تفاوت دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی چیست؟

احتمالا برایتان پیش آمده که تصمیم به بازسازی بنا یا تغییر دکوراسیون داخلی منزل، دفتر کار و … گرفته باشید. بنابراین برای یافتن شرکت ارائه دهنده خدمات مورد نیاز سرچ و جستجو می‌کنید. در حین جستجو و دیدن نمونه کارها با دو عبارت طراحی دکوراسیون داخلی منزل و طراحی دکوراسیون داخلی می‌شوید. می‌بینید گروهی از افراد حرفه‌ایی خود را با نام طراح داخلی می‌نامند و گروهی دیگر با نام دکوراتور. بدون شک از خود می‌پرسید تفاوت دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی چیست؟ و سوال مهم‌تر این است که کدام یک نیاز شما را برطرف می‌سازد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.


تفاوت بین دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی چیست؟

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی - تفاوت بین دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی چیست؟

افراد معمولا دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی را یکی می‌دانند اما این دو اصطلاح در حالی که شباهت زیادی دارند کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. طراحی داخلی هنر و علم درک عملکرد افراد برای ایجاد فضاهای کاربردی در داخل ساختمان می‌باشد، در حالی که دکوراسیون داخلی، تزیین فضا با استفاده از عناصری زیبا برای دستیابی به فضایی خاص است. در مجموع، در طراحی داخلی ممکن است فضایی تزئین شود، اما در دکوراسیون داخلی، طراحی صورت نمی‌گیرد.

 

طراحی داخلی چیست؟

فرایند طراحی داخلی از یک روش سیستماتیک و هماهنگ برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های کارفرما استفاده می‌کند. طراحی داخلی، شامل نقشه‌کشی و ساخت‌و‌ساز فضاهای داخلی به دست انسان است که ارتباط نزدیکی با معماری دارد. به زبانی ساده فرآیند طراحی داخلی شامل محیط بیرونی ساختمان نیز می‌شود. ممکن است گمان کنید طراحی داخلی فقط برای خانه‌های بزرگ یا طراحی ویلا است اما این ذهنیت اشتباه می‌باشد. هر کسی با هر درآمد و شخصیتی می‌تواند از این هنر زیبا نهایت لذت را ببرد. در حالیکه طراحی برای ایجاد فضایی زیبا و دلنشین به دوران تمدن اولیه بشر برمی‌گردد، اما رشته طراحی داخلی تقریبا جدید است. 

 

طراحی دکوراسیون داخلی چیست?

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی - طراحی دکوراسیون داخلی چیست?

شاید این سوال برای شما مطرح شود که طراحی دکوراسیون داخلی کیست ،  برای پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که دکوراتور یا طراح دکوراسیون داخلی کسی است که با آگاهی از قواعد اولیه طراحی به می‌پردازد. به عبارتی نحوه قرار گیری وسايل موجود در فضای داخلی ساختمان مانند مدل چیدمان مبل، ست بودن رنگ وسایل با پرده و … بر عهده دکوراتور است. طراحی دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر را برای افراد خوشایند‌تر و مطلوب‌تر می‌کند. مزیت هنر طراحی دکوراسیون برای افراد علاقمند به طراحی این است که برای ورود به بازار کار نیاز به مدرک تحصیلی و دانشگاهی نیست. در واقع فقط باید اصول پایه معماری و طراحی داخلی را فراگرفت. زیرا این رشته همچون معماری با ساختمان و اجزاء آن و همچنین مشابه با طراحی داخلی منزل است که با محیط‌های داخلی سروکار دارد.

تشخیص و تفاوت عملکرد دکوراتور با طراح:

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی - تشخیص و تفاوت عملکرد دکوراتور با طراح

اگر می‌خواهید استایل محیط داخلی را تغییر دهید از دکوراتورها کمک بگیرید. مهارت دکوراتور زیباسازی، تغییر دکور، تغییر چیدمان اثاثیه منزل و از این قبیل کارها می‌باشد. دکوراتورها نمی‌توانند ساختار یا سیستم برق کشی، لوله کشی و … را تغییر دهند. بلکه می‌توانند با توجه به روحیه و شخصیت شما، رنگ، نحوه چیدمان اثاثیه و … را انتخاب نمایند. در واقع آنها به دکوراسیون داخلی منزلتان جانی دوباره می‌بخشند.

اما برای ایجاد تغییرات کلی در منزل، دفتر کار و …  باید به طراحان داخلی مراجعه کرد. وظیفه طراح داخلی طراحی و اجرای تغییرات ساختاری مانند نصب دیوار، حذف یا اضافه کردن پنجره و … است. مهم‌ترین اصل طراحی داخلی توجه و متمرکز بودن به فضای مورد نظر است. طراح داخلی فضا و تغییرات احتمالی را آنالیز می‌کند. سپس با توجه به آن به طراحی دکوراسیون داخلی و اجرای آن می‌پردازد. اگر قصد طراحی ویلا و بازسازی دارید، کمک گرفتن از طراح داخلی بهترین کار است.

 

تفاوت‌های معماری داخلی با طراحی داخلی

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی - تفاوت‌های معماری داخلی با طراحی داخلی

اصلی‌ترین تفاوت‌ بین معماری داخلی با طراحی داخلی مهارت فنی و میزان دانش می‌باشد. به طور خلاصه، طراحی داخلی به مراتب از معماری داخلی آسان‌تر است. معمار داخلی باید درباره آنالیز طراحی، ایجاد محیط داخلی، اصول طراحی پلان و … دانش کافی باشد. به عبارت دیگر آگاهی از اصول معماری، طراحی صنعتی و هنر طراحی لازمه معماری داخلی است.

در معماری داخلی امکان تغییر و بازسازی ساختار کلی طراحی فضای مورد نظر وجود دارد. برای مثال می‌توان یک خانه ویلایی را حتی بدون تغییر در نمای بیرونی به یک آپارتمان چند طبقه تبدیل کرد. 

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های معماری داخلی با طراحی داخلی، وضعیت ساختمان است. اگر بازسازی یا ساخت بنا تمام نشده و در حال اجرا است، این شرایط به معنی نیاز به معماری داخلی می‌باشد. اما اگر کار به پایان رسیده باشد و فقط طراحی دکوراسیون داخلی باقی مانده باشد باید به سراغ طراحی داخلی رفت.

معماری داخلی شامل ساخت یا بازسازی قسمتی از بنا است. این در حالی است که طراحی داخلی شامل نحوه نورپردازی فضا، رنگ و در کل زیباسازی محیط داخلی می‌باشد. 

به طور خلاصه معمار داخلی علاوه بر ساخت و ساختار، به ایمن‌سازی، مصالح و … را نیز در نظر می‌گیرد. اما طراح داخلی فقط به ظاهر و زیبایی فضای داخلی اهمیت می‌دهد.

 

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور در چیست؟

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی - تفاوت طراح داخلی با دکوراتور در چیست؟

اگر چه گاهی اوقات کلمات طراح داخلی و دکوراتیو به اشتباه جای یکدیگر نام برده می‌شوند اما در واقع کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. دکوراتور با استفاده از تجهیزات و اکسسوری‌های مخصوص و متنوع به زیباسازی و تزیین فضا می‌پردازد. اما همانطور که از اسمش پیداست وظیفه طراح داخلی طراحی فضا کاربردی است. 

تفاوت دیگر دکوراتور با طراح داخلی این است که طراح برای ورود به عرصه طراحی به صورت حرفه‌ایی باید مدارج علمی و دانشگاهی را گذرانده باشد. این در حالی است که دکوراتورها برای کسب پروانه فعالیت به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند و فقط با گذراندن دوره کوتاهی درباره اصول طراحی داخلی می‌توانند مشغول به کار شوند. 

مهارت‌های خاص دکوراتورهای داخلی

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی - مهارت‌های خاص دکوراتورهای داخلی

دکوراتورهای حرفه‌ایی برای موفقیت در حرفه‌شان حتما باید به چند مهارت مهم به صورت تخصصی تسلط داشته باشند. 

۱. روانشناسی رنگ‌ها

آشنایی کامل با رنگ‌ها و تاثیر آنها باعث می‌شود طراح متناسب با فضا بهترین رنگ را انتخاب نماید. در حقیقت دانش روانشناسی رنگ‌ها و نحوه ترکیب آنها به دکوراتیو کمک می‌کند تا به طور خلاقانه فضای مورد نظر را طراحی کنند. حتی ممکن است این مهارت به امضا و اعتبار طراح تبدیل شود.  

۲. قدرت شناخت فضا

ویژگی که طراح داخلی حرفه‌ایی را از سایر طراحان متمایز می‌کند، قدرت شناخت فضای مورد نظر است. دکوراتیو باید بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خوبی محیط را آنالیز و شناسایی کند و متناسب با آن بهترین طرح ممکن را اجرا نماید. طراحی باید به گونه‌ایی باشد که علاوه بر زیبایی، مطابق میل و خواسته مشتری انجام شود.

۳. کارایی

هر یک از اتاق‌ها و فضاهایی که طراحی می‌شوند ویژگی و کاربرد مخصوص به خود را دارند. یک  دکوراتور حرفه‌ایی باید بتواند این کاربردها و ویژگی‌ها را برای هر فضا به طور مشخصی طراحی و اجرا نماید. طراحی تمامی اتاق‌ها (مانند آشپزخانه، اتاق خواب‌ها و …) باید به گونه‌ایی باشد که رضایت مشتری جلب شود. برای مثال طراحی اتاق خواب یک دانشجو با طراحی اتاق خواب یک کودک کاملا متفاوت است. این مهارت به توانایی دکوراتیو داخلی بسته است که بتواند خواسته مشتری را برآورده سازد و طراحی همچنان زیبا باقی بماند.

۴. برقراری تعادل

مهم‌ترین مهارت دکوراتور داخلی توانایی در نحوه چیدمان وسایل و مبلمان به صورت متعادل است. دکوراتور باید هنگام طراحی همه جزئیات (از وسایل کوچک گرفته تا نحوه نورپردازی و روشنایی) را در نظر بگیرد تا هارمونی ایجاد شود. فضا باید نه آنقدر شلوغ و کلافه کننده باشد و نه آنقدر خلوت و سرد. طراحی فضا باید به گونه‌ایی باشد که به ساکنان انرژی مثبت و آرامش بخشی منتقل سازد.

۵. دانش کامپیوتری

داشتن دانش آی‌تی و توانایی استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط و مورد نیاز، نه تنها در کیفیت و سرعت آماده سازی طرح‌ها موثر است بلکه کار را برای دکوراتورهای داخلی نیز آسان می‌نماید.

۶. مدیریت سازمانی

معمولا به طور همزمان پروژه‌های مختلفی با روند‌های خاصی به دکوراتورهای داخلی پیشنهاد می‌شود. دکوراتورها باید بتوانند این شرایط را با نظم مدیریت کنند. این توانایی مانع تاخیر در تحویل پروژه و سایر مشکلات می‌شود.

۷. کنترل بودجه و زمان

برای تحویل و اتمام هر پروژه‌ایی بودجه و زمان معینی مشخص می‌شود. دکوراتور باید بتواند بودجه و زمان را مدیریت نماید. اینجاست که مدیریت سازمانی مناسب بسیار مفید خواهد بود.

۸. آگاهی از ترند‌ها و تاریخچه طراحی

آگاهی از سبک و استایل‌های مختلف طراحی داخلی به طراح کمک می‌کند بتواند از ایده‌های خلاقانه و جذابش رونمایی کند. ممکن است برخی از طراحان فقط به یک سبک مسلط باشند. با این وجود به روز بودن و آگاهی از جدیدترین ترند‌ها بسیار ضروری است. طراح داخلی می‌تواند با کمی نبوغ و دانش کافی، سبک‌های مختلف را ترکیب نماید و طرحی بی‌نظیر بیافریند.

 

۹. روابط اجتماعی عالی

شغل طراحان داخلی به گونه‌ایی است که دائما با افراد متفاوتی در ارتباط هستند. به همین دلیل دکوراتور باید مشتری مدار باشد و بتواند به درستی و مناسب با شرایط موجود با مردم روابط مناسبی ایجاد نماید. داشتن روابط اجتماعی عالی باعث می‌شود طراحان در همه مواقع از امضای قرارداد گرفته تا اتمام پروژه به موفقیت برسند و مشتریان خود را حفظ کنند. 

۱۰. آماده سازی محیط کار

قطعا وقتی وارد محیط کار می‌شود از جو آنجا انرژی دریافت می‌کند. بنابراین لازم است با به کارگیری دانش خود رنگ، دکور و … دفتر کارتان را طوری طراحی نمایید که توجه مشتری جلب شود و به مشتری دائمی شما تبدیل شود.

 

نتیجه گیری

سالیان سال است که تفاوت دکوراسیون داخلی با طراحی دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی هردو قسمتی از صنعت زیبای طراحی می‌باشند و طبیعی است که تشابه و تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم به طور جامع درباره تفاوت آنها توضیح دهیم. اگر کماکان قصد بازسازی یا انجام تغییراتی در منزل یا شرکت خود را دارید و نمی‌دانید باید از طراح داخلی یا دکوراتور کمک بگیرید. می‌توانید به سایت ashinehstudio.com مراجعه نمایید و با کارشناسان ما مشورت کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۸ دیدگاه
فاطمه
آبان ۱۹, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و روز به خیر
در خصوص دوره های کاراموزی معماری و دکوراسیون داخلی شما برنامه ای دارید؟

    ashineh.admin
    آبان ۲۰, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام روزتون بخیر ؛
    بله ، برای دوره های کارآموزی استودیو معماری داخلی و دکوراسیون آشینه میتوانید فرم موجود در بخش استخدام و کارآموزی رو پر کرده تا همکاران ما با شما تماس گرفته و مراحل را برای کارآموزی طی کنید همچنین مقاله ای در باره ی کارآموزی و بخصوص کارآموزی معماری و دکوراسیون داخلی در وبسایت ما برای مطالعه و استفاده شما قرار گرفته است .

منصور اکبری
آبان ۲۴, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
من یه آپارتمان ۶۰ متری دارم
آیا شما طراحی و دکوراسیون داخلی منزل با متراژ پایین را هم انجام میدهید؟

    ashineh.admin
    آبان ۲۴, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بله طراحی داخلی خانه شما با توجه به بهترین دیزاین برای متراژ موجود انجام خواهد شد و در صورت نیاز بازسازی منزل شما نیز در بخش اجرای طراحی انجام میشود .

احمد شعبانی
آذر ۲۱, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
من رشته تحصیلیم حقوق بوده ولی به دکوراسیون داخلی خیلی علاقه دارم. به نظر شما چه مراحل و کلاس هایی رو باید بگذرونم که بتونم تو کار طراحی داخلی و دکوراسیون فعالیت کنم؟

    ashineh.admin
    دی ۴, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بهتر است که ابتدا مطالعه و شناخت معماری داخلی و دکوراسیون رو شروع کنید بعد از اون با استفاده از پکیج های آموزشی برنامه های مدل سازی و متور های رندر رو یاد بگیرید . منتظر پکیج های آموزشی استودیو معماری آشینه هم باشید …
    با سپاس

اکرم رنجبر
آذر ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و عرض خسته نباشید
آیا شما برای دکوراسیون داخلی تهیه ی وسایل و عناصر مورد نیاز هم انجام می دهید؟

    ashineh.admin
    آذر ۳۰, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله در بخش اجرا صفر تا صد کار دکوراسیون داخلی توسط تیم ما اجام می شود .

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه