بازسازی خانه های قدیمی با قیمت مناسب

حقیقتی آشکار است که تمامی ساختمان‌ها پس از گذشت چندین سال فرسوده و قدیمی می‌شوند و در نتیجه علاوه بر زیبایی ظاهری، استحکام و امنیت آن نیز تحلیل می‌رود. به بیان دیگر با وجود اینکه ممکن است ساختمان مورد نظر در زمان ساخت جز سازه‌های شیک و مدرن محسوب شده باشد. اما کماکان پس از گذشت زمان به دلیل قدیمی شدن نقشه، خراب شدن کفپوش، دیوار پوش و حتی به منظور گسترش فضا، بهره گیری از جدیدترین طراحی نما و … به بازسازی و نوسازی نیاز دارد. از طرفی به دلیل مقرون به صرفه بودن بازسازی ساختمان در مقایسه با خرید منزلی نو، اکثر افراد به بازسازی تمایل دارند. علاوه بر این یکی از مزایای اصلی بازسازی ساختمان امکان بازسازی به صورت بخشی و جزیی است. به این معنا که می‌توان تمام قسمت‌های خانه مانند اتاق‌خواب، پذیرایی، آشپزخانه و… را به صورت مجزا بازسازی نمود. اگر قصد بازسازی منزل یا مغازه و یا طراحی دکوراسیون تجاری خود را دارید و به دنبال اطلاعات مفید و کاربردی در این باره هستید تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

طراحی نورپردازی نمای ساختمان

بازسازی خانه های قدیمی - طراحی نورپردازی نمای ساختمان

 

حتی اگر در نمای ساختمان از بهترین و با کیفیت‌ترین مصالح و مدرن‌ترین طرح‌ها استفاده کرده باشید. اما به نورپردازی نمای ساختمان بی توجه بوده‌اید انگار هیچ کاری انجام نداده‌اید. زیرا اگر چه در طول روز زیبایی نمای بیرونی ساختمان دیده و باعث جلب توجه دیگران می‌شود. اما در شب نما و مصالح به کار رفته دیده نمی‌شوند. در این هنگام است که اهمیت نورپردازی نمای ساختمان مشخص می‌شود. در حقیقت با نورپردازی مناسب می‌توانید زیبایی و جذابیت ساختمان را به نمایش بگذارید. همچنین اجرای نورپردازی برای تمامی ساختمان‌ها با ابعاد مختلف مانند آپارتمان‌ها، منازل مسکونی، ویلاها، رستوران‌ها و … امکان پذیر است.

به روش‌های مختلف می‌توان نورپردازی نمای ساختمان را انجام داد. به طور کلی هم در طراحی نورپردازی نما و هم در طراحی نورپردازی داخلی ساختمان می‌توان به طور کامل یا فقط قسمتی از سازه را نورپردازی نمود. توصیه می‌کنیم هنگام اجرای نورپردازی از وسایل الکترونیکی و لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید تا در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود. 

به طور خلاصه در سال‌های اخیر از نورپردازی نمای ساختمان به دلیل مزایایی از جمله هزینه پایین و مقرون به صرفه، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری دائمی، تنوع در اجرای طرح، سهولت در دسترسی و کنترل و … در ساخت یا بازسازی ساختمان به طور غیر قابل باوری استقبال شده است.

بازسازی ساختمان بهتر است یا نوسازی آن

بازسازی خانه های قدیمی - بازسازی ساختمان بهتر است یا نوسازی آن

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بخواهید تغییراتی در منزل خود برای استفاده بهتر از فضا و همچنین تنوع در آن بدهید. یکی از کارهایی که می‌توانید برای این مورد انجام دهید بازسازی (Restoration) یا نوسازی (Renovation) ساختمان است. 

بازسازی به معنای مجموعه اقداماتی است که برای مرمت و مقاوم کردن ساختمان و همچنین تغییرات داخلی یا خارجی صورت می‌گیرد، مانند تقویت ساختار کلی ساختمان، بازسازی نمای ساختمان، تعمیر کف ساختمان، تعمیر دیوارها، حل کردن مشکلات تاسیساتی ساختمان و … . در بازسازی قسمت‌هایی از ساختمان که آسیب دیده است مرمت می‌شود و اینکه بگوییم بازسازی تنها برای ساختمان‌های فرسوده است کاملا اشتباه و بی اساس می‌باشد. اگر بخواهیم موارد محیط زیستی را در نظر بگیریم، بازسازی ساختمان بهتر است زیرا از مصالح و انرژی کم‌تری استفاده می‌شود. در نتیجه اگر سازه ساختمان محکم است و تنها به تعمیرات جزئی نیاز دارد، بازسازی گزینه مناسبی است. 

در نوسازی اقدام به نو کردن سازه یا دکوراسیون داخلی می‌شود. یعنی در ساختمان‌هایی که فرد با طراحی داخلی آن مشکلی ندارد اما می‌خواهد تغییراتی در طراحی دکوراسیون داخلی به وجود آورد از نوسازی استفاده می‌شود. اقداماتی که می‌توان در نوسازی ساختمان انجام داد شامل نصب کاغذ دیواری، نصب سقف کاذب، نصب کف‌پوش، تعویض کابینت آشپزخانه، تعویض دستگیره درها، به کارگیری از فضاهای بلااستفاده و … می‌باشد. در نوسازی به دلیل اینکه تخریب به صورت کامل صورت نمی‌گیرد نیاز به هزینه کم‌تری دارد. 

اینکه بخواهیم بین بازسازی و نوسازی یکی را انتخاب کنیم به مواردی مانند بودجه و تغییرات مورد انتظار شما بستگی دارد. میزان بودجه‌ای که برای یکی از این کارها در نظر گرفتید امر بسیار مهمی است برای مثال هزینه بازسازی بسیار بیشتر از نوسازی است، در نتیجه اگر بودجه کمی دارید نوسازی انتخاب بهتری می‌باشد. اینکه می‌خواهید چه تغییری ایجاد کنید نیز در انتخاب شما تاثیر دارد برای مثال اگر می‌خواهید کاربری ساختمان یا یک اتاق تغییر پیدا کند باید بازسازی انجام دهید، اما اگر مدرن و نو به نظر رسیدن ساختمان اهمیت دارد نیاز به نوسازی است. 

بازسازی ساختمان چیست؟ مراحل انجام این کار؟

بازسازی خانه های قدیمی - بازسازی ساختمان چیست؟ مراحل انجام این کار؟

همانطور که گفتیم بازسازی ساختمان یعنی زنده کردن و مرمت یک ساختمان یا سازه فرسوده یا تغییر قسمت‌هایی از ساختمان که نیاز به تعمیر دارد. در این قسمت مراحل انجام بازسازی ساختمان را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. 

۱. مشورت با مهندسین سازه و معماری

در ابتدا باید با مهندسین مربوطه مشورت کنید تا ظرفیت ساختمان سنجیده شود، یعنی اینکه آیا ساختمان می‌تواند بازسازی را تحمل کند یا بیش از اندازه فرسوده می‌باشد و اینکه آیا سازه و اسکلت ساختمان قابل استفاده است یا به دلیل قدیمی بودن مورد تایید شهرداری و نظام مهندسی نمی‌باشد. 

۲. تخریب 

در این مرحله باید دیوارها یا بخش‌هایی از ساختمان را که تمایل دارید حذف شوند با مشورت استودیو معماری آشینه و مهندسین مربوطه حذف نمایید. لازم به ذکر است که کار تخریب ساختمان توسط شرکت صورت می‌گیرد. برای تخریب و حذف دیوارها باید به نوع سازه (بتنی، فلزی و بنایی) آن‌ها توجه شود تا مشکلی در استحکام ساختمان به وجود نیاید.  

۳. ساخت 

در این مرحله اقدامات برای تغییر در ساختمان صورت می‌گیرد. این اقدامات شامل دیوار چینی یا استفاده از دیوارهای پیش ساخته می‌باشند. استفاده از دیوارهای پیش ساخته سبب تسریع در جلو بردن پروژه می‌شود. 

۴. گچ کاری و نصب سقف کاذب 

اگر سقف و همچنین دیوارها باید گچ کاری شوند، می‌توانید بعد از گذراندن مراحل قبل، گچ کاری را شروع کنید. همچنین می‌توانید از سقف کاذب یا کناف برای زیباتر شدن فضا استفاده کنید. 

۵. تعمیر کف 

برای تعمیر کف ساختمان می‌توانید از سرامیک، سنگ، پارکت و دیگر انواع کف‌پوش‌ها استفاده کنید. تنها نکته مهم این است که طرح کف متناسب با دیوارها و سقف باشد. 

۶. رنگ کردن دیوار و سقف 

رنگ کردن دیوارها و سقف می‌تواند جلوه ویژه‌ای به طراحی داخلی ساختمان بخشد. انتخاب رنگ باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی باشد. 

چه زمانی نیاز به بازسازی ساختمان است؟

بازسازی خانه های قدیمی - چه زمانی نیاز به بازسازی ساختمان است؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد هنگام بازسازی ساختمان انتخاب مناسب‌ترین زمان برای انجام آن است. ممکن است شنیده باشید که بهترین زمان برای بازسازی ساختمان اواخر فصل بهار و تابستان است. زیرا در این فصل‌ها امکان قرار دادن وسایل در حیاط و نگهداری آنها وجود دارد. برای مثال اگر قصد رنگ آمیزی منزل خود را دارید با خیال راحت و بدون نگرانی از بارش باران و هوای نامساعد  می‌توانید اثاثیه منزل را به حیاط انتقال دهید. همچنین به دلیل گرمی هوا رنگ آمیزی و سایر تعمیرات سریع‌تر خشک می‌شوند. 

علاوه بر در نظر گرفتن فصل نکته بسیار مهم هنگام انتخاب بهترین زمان برای بازسازی ساختمان توجه به نوسان هزینه‌ها است. 

از آنجا که مهم‌ترین عامل تعیین کننده هزینه نهایی مصالح و خدمات تعادل بین عرضه و تقاضا می‌باشد، قیمت مصالح مورد نیاز مانند رنگ، سیمان، آهن، الوار، گچ و … نیز بر اساس تقاضای خرید مشخص می‌شود و ثابت نیست. در نتیجه پیشنهاد می‌شود هنگامی که مصالح دارای کمترین قیمت هستند آنها را خریداری نمایید.

انواع بازسازی ساختمان

بازسازی خانه های قدیمی - انواع بازسازی ساختمان

انواع بازسازی ساختمان را می‌توان بر اساس سبک و روش اجرا مشخص نمود. بازسازی بر اساس سبک به بازسازی سنتی و مدرن تقسیم می‌شود. همانطور که مشخص است برخلاف سبک سنتی، در سبک مدرن تمرکز بر خلق پدیده‌ایی جدید می‌باشد. لازم به ذکر است بازسازی به سبک مدرن با دو روش تیلت آپ و متال استود وود ایستوود انجام می‌شود.

انواع بازسازی ساختمان بر اساس روش اجرا به ۴ دسته اصلی تقسیم می‌شود. 

۱. بازسازی حفاظتی 

همانطور که از نام این روش پیداست هنگامی بازسازی حفاظتی صورت می‌گیرد که ساختمان ضعیف و فرسوده شده باشد. بنابراین توسط بازسازی و تعمیر قسمت‌های اصلی مانند ستون‌ها، دیوارها و .. به تقویت ساختار ساختمان می‌پردازند. در این روش کل ساختمان به بازسازی نیاز دارد. در نتیجه پیش از بازسازی لازم است ویژگی‌ها و مشخصات مختلف و مصالح ساختمان بررسی شوند. چرا که مراحل انجام بازسازی حفاظتی به ظرافت و تبحر نیاز دارد.

۲. بازسازی آناستیلوز 

بازسازی آناستیلوز نوعی بازسازی بدون تخریب است. به بیان دیگر در این روش فقط بخش‌های فرسوده را بازسازی می‌کنند در نتیجه در ظاهر بنا تغییرات چشمگیری دیده نمی‌شود. چرا که بخش‌های جایگزین شده تفاوتی با بخش‌های فرسوده نخواهند داشت. از آنجایی که در بازسازی آناستیلوز نمای اولیه ساختمان تغییر نمی‌کند، برای بازسازی بناهای تاریخی نیز از این روش استفاده می‌شود. زیرا مهم‌ترین نکته در بازسازی بناهای تاریخی حفظ هارمونی، سبک و ظاهر اصلی بنا است. 

 ۳. پاکسازی سبکی

در روش پاکسازی سبکی با پاکسازی و حذف قسمت‌های اضافی، مضر و فرسوده ساختمان، آن را تعمیر می‌کنند. همچنین از بین بردن اضافات باعث افزایش طول عمر ساختمان می‌شود. 

۴. بازسازی تکمیلی 

در بازسازی تکمیلی با حذف و برداشت بخش‌های آسیب دیده و فرسوده بنا آن را بازسازی و تکمیل می‌کنند. هدف اصلی بکارگیری این روش افزایش طول عمر ساختمان و کارایی آن است. این روش یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای بازسازی ساختمان‌های آسیب دیده و فرسوده و در نتیجه استفاده مجدد از آنها است. 

چرا باید یک ساختمان را بازسازی کنیم؟

بازسازی خانه های قدیمی - چرا باید یک ساختمان را بازسازی کنیم؟

بیشتر انسان‌های نیاز به تنوع را پس از مدتی ماندن در یک محیط ثابت در خود احساس می‌کنند. اینکه بخواهیم منزل خود را عوض کنیم یا اینکه ساختمانی را از نو بسازیم هزینه بسیار زیادی را می‌طلبد. در نتیجه بسیاری از افراد بازسازی ساختمان را برای بناهایی که قدیمی شده‌اند یا نیاز به مرمت و تعمیر دارند، ترجیح می‌دهند. اما توجه به این نکته ضروری است که بازسازی ساختمان باید توسط نیروهای متخصص و باتجربه صورت گیرد. با بازسازی ساختمان علاوه بر اینکه تغییرات تاثیر مثبتی در روحیه شما و دیگر افراد دارد، ارزش ملک نیز بالاتر می‌رود. 

عوامل موثر بر هزینه بازسازی خانه

بازسازی خانه های قدیمی - عوامل موثر بر هزینه بازسازی خانه

در بازسازی خانه بسته کاری که صورت می‌گیرد هزینه متغیر است. برای مثال اگر نیاز به تخریب دیوار و دیوار چینی مجدد باشد باید هزینه مصالح مورد استفاده را در نظر گرفت. همچنین گچ کاری دیوارها، رنگ‌آمیزی، تعمیر کف ساختمان، نوع کاغذ دیواری به کار برده شده، هزینه نصب کاغذ دیواری، نصب سقف کاذب و … نیز بر هزینه بازسازی تاثیر می‌گذارد. 

بازسازی سرویس بهداشتی و هزینه آن

بازسازی خانه های قدیمی - بازسازی سرویس بهداشتی و هزینه آن

هنگام بازسازی سرویس بهداشتی نیاز به تعمیر و تعویض لوله کشی، شیرآلات، سرامیک‌ها، آینه و … دارید. اما از آنجایی که همه این تغییرات به هزینه زیادی نیاز دارد می‌توانید در صورت سالم بودن لوله کشی آنها را عوض نکنید یا برای بازسازی کف سرویس بهداشتی از کفپوش‌هایی استفاده کنید که قابلیت چسباندن روی سرامیک‌های قبلی را داشته باشند. با انجام این کارها هزینه بازسازی سرویس بهداشتی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. اما با این وجود قیمت نهایی به متراژ، مصالح، کیفیت و … بستگی دارد.

بازسازی آشپزخانه و هزینه آن

بازسازی خانه های قدیمی - بازسازی آشپزخانه و هزینه آن

بازسازی آشپزخانه معمولا شامل اوپن کردن آشپزخانه، تعویض کاشی‌ها، تعویض کابینت، تخریب رابیتس کاری‌های قدیمی و … می‌باشد. همچنین تعویض کابینت‌ها، تعمیر کف و استفاده از رابیتس یا سقف کاذب جدید تاثیر زیادی بر طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه دارد. در برخی موارد تعمیر کف، تعویض لوله‌ها و … نیز صورت می‌گیرد اما لازم و ضروری نیست. بازسازی آشپزخانه نسبت به دیگر فضاها ممکن است هزینه‌بر باشد اما تمامی این موارد بسته به متریال مورد استفاده می‌باشد.  

بازسازی اتاق پذیرایی و هزینه آن

بازسازی خانه های قدیمی - بازسازی اتاق پذیرایی و هزینه آن

از آنجایی که اتاق پذیرایی محل جمع شدن افراد است جذابیت در بازسازی بسیار اهمیت دارد. بازسازی اتاق پذیرایی با توجه به متراژ، میزان دریافت نور و موقعیت قرار گیری آن متفاوت است و هزینه نهایی نیز به این موارد بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که نصب سقف و دیوار کاذب علاوه بر زیبایی، بسیار مقرون به صرفه است.

بازسازی اتاق خواب و هزینه آن

بازسازی خانه های قدیمی -بازسازی اتاق خواب و هزینه آن

بازسازی اتاق خواب نیز شامل تخریب دیوارها، تعمیر کف اتاق و تخریب یا ایجاد کمد دیواری است. همچنین می‌توانید برای سقف نیز از کناف یا سقف کاذب استفاده کنید. تغییر لوستر و کف‌پوش اتاق نیز تاثیر بسزایی در جلوه اتاق خواب دارد. قیمت نهایی بازسازی اتاق خواب بسته به میزان تغییرات اعمال شده و همچنین متراژ اتاق می‌باشد. 

بازسازی خانه قدیمی

بازسازی خانه های قدیمی - بازسازی خانه قدیمی

هدف اصلی بازسازی خانه‌های قدیمی علاوه بر افزایش طول عمر بنا، مقاوم سازی ساختار آن و در نتیجه تامین امنیت ساکنین می‌باشد.

بازسازی کف ساختمان

بازسازی خانه های قدیمی - بازسازی کف ساختمان

کاشی، موزاییک، سرامیک، موکت و … را می‌توان برای بازسازی کف استفاده نمود. هر کفپوش مشتری خاص خود را دارد. 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید بازسازی ساختمان اهمیت و پیچیدگی‌های بسیاری دارد. بنابراین بهتر است قبل از شروع بازسازی به یک شرکت معتبر معماری مراجعه نمایید و به طور اصولی برای بازسازی اقدام نمایید. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۴ دیدگاه
علی عظیمی
دی ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام وقت بخیر میخواستم ببینیم مشاورتون به چه صورت هستش؟
برای بازسازی دفتر اداری میخواستم چون استودیو های معماری انگار برای مشاوره هینه میگیرن ایا شما هم به این صورتید یا خیر

    ashineh.admin
    دی ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    هزینه بازدید و مشاوره استودیو معماری آشینه رایگان هست و شما میتوانید از مشاوره مهندسان و معماران کارکشته استودیو معماری آشینه استفاده مفید در زمینه ی بازسازی دفتر اداری خودتون داشته باشید.
    با سپاس.

مصطفی پور
دی ۲۱, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام.
هزینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی را لطفا میفرمایید.

    ashineh.admin
    دی ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای اطلاع از هزینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی و دریافت مشاوره با ما از طریق راه های ارتباطی یا منوی ثبت سفارش در ارتباط باشید .
    با سپاس.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه