره زدن آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورید. 

 

انواع آجر برای استفاده از آجر نما در نمای ساختمان

آجرنمای ساختمان - انواع آجر برای استفاده از آجر نما در نمای ساختمان

آجر نماها بسته به ویژگی و مشخصات متفاوت خود به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند.

 

۱. آجر نما شاموتی

آجر نما شاموتی نوعی از آجر نسوز و بسیار بادوام می‌باشد و در رنگ‌هایی نظیر زرد، زرد مایل به نارنجی، قهوه‌ایی تیره، روشن و نارنجی تیره و سایزهای متنوع تولید می‌شود.

 

۲. آجر نما پلاک

این نوع آجر‌های ضد شوره دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل تغییرات محیطی و دمای بالا می‌باشند که در رنگ‌های زرد، قوه‌ایی و نارنجی تولید می‌شوند. 

 

۳. آجر نما رستیک

آجر نما رستیک نیز نوعی آجر نسوز به حساب می‌آید که هم در طراحی نمای بیرونی و هم در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

۴. آجرنما حصیری

این نوع آجر نما دارای بافتی حصیر مانند می‌باشد که در رنگ و طرح‌های متنوع تولید می‌شوند. یک مدل از این آجر به صورت لعابی تولید می‌شود که دارای مقاومت بسیار بالا تری در برابر اشعه فرابنفش خورشید است.

 

۵. آجر نما کرکره‌ای

در مقایسه با سایر آجرنماها این نوع آجر دارای زیبایی منحصر به فردی است. آجر نما کرکره‌ای از مزایایی همچون حفظ دما و مقاومت بالا در برابر هر شرایطی برخوردار است.

 

۶. آجر نما لعابی

با قرار دادن روکش لعابی روی آجرهای معمولی آجر نما لعابی ایجاد می‌شود. لعاب ذکر شده دارای رنگ‌های متنوع است. این آجر نماها در برابر تغییرات جوی، نفوذ رطوبت، فرسایش و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند.

 

۷. آجر نما نسوز

محبوب‌ترین و پرکاربردترین آجر نماها، آجر نسوز است که در برابر حرارت حرارت بسیار مقاوم می‌باشد.

 

چرا پیمانکار نما برای اجرای نما آجری از آجر نسوز استفاده می‌کنند؟

 

پیمانکاران برای حفاظت از بنا در برابر آتش‌سوزی، تغییرات جوی، نفوذ مواد شیمیایی و … از آجر نسوز استفاده می‌کنند. آجر نسوز ویژگی‌های بی‌شماری دارد از جمله: 

  • عایق حرارتی و صوتی
  • مقاومت زیاد در برابر ضربه، یخ زدگی، آتش‌سوزی، رطوبت و ریزش
  • وزن کم و قابلیت اجرا در ساختمان‌ها مرتفع

 

عوامل موثر در استفاده پیمانکاران نما از آجر نسوز چیست؟

  • کیفیت بالا
  • ابعاد استاندارد
  • استفاده از رنگ طبیعی
  • عدم تغییر رنگ به مرور زمان و در اثر تابش نور خورشید
  • استفاده از متریال با کیفیت و مرغوب
  • دارای مقاومت در برابر خراش و خط خوردگی
  • مقاوم در برابر نفوذ مواد شیمیایی 
  • ضد حریق
  • طول عمر زیاد 
  • دارای رنگ‌های مختلف 

در این مقاله درباره آجر نمای ساختمان صحبت کردیم و گفتیم که استفاده از آن مزایای بسیار زیادی دارد. نماهای آجری نسبت به نماهای سنگ یا انواع دیگر نماها قیمت مناسب‌تری دارند و مقرون به صرفه هستند. در عین حال، با توجه به رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت نماهای آجری طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. حال می‌توانید با در نظر گرفتن سلیقه و بودجه خود یکی از انواع آجر نماها را انتخاب کنید تا طراحی نمای شما آغاز شود. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۲ دیدگاه
فواد
بهمن ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

شما طراحی نما ساختمان هم انجام میدهید؟
در شهرستانها چطور؟

    ashineh.admin
    اسفند ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر؛
    بله ، طراحی نما در سرتاسر ایران پذیرفته میشود .

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه