پارکت یا لمینت؟ کدام در بازسازی مناسب تر است ؟

جایگزینی و تعویض خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی با خانه‌های نو معمولاً دردسرها و هزینه‌های زیادی را دربر دارد اما یکی از روش‌های محبوبی است که اکثر افرادی که خانه‌هایشان فرسوده شده است به آن روی می‌آورند. اگر شما هم به عنوان کسی که در خانه‌های قدیمی زندگی می‌کنید و قصد دارید در محیطی جدیدتر و بادوام‌تر زندگی کنید ما به شما پیشنهاد می‌دهیم تا خانه قدیمی خود را با روش‌هایی مدرن و با کمترین هزینه بازسازی ساختمان کنید. تغییر کف‌پوش‌ها نیز یکی از روش‌های رایج در تعمیرات و بازسازی خانه‌ها است که در ادامه شما را با انواع کفپوش و مزیت‌های ان‌ها آشنا می‌کنیم.

اگر نمای بیرونی ساختمان شما فرسوده شده است، برای بازسازی و طراحی نمای ساختمان می‌توانید از نمای سیمانی استفاده نمایید تا جلوه‌ای زیبا به نمای ساختمان خود بدهید. نمای سیمانی علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا روشی کاملاً به صرفه و کم هزینه است که امروزه قابل اجرا در اکثر ساختمان‌ها و خانه‌ها می‌باشد.

پارکت چیست ؟

پارکت یا لمینت -  پارکت چیست؟

 

 کف پوش‌ها نقش مهمی در طراحی داخلی ساختمان‌ها دارند. هم ظاهر و هم ویژگی های کاربردی باید با نوع کاربری اتاق مطابقت داشته باشد. طیف گسترده ای از گزینه ها برای انتخاب کف‌ پوش‌ها وجود دارد. پارکت و لمینت امروزه به دلیل محبوبیت زیاد بین افراد، انتخاب‌‌های خوب و به صرفه‌ای هستند. اگر شما هم به عنوان فردی که قصد بازسازی ساختمان قدیمی خود را دارید،  بهتر است در این زمینه با یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی مشورت کنید و از آن‌ها کمک بخواهید. اگر انتخاب شما برای تعویض و جایگزین کردن کفپوش‌های قدیمی‌تان با نوع جدید، پارکت است پس بهتر است در این باره اطلاعات لازم را داشته باشید.

پارکت نوعی کفپوش است که از چوب ساخته شده است. لایه میانی آن HDF، و لایه‌های پشتی و سطحی همگی از چوب ساخته شده‌اند. کفپوش‌های پارکت طبیعتاً فضایی طبیعی و دنج را در هر خانه‌ای ایجاد می‌کنند. پارکت‌ها یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان سایر انواع کفپوش‌ها هستند که توسط طراحان و کارکنان یک شرکت معماری قابل اجرا هستند. سطح پارکت‌ها به گونه‌ای است که آن را برای استفاده در اکثر خانه‌های مسکونی مناسب کرده‌ است. پارکت‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجودند که بسته به سلایق و انتخاب‌های شخصی افراد قابل اجرا در هر مکان و در کمترین زمان ممکن هستند.

علاوه بر تغییر معماری و دکوراسیون داخلی منازل، بهتر است برای تغییر و بازسازی نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز اقدام کنید. شرکت‌های معماری و ساختمانی که طراحی نما انجام می‌دهند، بهترین گزینه برای این کار هستند که فضای بیرونی ساختمان شما را به بهترین شکل بازسازی می‌کنند و با انجام نورپردازی نمای ساختمان ظاهری زیبا و شیک به خانه شما می‌بخشند.

لمینت چیست و تفاوت پارکت با لمینت در چیست؟

پارکت یا لمینت - پارکت چیست ؟

لمینت، یکی از جدیدترین انواع کفپو‌ش‌ها در بازار است که بر پایه پلاستیک ساخته شده است. پلاستیک‌های موجود در ساختار کفپوش‌های لمینیت از نوع ترموست هستند، یعنی پلاستیک هایی که پس از پخت نمی توانند تغییر شکل دهند. لایه رویی لمینت یک لایه محافظ است که از یک کاغذ نازک آغشته به چسب ملامین تشکیل شده است. لایه های پایینی لمینت روی یک صفحه حامل قرار گرفته‌اند که به صورت کاملا سفت بهم چسبیده‌اند.

کفپوش لمینت در بسیاری از طرح‌ها موجود است که انتخاب را برای مشتریان نامحدود می‌کند. تولید کنندگان نیز همیشه محدوده محصولات خود را مطابق با آخرین متدهای بازار به روز می کنند.  اما تفاوت اصلی کفپوش‌های لمینت و پارکت در چیست؟  تفاوت پارکت و لمینیت در متریال اصلی آن است. لمینت از پلاستیک ساخته شده است، در حالی که پارکت از چوب خالص ساخته می‌شود. تفاوت‌های دیگر لمینت و پارکت شامل ظاهر، ساختار، طرح و هزینه‌های نصب و اجرای آن‌ها است.

 

پارکت کیفیت بهتری دارد یا لمینت ؟

پارکت یا لمینت - پارکت کیفیت بهتری دارد یا لمینت ؟

کفپوش پارکت از چوب ساخته شده است که یک ماده طبیعی است و به مراتب کیفیت بهتری نسبت به لمینت دارد. اما پارکت  در مقایسه با کفپوش لمینت یک عیب جزئی  دارد که نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ چوب پارکت شود. بسته به نوع چوب، ممکن است روشن‌‌تر یا تیره‌تر شود و یا رنگ زرد به خود بگیرد. اما چون لمینت از جنس پلاستیک است، در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی دهد که یکی از مزایای اصلی آن است. اما اگر بخواهیم بین کیفیت یکی از این دو را انتخاب کنیم، پیشنهاد ما به شما کفپوش‌های پارکت است.

 

دوام کدام یک از این دو متریال بیشتر است ؟

پارکت یا لمینت - دوام کدام یک از این دو متریال بیشتر است ؟

 کفپوش‌های پارکت ماندگاری و دوام بیشتری نسبت به کفپوش‌های لمینت دارند، اما خرید اولیه آن‌ها گرانتر است. با این حال، قیمت بالاتر به دلیل طول عمر بالقوه طولانی‌تر آن، استکفپوش پارکت MEISTER کفپوش بسیار بادوامی است که ساخت پایدار لایه میانی HDF در کفپوش پارکت آماده به این معنی است که لایه سوم (لایه پوشش چوبی) فقط به ضخامت ۲.۵ میلی متر نیاز دارد. این کار استفاده از چوب با ارزش را به حداقل می‌رساند، برای محیط زیست مفید است و همچنان اجازه می‌دهد در صورت لزوم کفپوش را سمباده بزنید.

کفپوش‌های لمنیت و پارکت تفاوت چندانی در مدت دوام و پایداری ندارند اما کفپوش‌های پارکت به دلیل ساختار طبیعی خود ماندگاری بیشتری دارند.

 

برای هر کاربری کدام یک پیشنهاد می شود ؟

 تصمیم استفاده از لمینت به عنوان کفپوش بر عهده صاحبان خانه‌ها و مراکز و دفاتر تجاری است اما دوام کف لمینت با کیفیت بالا ، این کفپوش را برای مناطق تجاری ایده آل می کند. لمینت‌های ارزان قیمت‌تر، انتخاب بهینه و به صرفه‌ای  برای تجهیز آپارتمان‌های اجاره‌ای هستند. از طرفی لمینت‌ها برای اتاق‌های مرطوب مناسب نیستند، زیرا رطوبت باعث تغییر شکل غیرقابل برگشت لمینت می‌شود. لمینت همچنین در دفاتر و ساختمان های اداری و همچنین در سازمان‌های اجتماعی، انتخاب‌ مناسبی است. اما اینکه پارکت بهتر است یا لمینت، به حوزه کاربرد و همچنین انتظارات شما بستگی دارد. پارکت‌ها نیز در خانه و آپارتمان برای تمام فضاها مناسب هستند. کفپوش پارکت نه تنها در اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق کودک، بلکه در آشپزخانه نیز قرار مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای و یک سبک زندگی سالم مناسب است. معمولاً شرکت‌های معماری که کار طراحی ویلا دوبلکس و خانه‌های بزرگ را انجام می‌دهند، در طراحی داخلی از کفپوش‌های پارکت استفاده می‌کنند. همچنین طراحان این شرکت‌ها برای ایجاد جلوه‌ای زیبا در نمای بیرونی ساختمان‌های بزرگ، از طراحی نمای کامپوزیت استفاده می‌کنند. نماهای کامپوزیت نسل جدیدی از نماهای ساختمانی هستند که از جنس آن‌ها اغلب ورقه‌های بزرگ آلومینیومی است که وزن کمتری نسبت به سایر نماها دارند و نصب آن‌ها بر خلاف نمای سیمانی در کمترین زمان امکان‌پذیر است.

 

هزینه ی پارکت مناسب تر است یا لمینت ؟

پارکت یا لمینت - هزینه ی پارکت مناسب تر است یا لمینت ؟

با توجه به اینکه ساختار اصلی کفپوش‌های پارکت از جنس چوب طبیعی است و کیفیت بهتر و بالاتری دارد، پس به مراتب هزینه خرید و نصب و اجرای آن نیز به مراتب بیشتر از کف پوش‌های لمینیت و سایر انواع مشابه آن است. 

کدام یک از این دو متریال عایق حرارت و صدا می باشد ؟

 

از آنجایی که کفپوش‌های لمینیت جدیداً وارد بازار شده‌اند پس ویژگی‌ها و مزیت‌های بیشتری نسبت به سایر کفپوش‌ها از جمله پارکت دارند. فوم‌های جاذب صدا که در زیر لمینت به هنگام نصب استفاده می‌شود، کفپوش‌های لمینت را عایق صدا می‌کند. همچنین نسل جدید کفپوش‌های لمینیت عایق رطوبت و حرارت هستند و  آسیبی را در ساختار خود متحمل نمی‌شوند. 

 

تعویض پارکت آسان‌تر است یا لمینت ؟

پارکت یا لمینت - تعویض پارکت آسان‌تر است یا لمینت ؟

از آنجایی که ساختار هر دو نوع این کفپوش‌ها یعنی لمینیت و پارکت تقریبا مشابه هم است، نخوه نصب و اجرای آن‌ها نیز مشابه است و تفاوت زیادی در نحوه تعویض و اجرا ندارند اما با تفاوت جزئی‌تر می‌توان گفت که تعویض لمینت آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از پارکت است.

 

نصب کدام یک آسان تر است ؟

 در نصب کفپوش لمینت و پارکت هیچ تفاوت اساسی وجود ندارد. هر دو نوع کفپوش دارای ساختار محکمی هستند که آنها را برای نصب و حتی روی گرمایش از کف، ایده آل می کند و هر دو برای پوشش تمام سطح کف نیز مناسب هستند. کفپوش لمینت با فوم یکپارچه جاذب صدا نیز در بازار موجود است که یک مرحله از مراحل نصب را در مقایسه با کفپوش پارکت حذف می‌کند و نصب آن را آسان تر می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که نصب لمینت آسان‌تر است و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود.

 تنوع رنگی کدام نوع از این دو متریال بیشتر است ؟

پارکت یا لمینت -  تنوع رنگی کدام نوع از این دو متریال بیشتر است ؟

همانطور که گفتیم ماده اصلی سازنده پارکت چوب و لمینت پلاستیک است و از آنجایی که ساختار پارکت طبیعی است و نمی‌توان دستکاری زیادی در آن انجام داد، طرح‌ها و رنگ‌های آن محدود است، اما لمینت بر خلاف پارکت در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود و دست مشتریان را برای انتخاب باز‌ می‌کند.

 

حشرات و جانوران موذی

ساختار طبیعی چوب محل مناسبی برای زندگی جانوران موذی و به خصوص موریانه‌ها است و از آن‌جایی که جنس اصلی پارکت‌ها تنه‌های درختان است و از چوب خالص ساخته می‌شود، در درازمدت مورد حمله جانوران موذی قرار می‌گیرد اما در کفپوش‌های لمینت اینطور نیست، چرا که به دلیل مقاومت بالاتر و‌جنس اصلی تشکیل دهنده کمتر دچار آسیب حشرات و جانوران موذی قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از آسیب حشرات به پارکت‌ها بهتر است به طور سالانه خانه سم‌پاشی شود و تا حدامکان از ایجاد رطوبت جلوگیری شود چرا که رطوبت منبع مناسبی برای رشد و زندگی این جانوران است.

 

تمیز کردن کدام یک از این دو متریال ساده تر است ؟

پارکت یا لمینت - تمیز کردن کدام یک از این دو متریال ساده تر است ؟

تمیز کردن پلاستیک همیشه آسان‌تر از تمیز کردن چوب است و بر این اساس می‌توان گفت  که تمیز کردن انواع لکه‌های سطحی لمینت آسانتر از تمیز کردن پارکت است. خراش و فرورفتگی در لمینت دائمی است، اما پارکت با قابلیت نوسازی آسیب را از بین می‌برد.حتی پس از استفاده طولانی مدت با علائم قابل مشاهده سایش، می توان کف پارکت را سمباده زد و دوباره آب بندی کرد یا روغن کاری کرد که این کار با لمینت امکان پذیر نیست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه