علت عدم استفاده از نمای سرامیکی ساختمان چیست؟

بسیاری از افراد به خصوص کسانی که به بازسازی ساختمان قدیمی و یا طراحی نمای ساختمان می‌پردازند، سعی می‌کنند استفاده از نمای سرامیکی ساختمان چندان مناسب نیست. برخلاف تصور غلط عموم مردم، استفاده از نمای سرامیکی ساختمان می‌تواند ضررهای زیادی برای نمای ساختمان شما داشته باشد. اگر شما با دلایل ممنوعیت استفاده از سرامیک در نما آشنا شوید، دیگر هیچگاه از سرامیک در نمای خارجی ساختمان خود استفاده نخواهید کرد. نمای سرامیکی ساختمان بعد از مدت کوتاهی زیبایی خود را از دست می‌دهد و شکل بدی به ظاهر ساختمان می‌دهد. علاوه بر این موضوع نمای سرامیکی ساختمان به دلایل زیادی ممنوع شده است که در ادامه این دلایل را با هم بررسی می‌کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بررسی طراحی نمای سرامیکی

نمای سرامیکی ساختمان - بررسی طراحی نمای سرامیکی

از زمان‌های گذشته تا به امروز، برای بازسازی ساختمان قدیمی، طراحی ساختمان و طراحی نمای آن از سرامیک استفاده شده است. به طور کلی دو روش برای نصب سرامیک در طراحی نمای ساختمان وجود دارد که عبارت‌اند از شیوه نصب‌تر (سنتی) و شیوه نصب خشک. اما نکته قابل توجه این است که افراد بدانند دلیل ممنوعیت استفاده از سرامیک در نما چه چیزی می‌باشد تا بتوانند نمایی برای ساختمان خود انتخاب کنند که مناسب آن‌ها باشد. بسیاری از افراد برای نمای ساختمان خود در پروژه‌های طراحی ویلا، نورپردازی نمای ساختمان، طراحی رستوران، بازسازی ساختمان قدیمی، و… از سرامیک استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد، استفاده از سرامیک در طراحی نمای ساختمان کار درستی نیست اما برای طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی دکوراسیون اداری و طراحی دکوراسیون تجاری می‌توان از سرامیک استفاده کرد که این سرامیک‌ها را می‌توان روی زمین داخلی ساختمان، داخل حمام، دستشویی و… استفاده کرد.

معایب استفاده از نمای سرامیکی

معایب استفاده از نمای سرامیکی

استفاده از نمای سرامیکی در ساختمان‌ها می‌تواند معایبی داشته باشد که در این قسمت می‌خواهیم با شما راجع به آن‌ها صحبت کنیم. بسیاری از افراد برای نمای خارجی ساختمان خود دیگر از سرامیک استفاده نمی‌کنند چرا که با ممنوعیت استفاده از سرامیک در نما آشنا شده‌اند و می‌دانند که چه معایبی می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد. این معایب عبارتند از:

۱- عایقی نامناسب در برابر هوای سرد و یا هوای گرم

نمای سرامیکی ساختمان - - عایقی نامناسب در برابر هوای سرد و یا هوای گرم

سرامیک به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای نمای خارجی ساختمان نیست؛ زیرا این نما نمی‌تواند از ورود سرما و گرما به ساختمان جلوگیری کند. بهترین نمای خارجی ساختمان، نمایی است که بتواند عایق مناسبی در برابر گرما و سرما باشد و علاوه بر همه این موارد، زیبایی منحصر به فردی در نمای ساختمان ایجاد کند. اما دیده می‌شود که بسیاری از افراد در طراحی نمای ساختمان تنها به زیبایی آن توجه می‌کنند؛ در صورتی که عایق بودن آن از هر چیزی مهمتر است. هرچه کیفیت مواد به کار رفته در طراحی نمای ساختمان شما بیشتر باشد، می‌تواند عایق بهتری در برابر سرما و گرما باشد. اگر می‌خواهید ساختمانی داشته باشید که گرما و سرمای خارج از ساختمان روی فضای داخلی تاثیر نگذارد، از نمایی عایق برای طراحی ساختمان خود استفاده کنید؛ پس پیشنهاد می‌شود که از سرامیک برای طراحی نمای ساختمان خود استفاده نکنید بلکه می‌توانید از سرامیک در طراحی دکوراسیون تجاری، طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی دکوراسیون اداری استفاده کنید.

۲- عایقی نامناسب در برابر سروصدای بیرون ساختمان

اگر در حال بازسازی ساختمان قدیمی هستید و یا این که مشغول ساختن ساختمان جدیدی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان از سرامیک در طراحی ساختمان برای طراحی نمای آن استفاده نکنید؛ زیرا سرامیک به هیچ عنوان عایق خوبی برای سرو صدای بیرون از ساختمان نمی‌باشد. همانطور که گفته شد، نمای سرامیکی ساختمان نمی‌تواند از گرما و سرما جلوگیری می‌کند از طرف دیگر سر و صدای بیرون در نماهای سرامیکی ساختمان همیشه به داخل ساختمان می‌رسند. اگر می‌خواهید ساختمان آرامی داشته باشید که به هیچ عنوان سر و صدای بیرون به داخل آن سرایت نکند، به هیچ عنوان از نمای سرامیک استفاده نکنید. عایق بودن ساختمان در برابر سر و صدا، سرما و گرما از هر چیزی مهم‌تر است؛ بنابراین قبل از توجه به ظاهر ساختمان خود، به عایق بودن آن توجه کنید؛ زیرا اهمیت این مسئله را در طولانی مدت متوجه می‌شوید.

۳- بازتاب قابل‌توجه نور در ساختمان‌ها با نمای سرامیکی

یکی از مهم‌ترین نکات در نورپردازی نمای ساختمان و انتخاب این نما استفاده از نمایی است که از بازتاب نور جلوگیری کند. کسانی که در طراحی ویلا، طراحی ساختمان، بازسازی ساختمان قدیمی، طراحی رستوران و… از نمای سرامیکی برای ساختمان خود استفاده می‌کنند، باید بدانند که این نما بازتاب نور بسیار زیادی دارد و از تابیده شدن آفتاب به داخل خانه و یا ساختمان جلوگیری می‌کند؛ پس بهتر است که برای نمای خارجی، از سرامیک استفاده نکنید و به جای آن می‌توانید از سرامیک در طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی دکوراسیون تجاری و یا اداری استفاده کنید. ورود نور به دلایل بسیار زیادی که در حوصله این مطلب نمی‌گنجد، برای هر نوع ساختمانی ضروری است؛ اما این سرامیک از این فرایند جلوگیری ورود نور جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین دلیل ممنوعیت نمای سرامیکی ساختمان، بازتاب قابل توجه نور توسط سرامیک می‌باشد.

۴- کاهش زیبایی نمای ساختمان به مرور زمان در اثر استفاده از نمای سرامیکی

به طور کلی می‌توان گفت که سرامیک از مواد و ترکیبات قوی تشکیل نشده است؛ بنابراین زمانی که در نمای خارجی ساختمان از سرامیک استفاده شود به دلیل انبساط و انقباض‌های استمراری، این سرامیک‌ها دچار ترک و شکستگی می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود زیبای خود را به مرور زمان از دست دهند و شما مجبور به بازسازی نمای ساختمان خود شوید. این سرامیک‌ها به دلایل محیطی، بعد از مدت کوتاهی رنگ خود را از دست می‌دهند که این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی در زیبایی آن‌ها داشته باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که نمای سرامیکی در ابتدای کار ممکن است خیلی زیبا به نظر برسد اما بعد از مدت کوتاهی تمام این زیبایی از بین می‌رود و ظاهر بسیار بدی به ساختمان شما می‌دهد.

۵- مقاوم نبودن سرامیک در برابر تغییرات آب و هوایی

در اثر تغییرات آب و هوایی و گرم و سرد شدن هوا، سرامیک‌ها دچار انبساط و انقباض می‌شوند که این موضوع باعث ترک خوردگی و شکستگی آن‌ها خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت سرامیک‌ها برای استفاده در نمای ساختمان نامناسب هستند؛ زیرا در اثر تغییرات آب و هوا، تاثیرات بدی روی آن‌ها گذاشته می‌شود و زیبایی آن‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند. بهتر است بدانید که تغییرات آب و هوایی و تغییرات جوی، سرامیک را از سیمان جدا می‌کند و این موضوع باعث شکستگی و ترک خوردن سرامیک خواهد شد و حتی در بسیاری از موارد می‌تواند برای کسانی که جلوی ساختمان هستند خطر آفرین باشد؛ پس بهتر است از سرامیک در نمای خارجی ساختمان خود استفاده نکنید و به جای آن از سرامیک برای طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی دکوراسیون اداری و تجاری استفاده کنید که برای این کار می‌توانید با شرکت معماری آشینه تماس بگیرید.

چرا استفاده از سرامیک در نمای ساختمان ممنوع است؟

نمای سرامیکی ساختمان - چرا استفاده از سرامیک در نمای ساختمان ممنوع است؟

در قسمت‌های بالا به شما توضیح دادیم که چرا نباید از سرامیک در نمای خارجی ساختمان استفاده کرد و معایب آن را به شما توضیح دادیم؛ اما اگر می‌خواهید همچنان از سرامیک برای نمای خارجی ساختمان خود استفاده کنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید. اگر محل زندگی شما جزو مناطق گرم می‌باشد، می‌توانید از سرامیک معمولی و غیر پلاسان برای نمای خارجی ساختمان خود استفاده کنید. جهت نصب سرامیک معمولی و یا غیر پلاسان به نمای خارجی ساختمان، می‌توانید از ملات ماسه و سیمان استفاده کنید. افرادی که در مناطق سرد زندگی می‌کنند باید از سرامیک‌های پرسلانی ضد یخ استفاده کنند تا این سرامیک‌ها در اثر سرما زیبایی خود را از دست ندهند و دچار ترک خوردگی نشوند. در نصب سرامیک‌های پرسلانی ضد یخ از بروش خشک استفاده کنید تا نصب خوبی داشته باشد.

نکات کلیدی در زمان استفاده از نمای سرامیک

نمای سرامیکی ساختمان - نکات کلیدی در زمان استفاده از نمای سرامیک

اگر تصمیم خود را برای استفاده از سرامیک در نمای خارجی ساختمان خود را گرفته‌اید، باید نکاتی را در این مورد رعایت کنید تا دچار معایب بالا نشوید و از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید. با در نظر گرفتن نکاتی که در این قسمت گفته می‌شود، می‌توانید باعث افزایش ماندگاری زیبایی سرامیک خود شوید و آن را از خطر بروز ترک و یا شکستگی دور نگه دارید. برای استفاده از سرامیک در نمای خارجی ساختمان، ابتدا باید به محل زندگی خود توجه کنید که آیا شما در منطقه سردسیر زندگی می‌کنید و یا منطقه گرمسیر.

اگر شما در مناطق سرد زندگی می‌کنید، توجه داشته باشید که از سرامیک فوق بادی برای نمای خارجی ساختمان خود استفاده کنید؛ زیرا سرامیک فوق بادی جذب آب بسیار ضعیفی دارد که این موضوع باعث می‌شود این سرامیک برای مناطقی که سردسیر هستند و بارش برف و باران در آن‌ها زیاد می باشد، مناسب باشد.

برای نصب سرامیک در نمای خارجی ساختمان باید توجه داشته باشید که از بند ضد آب استفاده کنید تا قسمت پشتی سرامیک از جذب رطوبت جلوگیری کند. وجود بند ضد آب باعث می‌شود که سرامیک در اثر گذشت زمان کنده نشود و ماندگاری آن در نمای خارجی ساختمان بیشتر شود.

کسانی که از پودر خشک سیمان برای نصب سرامیک در نمای خارجی ساختمان استفاده می‌کنند، باید بدانند که طول عمر سرامیک آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان از پودر خشک سیمان برای نصب سرامیک خود در نمای خارجی ساختمان استفاده نکنید.

کلام آخر

در این مطلب راجع به دلایل ممنوعیت استفاده از نمای سرامیکی ساختمان صحبت شد و به شما گفتیم که چرا نباید از سرامیک در نمای خارجی ساختمان استفاده کرد. به طور کلی سرامیک می‌تواند معایب بسیار فراوانی برای ساختمان شما داشته باشد اما به دلیل شکل ظاهری زیبایی که در مراحل اولیه کار ایجاد می‌کند، شما را گول بزند. در قسمت بالا متوجه شدید که این سرامیک‌ها می‌توانند چقدر برای نمای بیرونی ساختمان شما ضرر داشته باشند. اگر به هر دلیلی خواستید که از سرامیک برای نمای خارجی ساختمان خود استفاده کنید، اول از همه معایب آن را در نظر بگیرید و بعد از آن نکات کلیدی که در بالا برای استفاده از سرامیک در نمای خارجی ساختمان گفته شد را مد نظر قرار دهید تا از خطرات احتمالی دور بمانید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه