تفاوت نوسازی و بازسازی خانه در چیست ؟

اگر از شکل و ظاهر ساختمان خود خسته شده‌اید و یا فکر می‌کنید برای استفاده طولانی مدت دوام نمی‌آورد، می‌توانید نوسازی یا بازسازی خانه را در نظر داشته باشید. نوسازی با بازسازی تفاوت دارد و هر دو به یک شکل و روال انجام نمی‌شوند. در اینجا، قصد داریم شما را با تفاوت‌های نوسازی و بازسازی خانه آشنا کرده و درباره ویژگی‌های هر کدام صحبت کنیم. با استودیو معماری آشینه همراه باشید…

منظور از بازسازی و ترمیم ساختمان چیست؟

تفاوت نوسازی و بازسازی خانه - منظور از بازسازی و ترمیم ساختمان چیست؟

بازسازی به انجام کارها و تغییراتی گفته می‌شود که به منظور افزایش دوام خانه و ساختمان انجام می‌گیرند. بازسازی معمولا بر روی سازه‌های قدیمی و فرسوده انجام می‌شود و از آن به عنوان ترمیم و مرمت کردن یاد می‌شود.

در بازسازی خانه قدیمی قسمت‌هایی از خانه که آسیب جدی دیده‌اند و نیاز به تعمیر دارند را مرمت کرده و آن را بازسازی می‌کنند. بازسازی تنها شامل خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی نمی‌شود. گاهی اوقات دیده می‌شود که خانه‌های مدرن و لوکس نیز نیاز به بازسازی دارند. پس از بازسازی بنا، به دلیل اینکه شکل ساختمان از حالت قدیمی خود خارج شده، برای آنکه روح تازه‌ای به آن ببخشید، می‌توانید با کمک شرکت طراحی داخلی، دکوراسیون را تغییر داده تا دکوراسیون داخلی با فضای جدید سازگار شود.

طراحی دکوراسیون داخلی یکی از اصول مهمی است که در زیبایی ساختمان تاثیر زیادی دارد و رعایت نکردن اصول آن، می‌تواند ظاهر ناخوشایندی به فضای داخلی آن بدهد.

مهم‌ترین دلایل بازسازی خانه

تفاوت نوسازی و بازسازی خانه - مهم‌ترین دلایل بازسازی خانه

بازسازی ساختمان می‌تواند دلایل بی‌شماری داشته باشد. برخی از مهم‌ترین دلایلی که افراد را مجاب می‌کند که ساختمانشان را بازسازی کنند عبارتند از:

۱- فرسودگی ساختمان:

ساختمان‌های فرسوده، به دلیل پشت سر گذاشتن اتفاقاتی نظیر ساخت و ساز در مجاورت، طول عمر زیاد و یا وقوع حوادث طبیعی، دچار فرسودگی می‌شوند و دیگر شکل و ظاهر اولیه را ندارند. در چنین مواقعی، بسیاری از افراد به فکر طراحی نما می‌افتند که این‎کار به تنهایی کافی نمی‌باشد؛ چرا که بافت قسمتی یا کل ساختمان فرسوده است و ابتدا باید بافت فرسوده با بافت جدید و مستحکم جایگزین شود.

۲- تغییر کاربری ساختمان:

در برخی مواقع، صاحب ساختمان قصد دارد ساختمان را از حالت قبلی به حالت و شکل جدید تبدیل کرده و از آن استفاده دیگری نماید. به عنوان مثال، خانه‌ای قدیمی را به خانه‌ای ویلایی و مدرن تبدیل نماید. برای این تغییر کاربری، باید از طراحی ویلا و تغییر دکوراسیون داخلی به سبک مورد نظر استفاده نمود.

۳- تغییر دکوراسیون داخلی:

یکی دیگر از دلایل بازسازی خانه، تغییر دکوراسیون داخلی است. در چنین شرایطی، خانه‌های بافت قدیمی، برای تغییر دکوراسیون به شیوه کلاسیک یا مدرن، نیاز به بازسازی و تغییر برخی از قسمت‌های بنا دارند.

مرمت ساختمان در قالب چه پروژه‌هایی انجام می‌شود؟

تفاوت نوسازی و بازسازی خانه - مرمت ساختمان در قالب چه پروژه‌هایی انجام می‌شود؟

تعمیر و بازسازی ساختمان، معمولا در قالب پروژه‌های کلی انجام می‌شود. این تعمیر می‌تواند به صورت زیر باشد:

  •       تقویت و مقاوم‌سازی ساختار کلی سازه و بنا؛
  •       تعمیر بافت‌های قدیمی و فرسوده بنا؛
  •       تعمیر نمای ساختمان؛
  •       تعمیر دیوار‌ها با مصالح جدید یا مشابه مصالح قبلی؛
  •       تعمیر و مرمت کف با مصالحی نظیر پارکت یا لمینت و… ؛
  •       تعمیر و پر کردن حفره و ترک‌های دیوار و سقف؛
  •       بازسازی و تعمیر تاسیسات قدیمی و فرسوده ساختمان.

پس از بازسازی ساختمان‌های فرسوده و تعمیر آن‌ها با مصالح جدید، معمولا تغییر چشمگیری در کاهش مصرف انرژی ساختمان دیده می‌شود. در صورتی که ساختمان شما قدیمی است اما پایه‌های قوی و مستحکمی دارد، می‌توانید آن را بازسازی کنید. این کار هزینه‌ای کمتر از ساخت مجدد خانه در همان مکان قدیمی داشته و به مصالح و زمان کمتری نیز نیاز دارد.

بر اساس قوانین بازسازی ساختمان، باید قبل از انجام برخی اقدامات در بازسازی، از شهرداری مجوز مربوطه را دریافت نمایید. این اقدامات عبارتند از:

  •       خراب کردن دیوار و تیغه‌های باربر که بار و وزن ساختمان بر روی آن هاست و در صورت تخریب، مقاومت ساختمان کمتر می‌شود.
  •       تخریب و عوض کردن جای راه‎پله‌ها؛
  •       تخریب و جابجایی دیوارهای پارکینگ؛
  •       جابجا کردن قسمت‌های مختلف ساختمان.

چنانچه بدون اخذ مجوز از شهرداری شروع به اقدامات بالا نمایید، در صورتی که پس از بازدید کارشناس، تخلف شما مشخص شود، ممکن است مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین یا حتی تخریب قسمت‌های جابجا شده شوید. این قوانین به این دلیل وضع شده‌اند که برخی از تغییرات در بازسازی بنا، می‌توانند خطراتی را برای ساکنین ساختمان و حتی ساختمان‌های مجاور به همراه داشته باشند.

منظور از نوسازی ساختمان چیست؟

تفاوت نوسازی و بازسازی خانه - منظور از نوسازی ساختمان چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، نوسازی به کارهایی گفته می‌شود که برای نو کردن ساختمان انجام می‌شود. در این فرآیند، ساختارهای نو، جای ساختار‌های قدیمی را می‌گیرند و معمولا هدف از این کار، این است که نمای نو و جدیدی به ساختمان بدهند.

در نوسازی ساختمان، ساختار کلی و محل قرارگیری سازه‌ها تغییری نمی‌کند و تنها عناصر و المان‌های جدید به فضا اضافه می‌شود.

اگر از شکل ساختمان خوشتان می‌آید اما دلتان می‌خواهد سبک آن را مدرن و شیک‌تر کنید، می‌توانید از نوسازی استفاده کنید. بسیاری از افراد، هر چند‎وقت یکبار، اقدام به تغییر و نوسازی طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه یا قسمت‌های دیگر خانه می‌کنند. اگر دوام و استحکام کلی ساختمان شما مشکلی ندارد و می‌خواهید هزینه کمی برای تغییر آن بپردازید، نوسازی گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

در نوسازی، معمولا اقدامات زیر انجام می‌شود:

  •       عوض کردن طراحی داخلی بنا؛
  •       بکارگیری فضای بلااستفاده ساختمان؛
  •       تغییر سبک نورپردازی خانه؛
  •       عوض کردن پوشش دیوار‌ها با متریال جدید (مانند کاغذ دیواری و…)؛
  •       عوض کردن کف ساختمان؛
  •       عوض کردن کابینت‌های آشپزخانه؛
  •       استفاده از سقف کاذب؛
  •       عوض کردن کاشی‌ها و لوازم سرویس بهداشتی؛
  •       نصب شیرآلات جدید؛
  •       عوض کردن دستگیره‌ها؛

می‌توانید برای نوسازی ساختمان خود، بودجه کمی در نظر بگیرید و تنها تغییراتی که نیاز است را انجام دهید. همچنین، نیازی نیست که کل نوسازی را یکباره انجام دهید. اگر بودجه کافی در اختیار ندارید، می‌توانید هر چند‎وقت یکبار، تنها یک قسمت خانه یا ساختمان را نوسازی نمایید.

منظور از تغییر دکوراسیون در ساختمان چیست؟

تفاوت نوسازی و بازسازی خانه - منظور از تغییر دکوراسیون در ساختمان چیست؟

تغییر دکوراسیون به معنی انجام اقداماتی است که به موجب آن‌ها، ظاهر ساختمان به شیوه‌ای دلنشین و مطبوع، تغییر می‌کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پس از پایان پروژه‌های نوسازی یا بازسازی، دکوراسیون داخلی منزل‎شان را تغییر دهند و آن را از شکل قدیمی خود خارج کنند.

دقت کنید که نوسازی خانه با تغییر دکوراسیون ساختمان فرق می‌کند. در نوسازی، تغییرات بیشتری در سطح عمیق‌تر ساختمان دیده می‌شود؛ اما تغییر دکوراسیون داخلی، شامل تغییر المان‌ها و اشیا داخل ساختمان است. تغییر دکوراسیون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  •       بالا یا پایین بردن سقف؛
  •       اضافه کردن سیستم تهویه هوا، تاسیسات سرمایشی گرمایشی و مواردی از این دست؛
  •       حذف یا اضافه کردن دیوار؛
  •       کم یا زیاد کردن فضای اتاق‌ها؛
  •       تغییر رنگ و پوشش دیوار‌ها؛
  •       تغییر سبک نورپردازی؛
  •       و…

کاشی‌کاری و تعمیر کف ساختمان

یکی از کارهایی که هم در نوسازی و هم در بازسازی بنا انجام می‌شود، کاشی‎کاری و تعمیر کف ساختمان است. تعویض کاشی‌های قدیمی و انتخاب کاشی‎های جدید و مدرن‌تر برای سرویس بهداشتی، حمام و قسمت‌های مختلف ساختمان، باعث ایجاد تغییرات چشمگیری می‌شود.

همچنین، یکی از المان‌هایی که تاثیر زیادی در دکوراسیون داخلی دارد، کفپوش است. پوشش کف باید با سبک دکوراسیون داخلی و رنگ غالب مبلمان و سایر لوازم، هماهنگی کامل داشته باشد؛ در غیر اینصورت، می‌تواند باعث کمتر کردن جذابیت دکوراسیون شود. می‌توانید از پوشش‌های چوبی کف مانند پارکت یا لمینت و همچنین پوشش‌های سنگی، سرامیکی، سیمانی و… استفاده نمایید.

اگر قصد تغییر دکوراسیون و بازسازی ساختمان خود را دارید حتما باید به موارد زیر توجه کنید:

تفاوت نوسازی و بازسازی خانه - اگر قصد تغییر دکوراسیون و بازسازی ساختمان خود را دارید حتما باید به موارد زیر توجه کنید

زمان:

باید قبول کنید که تعمیر و بازسازی خانه و هر ساختمان دیگری، کاری زمان‎بر و وقت‎گیر است. اگر در حال حاضر آمادگی این را ندارید که زمان زیادی را صرف این کار کنید، بهتر است زمان دیگری را برای آن در نظر بگیرید. بسته به اینکه حجم و سطح پروژه بازسازی تا چه اندازه است و چه نوع دکوراسیونی را می‌خواهید پیاده‌سازی نمایید، ممکن است لازم باشد ۳ ماه و حتی تا ۱ سال را برای این کار در نظر بگیرید. همچنین، هر کدام از قسمت‌های مختلف ساختمان، به زمان متفاوتی برای تعمیر نیاز دارند. مکان‌های پرکاربرد و شلوغی مانند آشپزخانه، معمولا به ۵ ماه زمان برای پایان تعمیر نیاز دارند. برای بازسازی سرویس بهداشتی، باید مدت زمان حداقل ۳ ماه را در نظر بگیرید و…

گستره پروژه:

نوسازی ساختمان معمولا بر روی شکیل کردن و اصلاح ظاهر ساختمان تمرکز دارد و بازسازی بر روی بالا بردن مقاومت و طول عمر بنا. در کنار نوسازی، می‌توان با نصب تجهیزات جدید، فناوری‌های بکار رفته را ارتقا داد و فضای ساختمان را از حالت قدیمی خارج کرد. اینکه پروژه نوسازی یا بازسازی تا چه اندازه پیش برود بستگی به سلیقه و نظر صاحب ساختمان و بودجه وی دارد.

گزینه‌های سفارشی‌سازی:

در پروژه‌های نوسازی، می‌توان ایده‌های زیادی برای تغییر شکل ساختمان و دکوراسیون داخلی آن اجرا نمود اما در مورد تغییر شکل فضا و سفارشی‌سازی آن، کار زیادی نمی‌توان کرد. اما در پروژه‌های بازسازی، از آنجایی که می‌توان شکل ظاهری بنا را تغییر داد، ایده‌های زیادی برای سفارشی‌سازی پیاده‌سازی می‌شود.

قیمت:

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر روی زمان، گستردگی پروژه و سفارشی‌سازی آن تاثیر می‌گذارد، مقدار بودجه‌ای است که صاحب بنا برای آن در نظر می‌گیرد. در بازسازی، به دلیل تغییر شکل ظاهر سازه، هزینه بیشتری باید در نظر بگیرید. انتخاب یک دکوراسیون ایده‎آل و زیبا نیز هزینه‌های جداگانه خودش را دارد.

عوامل موثر بر قیمت بازسازی ساختمان

قیمتی که برای بازسازی خانه و ساختمان در نظر گرفته می‌شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسته به کیفیت و نوع متریالی که مورد استفاده قرار می‌گیرند و دستمزد نیروی انسانی، متغیر است. به طور کلی، اگر می‌خواهید بازسازی بنا را انجام دهید، باید برای موارد زیر، بودجه‌ای را لحاظ کنید:

  •       کاغذ دیواری؛
  •       رنگ‎آمیزی دیوار‌ها؛
  •       کفپوش؛
  •       دیوارپوش؛
  •       سقف کاذب؛
  •       عوض کردن درب و پنجره‌ها؛
  •       طراحی و خرید کمد و قفسه‌ها؛
  •       عوض کردن کابینت؛
  •       عوض کردن روشویی و سینک؛
  •       عوض کردن شیرآلات و تاسیسات داخلی؛
  •       و…

 کدام پروژه برای ساختمان ما مناسب می‌باشد؟

پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه چه پروژه‌ای برای ساختمان شما مناسب است بستگی به عوامل مختلفی نظیر موقعیت بنا، نوع کاربری، آب و هوای منطقه، نظر شما، نظر و ایده‌های طراح و از همه مهم‌تر بودجه شما دارد.

آیا می‌خواهید تغییرات جزئی انجام دهید یا می‌خواهید کل شکل و ظاهر ساختمان را تغییر دهید؟ آیا ساختمان شما فرسوده است یا فقط کافی است نمای آن مجددا بازسازی شود؟ و… پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا هدف خود را مشخص کرده و پروژه مناسب را پیدا نمایید.

چنانچه قصد نوسازی یا بازسازی خانه خود را دارید، می‌توانید با تماس با کارشناسان استودیو معماری آشینه و مشورت با طراحان ماهر و زبده ما، از بهترین ایده‌ها و طرح‌ها دیدن کنید و با جدید‌ترین معماری روز دنیا آشنا شوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۱دیدگاه
کریمی
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ پاسخ

سلام و وقت به خیر
هزینه بازسازی واحد مسکونی ۸۹ متری چقدر خواهد شد؟

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه