نکات مهم در انتخاب سنگ نمای ساختمان که باید به آنها توجه کرد

یکی از اولین مواردی که با دیدن یک ساختمان نظر افراد را به خود جلب می‌کند، سنگ نمای ساختمان و نوع طراحی نمای ساختمان است. در واقع نمای ساختمان مانند لباس و پوششی برای آن است که تعیین کننده زیبایی و گیرایی هر ساختمان می‌باشد. از این رو استفاده از مصالح و متریال‌های با کیفیت و در عین حال زیبا یکی از مهم‌ترین اقدامات هنگام ساختمان سازی و بازسازی ساختمان قدیمی است.

طراحان و معماران باید زمان طراحی سنگ نمای ساختمان عوامل بسیاری از جمله موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و … را در نظر بگیرند. سپس با توجه به این عوامل بهترین و مناسب‌ترین نوع سنگ نما را انتخاب کنند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع سنگ نما و نکات مهم هنگام انتخاب آن صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات جامع و مفید در این باره تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب سنگ ساختمان چیست؟

سنگ نمای ساختمان - نکات مهم در انتخاب سنگ ساختمان چیست؟

انتخاب سنگی که مناسب برای طراحی ساختمان شما باشد از مراحل اصلی ساخت و ساز محسوب می‌شود. سنگ‌ها در مکان‌ها متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. به عنوان مثال یکی از مواردی که احتمالا زیاد به چشم می‌آید طراحی نما با سنگ است که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در نتیجه هر سنگ برای فضای خاصی استفاده می‌شود. یعنی سنگی که در نمای ساختمان به کار گرفته می‌شود را نمی‌توان برای راه پله یا لابی هتل و ساختمان‌های تجاری یا مسکونی استفاده کرد مثلا آجر نمای ساختمان برای راه پله مناسب نیست. همچنین برای طراحی دکوراسیون داخلی از سنگ‌های اسلب استفاده می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد این نوع سنگ‌ها در طراحی دکوراسیون تجاری، داخلی، طراحی نما و … می‌باشد. برای اینکه از خسارات مالی احتمالی جلوگیری کنید باید سنگی مناسب برای ساختمان خود انتخاب کنید. در این قسمت نکاتی را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم تا بتوانید با توجه به آن‌ها، خریدی مطمئن داشته باشید. 

۱. کاربرد سنگ

 از نکات مهم انتخاب سنگ کاربرد آن است  که باید به آن توجه لازم را داشته باشید. در ابتدا باید مشخص کنید که از سنگ در چه مکانی می‌خواهید استفاده کنید، برای مثال در طراحی دکوراسیون اداری، سرویس بهداشتی، طراحی نما و … . ممکن است یک سنگ را انتخاب و خریداری کنید اما در زمان نصب و اجرا متوجه شوید که سنگ مناسب برای فضای مورد نظر نیست و همین امر سبب ضرر مالی خواهد شد. 

۲. رنگ سنگ

بعد از کاربرد، رنگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رنگ سنگ بر فضای بصری خانه تاثیر مستقیم خواهد داشت. برای مثال ممکن است یک سنگ در دکوراسیون داخلی منزلی زیبا جلوه کند اما همان سنگ اگر در خانه‌ای با دکوراسیون داخلی متفاوت به کار گرفته شود، زیبایی چندانی به فضا اضافه نکند. در خانه‌هایی که فضای کوچک‌تری دارند باید از سنگ‌هایی با رنگ روشن استفاده کرد تا خانه وسیع‌تر به نظر برسد. در طراحی رستوران ها از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود تا آرامش را برای افراد هنگام غذا خوردن به ارمغان آورد. برای اتاق خواب از رنگ‌های گرم و برای اتاق کودکان می‌توانید از رنگ‌های شاد استفاده کنید. 

۳. قیمت سنگ

قیمت هر کالا از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از دلایل خرید یا عدم خرید یک کالا محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد سنگ انتخاب شده توسط مشتری همه ویژگی‌های مورد نظر فرد را دارد اما قیمت آن برای مشتری زیاد است. 

۴. تخلخل سنگ

ممکن است مفهوم تخلخل را ندانید، تخلخل به معنی خارج شدن آب از سنگ است که تاثیر بسزایی در انتخاب سنگ دارد. برای مثال اگر بخواهید از سنگ اسلب برای نمای ساختمان استفاده کنید، سنگ باید میزان تخلخل بالایی داشته باشد. دلیل این امر، بارش برف و باران است که سبب جذب شدن آن توسط سنگ خواهد شد و سنگ پس از مدت کوتاهی خراب می‌شود. 

۵. استحکام سنگ

وجود استحکام در هر نوع سنگی به خصوص سنگ‌های اسلب که در نمای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاثیر زیادی دارد. در صورتی که سنگ دارای استحکام کافی نباشد نمی‌توان آن را در ارتفاع زیاد نصب کرد زیرا خطرآفرین می‌باشد. منظور از استحکام، مقاومت سنگ در برابر شرایط جوی، گرما، سرما، مواد شیمیایی و … است. 

۶. وزن و ابعاد سنگ

سنگ‌ها ممکن است دارای ابعاد یکسان باشند اما از نظر وزن تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. بعد از اینکه کاربرد سنگ را مشخص کردید می‌توانید وزن و ابعاد مورد نظر خود را بیابید. لازم به ذکر است که در بعضی فضاها استفاده از سنگ سبک بهتر خواهد بود در حالی که در برخی فضاها انتخاب و نصب سنگ با وزن بیشتر عاقلانه‌تر است. 

۷. شکل سنگ

سنگ‌ها دارای اشکال بسیار متفاوتی هستند. شکل هندسی که اصولا از سنگ‌ها می‌بینید، مستطیلی است اما در شکل و سایزهای دیگر نیز موجود می‌باشند که می‌توانید در بازار پیدا کنید. سنگ‌های اسلب دارای ابعاد مستطیلی استاندارد هستند. 

 

تفاوت سنگ نما با انواع سنگ در فضای داخلی ساختمان چیست؟

سنگ نمای ساختمان - تفاوت سنگ نما با انواع سنگ در فضای داخلی ساختمان چیست؟

قبل از بیان تفاوت سنگ نما با انواع نمای داخلی بهتر است به طور خلاصه تعریفی از هر دو آنها ارائه دهیم.

سنگ نمای خارجی

سنگ نمای خارجی به سنگ‌هایی گفته می‌شود که در نمای بیرونی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام انتخاب این سنگ‌ها باید به مقاومت و طول عمر بالای آن توجه نمود. چرا که در بیرون استفاده می‌شوند و در معرض باران‌های اسیدی، آلودگی هوا، نور فرابنفش خورشید و … قرار می‌گیرند.

سنگ نمای داخلی

انتخاب سنگ مناسب فضای داخلی کمی دشوار است. چرا که از فاصله نزدیک‌تر دیده می‌شوند. 

 

دو تفاوت اصلی سنگ نما با انواع سنگ در فضای داخلی ساختمان در محل نصب و زیبایی آنها است.

۱- محل مورد استفاده

هنگام انتخاب سنگ برای دکوراسیون داخلی باید در نظر داشت که فضای داخلی ساختمان دارای قسمت‌های مختلف با کاربردهای متنوع است. از این رو نمی‌توان تنها از یک نوع سنگ در طراحی تمام قسمت‌های نمای داخلی استفاده کرد. به عنوان مثال همانطور که گفتیم سنگ مناسب نمای داخلی اتاق پذیرایی باید دارای مقاومت بالا در مقابل ضربه باشد. از طرفی سنگ نما مورد استفاده در آشپزخانه می‌بایست در مقابل نفوذ آب، ضربه، مواد شیمیایی و … مقاوم باشد. علاوه بر این سنگ مورد استفاده در سرویس بهداشتی باید از قابلیت جذب آب کمتر برخوردار باشد. چرا که دائما در معرض آب و رطوبت زیاد قرار دارند. این در حالی است که سنگ نمای بیرونی ساختمان را با توجه به اقلیم جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و … انتخاب می‌کنند. برای مثال هنگام انتخاب سنگ مورد استفاده در مکان‌هایی با آب و هوای سرد باید از مقاومت سنگ در برابر یخ زدگی و افتادن اطمینان حاصل کرد. از طرفی برای انتخاب سنگ مناسب مناطق گرمسیر باید مقاومت سنگ در برابر گرمای زیاد و نور فرابنفش خورشید را مدنظر قرار داد. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب بهترین سنگ در نمای بیرونی و داخلی ساختمان به یک شرکت معماری با تجربه مراجعه نمایید.

۲- زیبایی

زیبایی سنگ نمای داخلی نسبت به زیبایی سنگ نمای بیرونی اهمیت بیشتری دارد. چرا که سنگ نمای بیرونی و نورپردازی نمای ساختمان از فاصله دور و لحظه‌ایی دیده می‌شود. این در حالی است که سنگ مورد استفاده در نمای داخلی دائما در معرض دید افراد قرار دارند. در نتیجه همانطور که گفتیم زیبایی سنگ‌های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

در هنگام خرید سنگ ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سنگ نمای ساختمان - در هنگام خرید سنگ ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در هنگام خرید سنگ،علاوه بر کاربرد، رنگ، وزن، ابعاد، تخلخل و … باید به نکات دیگری مانند مقاومت فشاری، ذخیره سنگ و نوع فرآوری آن دقت کنید که در ادامه به شرح این موارد خواهیم پرداخت. 

۱. مقاومت فشاری سنگ 

مقاومت فشاری سنگ یکی از نکات مهم در هنگام خرید است که باید به آن توجه کنید. هر سنگ با توجه به فضای مورد نظر و کاربردش باید مقاومت فشاری مناسب با آن محیط را داشته باشد. سنگ نما باید در کم‌ترین حالت دارای ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مقاومت فشاری باشد. اما در سنگ‌هایی که برای کف ساختمان‌های تجاری، مسکونی و کف پارکینگ این عدد متفاوت است. مقاومت فشاری برای سنگ کف ساختمان مسکونی باید ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر، در کف پارکینگ ۹۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر و در کف مجتمع‌های تجاری و اداری ۲۷۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر باشد. 

۲. ذخیره سنگ 

پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز نیاز به سنگ با متراژ بسیار بالا دارند. لذا باید هنگام انتخاب و خرید سنگ از ذخیره سنگ مورد نظر اطمینان حاصل کنید زیرا برخی از معادن سنگ در فصل‌های خاص به دلیل شرایط آب و هوایی، امکان بهره‌برداری از آن‌ها وجود نخواهد داشت. همچنین برخی از معادن نیز ممکن است ذخیره کافی نداشته باشند و کار پروژه شما نیمه کاره باقی بماند. 

۳. نوع فرآوری سنگ 

سنگ‌ها به دلیل طبیعی بودن فرآوری می‌شوند نه تولید. یعنی سنگ به صورت طبیعی از معدن به کارخانه‌های سنگبری برده می‌شود و در آن‌جا با توجه به نوع سفارش، فرآوری می‌شود. نوع فرآوری سنگ بر روی قیمت آن تاثیر مستقیم خواهد داشت. 

انواع سنگ نمای ساختمان 

سنگ نمای ساختمان - انواع سنگ نمای ساختمان 

همانطور که گفتیم سنگ نمای ساختمان در انواع مختلفی در دسترس است که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

۱. سنگ نمای گرانیت

گرانیت یکی از پرکاربردترین و نام آشناترین سنگ‌های مورد استفاده در نمای ساختمان با رنگی روشن است. به دلیل بزرگ بودن این سنگ با چشم غیرمسلح نیز می‌توان آن را از دور دید. این سنگ بسیار سخت و مقاوم در برابر فرسایش، نفوذ آب، آب و هواهای مختلف و … می‌باشد. 

۲. سنگ نمای مرمریت

شکل ظاهری این سنگ مانند شیشه است. در واقع سنگ نمای مرمریت دارای سختی نیست همچنین در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی ندارد. اگرچه مرمریت سنگی گران قیمت است اما به دلیل میزان سختی کم به ندرت در نمای ساختمان استفاده می‌شود.

 

۳. سنگ مرمر

سنگ مرمر دارای رنگ‌های بسیار متنوعی است که رنگ سبز، سفید و زرد آن کاربرد و طرفدار بیشتری دارند. این نوع سنگ در مقابل باران اسیدی، هوازدگی و … مقاوم است اما در هوای سرد تغییر رنگ می‌دهد. این سنگ گران قیمت را می‌توان در مصارف دکوراتیو نیز استفاده کرد.

 

۴. سنگ کوارتزیت

کوارتزیت متشکل از کوارتز است که دارای دوام و میزان سختی بسیار بالایی می‌باشد. با وجود اینکه سختی این سنگ از گرانیت بسیار بیشتر است اما در بعضی مواقع با گرانیت اشتباه گرفته می‌شود. این سنگ دارای رنگ خنثی، ضد آب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی می‌باشد. 

چه سنگی مناسب کف ساختمان است؟

سنگ نمای ساختمان -چه سنگی مناسب کف ساختمان است؟

به طور کلی سنگ مناسب کف ساختمان باید دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در مقابل ضربه، فرسایش، عدم ایجاد لغزش، مقاومت در مقابل هوای گرم و سرد و … باشد. سنگ مناسب کف دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی می‌باشند. این سنگ‌ها عبارتند از:

۱. سنگ کف مرمر

یکی از سنگ‌های بسیار لوکس و گران قیمت سنگ مرمر است. از ویژگی‌های سنگ مرمر می‌توان به انعکاس عالی نور، مقاومت بالا در مقابل هوای سرد و حتی یخبندان، مقاوم در برابر و زیبایی بسیار زیاد اشاره کرد. اما توجه داشته باشید این سنگ‌ها در برابر ضربه کمی آسیب پذیر می‌باشند. 

۲. سنگ کف مرمریت

توجه داشته باشید سنگ مرمریت با سنگ مرمر کاملا متفاوت و حتی از سنگ مرمر مرغوب‌تر و با کیفیت‌تر می‌باشد. از ویژگی‌های منحصر به فرد سنگ مرمریت می‌توان به ترکیب رنگ بسیار متنوع، مقاومت بالا در مقابل ضربه، نور خورشید و آب اشاره نمود. جالب است بدانید که سنگ مرمریت خود دارای انواع مختلف با ویژگی‌های خاص خود هستند. البته برخی از انواع مرمریت‌ها آهکی هستند در نتیجه در برابر  ضربه و خش مقاومت کم و طول عمر پایینی دارند.

۳. سنگ کف گرانیت

ویژگی‌های سنگ گرانیت عبارتند از: مقاومت بالا در برابر آب و هوای مختلف، اشعه فرابنفش خورشید و مقاوم‌ترین سنگ‌ جهان. از این رو سنگ گرانیت بهترین و پرکاربردترین نوع سنگ برای کف پوش، دیوار پوش نمای بیرونی و داخلی ساختمان می‌باشد. 

۴. سنگ کف تراورتن

از آنجا که سنگ تراورتن مقاومت کمتری دارد معمولا جهت مصارف دکوری و تزئینی استفاده می‌شود. از معایب سنگ تراورتن می‌توان به مقاومت پایین در برابر ضربه، سرما، میزان تحمل فشار کم و عدم درخشندگی و براقی اشاره نمود.  

۵. سنگ کف چینی

به سنگ شبیه به کریستال که با ضربه خوردن صدای چینی ایجاد می‌کنند، سنگ چینی گفته می‌شود.سنگ چینی نوعی سنگ مرمریت با بلورهای بزرگ می‌باشد که دارای ویژگی‌هیی همچون مقاومت بالا در برابر آب، گرما، سرما و اشعه فرابنفش خورشید است. 

چه سنگی مناسب استفاده در راه پله ساختمان است؟

سنگ نمای ساختمان - چه سنگی مناسب استفاده در راه پله ساختمان است؟

خرید سنگ برای راه پله‌ها با توجه به تردد نسبتا بالا و رطوبت محیط اهمیت بسیار زیادی دارد. پیشنهاد اول ما برای سنگ راه پله، گرانیت است زیرا این نوع سنگ مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت هوا، ضربه و ساییدگی دارد. همچنین نسبت به دیگر سنگ‌ها از نظر دوام بسیار مقرون به صرفه است. پیشنهاد دیگر ما استفاده از سنگ مرمریت و لایم استون می‌باشد که کیفیت قابل قبولی دارند. 

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم سنگ نمای ساختمان با سنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند از نظر کیفیت، تخلخل، رنگ و … با یکدیگر متفاوت می‌باشند. در نتیجه ابتدا باید کاربری سنگ مورد نظر را انتخاب و سپس اقدام به خرید کنید. توجه داشته باشید که در طراحی نمای ساختمان باید از سنگ با کیفیت بسیار بالا استفاده کنید تا به راحتی دچار آسیب و خرابی نشود، در غیر این صورت مجبور به هزینه مجدد برای تعمیر یا تعویض سنگ خواهید شد. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه