سقف کاذب چیست و تأثیر آن در دکوراسیون داخلی

سقف کاذب که بر روی سقف اصلی نصب می‌شود، شامل انواع مختلفی مانند سقف رابیتس، طلقی، آکوستیک، چوبی و.. می‌باشد. این نوع سقف دارای مزایای زیادی از جمله قابلیت جابجایی سریع و جلوگیری از انتقال صدا می‌باشد؛ به همین دلیل در سقف پذیرایی، آشپزخانه ، اتاق خواب و به طور کلی برای طراحی دکوراسیون بسیار کاربردی است. از این سقف برای محیط‌های اداری نیز به کار گرفته می‌شود. بنابراین در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را با سقف کاذب و انواع آن آشنا کنیم. همچنین مزایا و معایب آن را نیز ذکر کرده‌ایم تا با آنها آشنا شوید. پس در ادامه همراه ما باشید.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب چیست

سقف کاذب نوعی سقف می‌باشد که به عنوان پوشش سقف اصلی قرار می‌گیرد و از متریالی مانند گچ، چوب، pvc و… ساخته می‌شود. این نوع سقف پایین‌تر از سقف اصلی قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل بار اصلی ساختمان بر روی آن قرار نخواهد گرفت و تحمل بار، بر دوش دیوارهای کناری و سقف اصلی خواهد بود. باید به اطلاعتان برسانیم که تولید سقف‌های کاذب در دو نوع ساده و طرحدار وجود دارد و از آنجایی که همانند دیگر سطوح ساختمان کاربرد زیادی دارند، در دکوراسیون داخلی نیز اهمیت بسیاری خواهند داشت. این سقف‌ها قابلیت نورپردازی داشته و زیبایی بسیاری به طراحی دکوراسیون منزل می‌دهند. از این رو در بسیاری از منازل به کار گرفته می‌شوند و به وسیله آن زیبای منزل را دو چندان خواهند کرد.

 

معرفی انواع سقف کاذب

سقف کاذب چیست - معرفی انواع سقف کاذب

سقف‌‌های کاذب دارای انواع مختلفی می‌باشند که در ادامه درمورد آنها به طور مختصر توضیحاتی خواهیم داد.

۱- سقف کاذب رابیتس

سقف رابیتس از پرکاربردترین سقف‌های کاذب می‌باشد که در طرح‌های مسطح و برجسته تولید و ساخته می‌شوند. این نوع سقف‌ها، ملات بیشتری را به خود جذب می‌کنند؛ به همین دلیل ترک بر نخواهند داشت. سقف رابیتس مزایای زیادی دارد که دسترسی آسان و سریع به مصالح، داشتن طرح‌های متنوع و اجرای سریع از مزایای این سقف به شمار می‌آیند.

۲- سقف کاذب گچی

سقف‌های کاذب گچی نصب آسانی داشته و دارای وزن کمی می‌باشند. این نوع سقف‌ها نسبت به دیگر سقف‌های کاذب قیمت پایین‌تری دارند اما قیمت آنها به طور کلی به جنس و طرح آنها بستگی دارد.

۳- سقف کاذب طلقی

سقف طلقی از انواع سقف‌های کاذب می‌باشد که کاربرد بسیاری در زیبایی و بازسازی  بنا و ساختمان دارد. قابلیت عبور نور از ویژگی‌های بارز این سقف می‌باشد. علاوه بر این مورد، قیمت مناسبی داشته و سرعت نصب بالایی نیز دارد.

۴- سقف کاذب کناف

در اکثر ساختمان‌های امروزی استفاده از کناف سقف دیده می‌شود. این سقف کناف به صورت پنل گچی مسطحی می‌باشد که به سقف اصلی نصب می‌شود و در دو مدل سقف کناف یکپارچه و سقف کناف مشبک وجود دارد.

۵- سقف کاذب چوبی

سقف‌های کاذب چوبی سبب ایجاد حس گرم و دلپذیری خواهند شد و زیبایی خاصی را به ارمغان خواهد آورند. این سقف‌ها ساخته شده از یک بخش اصلی هستند که از چهار تراش یا فولاد تشکیل شده اند و قسمت فرعی آنها از چوب می‌باشد.

۶- سقف کاذب آکوستیک

پلاک‌های چوبی و گچی، پارچه چین دار و ورقه‌های مقوایی فشرده از متریال‌های هستند که در اجرای این سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سقف‌ها قیمت مناسبی داشته و ضد صدا و حریق نیز می‌باشند. بنابراین زمانی که انعکاس صوت و میزان سرو صدا زیاد باشد، سقف آکوستیک بهترین گزینه می‌باشد زیرا از انتقال صدا جلوگیری به عمل می‌آورد. 

۷- سقف کاذب مجازی

سقف مجازی یا کشسان یکی دیگر از سقف‌های کاذب می‌باشد که در مکان‌هایی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های بارز این سقف می‌توان به قابلیت شست‌و‌شو و عایق گرما و سرما اشاره کرد.

۸- سقف کاذب pvc

سقف پی وی سی زیبایی و طول عمر بالایی دارد. این سقف‌ها در مدل‌های ساده و طرح دار وجود دارند که برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه طراحی و اجرا می‌شوند. سقف پی وی سی دارای طراح‌های چوبی و چاپی نیز می‌باشد که در سقف‌های کاذب آشپزخانه به چشم خواهد خورد. 

 

نحوه اجرای سقف کاذب

سقف کاذب چیست - نحوه اجرای سقف کاذب

اجرای سقف‌های کاذب متفاوت بوده و هر کدام از انواع آن، اجرای مخصوص به خود را دارد. سقف‌های کاذب رابیتس به وسیله میلگرد و رابیتس اجرا می‌شوند. نحوه اجرای این سقف به این صورت است که ابتدا تعدادی میلگرد را به آهن‌های سقف جوش می‌کنند. سپس تراز سقف جدید را با توجه به طرح معماری مورد نظر مشخص کرده و تراز زیرین آن را توسط میلگرد یا نبشی فولادی اجرا می‌کنند. زمانی که تراز اولیه کامل شود، طرح معماری و جوشکاری را تکمیل می‌نمایند. حال باید توسط مفتول‌های گالوانیزه، تورهای رابیتس را به میلگردهای سقف‌های کاذب ببندید تا پس از به پایان یافتن رابیتس بندی، گچ کاری این سقف انجام شود. 

مزایا و معایب سقف کاذب

سقف کاذب چیست - مزایا و معایب سقف کاذب

  • از مزیت‌های مهم سقف‌های کاذب می‌توان به قابلیت جابجایی آنها اشاره کرد. این سقف‌ها علاوه بر قابلیت جابجایی هزینه اجرای کمی در بر خواهند داشت؛ از این رو می‌توان از این سقف‌ها برای بازسازی ساختمان استفاده کرد تا هزینه کمتری خرج شود.
  • سقف‌های کاذب عامل مهمی در جذب صدا می‌باشند. بنابراین از این سقف‌ها در بسیاری از موارد برای جلوگیری از انتقال سروصدا استفاده می‌شود. علاوه بر جذب صدا، مانع هدر رفتن انرژی گرمایشی و سرمایشی می‌شوند. بنابراین بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر مزیت‌های این سقف‌ها به شمار می‌رود.
  • تعمیر سقف‌های کاذب راحت‌ می‌باشد. از این سقف‌‌ها می‌توان به عنوان پوشش مناسبی برای سیم کشی و لوله کشی منازل استفاده کرد. همچنین می‌توان به وسیله این سقف‌ها نورپردازی‌های زیبایی را اجرا نمود. بنابراین در صورتی که اجرای این سقف‌ها به درستی انجام شود، می‌توان مصرف سوخت ساختمان را نیز کاهش داد.

سقف‌های کاذب علاوه بر مزایای زیاد دارای معایبی نیز می‌باشد که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم:

  • هنگامی که از این سقف‌ها استفاده شود، ارتفاع اتاق کمی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا نصب آنها بر روی سقف اصلی قرار خواهد گرفت، بنابراین از ارتفاع ساختمان کاسته می‌شود.
  • سقف‌های کاذب عمر کوتاه‌تری دارند؛ به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز خواهند داشت.
  • این سقف‌‌ها دارای مقاومت و استحکام کمتری هستند، از این رو امکان تخریب آنها در برابر حوادث طبیعی وجود دارد.

 

چه سقف کاذبی برای آشپزخانه مناسب است؟

سقف کاذب چیست - چه سقف کاذبی برای آشپزخانه مناسب است

پیش از آنکه شما را با مناسب‌ترین سقف‌های کاذب آشپزخانه آشنا کنیم ابتدا فاکتورهای مهم انتخاب آن را بیان می‌کنیم. جنس مناسب، اولین و مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب سقف کاذب آشپزخانه می‌باشد. برای این کار ابتدا باید شرایط محیط مانند میزان رطوبت هوا، میزان گرما، میزان ایمنی لازم و… را شناسایی کنید؛ زیرا هر کدام از این موارد در انتخاب جنس سقف تاثیر خواهند گذاشت. همچنین توجه داشته باشید که جنس انتخابی شما قابل شست‌وشو باشد؛ زیرا در آشپزخانه به دلیل پخت و پز زیاد، امکان جرم گرفتن بسیار بالا می‌باشد. پس اگر به قابل شست‌وشو بودن آن توجه نداشته باشید، زبیایی اولیه خود را از دست می‌دهد و پس از مدت زمان کوتاهی نیاز به تعویض خواهد داشت.

بعد از انتخاب جنس به نوع طرح آن دقت داشته باشید. ابعاد آشپزخانه، میزان نور آن و… در انتخاب طرح سقف تاثیر خواهند گذاشت. به عنوان مثال برای آشپزخانه خانه‌های کم نور از سقفی استفاده کنید که امکان نورپردازی وجود داشته باشد. بنابراین به طور کلی با توجه به موارد ذکر شده باید به شما بگوییم که سقف کشسان، مجازی، پی وی سی و طلقی برای آشپزخانه مناسب می‌باشند؛ زیرا قابلیت شست‌و‌شو دارند و در برابر حرارت، آتش سوزی و رطوبت نیز مقاوم هستند.

 

اهمیت و کاربرد سقف‌های کاذب رابیتس را میتوان در چند مورد بررسی نمود:

سقف کاذب چیست - اهمیت و کاربرد سقف‌های کاذب رابیتس را میتوان در چند مورد بررسی نمود

۱- سقف رابیتس انعطاف پذیری بالایی دارد. 

۲- بر روی این سقف می‌توان طرح‌های متفاوتی را اجرا نمود.

۳-  پیدا کردن رابیتس به راحتی انجام می‌گیرد بنابراین برای پیدا کردن آن به صرف وقت زیاد نیاز نخواهید داشت.

۴- سقف رابیتس دارای ستون‌های مختلفی مانند ۹ ستونه، ۱۱ستونه، ۱۳ ستونه و ۱۷ ستونه می‌باشد. ستون‌های بالاتر دارای کیفیت بهتری هستند و کاربرد متفاوتی دارند. 

۵- رابیتس را باید از نظر چشمه نیز بررسی کرد. شکل چشمه‌ها به صورت لوزی، مربع و متوازی الاضلاع است که از نظر جذب انرژی اهمیت زیادی دارند.

۶- رابیتس در سقف پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب کاربرد دارد.

۷- از رابیتس می‌توان برای پوشش تیرآهن‌ها، بتن سیمانی و پوشاندن تاسیسات به کار گرفت.

۸- رابیتس سبب جلوگیری از ایجاد شکاف و ترک در دیوار می‌شود.

 

سقف کاذب کناف برای آشپزخانه

سقف کاذب چیست -سقف کاذب کناف برای آشپزخانه

کناف از سازه‌های معروف و پرکاربرد می‌باشد که در ساخت انواع سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع محصول دارای مقاومت بالایی می‌باشد؛ به همین دلیل کاربرد بسیاری در طراحی و ساخت سقف آشپزخانه دارد. از ویژگی‌های مهم کناف می‌توان به قابلیت نصب هالوژن و چراغ سقفی‌های خاص اشاره کرد که جلوه خاصی به منازل خواهد بخشید. علاوه بر این، عایق مناسبی برای رطوبت و گرما نیز می‌باشد. بنابراین سبب جلب توجه بسیاری از افراد شده است.

 

از سقف کاذب در چه محیط‌هایی میتوان استفاده کرد؟

سقف کاذب چیست - از سقف کاذب در چه محیط‌هایی میتوان استفاده کرد؟

سقف‌های کاذب دارای کاربرد بسیاری می‌باشند و در قسمت‌های مختلف خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از محیط‌هایی که از این سقف‌ها استفاده می‌شود، استفاده در دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی می‌باشد. با انتخاب این سقف می‌توانید جلوه مدرن و زیبایی را برای دکوراسیون پذیرایی خود ایجاد کنید. سقف‌های کاذب در اتاق خواب نیز به کار گرفته می‌شوند. هنگامی که از این سقف‌ها برای فضای اتاق مورد استفاده قرار بگیرد، سبب دلنشین شدن فضای اتاق می‌شود. از این رو کمک بسزایی در مدرن شدن اتاق خواهند داشت.

سقف‌های کاذب در محیط‌های اداری نیز به کار گرفته می‌شود. استفاده از این سقف سبب پوشش تاسیساتی خواهد شد که از سقف عبور می‌کنند، در نتیجه محیط اداری را زیباتر خواهند کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، از سقف‌های کاذب برای سقف حمام، سرویس بهداشتی و سقف آشپزخانه نیز استفاده می‌کنند.

 

تاثیر استفاده از سقف کاذب در دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه چیست؟

سقف کاذب چیست -تاثیر استفاده از سقف کاذب در دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه چیست

سقف‌های کاذب از آنجایی که امکان نورپردازی دارند، تاثیر بسیاری در دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه دارند. نورپردازی آنها، جلوه خاصی به منزل داده و زیبایی منزل را بیشتر خواهد کرد. استفاده از این سقف از اتلاف انرژی نیز صرفه جویی کرده و مجاری و لوله‌ها را نیز می‌پوشاند. این کار نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون خواهد داشت. همچنین جابجایی و برداشت سقف را آسان کرده و هزینه پایین آن تأثیر بسزایی در بازسازی دکوراسیون داخلی دارد. 

 

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم سقف کاذب دارای مزایای زیادی می‌باشد و برای محیط‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود اما نصب و اجرای آن نیاز به تخصص دارد. شرکت  معماری آشینه در زمینه معماری و دکوراسیون تخصص کافی دارد بنابراین طبیعی است که اجرای این سقف را حرفه‌ای انجام خواهند داد. از این رو توصیه می‌شود برای نصب این سقف و یا کارهایی از قبیل طراحی یا بازسازی از این تیم مشورت بگیرید تا دکوراسیون منزل شما بهتر نمایان شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۸ دیدگاه
سلیمانی
آبان ۲۲, ۱۴۰۰ پاسخ

پیشنهاد شما برای سقف کاذب یک استخر کدام گزینه هست؟
ایا شما طراحی و دکوراسیون استخر عمومی انجام می دهید؟

    ashineh.admin
    آبان ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام ، وقت شما بخیر
    برای سقف کاذب یک استخر با توجه به شرایط موجود سقف کاذی ۶۰*۶۰ PVC می تواند انتخاب مناسبی باشد .
    بله کار طراحی و دکوراسیون استخر رو انجام میدهیم همچنین اجرای استخر عمومی هم انجام داده می شود .

سهیل افشاری
آبان ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام تیم شما طراحی سقف کشسانی هم انجام میدهد
درباره طراحی انواع سقف های سرویس بهداشتی در بازسازی منزل هم میشه یک توضیحی بدید

    ashineh.admin
    آبان ۳۰, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بله در محل مناسب و شرایط مورد نیاز اجرای کار سقف کشسانی نیز انجام داده میشود .
    بله حتما مقاله ای در مورد طراحی انواع سقف های سرویس بهداشتی و بازسازی سرویس بهداشتی برای مطالعه شما قرار میدهیم .
    سپاس از شما

امید
آذر ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

با سلام
در خصوص سقف های آسمان مجازی لطفا توضیح میدهید؟
آیا شما کار طراحی دکوراسیون آشپزخانه هم انجام می دهید؟
هزینه طراحی دکوراسیون چقدر هست؟

    ashineh.admin
    آذر ۶, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    بله حتما در آینده درباره ی سقف های آسمان مجازی و کاربرد درست آنها در طراحی دکوراسیون منزل بیشتر صحبت خواهیم کرد .
    بله هم طراحی دکوراسیون آشپزخانه و هم کار اجرای دکوراسیون آشپزخانه انجام می گردد.
    برای اطلاع از هزینه طراحی دکوراسیون ما لطفا با ما تماس حاصل نمایید.
    با سپاس

نگین رضایی
آذر ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

امکانش هست در مورد سقف های مجازی هم مطلب بزارید ؟
سقف هلی مجازی و استفاده ازشون در طراحی داخلی

    ashineh.admin
    آذر ۶, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    بله حتما در آینده درباره ی سقف های آسمان مجازی و کاربرد درست آنها در طراحی دکوراسیون منزل بیشتر صحبت خواهیم کرد .

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه