تاثیر و اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی در بازسازی ساختمان 

هدف از بازسازی ساختمان به روز کردن دکوراسیون داخلی آن است. امروزه به دلیل تورم، قیمت مسکن بسیار بالا رفته، پس بهترین راه برای تغییر دکوراسیون منزل بازسازی است.اما همیشه این سوال مطرح بوده که تاثیر و اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی، در بازسازی ساختمان چگونه است. برای بازسازی ساختمان می‌توانید با کمک گرفتن از یک طراح، طرحی زیبا برای منزل خود انتخاب و زیبایی فضا را چند برابر کنید. در این مقاله مبانی بازسازی ساختمان واصول مربوط به آن آشنا می‌شویم. 

اصول کلی طراحی دکوراسیون منزل

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - اصول کلی طراحی دکوراسیون منزل

اصول کلی طراحی دکوراسیون منزل عبارتند از: 

۱. فضای داخلی 

فضا عنصر اصلی برای طراحی دکوراسیون داخلی است. این مورد محیط مورد نظر و متراژ را به شما نشان می‌دهد. برخی از فضاها را می‌توان تغییر داد و بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کرد. برای مثال، می‌توانید فضای راهرو را کوچک‌تر و این متراژ را به فضای اتاق یا پذیرایی اضافه کنید. برای منازل با سقف‌های بلند در صورت امکان می‌توانید بالکن یا فضای زیر شیروانی به منزل بیافزایید. شما می‌توانید فضای مورد نظر را به صورت دلخواه طراحی کنید. 

۲. تناژ رنگی محیط

تناژ رنگی یکی از مهمترین عناصر هر طراحی است. تناژ رنگی توانایی تغییر حال و هوای هر فضایی را دارد. تشخیص رنگ برای هر فضا بسیار مهم است، به همین جهت طراح باید به روانشناسی رنگ‌ها مسلط باشد. در اصل وظیفه طراح این است که رنگ مناسب برای فضای مورد نظر کارفرما را تشخیص دهد تا احساس دلخواه کارفرما را برای محیط ایجاد کند. دقیقا مثل چراغ‌های راهنمایی رانندگی، رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی حاوی پیام‌ و حالات خاصی هستند، به دلیل اینکه مغز ما طوری طراحی شده است که رنگ‌ها را به شیوه‌ خاصی درک کند. 

در اینجا نمی‌خواهیم روانشناسی تمامی رنگ‌ها را توضیح دهیم، اما اینکه درک کنیم رنگ‌های مختلف احساسات متفاوتی را القا می‌کنند، اهمیت دارد. برای مثال، رنگ سبز نشان‌دهنده آرامش و صلح است، در حالی که قرمز مهیج و نشان‌دهنده گرسنگی و بنفش نشان دهنده شکوه و جلال می‌باشد. 

۳. خطوط 

یکی دیگر از اصول مورد استفاده طراحان برای درک بهتر از فضا، خطوط هستند. سه نوع خط اصلی وجود دارد: 

  • خطوط افقی: برای احساس راحتی و آرامش بیشتر در فضا،می‌توانید از خطوط افقی استفاده کنید. این خطوط باعث بلندتر نشان دادن سقف‌ می‌شوند. با این حال، استفاده بیش از حد می‌تواند فضا را کسل‌کننده کند و جذابیت بصری را از بین ببرد. 
  • خطوط عمودی: این خطوط چشم را به سمت بالا هدایت می‌کنند. برای مثال اگر سقف کاذب دارید، طراح باید با استفاده از خطوط عمودی جلوه سقف کاذب را در محیط بیشتر کند. با این حال، مانند خطوط افقی استفاده از این خطوط نیز باعث محدود و کوچک به نظر رسیدن فضا می‌شود. 
  • خطوط پویا: این خطوط متغیر هستند و با این ویژگی باعث می‌شوند تا چشم شما در جهت خطوط خاص یا یک الگو حرکت کنند. خطوط زیگزاگ، زاویه‌دار و منحنی جزء این دسته هستند و هر یک از این خطوط تأثیر متفاوتی بر احساس شما از یک فضا دارند. خطوط زیگزاگ و زاویه‌دار به فضا انرژی و زندگی می‌بخشند، این در حالی است که خطوط صاف و منحنی باعث آرامش و تعادل می‌شوند. 

۴. فرم یا شکل

به هر مجموعه‌ از خطوط که شکلی ایجاد کند فرم می‌گویند. خطوط افقی، عمودی یا پویا، اشکال (مبلمان، گل و گیاه و …) را به وجود می‌آورند. این اشکال، هندسی (زاویه‌ای) یا طبیعی (منحنی) هستند. هنگامی که طراح با سبک و سلیقه شما آشنا باشد، می‌تواند اشیاء را با یکدیگر ترکیب کند و حس شما نسبت به محیط را تغییر دهد. 

۵. الگوها به کار برده شده در فضا

مانند اشکال، الگوها بخش خاصی از فضای داخلی شما را، مانند سقف، پله‌ها، یا دیوارها، نمایان می‌کنند. الگو‌ها را می‌توانید با کاغذ دیواری یا رنگ بر روی دیوارهای منزل پیاده‌سازی کنید. 

۶. نور فضا

نور توانایی تنظیم  حال و هوای هر فضایی را دارد، زیرا انواع مختلف نور حالات مختلفی نیز ایجاد می‌کنند. نور طبیعی نشان‌دهنده گرما و شادی است، در حالی که نور مصنوعی سردی و سکون ایجاد می‌کند و برای زمانی استفاده می‌شود که نور طبیعی کافی نیست. درک انواع نورپردازی و چگونگی تأثیر آنها بر جو یک فضا بسیار مهم است.

۷. بافت

دو نوع بافت وجود دارد که طراحان برای ایجاد جلوه و شکوه مورد نظر کارفرما می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند: 

  • بافت لامسه: یعنی بافتی که قابل لمس کردن باشد و با لمس آن احساس متفاوتی داشته باشید. 
  • بافت بصری: یعنی چیزی که از طریق چشم احساس شود. برای مثال کاغذ دیواری طرح سنگ، خود سنگ نیست و فقط احساسی را به وجود می‌آورد که سنگ است. 

اصول اصلی دکوراسیون منزل

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - اصول اصلی دکوراسیون منزل

طراحی دکوراسیون منزل ۷ اصل دارد که می‌توان آن‌ها را با استفاده عناصر طراحی ایجاد کرد تا طرح اصلی مطابق با نظر کارفرما باشد. این اصول نقش مهمی در طراحی شما دارند. در ادامه با این اصول و جزئیات آن‌ها آشنا می‌شویم. 

۱. تعادل 

در میان تمامی اصول طراحی داخلی، اولین و مهم‌ترین موردی که باید مورد بحث قرار گیرد، تعادل است. تعادل یعنی وزن بصری فضای شما و نحوه تقسیم آن بین دو طرف. در طراحی داخلی، تعادل به معنای توزیع یکنواخت عناصر برای ایجاد تعادل بصری است که می‌توان با استفاده از اشکال، رنگ‌ها، بافت‌های مختلف یا ایجاد تقارن آن را نشان داد. 

تعادل به سه دسته تقسیم می‌شود، شعاعی، متقارن و نامتقارن. تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع تعادل، تأثیر زیادی بر درک مشتری از فضا دارد. با ایجاد تعادل مناسب در فضا، اولین و مهم‌ترین تاثیر را ایجاد کنید.

تعادل متقارن:

این نوع تعادل در طرح‌های سنتی بیشتر یافت می‌شود و در اتاق‌های مربعی شکل کاربرد بیشتری دارد. اگر فضای مستطیلی دارید استفاده از تعادل نامتقارن برای شما مناسب‌تر است. تعادل متقارن گاهی اوقات کسل‌کننده و ثابت به نظر می‌رسد. می‌توانید بااستفاده از رنگ، نحوه چیدمان وسایل، مبلمان و الگوها به این تعادل برسید. 

تعادل نامتقارن:

محبوب‌ترین نوع تعادل برای فضاهای مدرن، تعادل نامتقارن است. در تعادل نامتقارن از عناصر با تعداد فرد استفاده می‌شود. استفاده از این نوع تعادل نسبت به تعادل متقارن دشوارتر است. اما این تعادل در مقایسه با تعادل متقارن طبیعی‌تر و پرانرژی‌تر است. وزن بصری و تعادل نامتقارن رابطه قوی با یکدیگر دارند. در تعادل نامتقارن به جای تکرار موارد مشابه در یک فضای برعکس عمل می‌کنیم.

تعادل شعاعی:

این نوع تعادل کم‌ترین استفاده را از بین سه مورد دیگر دارد. اکثرا با پله‌ها، میز ناهارخوری گرد یا لوستر می‌توانیم فضای با تعادل شعاعی ایجاد کنیم. در تعادل شعاعی، همانطور که از نامش پیداست، فضای دایره‌ای شکلی داریم که وسایل در اطراف نقطه مرکزی چیده شده‌اند. اگر می‌خواهید وسیله خاصی در مرکز توجه باشد، آن در قسمت داخلی و مرکزی فضا  قرار دهید.

۲. کنتراست 

پس از انتخاب نوع تعادل و نقطه مرکزی اتاق، باید به کنتراست و چگونگی جذاب شدن فضای خود فکر کنیم.

کنتراست در طراحی دکوراسیون داخلی شامل تفاوت رنگ یا روشنایی اجسام می‌شود که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. کنتراست با سه عنصر فضا، فرم و رنگ به دست می‌آید. همچنین می‌توانید با ترکیب بیش از یک فرم، کنتراست ایجاد کنید. برای مثال، ترکیب مبل مستطیلی با یک آینه گرد باعث توجه متعادل بین هر دو می‌شود. 

۳. ریتم 

در طراحی داخلی ریتم به روش مشابه موسیقی عمل می‌کند. ریتم الگویی است که تمامی اصول طراحی داخلی را به یکدیگر پیوند می‌زند. این اصل برای کمک به حرکت چشم در فضا استفاده می‌شود وبه نحوه درک افراد از فضای داخلی تاثیر می‌گذارد. 

۴. تناسب و مقیاس

بیشتر طراحان داخلی می‌دانند که مقیاس و تناسب در طراحی داخلی مهم است. این‌ها موارد بسیار مهمی از اصول طراحی داخلی هستند. مقیاس به اندازه یک شی نسبت به شی دیگری اشاره دارد. تناسب اندازه کلی بین دو جسم مختلف است. 

ترفندهای چیدمان دکوراسیون داخلی منازل

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - ترفندهای چیدمان دکوراسیون داخلی منازل

  • دیوار‌ها را رنگ‌های روشن و خنثی بزنید
  • مبلمان را اندازه بگیرید تا تناسب و مقیاس فضا را بهم نزنند
  • فضا را با گل و گیاه تزیین کنید
  • دیوارها را با کاغذ دیواری بپوشانید
  • از رنگ سبز در فضا استفاده کنید
  • برای منزل خود آثار هنری تهیه کنید
  • از رنگ‌های الهام‌بخش استفاده کنید
  • نزدیک به درب ورودی یک صندلی زیبا و جذاب بگذارید
  • کفپوش باکیفیت و بادوام نصب کنید

تاثیر سقف کاذب کناف پذیرایی در طراحی دکوراسیون 

سقف کاذب علاوه بر زیبایی که به محیط می‌بخشد، عایق سرما، گرما و رطوبت است. برای مخفی کردن تاسیسات، لوله‌ها و سیم‌کشی‌های برق بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف کاذب کناف به دلیل سبک بوذن برای مناطق زلزله خیز مناسب است و همچنین برای نصب و اجرا بسیار منعطف هستند. 

سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

۱. سبک مینیمال

این سبک یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین نوع سبک‌ها است. رنگ‌های استفاده شده در این سبک همگی خنثی هستند و پرکاربردترین رنگ سبک مینیمال سفید است. لازم به ذکر است که تضاد رنگ نیز در سبک دیده می‌شود برای مثال، سفید در مقابل مشکی، دلیل این تضاد هم این است که فضا کسل‌کننده و بی‌روح نباشد. اشیاء و وسایل به کار برده شده در سبک مینیمال نیز بسیار ساده و بدون زرق و برق هستند. 

۲. سبک سنتی غربی

در این سبک از عناصر کلاسیک، مبلمان شیک و لوکس و وسایل تزیینی زیاد استفاده می‌کنیم. در سبک سنتی غربی از چوب‌های تیره، ترکیب رنگی پررنگ، بافت‌های متنوع و پارچه مبلمان گلدوزی شده استفاده می‌شود. 

۳. سبک انتقالی یا ترنزیشنال

این سبک پلی بین سبک مدرن و سنتی است و طرفداران زیادی دارد. در سبک انتقالی می‌توان از عناصر سبک مدرن مانند استیل یا شیشه استفاده کرد و در کنار آن مانند سبک سنتی مبلمان لوکس و مخملی داشت. ترکیب رنگی این سبک خنثی و روشن است و محیط را بسیار شیک و زیبا نشان می‌دهد. 

۴. سبک بوهمیان 

این سبک مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. در سبک بوهمیان قانون خاصی وجود ندارد و می‌توانید هر طور که دوست دارید وسایل و مبلمان خود را بچینید. این سبک به سبک کولی‌وار نیز معروف است که معنی آن چشم‌پوشی کردن از قوانین و عرف است. اما در این سبک بدین معنا نیست و تعبیر این سبک چیدمان به سلیقه خودتان و با رنگ و طرح‌های مختلف است. 

منظور از طراحی داخلی چیست؟

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - منظور از طراحی داخلی چیست؟

یکی از موارد مهم و اصلی در بازسازی ساختمان‌ها طراحی داخلی است. طراحی داخلی به معنای، ساخت و طراحی فضای داخلی ساختمان از بعد هنری، دیداری و عملکرد آن است. طراح داخلی با به کارگیری دانش طراحی و نوآوری خود و مطابق با سلیقه کارفرما طراحی فضای داخلی ساختمان را انجام می‌دهد. 

معماری داخلی

معماری داخلی، علم طراحی فضای داخلی ساختمان است که بر اساس استانداردهای موجود انجام می شود. در حال حاضر معماری داخلی ترکیبی از هنر، روانشناسی، توسعه اقتصادی، جامعه‌شناسی و محیط زیست است. معماری داخلی یعنی طراحی فضایی که آماده و ساخته شده است. اما باید با عناصر فیزیکی، دیگر موارد موجود و نظر و سلیقه کارفرما طراحی و زیباسازی شود. 

دکوراسیون منزل از طراحی تا بازسازی منزل قدیمی

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - دکوراسیون منزل از طراحی تا بازسازی منزل قدیمی

ساختمان‌ها و بناهای قدیمی پس از گذشت چند سال نیاز به طراحی و بازسازی دارند. برای این کار بهتر است ابتدا موارد مورد نیاز خود و هزینه تمام شده‌ی پروژه را تعیین کنید زیرا بازسازی و طراحی بدون برنامه خسارات زیادی را به شما وارد می‌کند. 

راهنمای چیدمان وسایل منزل

  • قبل از نصب آینه و تابلوها مبلمان را بچینید
  • برای چیدن مبلمان از مبل‌های بزرگ شروع کنید سپس میز‌ها را بچینید
  • فاصله مبل‌ها تا در و پنجره را حفظ کنید
  • بعد از چیدن مبلمان چراغ‌ها را نصب کنید. 
  • اطراف تلویزیون را با وسایل تزیینی زیاد شلوغ نکنید
  • سعی کنید مبل‌ها به شکلی بچینید که فضای رفت‌وآمد وجود داشته باشد

۹ فاکتور مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - ۹ فاکتور مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

  • مبلمان 
  • قاب‌ها و تابلوها
  • نور و روشنایی
  • استفاده از پارتیشن 
  • رنگ‌آمیزی
  • استفاده از کفپوش
  • شومینه
  • ساخت کتابخانه
  • تزیین با گل‌های آپارتمانی

نقش آشپزخانه در دکوراسیون داخلی منزل

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - نقش آشپزخانه در دکوراسیون داخلی منزل

امروزه با توجه به معماری منازل، آشپزخانه‌ها به پذیرایی متصل هستند و به همین جهت آشپزخانه از نقاط مختلف خانه دیده می‌شود. این مورد باعث می‌شود که طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه بر دکوراسیون داخلی کل خانه تاثیر بگذارد. در نتیجه هنگام طراحی داخلی باید به معماری و دکوراسیون داخلی آشپزخانه توجه زیادی شود. 

نقش اتاق خواب در دکوراسیون داخلی

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی - نقش اتاق خواب در دکوراسیون داخلی

اتاق خواب مکانی برای استراحت و آرامش یافتن شما و عزیزان شماست. از این رو انتخاب دکوراسیون داخلی مناسب می‌تواند بر آرامش و استراحت شما تاثیر مستقیم بگذارد. اگر کودکی دارید که به تازگی در اتاق خود می‌خوابد، دکوراسیون داخلی و نورپردازی مناسب می‌تواند بر کیفیت خواب او تاثیر بگذارد و از ترسیدن کودک در شب جلوگیری کند. 

نتیجه‌گیری 

در طراحی نما، بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی اصول و قواعدی وجود دارد که طراح باید از آن‌ها پیروی کند. به همین منظور گرفتن مشاوره از یک تیم طراحی با‌تجربه و متخصص بسیار اهمیت دارد. استودیو معماری آشینه با بهره‌گیری از مجرب‌ترین طراحان دکوراسیون داخلی بهترین و زیباترین طراحی‌ها را برای شما انجام می‌دهد. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۸ دیدگاه
علی براتی
آبان ۲۰, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و خدا قوت
من یک خانه قدیمی در تهران دارم و میخوام بازسازی کنم اما چند سوال دارم؟
اول اینکه برای بازسازی خانه قدیمی در تهران باید مجوز اخذ شود؟
دوم اینکه شما چه اقداماتی در خصوص بازسازی خانه انجام می دهید؟
سوم اینکه هزینه بازسازی چقدر خواهد شد؟

    ashineh.admin
    آبان ۲۰, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام و عرض ادب
    همانطور که در بخش ثبت سفارش توضیح داده شده شما پس از تماس یا پر کردن فرم سفارش مراحل را جهت کسب بهترین و مطلوب ترین نتیجه برای بازسازی خانه قدیمی خود طی کرده و با توجه به شرایط ، مشاوران ما در زمینه کسب مجوز و موارد دیگر مورد نیاز بهترین راهکار را برایتان شرح میدهند .
    استودیو معماری آشینه صفر تا صد مراحل بازسازی منزل شما را از بازدید اولیه و متره برآورد تا ارائه طرح های ۳ بعدی با بهترین کیفیت و ارائه برآورد هزینه و اجرای نوسازی مطابق سلیقه و نظر شما را در صورت افتخار به همکاری انجام خواهد داد .

ساسان احمدی راد
آبان ۲۵, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
شما کار طراحی دکوراسیون منزل در شهری بجز تهران هم انجام می دهید ؟
کار اجرا و بارزسازی نوسازی چطور ؟

    ashineh.admin
    آبان ۲۶, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بله کار طراحی دکوراسیون منزل در تمامی شهر های انجام می شود .
    کار ارجرا و بازسازی نوسازی نیز در بیشتر شهر های کشورمون انجام میشود با ثبت سفارشتون هماهنگی لازم رو باهاتون خواهند کرد .

جعفری
آذر ۳, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام خسته نباشید
شما بازسازی فضای اداری هم انجام می دهید؟

    ashineh.admin
    آذر ۸, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر؛
    بله طراحی فضای اداری ، بازسازی و نوسازی فضای اداری در استودیو آشینه انجام میشوند .

معصومه ابراهیمی
آذر ۲۵, ۱۴۰۰ پاسخ

وبلاگ هایی که در خصوص طراحی و دکوراسیون داخلی تو سایتتون گذاشتین بسیار مفید و کاربردی هستش. ممنون از تیم قوی آشینه 🙂

    ashineh.admin
    آذر ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    باعث افتخار استودیو معماری و دکوراسیون آشینه است .
    سپاس از شما.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه