دیوارپوش چیست؟ آشنایی با مزایا و معایب دیوار پوش؟

طراحی داخلی و بازسازی و نوسازی خانه برای بسیاری ما اهمیت زیادی دارد. با زیباتر شدن فضای خانه و محیط کار حس بهتری خواهیم گرفت. بسیاری از کسانی که به بازسازی منزل مسکونی می‌پردازند، به دنبال کم هزینه‌ترین راه کار‌ها برای زیبایی نمای داخل خانه و ساختمان هستند. دیوار پوش‌ها با توجه به طرح و رنگ متفاوتی که دارند، مورد توجه بسیاری از کارفرمایان و معماران داخلی قرار گرفته‌اند.

شما به راحتی می‌توانید با نصب دیوارپوش‌ها، اجزای داخلی خانه را با همدیگر هماهنگ کنید. برخی دیوار پوش‌ها توسط خود اشخاص به راحتی قابل نصب می‌باشند و برخی دیگر باید حتماً توسط نصاب ماهر نصب شوند.

انواع دیوارپوش منزل

دیوار پوش -انواع دیوارپوش منزل

دیوارپوش‌ها بر اساس جنس و بافت و طرحی که دارند، در دسته‌بندی‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. هر شخص بسته به سلیقه خود آن‌ها را خریداری می‌نماید. برخی دیگر از انواع دیوارپوش‌ها برای مکان‌های خاصی از ساختمان تعبیه و طراحی شده‌اند. به معرفی هر یک از آن‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت.

  •       دیوارپوش‌های چوبی
  •       دیوارپوش‌های چرمی
  •       دیوارپوش‌های سنگی
  •       دیوارپوش‌های فومی
  •       دیوارپوش‌های کاغذی
  •       دیوارپوش‌های شیشه‌ای
  •       دیوارپوش‌های سه بعدی

هر کدام از موارد گفته شده برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که سقف کاذب چیست؟ سقف کاذب نیز یک نوع از انواع دیوارپوش هاست که برای ناحیه سقف سرویس بهداشتی و خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌هایی که برای سرویس بهداشتی ساخته و طراحی شده‌اند را شما نمی‌توانید برای سقف خانه‌ها و مکان‌های اداری و تجاری استفاده کنید.

برای طراحی نما دیوار پشت تلویزیون معمولاً از دیوارپوش‌های سنگی استفاده می‌نمایند.

ساختار دیوارپوش پی وی سی (pvc)

دیوار پوش - ساختار دیوارپوش پی وی سی (pvc)

در طراحی داخلی استفاده از این نوع دیوارپوش بسیار گسترده بوده و به همین دلیل ماده‌ی اصلی تولید این دیوارپوش‌ها به شکل پودری به تولید‌کننده‌ها فروخته می‌شود تا آن را به هر طرحی که می‌خواهند در بیاورند.

این دیوارپوش‌های پی وی سی از ماده‌ای به نام پلی وینیل کلراید ساخته شده‌اند. در حقیقت پی وی سی نوعی پلیمر ترموپلاستیک محسوب می‌گردد. در تولید سقف کاذب و انواع دیگر دیوارپوش‌ها از این ماده به وفور استفاده شده است. استفاده از آن‌ها در طراحی دکوراسیون تجاری و خانگی می‌تواند مزایای زیادی را در برداشته باشد. به طور مثال: از هدررفت و یا اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. برای صرفه‌جویی بسیار کاربردی بوده و با توجه به این که در طرح و رنگ متفاوتی تولید می‌شوند، قطعاً همه پسند بوده و در طراحی داخلی از این نوع زیاد فروخته می‌شود.

انواع دیوارپوش PVC

دیوار پوش - انواع دیوارپوش PVC

دیوارپوش‌های پی وی سی به صورت پنلی فروخته می‌شوند و شما باید قبل از خرید مسحت دیوار خود را مشخص نمایید و بعد اقدام به خرید کنید. دیوارپوش‌های پی وی سی نباید در معرض حرارت مستقیم آفتاب قرار بگیرند. به همین دلیل اگر شما قصد طراحی فضای حیاط را دارید نمی‌توانید از این نوع دیوارپوش‌ها استفاده کنید.

۱- دیوار پوش‌های PVC روکش دار

۲- دیوار پوش‌های PVC چاپی

۳- دیوار پوش‌های PVC توپر پلی استایرن

۴- دیوار پوش‌های PVC ضد ضربه

۵- دیوار پوش‌های PVC شیار دار 

۶- دیوار پوش‌های PVC معمولیب

برای بازسازی ویلا به سبک مدرن از مدل‌های توپر پلی استایرن استفاده‌های زیادی می‌شود.

این دیوارپوش‌ها برای نورپردازی نمای ساختمان ممکن است کاربرد زیادی نداشته باشند. ولی برای نورپردازی نمای داخل خانه می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند و مسیر نور را به خوبی منعکس می‌کنند. دیوارپوش‌های شیشه‌ای شاید بتوان گفت در عبور نور بسیار مؤثر عمل نموده‌اند.

مزایا و معایب دیوار پوش‌های MDF

دیوار پوش - مزایا و معایب دیوار پوش‌های MDF

این دیوارپوش‌ها به سبب جلوه و زیبایی خاصی که دارند، برای نمای داخلی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزایا و معایب خاصی را با خود به همراه دارند که عبارتند از:

  •       زیبایی بخشی به فضای داخلی خانه
  •       برخورداری از استحکام بسیار قابل توجه
  •       برای نصب به زیر‌سازی احتیاجی ندارند
  •       با توجه به این که دارای رنگ‌بندی متفاوتی هستند، قدرت انتخاب کارفرما بسیار بالا می‌باشد.

و اما این دیوار پوش‌ها معایبی را نیز با خود به همراه دارند که شامل موارد زیر است:

  •       قیمت بالا
  •       برای مناطق رطوبتی نمی‌توانند یک انتخاب کاملاً مناسب تلقی گردند. به طور مثال استان‌های شمالی که هوا در آن جا بسیار رطوبتی است باعث می‌شود که زود این دیوارپوش‌ها دچار نم زدگی شوند و به همین دلیل از عمر مفید آن‌ها کاسته می‌شود.
  •       برای کسانی که دائماً در حال تعویض دکوراسیون خانه خود هستند شاید انتخاب مناسبی نباشد.

دیوارپوش یا پانل‌های بتنی

دیوار پوش - دیوارپوش یا پانل‌های بتنی

از مقاوم‌ترین نوع دیوارپوش‌ها می‌توان به مدل‌های بتنی اشاره نمود. از اسم آن پیداست که چقدر می‌تواند مقاوم باشد و تا سالیان سال دوام بیاورد.

غالبا کاربرد آن‌ها برای نمای خارجی و بیرون از خانه است. برای مواردی همچون سفت کاری نیز از بتن استفاده زیادی می‌شود. این نوع برای طرفداران سبک ساده گرایی و مینیمالیسم بهترین انتخاب به شمار می‌رود. در حالت کلی برای طراحی فضای حیاط، قسمت درب ورودی ساختمان، طراحی تراس یا بالکن خانه‌ها این موارد بهترین انتخاب هستند.

دیوارپوش‌های بتنی، در دو مدل بتنی ساده و بتنی سه بعدی به فروش می‌رسند. در حالت کلی برای سوله‌ها، کافی شاپ‌ها، محل‌های تجاری روباز، برخی پاساژ‌ها و رستوران‌های فضای باز می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

اما نوبت به معرفی مزایای دیوارپوش‌های بتنی است. اول از همه باید بگوییم که در برابر حرارت و آتش سوزی بسیار مقاوم بوده و طول عمر آن‌ها بسیار بالاست. اگر فرزند کوچکی در منزل خود دارید شاید انتخاب کاغذ دیواری کمی نامعقول به نظر برسد. زیرا کودکان دائماً با دیوار‌ها در تماس هستند و آسیب‌هایی را وارد می‌سازند. می‌توانید به جای خرید و اجرای دیوارپوش‌های فومی و چوبی، این نوع را در طراحی داخلی به کار ببرید. البته خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بلکه باید از یک شرکت معماری کمک بخواهید.

کاربرد دیوارپوش

دیوار پوش - کاربرد دیوارپوش

در سال‌های اخیر استفاده از دیوارپوش‌های پشت چسبدار و سقف کاذب بسیار مورد محبوبیت عموم واقع گردیده است. هزینه‌های رنگ‌آمیزی منزل و سمباده زدن بسیار افزایش یافته است و به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند که از دیوارپوش‌ها و انواع کاغذ دیواری‌ها استفاده نمایند.

خوبی استفاده از دیوارپوش‌ها این است که شما می‌توانید برای قسمتی از خانه آن‌ها را به کار ببرید و الزامی ندارد که در کل خانه آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. به طور مثال یک فرد می‌تواند برای نمای سقف خانه از آسمان مجازی و برای دیوار آشپزخانه از دیوارپوش‌های فومی و برای اتاق پذیرایی از مدل‌های سه بعدی بهره ببرد. یا برای دیوار پشت تلویزیون نما‌های سنگی انتخاب خوبی هستند.

برای خانه‌های دوبلکس و نمای راه پله‌ها نیز می‌توان از دیوارپوش‌های شیشه‌ای استفاده کرد.

نصب دیوارپوش پی وی سی

برای نصب دیوارپوش‌های پی وی سی باید حتماً از یک متخصص ماهر در این زمینه کمک بگیرید. قبل از نصب باید حتماً مساحت دیوار را محاسبه نمایید و وسایل لازم را برای اجرا فراهم نمایید. گام بعدی انتخاب روش نصب بوده که به دو صورت مستقیم و از طریق زیرساز فلزی قابل اجرا می‌باشد.

روش دوم محبوب‌تر بوده و برای تراز کردن دیوار پوش بکار گرفته می‌شود. حالا باید روش‌های زیرسازی را انتخاب نمایید و به نصب قرنیز‌ها بپردازید. در گام آخر باید دیوارپوش‌های پی وی سی را بر روی دیوار نصب کنید.

اهمیت زیرسازی در دیوارپوش‌ها

برای نصب دیوارپوش باید حتماً به نکات زیر توجه نمایید:

اگر دیوارخانه شما با رطوبت بسیار زیادی مواجه شده است و شدت نم زدگی بسیار بالاست، ابتدا باید به تعمیر دیوار بپردازید. این مشکل بیشتر برای دیوار‌های حمام و سرویس بهداشتی دیده می‌شود.

زیرسازی اهمیت بسزایی دارد و اگر زیرسازی به درستی اجرا شود، مقوت و ایستایی دیوارپوش‌ها بالا می‌رود. دیوارپوش‌ها باید در برابر ضربه و اتلاف انرژی بسیار مقاوم باشند. تجسم کنید که اگر مراحل زیرسازی به درستی اجرا نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگر دیوارپوش‌های پی وی سی به روش مستقیم نصب شوند، نیازی به زیرسازی نخواهد بود. در صورتی که بخواهید دیوار پوش‌های PVC را به گونه دوم نصب کنید احتیاج به زیر‌سازی ضروری است.

خرید انواع کفپوش

وقتی اسم کفپوش به سخن می‌آید، شاید در برخورد اول فکر کنید که منظور ما از کفپوش، پارکت‌های چوبی هستند. کفپوش‌ها نیز همانند دیوار پوش‌ها در طرح و رنگ متفاوتی تولید می‌گردند و شما می‌توانید مدل‌هایی را خریداری نمایید که به راحتی توسط خودتان نصب می‌شوند.

کفپوش اپوکسی، کفپوش پی وی سی، کفپوش لمینت، کفپوش پلاستیکی، کفپوش‌های مختص سالن‌های ورزشی، کفپوش بامبو، کفپوش بتنی، سرامیکی و سنگی از رایج‌ترین انوع کفپوش‌ها هستند که برای مصارف مختلف به فروش می‌رسند.

اما پرطرفدارترین نوع از کفپوش‌ها که در بازسازی بدون تخریب کف ساختمان کاربرد زیادی دارند، پارکت و لمینت می‌باشند. برخی از آن‌ها به حالت پشت چسبدار بوده و برخی دیگر توسط چسب‌هایی که نصاب با خود به همراه می‌آورد، نصب می‌گردند. قبل از خرید کفپوش حتماً دقت فرمایید که با معماری خانه شما تناسب لازم را داشته باشد. به طور مثال پارکت‌های چوبی ممکن است برای سطوح هموار مناسب نباشند و فرد باید اقداماتی را برای زیرسازی انجام دهد.

کفپوش‌های چوبی که سطح آن‌ها رگه‌های برجسته‌ای از چوب را تداعی می‌نماید، برای سطوح ناهموار مناسب هستند. زیرا خود کفپوش‌ها نیز حالت انعطاف‌پذیر دارند.

برای طراحی ویلا دوبلکس که باید دکوراسیون داخلی و متریال استفاده شده هماهنگی‌های لازم را به لحاظ رنگ و جنس با یکدیگر داشته باشند، کفپوش‌های چوبی و پارکت‌ها انتخاب خوبی هستند.

همچنین سرامیک نیز به عنوان یک کفپوش مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. بسیاری از اشخاصی که تمایل دارند برای گرم سازی خانه‌ها و محیط کار خود از رادیاتور پکیج استفاده کنند، ترجیح می‌دهند که برای پوشش کف از سرامیک استفاده نمایند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۴ دیدگاه
سمانه دواری
اسفند ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
دیوار پوش رستوران هم انجام می دهید؟
هزینه طراحی و اجرت دکوراسیون رستوران چقدر خواهد شد؟

    ashineh.admin
    اسفند ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله کار دیوار پوش و بازسازی و طراحی رستوران نیز انجام می شود .
    برای اطلاع از هزینه و دریافت مشاوره با ما از طریق راه های ارتباطی یا منوی ثبت سفارش در ارتباط باشید .
    با سپاس.

زهرا اکرمی
اسفند ۵, ۱۴۰۰ پاسخ

ایا دیوار پش های بتنی برای نما هم استفاده میشود
طراحی دیوار پوش ها به چه نحوی انجام میشه و میتونیم طراحی دلخواهمون و براش انجام بدیم؟

    ashineh.admin
    اسفند ۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت به خیر ؛
    بله گاها در نمای ساختمان ها نیز قابل مشاهده هست.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه