طراحی ویلا روستیک به چه نوع طراحی اطلاق می شود؟

طراحی ویلا روستیک یا سبک روستایی یکی از پرطرفدارترین سبک‌های معماری و دکوراسیون داخلی برای ویلا است که امروزه طرفداران زیادی دارد. در این سبک از عناصر منازل روستایی و چوب استفاده می‌شود. این سبک از نظر ظاهری زخمت به نظر می‌رسد. در طراحی ویلا روستیک به دلیل استفاده از متریال طبیعی آرامش و گرمای خاصی فضای ویلا را پر می‌کند. همچنین طراحی داخلی و نمای خارجی ویلا با طبیعت هماهنگی منحصر به فردی دارند. لازم به ذکر است که از سبک روستیک علاوه بر طراحی ویلا می‌توان در طراحی سایر مکان‌ها ازجمله بازسازی مغازه نیز استفاده نمود.

سبک روستیک در معماری چیست؟

طراحی ویلا روستیک - سبک روستیک در معماری چیست؟

روستیک (Rustic) واژه‌ای لاتین است که معنای روستا دارد. روستیک در معماری دو تعریف متفاوت دارد: 

  • روستیک، یکی از روش‌های سنگ تراشی بوده که اغلب در سبک معماری رنسانس استفاده می‌شده است.
  • همچنین روستیک یکی از سبک‌های معماری غیر رسمی در آمریکا و کانادا بوده که تغییرات بسیار زیادی کرده است.

این سبک الهام گرفته شده از منازل روستایی آسیای شرقی، آفریقا و اروپای مرکزی است. در این سبک به صورت کامل زیبایی‌های طبیعت در دکوراسیون داخلی قابل مشاهده هستند. همانطور که گفتیم سبک روستیک این روزها طرفداران خاص خود را پیدا کرده و به نوعی ترند شده است. اما این سبک با سبک مدرن ترکیب شده و تعادل مناسبی را به وجود آورده است. برای طراحی و اجرای این سبک نیاز به تیم طراحی حرفه‌ای دارید که شرکت معماری آشینه با چندین سال سابقه و اجرای سبک‌های متفاوت از جمله سبک روستیک می‌تواند انتخاب مناسبی برای مشاوره و اجرای دکوراسیون داخلی شما باشد. 

اگر شما از آن دسته افراد هستید که می‌دانید فنگ شویی چیست و ایجاد تعادل به چه میزان اهمیت دارد، به این سبک علاقمند خواهید شد. چراکه برقراری تعادل بین طراحی فضای داخلی و بیرونی یکی از اصول سبک روستیک است.

ویلای روستیک یا روستایی به چه سبک ویلایی اطلاق می‌شود؟

این سبک در ویلاها نمای بهتری دارد زیرا با طبیعت بسیار نزدیک است. در طراحی ویلا روستیک باید از طرح‌های ساده استفاده کرد تا آرامش و گرمای محیط واقعی باشد و نشان‌دهنده ذات آرامش‌بخش طبیعت باشد. نمای بیرونی ساختمان باید تزئینات باشد و دیوارهای داخلی ویلا باید حالت طبیعی خود را داشته باشند. لازم به ذکر است که باید از متریال نما در دیوارهای داخلی استفاده کرد. 

بین فضای داخلی و فضای بیرونی باید ارتباط بصری ایجاد شود. این ارتباط را می‌توان از طریق درهای بزرگی که رو به فضای بیرون باز می‌شوند، ایجاد کرد. همچنین می‌توان پیاده‌راه‌هایی را در طراحی فضای سبز خارج از ویلا به کار برد یا از تراس و بالکن استفاده کرد. 

استفاده از مبلمان مناسب نیز تاثیر بسزایی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک دارد. در این سبک باید از مبلمان ساده، سنگین و بزرگ استفاده کنید. همچنین می‌توانید از انواع صندلی به شکل کنده درخت استفاده کنید. لازم به ذکر است که در طراحی ویلا روستیک از متریال خاصی نیز استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

انواع متریال های مورد استفاده در  طراحی ویلای روستیک

نکته بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی و حتی در طراحی نما این است که برای اجرای هر یک از سبک‌ها به متریال‌ و مصالح مخصوصی نیاز است. از این رو آگاهی از مصالح مورد نیاز برای سبک مورد نظرتان بسیار اهمیت دارد. هنگام طراحی ویلا روستیک لازم است درباره مصالح طبیعی مورد نیاز و تکنیک‌های سنتی و روستایی اطلاعات کافی کسب نمایید.

معمولا از متریال‌های طبیعی در سبک روستیک استفاده می‌شود. زیرا هدف اصلی از انتخاب این سبک القا آرامش و ایجاد حس زندگی مشابه گذشتگان است.

به طور کلی متریال های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی فضای حیاط ویلای روستیک شامل موارد زیر می‌باشند.

۱. چوب 

چوب یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصالح هنگام اجرای سبک روستیک است. زیرا همانطور که از نام «سبک روستیک یا روستایی» برمی‌آید هدف از اجرای این سبک ایجاد فضایی روستایی مانند است. به یاد داشته باشید که چوب مورد استفاده باید دارای حالتی طبیعی باشد.

چوب درخت کاج و درخت تبریزی بهترین نوع چوب برای استفاده در سبک روستیک می‌باشند. چرا که چوب درخت کاج دارای منافذ، حفره و گره می‌باشند و فوق العاده طبیعی و جذاب بنظر می‌رسند.

به علاوه بکارگیری تیرهای بلند در سقف ویلا روستیک بر حالت طبیعی بودن می‌افزاید و ساکنین احساس راحتی و آرامش بیشتری خواهند داشت. 

همچنین چوب نه تنها در سبک روستیک کاربرد فراوانی دارد بلکه می‌توان از آن به عنوان پارتیشن اداری نیز استفاده نمود. 

۲. منسوجات

انتخاب منسوجات با طرح‌های سنتی یکی دیگر از فاکتورهای مهم‌ در این سبک می‌باشد. اکثر طراحان استفاده از پارچه‌های ساده و دارای الیاف طبیعی را پیشنهاد می‌دهند. همچنین برای انتخاب پرده و جنس مبلمان می‌توانید از پارچه‌ کتان و چرم نیز استفاده نمایید. زیرا این دو نوع جنس دارای الیاف طبیعی می‌باشند و باعث ایجاد احساس بودن در طبیعت می‌شوند. 

۳. سنگ

سنگ نیز مانند چوب یکی از اصلی‌ترین مصالح در سبک روستیک است. سنگ‌های مورد استفاده باید دارای سطحی ناهموار و صیقل نداده باشند تا احساس سرزندگی را القا نماید. برای کفپوش‌ها، طراحی فضای حیاط، دیوار پوش‌ها و … می‌توانید از سنگ‌های رودخانه و کوه‌ استفاده نمایید.

همانطور که می‌دانید نصب شومینه یکی از نشانه‌های بارز این سبک است. با انتخاب سنگ‌های متنوع و مناسب می‌توان شومینه را به شکل خارق‌العاده‌ایی طراحی نمود.

۴. فلز و سفال

همان‌طور که گفتیم هدف از انتخاب این سبک ایجاد حال و هوای زندگی نوستالژی است. برای دست یابی به این هدف می‌توان از وسایل قدیمی و از جنس سفال یا فلز استفاده نمود. برای مثال لامپ‌های قدیمی از جنس قلع و مس انتخاب مناسبی می‌باشند. به طور کلی هر وسیله بدون براقیت و درخشندگی را می‌توان استفاده نمود. 

۵. لامپ‌های آویز با اشکال هندسی 

استفاده از لامپ‌های آویز چوبی که دارای اشکال هندسی می‌باشند امکان اجرای متنوع نورپردازی نمای خانه را فراهم می‌سازد. علاوه بر این استفاده از این لامپ‌ها طراحی داخلی ویلا روستیک را کامل می‌نماید.

همچنین استفاده از اکسسوری‌ها و لوازم خانگی چوبی نیز در این سبک بسیار رایج است.

رنگ‌های مناسب در طراحی ویلا به سبک روستیک

سبک روستیک دارای رنگ‌های خاصی است که برای طراحی ویلا روستیک باید به استفاده از این رنگ‌ها توجه کنید. در این سبک باید استفاده از رنگ‌های براق و جیغ را کنار بگذارید و فقط از رنگ قهوه‌ای استفاده نکنید. در این سبک باید از رنگ‌های گرم استفاده کنید مانند طلایی، آبی، سبز، فیروزه‌ای کم رنگ، کهربایی، طیف رنگی قرمز و … . 

طراحی دکوراسیون ویلا روستیک

اگر به نحوه دکوراسیون خانه‌ و ویلاهای روستایی دقت کرده باشید، احتمالا متوجه سقف چوبی آنها با الوارهای ضربدری یا موازی شده‌ایید. اگر قصد ساخت ویلا به سبک روستیک را دارید شما هم به چنین سقف چوبی نیاز خواهید داشت. برا افزایش زیبایی ویلا لازم است سقف آن را با الوار و سلول‌هایی از جنس چوب تزیین نمایید. هدف از انجام این کار ایجاد نمای طبیعی با استفاده از چوب‌های قطعه قطعه و تکه تکه شده روی سقف ویلا است. در نتیجه فضای بیرونی با فضای داخلی مشابه یکدیگر و سازگار خواهند بود. تمام این موارد در کنار یکدیگر احساس آرامش و زندگی در طبیعت را القا می‌کند. 

از آنجایی که لوکیشن ساخت ویلا روستیک در طبیعت است امکان طراحی نمای بیرونی بسیار زیبایی  وجود دارد. علاوه بر این جنگل، درختان، رودخانه‌ها و… زیبایی و جذابیت ویلا را چندین برابر می‌نمایید. همچنین هنگام انتخاب رنگ در طراحی ویلا روستیک باید از رنگ‌های گرم، رنگ‌های موجود در طبیعت و قهوه‌ایی استفاده نمود. توجه نمایید که مطلقا نباید رنگ‌های براق و زننده را استفاده کرد.

استفاده از سنگ‌های آنتیک نیز یکی از نشانه‌های سبک روستیک است. با بکارگیری اینگونه سنگ‌ها در اطراف شومینه، بین کابینت‌ها و سایر تزیینات داخلی می‌توانید همه را مجذوب ویلای خود نمایید. گلدان‌ها و گیاهان سبز نیز نماد طبیعت می‌باشند که بهتر است در سبک روستیک مورد استفاده قرار گیرند. 

نحوه نورپردازی در سبک روستیک باید کاملا ساده و دور از تجمل گرایی باشد. از این رو همانطور که گفتیم توصیه می‌شود از اکسسوری‌های چوبی، فلزی یا سفالی ساده و در عین حال جذاب استفاده کنید. برای پرده‌ نیز از پارچه‌ایی دارای طرحی ساده و ضخیم استفاده نمایید.

جالب است بدانید که تمام اصول ذکر شده نه تنها برای طراحی ویلا بلکه برای طراحی دکوراسیون داخلی کافی شاپ به سبک روستیک نیز قابل اجرا هستند.

محوطه سازی و طراحی باغ ویلا با استفاده از سبک روستیک

در محوطه سازی و طراحی فضای سبز ویلا به سبک روستیک اغلب از متریال‌ چوب و سنگ استفاده می‌شود. همچنین برای کاشت گل و گیاه نیز از آن‌هایی استفاده می‌کنند که فرم طبیعی دارند یعنی گیاهانی که آن‌ها را به اشکال مختلف در نمی‌آورند یا هرس نمی‌کنند. در محوطه سازی به سبک روستیک باید توجه کنید که هر چه ظاهر محوطه ویلا به جنگل و طبیعت نزدیک‌تر باشد، تناسب بیشتری با سبک روستیک دارد. 

مزایای طراحی ویلا به سبک روستیک

  • این سبک دارای زیبایی منحصر بفردی در بین تمامی سبک‌های طراحی داخلی دارد. 
  • ظاهر طبیعی این نوع طراحی برای افرادی که به طبیعت علاقه دارند بسیار مناسب است. 
  • به دلیل اینکه در اجرای این سبک از متریال‌های طبیعی استفاده می‌شود، هماهنگی خاصی در بین عناصر موجود در طراحی دیده می‌شود. 
  • اگر تمامی نکات مربوط به طراحی و متریال‌های قابل استفاده در این سبک را رعایت کنید در نهایت محیطی آرامش‌بخش و چشم نواز خواهید داشت. 
  • اجرا و ساخت ویلا به سبک روستیک نسبت به دیگر سبک‌های معماری کاملا مقرون به صرفه می‌باشد. 

نتیجه گیری

شاید بگویید طراحی ویلا روستیک باید حتما در شرایط جغرافیایی خاصی باشد اما به هیچ وجه درست نیست. زیرا شما می‌توانید با توجه به طبیعت اطراف خود و گل‌ها و گیاهانی که در آنجا وجود دارد طراحی متناسب با همان منطقه داشته باشید. در این مقاله با سبک روستیک و طراحی ویلا با این سبک آشنا شدید. حال می‌توانید با توجه به سلیقه خود از این سبک برای طراحی ویلای خود استفاده کنید. اگر قصد انجام هرگونه طراحی از جمله طراحی دکوراسیون تجاری به صورت کاملا حرفه‌ایی و خلاقانه دارید به سایت ashinehstudio.com مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۴ دیدگاه
حسین کلانی
اسفند ۵, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و روز به خیر
طراحی ویلا با این مشخصات داخل ایران امکان پذیر است؟
ایا هزینه طراحی ویلا زیاد می شود؟

    ashineh.admin
    اسفند ۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله اما شامل هزینه نسبتا بالا خواهد بود .

امیر افشار
اسفند ۵, ۱۴۰۰ پاسخ

برای بازسازی منزل های کوچک هم میشه از این سبک استفاده کرد ؟

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه