اصول کلی طراحی ویلای مینیمال

امروزه ویلاسازی در شمال کشور و دیگر شهر‌ها و استان‌های ایران رواج بسیاری زیادی پیدا کرده است. معمولاً افراد دوست دارند که در اوقات فراغت از شلوغی ر‌ها شوند و از فضای لذت بخشی که با طرحی ویلا مینیمال خود که حالا یا خودشان آن را خریده و ساخته‌اند و یا برای شخصی دیگر است، در آن جا مدتی را سپری نموده و از آرامش محیط لذت زیادی ببرند. در این بخش می‌خواهیم در ارتباط با طراحی ویلای مینیمال که مبحث مهمی در طراحی دکوراسیون منزل می‌باشد، صحبت کنیم.

مینیمالیسم در طراحی بنا به چه معنی است؟

طراحی ویلا مینیمال - مینیمالیسم در طراحی بنا به چه معنی است؟

واژه مینیمالیسم در لغت به معنای حداقل‌گرایی بوده و در دنیای معماری به این معناست که باید از عوامل غیر ضروری در ساخت و ساز و چیدن اشیاء اجتناب نمود و به آن چه که نیاز است توجه کرد. اما به نظر شما منظور ما از عوامل مورد نیاز چیست؟ باید به ضرورت اکتفا کرد و با حداقل‌ها یک فضای نابی را پدید آورد. باید دقت کرد که چه چیزی برای خانه ضروری است. آن چه که حیاتی است را باید در ظاهر خانه و طراحی بنا پیاده‌سازی نمود. ویلا مینیمال ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و از متریال‌های ضروری برای ساخت آن استفاده گردیده است. در نگاه اول لازم است به تصویر بالا عمیق نگاه کنید. متوجه خواهید شد که از مواد و مصالح غیر ضروری در اجرا و یا در حالت کلی در بازسازی و نوسازی ویلا پرهیز گشته است. به عبارتی این سبک بیانگر این تکنیک است که با کمترین استفاده از مواد و متریال و مصالح غیر ضروری، شیک‌ترین و زیباترین بنا تهیه شود. با حداقل‌ها باید بتوانید ناب‌ترین صحنه‌ها و پدیده‌ها را خلق، طراحی و اجرا نمایید.

پوشش دیواره‌ها و تزئینات ساده

طراحی ویلا مینیمال - پوشش دیواره‌ها و تزئینات ساده

ویلا مینیمال طراحی ساده‌ای دارد و اساساً دیوار‌ها و ستون‌ها و پارتیشن‌بندی اداری و پارتیشن در فضای خانه دارای تزئینات و نقوش خاصی نیستند. آن چه که فضا را مطلوب و دلپذیر نشان می‌دهد، نور فضا و ساختمان می‌باشد. دیوار‌ها می‌توانند هر رنگی داشته باشند. بسته به اندازه ویلا و متراژ ساختمان مهندسان طراحی داخلی رنگ‌های خاصی را برای پوشش دیواره‌ها در نظر می‌گیرند. اگر این ویلا را از نزدیک نگاه کنید، دارای پنجره‌های بلندی می‌باشد و اساساً دیوار کمی به چشم می‌خورد. رنگ دیوار عموماً سفید می‌باشد و رنگ دیوار‌های فضای بیرون ساختمان با انواع سنگ و مصالح تزئینی بسیار ساده پوشانده می‌شود.

می‌توان دیوار را با چوب پوشش داد و یا از دیوارپوش‌های عایق نیز استفاده نمود. ولی ساده‌سازی باید در اصل قرار گیرد و نباید از طرح‌های تزئینی شلوغ برای فضا استفاده نمود.

نکته مهم در زیبایی بصری و طراحی نمای ویلا استفاده از نورپردازی است. نورپردازی نمای ساختمان باعث افزایش جذابیت و زیبایی اثر می‌شود .

ویژگی‌های ویلا مینیمال

  •       طرح ویلا کاملاً ساده بوده و بدون و بدون هیچ گونه آلایشی اجرا گردیده است.
  •       پلان آزاد
  •       در فرم اجزا سادگی هرچه تمام‌تر به چشم می‌خورد
  •       فضا کاملاً باز و پرنور است.
  •       اصل سادگی در جزئیات اشیاء و چیدمان منزل به چشم می‌خورد.
  •       نقشه خانه که توسط مهندسان نقشه کشی طراحی می‌شود، کاملاً ساده است.
  •       بهره‌گیری از پالت رنگ طبیعی
  •       توجه به ویو یا چشم انداز بسیار مهم بوده و در هنگام نقشه کشی به این امر توجه می‌شود که خانه منظره خوبی به پدیده‌های بیرون داشته باشد.

ویلا مینیمال از دسته ویلا‌های مدرن تلقی می‌گردد ولی با نوعی از سادگی درآمیخته شده که ظاهر مدرن خود را توانسته است به خوبی حفظ نماید.

ساختار کلی ویلا که اگر شما در بیرون از فضای خانه بایستید و آن را تماشا کنید، کاملاً ساده می‌باشد. به طور مثال: در محل قرار‌گیری درب ورودی هیچ گونه کنجی دیده نخواهد شد.

فضای آشپزخانه در این سبک ویلا کاملاً باز می‌باشد و به جای ساخت دیوار اپن از میز و صندلی دکوراتیو استفاده می‌گردد. در این سبک ویلا اساساً شکل و ساختار آشپزخانه بسیار متفاوت‌تر از آشپزخانه‌ای که ما دیده‌ایم می‌باشد. مثلاً از قسمت درب ورودی کابینت پایین اجرا گشته و به انتهای دیوار می‌رسد و کابینت بالایی وجود ندارد. شکل گاز و سینک بسیار ساده می‌باشد. معمولاً افراد در ویلا‌ها خیلی کمتر آشپزی می‌کنند چون در مدت زمانی کوتاه قرار است صرفاً استراحت کنند. برای کابینت‌ها بهتر است از دستگیره استفاده نکنید. در طراحی مینیمال مهندسان طراحی داخلی برای کابینت دسته در نظر نمی‌گیرند.

مینیمال‌سازی در آشپزخانه بدین شکل است که سینک توکار اجرا گشته و ابعاد پنجره بسیار بزرگ می‌باشد. لزومی ندارد که حتماً از پرده برای پوشش پنجره‌ها استفاده کرد و می‌توان در آن قسمت صرفاً از شیشه مات کن بهره برد. البته پرده‌های زبرا می‌توانند جلوی دید خانه را بگیرند. با توجه به معماری اسلامی و این که برای اکثر ما افراد مهم است که فضای داخلی خانه ما به بیرون از خیابان دید نداشته باشد، می‌توانید از پرده‌های با رنگ روشن در قسمت پذیرایی استفاده کنید و در هنگام شب پرده را جلوی پنجره‌ها بکشید.

اما نکته مهم این است که پرده‌های خانه نیز باید کاملاً ساده باشد و بدون هیچگونه طرحی نصب گردد. در ارتباط با مینیمال‌سازی در ساختمان می‌توان موارد زیادی را اشاره نمود.

طراحی داخلی ساده، شیک و مینیمال

طراحی ویلا مینیمال - طراحی داخلی ساده، شیک و مینیمال

این قسمت را بهتر است که با جزئیات بیشتری خدمتتان توضیح دهیم. در طراحی داخلی مینیمال و ساده کابینت‌ها را باید ساده انتخاب کنید و از خرید کابینت‌های خمره‌ای یا طرحدار اجتناب نمایید. ترکیب رنگ نیز از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. به طور مثال شخصی مبلمان قهوه‌ای را برای خانه خود خریداری می‌نماید و رنگ کابینت‌ها را قرمز انتخاب می‌کند. طبیعتا عدم تناسب رنگ علاوه بر این که ظاهر خانه را زشت می‌کند، بلکه موجب می‌شود تا در مدت زمانی کوتاهی پس از اجرای این طرح حس خوبی به منزل خود نداشته باشید. سادگی در انتخاب اجزای خانه به این معنا نیست که شما ساده‌ترین وسایل را خریداری نمایید. بلکه فضا و دکوراسیون و همچنین چیدمان اشیاء و سبک خانه باید به گونه‌ای سادگی را در وهله اول به خوبی نشان دهد.

ممکن است مبلتان گران قیمت باشد و از مرغوب‌ترین چرم ساخته شده، و یا گران‌ترین برند از شیرآلات را برای خانه خود خریداری کرده باشید. آن چه که مهم است تناسب آن با اجزای خانه و نمایش بی‌آلایش بودن آن هاست.

در طراحی مینیمال، مبلمان باید دارای پایه‌های بلند باشند. البته این پیشنهاد ماست ولی شما می‌توانید سلیقه‌ای عمل کنید. مبلمان با پایه‌های بلند فضا را بزرگتر نشان می‌دهند.

در انتخاب لوستر هم باید دقت به عمل آورد. از خرید لوستر‌های با ریسه‌های بسیار زیاد و نور بیش از حد خودداری نمایید. در فضای مینیمال باید لوستری را انتخاب کنید که دارای یک چراغ باشد. چون قرار است نور در جا‌های مختلف خانه و با هارمونی کاملاً مناسب پخش شود.

برای سالن پذیرایی می‌توان از نورپردازی نقطه‌ای بهره برد. اگر نورپردازی نقطه‌ای باشد، نور کاملاً یکنواخت در محیط پخش خواهد شد. ولی بهتر است که چراغ‌های تزئینی استفاده کنید.

در ویلای مینیمال تا جایی که ممکن است باید تعداد دیوار‌ها کاهش یابد و شما بتوانید به راحتی بین اتاق خواب‌ها و فضای پذیرایی و دیگر اجزای خانه تردد نموده و جابه جا شوید. پارتیشن‌بندی باید به شکل اصولی برنامه‌ریزی شود.

درب‌های سکوریتی و شیشه‌ای بهترین انتخاب برای این خانه‌ها هستند. چون هم نور خوبی را به داخل خانه هدایت می‌کنند و هم چشم انداز حیاط ویلا به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

جذابیت ویلای مینیمال در چیست؟

طراحی ویلا مینیمال - جذابیت ویلای مینیمال در چیست؟

جذابیت یه سادگی است. واژه‌ای که ممکن است آن را بسیار زیاد شنیده باشید. هر چه که فضا شلوغ‌تر باشد، تشویش ذهن بیشتر می‌شود و به دنبال پناه بردن به مکانی هستید که زیاد شلوغ نباشد. سعی کنید وسایل کاربردی را برای خانه خود خریداری نمایید. لزومی ندارد که کل خانه را ب فرش بپوشانید و یا از موکت کناره استفاده کنید. در بازسازی ویلا به سبک مدرن بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که کف خانه را با سرامیک و یا انواع کفپوش بپوشانند.

اگر ویلا دوبلکس است، باید از پله‌های ساده استفاده نمود. پله‌های مارپیچی با نرده‌های فرفوژه مناسب این سبک خانه نیست و بهتر است که از پله‌های نامرئی یا یشه‌ای استفاده شود که بتواند نور را به خوبی از خود ساطع نماید.

از خریدن فرش‌های با طرح شلوغ اجتناب نماید و مدل‌های تک رنگ را خریداری کنید و کل خانه را با فرش نپوشانید.

اگر به گل و گیاه علاقه دارید، کل خانه را پر از گلدان‌های بزرگ و کوچک نکنید و مکانی را برای چیدمان گلدان در نظر بگیرید. بسیاری از افرادی که قصد دارند به بازسازی ویلا خود بپردازند، به این نکات توجه زیادی می‌کنند.

چه نوع مبلمانی برای ویلای مینیمال مناسب است؟

طراحی ویلا مینیمال - چه نوع مبلمانی برای ویلای مینیمال مناسب است؟

همه چیز به متراژ خانه، ابعاد پذیرایی و میزان نورگیری منزل بستگی دارد. اگر متراژ کم است و شما فقط دوازده متر فضا برای پذیرایی جای خالی دارید، بهتر است که از مبلمان ال استفاده نمایید تا جای کمتری را اشغال کند. اگر هال و پذیرایی شما بزرگتر است می‌توانید چند دست مبلمان را خریداری نمایید. برای این که فضا بزرگتر جلوه کند، بهتر است مبلمان پایه دار را انتخاب کنید. مبلمان پایه دار ساده بهترین انتخاب برای طراحی مینیمال است. اگر پذیرایی کوچک باشد می‌توانید از یک کاناپه با ابعاد متوسط استفاده کنید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۲ دیدگاه
الماسی
آذر ۲۵, ۱۴۰۰ پاسخ

وقت بخیر
هزینه طراحی و دکوراسیون یه ویلا ۲۵۰ متری تو کلاردشت حدودا چقدر میشه؟

    ashineh.admin
    آذر ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای اطلاع از هزینه طراحی دکوراسیون ویلا و دریافت مشاوره با ما از طریق راه های ارتباطی یا منوی ثبت سفارش در ارتباط باشید .
    با سپاس.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه