آشنایی با نکات مهم در انتخاب سنگ آنتیک نما

یکی از انواع سنگ‌‌هایی که می‌توان علاوه بر دکوراسیون داخلی در طراحی نما نیز استفاده کرد سنگ آنتیک نما می‌باشد. از اصلی‌ترین دلایلی که می‌توان برای استفاده از سنگ آنتیک نام برد، وجود طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، مقاومت و کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب آن است. امروزه معماری منازل و حتی مراکز تجاری و اداری اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل طراحان باید از سنگ‌هایی استفاده کنند که علاوه بر زیبایی، دوام و کیفیت بالایی دارند. در نتیجه به سراغ سنگ آنتیک نما برای داشتن فضایی زیباتر می‌روند. در این مقاله قصد داریم که سنگ آنتیک را به شما معرفی کنیم و کاربردهای آن را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید. 

سنگ آنتیک چیست؟

سنگ آنتیک نما -سنگ آنتیک چیست

سنگ آنتیک با قرار گرفتن تکه‌های شکسته سنگ‌ها در کنار یکدیگر ساخته می‌شود. تکه‌های سنگ با استفاده از چسب‌های بر پایه رزین، به یکدیگر متصل می‌شوند. در نهایت از این طریق سنگ‌های آنتیک با ویژگی‌ها و ظاهر منحصر به فرد تولید می‌شوند. سنگ آنتیک نما اصولا از سنگ‌های طبیعی مانند تراورتن و مالون تولید می‌شود که هیچ تغییر رنگی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. 

سنگ‌ آنتیک به دو شکل در بازار موجود است، یکی طبیعی و دیگری مصنوعی. همانطور که گفتیم سنگ آنتیک طبیعی از سنگ‌های طبیعی مانند تراورتن ساخته می‌شود که در اندازه و رنگ‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند. اما سنگ آنتیک مصنوعی رنگ و جنس خاصی دارد و از سمنت پلاست ساخته می‌شود. این نوع سنگ در سایزهای متنوع تولید می‌شود، به همین دلیل در اکثر مواقع نیازی به برش‌کاری ندارد. سنگ‌های آنتیک مصنوعی هیچگونه تخلخلی ندارند زیرا هنگام قالب‌گیری، تجهیزات خاصی به کار برده می‌شود که از ریزش آن بعد از چسباندن، جلوگیری می‌کند. در نتیجه سنگ آنتیک مصنوعی دارای مقاومت بسیار بالا و دوام بیشتری می‌باشد، همچنین تخلخل بسیار کمی دارد. تخلخل کم سبب می‌شود که در این سنگ‌ها قارچ و باکتری رشد نکند. ان نوع سنگ‌ها در زیباتر شدن نورپردازی نمای ساختمان نیز تاثیر بسیار زیادی دارند. 

 

سنگ آنتیک ساختمانی چیست؟

سنگ آنتیک نما - سنگ آنتیک ساختمانی چیست؟

در مطالب قبل گفتیم که سنگ آنتیک از چسباندن تکه‌های سنگ تولید می‌شود که بیشترین کاربرد آن‌ها برای اجرا در نما و دکوراسیون داخلی برای مثال طراحی دکوراسیون تجاری و … می‌باشد. اما امروزه کاربری این نوع سنگ تفاوت‌هایی پیدا کرده است و بسیاری از طراحان از این سنگ برای کفپوش و محوطه سازی در طراحی ویلا دوبلکس استفاده می‌کنند. شرکت معماری آشینه یکی از بهترین شرکت‌های معماری است که می‌توانید با خیال راحت طراحی نما و دکوراسیون داخلی خود را به تیم حرفه‌ای آن‌ها بسپارید. 

 

فرآیند ساخت سنگ آنتیک چگونه است؟

سنگ آنتیک نما - فرآیند ساخت سنگ آنتیک چگونه است؟

در قسمت قبل گفتیم که سنگ آنتیک از تکه‌های سنگ چسبانده شده به یکدیگر تولید می‌شود. این تکه‌های سنگ با استفاده از یک ملات رزینی به یکدیگر متصل می‌شوند. برای تولید این نوع سنگ از تجهیزاتی مانند دستگاه قله بر، واترجت، سی ان سی، دستگاه پروفیل زن و دستگاه گیوتن استفاده می‌شود. 

 

مزایای سنگ آنتیک چیست؟

سنگ آنتیک نما - مزایای سنگ آنتیک چیست؟

سنگ آنتیک علاوه بر نمای ساختمان در دکوراسیون داخلی مانند طراحی مراکز تجاری و … به کار برده می‌شود. این نوع سنگ با توجه به کاربری‌های متفاوت مزایای بسیار زیادی نیز دارد که عبارتند از:  

  • تنوع زیاد در رنگ و طرح  
  • موجود در ابعاد و سایز‌های متفاوت
  • مقاوم در برابر شرایط جوی متفاوت 
  • سبک بودن و قابلیت حمل آسان 
  • شستشوی راحت
  • مقاوم در برابر یخ زدگی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی
  • مقاوم در برابر ساییدگی و خراش
  • قدرت چسبندگی بسیار بالا برای چسباندن بر روی دیوارهای سیمانی، سرامیکی و گچی
  • قابل استفاده در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان 
  • قابل استفاده در کف حیاط، دیوار آشپزخانه، پذیرایی، سرویس بهداشتی و … 
  • زیبایی بیشتر در محوطه‌ حیاط در صورت استفاده 
  • عایق صدا
  • عایق حرارات 

 

استفاده از سنگ آنتیک چه معایبی دارد؟

سنگ آنتیک نما - استفاده از سنگ آنتیک چه معایبی دارد ؟

همانطور که گفتیم سنگ‌های آنتیک دارای کاربری‌های متفاوتی هستند. این سنگ‌ها برای بازسازی خانه قدیمی نیز به کار برده می‌شوند و فضایی زیبا را ایجاد می‌کنند. اما باید بدانید که علاوه بر مزایای بیشمار، دارای معایبی نیز می‌باشند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

 

  • عدم رنگ پذیری 
  • غیر قابل استفاده در سقف
  • داشتن وزن زیاد در برخی از مدل‌ها 
  • وجود خطر هنگام زلزله 
  • احتمال تجمع حشرات مختلف در بین سنگ‌ها 
  • عدم استفاده در بخش‌های گرد ساختمان
  • در صورت آسیب دیدن باید تعویض شوند

 

کاربرد سنگ آنتیک

سنگ آنتیک نما - کاربرد سنگ آنتیک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، سنگ آنتیک کاربردهای بیشماری دارد و در مکان‌های مختلفی حتی در طراحی دکوراسیون اداری نیز به کار برده می‌شود. از کاربردهای رایج سنگ آنتیک نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

  • پوشاندن دیوار پشت تلویزیون
  • فضای موجود بین کابینت‌ها
  • دیوارپوش
  • قسمت بالای شومینه
  • نمای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری
  • بخش‌هایی از دیوارهای اماکن اداری و تجاری
  • نمای حیاط منازل مسکونی
  • دیوارهای داخلی و خارجی ویلاها و باغ‌ها
  • فضای دور تا دور آینه‌ها و قاب‌ها بر روی دیوار
  • دیوار پارکینگ
  • پشت گلدان‌های بزرگ محوطه‌ها

 

معرفی انواع سنگ آنتیک

سنگ آنتیک نما - معرفی انواع سنگ آنتیک

سنگ‌های آنتیک به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به شرح دقیق‌تر آن‌ها می‌پردازیم. همچنین این سنگ‌ها از نظر مواد اولیه ساخته شده با یکدیگر متفاوت هستند که در این قسمت می‌خواهیم انواع آن‌ها را از نظر جنس بررسی کنیم. 

 

سنگ آنتیک طبیعی

سنگ آنتیک نما - سنگ آنتیک طبیعی

همانطور که در بالا ذکر کردیم، سنگ‌های آنتیک از تکه‌های سنگ طبیعی تولید می‌شوند. اما نمی‌توان برای تولید آن از هر نوع سنگی استفاده کرد. برای مثال از سنگ گرانیت، سینیت، تراکیت، دیوزیت، دیاباز، ازاکت و آندزیت در تولید سنگ آنتیک استفاده نمی‌شود زیرا مقاومت و سختی این نوع سنگ‌ها بسیار زیاد است و برای برش و صیقل دادن آن‌ها با مشکل مواجه خواهید شد. به همین دلیل از تکه‌های سنگ تراورتن برای تولید سنگ آنتیک استفاده می‌شود. سنگ تراورتن دارای مقاومت و سختی کم‌تری است و انعطاف پذیری بالاتری دارد که در هنگام برش و صیقل آن با مشکلی مواجه نخواهید شد. 

 

سنگ آنتیک مصنوعی

سنگ آنتیک نما - سنگ آنتیک مصنوعی

همانطور که گفتیم سنگ‌های آنتیک مصنوعی دارای تخلخل بسیار کمی هستند زیرا بعد از چسباندن، به دلیل استفاده از تجهیزات خاص ریزش ندارند. در نتیجه مقاومت بسیار زیادی دارند و در سایزهای مختلف در بازار موجود هستند. لازم به ذکر است که این نوع سنگ‌ها نیازی به برش کاری و صیقل دادن نیز ندارد. 

 

انواع سنگ آنتیک بر اساس جنس

سنگ آنتیک نما - انواع سنگ آنتیک بر اساس جنس

در این قسمت می‌خواهیم سنگ‌های آنتیک را بر اساس جنس دسته بندی کنیم و مواد اولیه و کاربرد آن‌ها را برای شما شرح دهیم. 

 

۱. سنگ آنتیک تراورتن

سنگ آنتیک نما - سنگ آنتیک تراورتن

ماده اولیه بیشتر سنگ‌های آنتیک، تکه سنگ‌های تراورتن هستند. سنگ تراورتن به دلیل مقاومت کم‌تر نسبت به سنگ‌های گرانیت و کوارتزیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ آنتیک تراورتن دارای جلوه ظاهری بسیار خاصی می‌باشد و قابل استفاده در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی است. همچنین از این نوع سنگ برای اپن آشپزخانه، باغچه‌های تزئینی و … نیز استفاده می‌شود. 

 

۲. سنگ آنتیک گرانیتی


سنگ آنتیک نما - سنگ آنتیک گرانیتی

 سنگ گرانیت مقاومت و سختی بسیار بالایی دارد، به همین دلیل زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. به دلیل روش تولید خاص این نوع سنگ، ظاهر آن به صورت تیشه‌ای، چکشی، کلنگی و صیقلی دیده می‌شود. سنگ آنتیک گرانیتی صیقلی زیبایی منحصر به فردی دارد و نور را از خود عبور می‌دهد. ترکیب سنگ گرانیت سوخته و سنگ آنتیک صیقلی بسیار زیبا و چشم نواز خواهد بود. 

 

۳. سنگ آنتیک ماسه‌ای

این نوع از سنگ آنتیک دارای انواع متفاوتی است. در صورتی که ماسه‌ها به وسیله کلسیم کربنات به هم بچسبند سنگ آنتیک آهکی تولید می‌شود. اما از ترکیب سیلیس و ماسه، سنگ آنتیک سیلیسی ساخته می‌شود. 

 

۴. سنگ آنتیک مالون

سنگ آنتیک نما - سنگ آنتیک مالون

سنگ آنتیک مالون یک نوع سنگ تراش خورده می‌باشد که بعد از استخراج از معدن با استفاده از پتک به قسمت‌های منظم تقسیم خواهد شد. از این نوع سنگ در نمای ساختمان‌، نمای محوطه ساختمان‌ها، پله‌ها، سنگ فرش و جدول‌سازی به کار برده می‌شود. 

 

۵. سنگ آنتیک قیچی

سنگ آنتیک نما - سنگ آنتیک قیچی

این نوع سنگ از تکه‌های تراورتن، مرمر و … ساخته می‌شود. همچنین سنگ آنتیک قیچی دارای رنگ‌های متفاوتی نیز می‌باشد. از این سنگ در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. از این نوع سنگ در کنار کاغذ دیواری و ترموود استفاده می‌شود و ترکیب بی نهایت زیبایی ساخته خواهد شد. 

 

روش‌های اجرای سنگ آنتیک

روش اجرا و نصب سنگ آنتیک نیز مانند سایر سنگ‌ها با استفاده از بتن، ملات و رول پلاک می‌باشد. اما روش دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به راحتی این نوع سنگ‌ها را اجرا کرد و آن استفاده از چسب مخصوص سنگ آنتیک است. می‌توان گفت بسته به موقعیت، روش اجرای این نوع سنگ نیز متفاوت است. برای مثال اگر می‌خواهید از سنگ آنتیک در نمای ساختمان استفاده کنید باید بسیار محکم چسبانده شود تا در شرایط مختلف آب و هوایی کنده نشود. اما برای اجرای سنگ آنتیک در آشپزخانه و فضای داخلی ساختمان می‌توان تنها از چسب مخصوص یا رول پلاک استفاده کرد. 

 

نگهداری و تمیز کردن سنگ آنتیک

سنگ آنتیک نما - نگهداری و تمیز کردن سنگ آنتیک

سنگ‌های آنتیک مانند هر سنگ دیگری بعد از مدتی کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن این نوع سنگ می‌توانید از محلول آب و صابون و یک پارچه نرم استفاده کنید. لازم به ذکر است که به هیچ وجه نباید از شوینده‌های شیمیایی و قوی و برس‌های سیمی استفاده کنید. همچنین گرفتن آب با فشار بر روی سنگ‌های آنتیک کار بسیار اشتباهی است. 

 

قیمت سنگ آنتیک چقدر است؟

سنگ آنتیک نما - قیمت سنگ آنتیک چقدر است؟

سنگ آنتیک با توجه به جنس و نوع قیمت متفاوتی دارد. همچنین قیمت آن در شهرهایی که کارخانه تولیدی این سنگ در آن‌ها وجود ندارد ممکن است بیشتر از شهرهایی باشد که دارای کارخانه‌ تولیدی سنگ آنتیک هستند. اما به صورت کلی قیمت هر متر مربع سنگ آنتیک از حدود ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

 

نتیجه گیری

سنگ آنتیک نما جلوه زیادی را به محیط می‌بخشد و مزایای بسیار زیادی دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. این نوع سنگ دارای مقاومت بالا، طرح و اندازه‌های متفاوت، وزن کم و … می‌باشد. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است. سنگ آنتیک نما قیمت بالاتری نسبت به دیگر سنگ‌ها دارد زیرا برای تولید آن از ملات چسب مانند استفاده می‌شود. برای داشتن فضایی زیباتر و منحصر بفرد می‌توانید از این نوع سنگ در نمای ساختمان و حتی دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۲ دیدگاه
سمیرا عسکری
اسفند ۲۱, ۱۴۰۰ پاسخ

از سنگ آنتیک برای طراحی داخی فضاهای مرطوب میشه استفاده کرد؟

    ashineh.admin
    فروردین ۱۷, ۱۴۰۱ پاسخ

    سلام وقت به خیر
    بله با توجه به تنوع بالای سنگ آنتیک در فضاهای مختلف قابل استفاده میباشد.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه