فنگ شویی چیست و چه تاثیری در دکوراسیون داخلی دارد؟

یکی از اصولی که در طراحی نما و دکوراسیون داخلی ساختمان رعایت می‌شود، هارمونی و روح ساختمان است. حتما تا به حال دقت کرده‌اید که با ورود به برخی ساختمان‌ها یا خانه‌ها، به شما احساس صمیمیت، شادی و امید القا می‌شود. در مقابل برخی از مکان‌ها بوده‌اند که باعث تشویش و ایجاد حس بد در شما شده‌اند و نفس کشیدن در آن جا برایتان سخت بوده است… همه چیز به نحوه چیدمان وسایل و رنگ و نور محیط برمی‌گردد.

ساده‌ترین راه حل ممکن در طراحی دکوراسیون منزل ، استفاده از فنگ شویی است! معماران زیادی در هنگام بازسازی منزل ،با دانستن اینکه فنگ شویی چیست به بررسی این متد و شیوه های پیاده سازی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی چیست - فنگ شویی چیست؟

در زبان چینی، واژه فنگ شویی به معنای “آب و باد” است. یکی از مهم‌ترین واژه هایی که در این متد استفاده می‌شود “چی” نام دارد. “چی” نوعی انرژی است که اگر در محیط جریان داشته باشد و به عبارت دیگر پویا باشد، مثبت تلقی می‌شود و باعث شکوفایی روابط عاطفی، مادی و اجتماعی فرد می‌شود. اما اگر راکد باشد و نتواند به طور آزاده در محیط جریان داشته باشد، به یک انرژی مخرب به نام “شا چی” تبدیل می‌شود که می‌تواند در نقش از بین برنده انرژی فرد عمل کند.

فنگ شویی یک علم شرقی است که بر پایه رابطه بین علم و هنر بنا نهاده شده. با استفاده از اصول فنگ شویی، لوازم خانه و ساختمان به گونه‌ای چیده می‌شوند که انرژی های مثبت طبیعت، به راحتی به خانه وارد شده و از آن خارج می‌شوند. به عبارتی، انرژی مثبت، به طور موثری در خانه جریان می‌یابد.

دو اصل اساسی فنگ شویی عبارتند از: “یین” و “یانگ”. این دو اصل در نماد مشهور فنگ شویی، که یک دایره شامل نیمه سیاه و نیمه سفید می‌باشد، به چشم می‌خورند. “یین” نیمه سفید رنگ است که نماد زنانگی، انعکاس، پذیرندگی و منفعل بودن است. “یانگ” نیز نیمه سیاه است که نماد مردانگی، گرما، تحرک و فعالیت است. این دو نیمه همدیگر را تکمیل می‌کنند و تشکیل یک دایره را می‌دهند. دایره نیز به معنی کل عالم هستی می‌باشد. دایره “یین” و “یانگ” این مفهوم را تداعی می‌کند که سیاه و سفید و خیر و شر، با یکدیگر معنی پیدا می‌کنند. به عبارتی، جهان هستی، مجموعه‌ای از تضاد‌ها است که مکمل و هستی بخش یکدیگر هستند.

در فنگ شویی، ۵ عنصر اصلی به نام‌ها آتش، آب، خاک، چوب و فلز وجود دارند. تمام عناصر جهان اصلی نیز از این ۵ عنصر تشکیل شده اند. هر عنصر، الهام بخش یکی از جنبه های زندگی است و دربرگیرنده مفاهیم بسیاری است. تمامی ‌این عناصر نیز با همدیگر در تعامل هستند.

در ادامه، می‌خواهیم به بررسی متد فنگ شویی و نحوه به کارگیری آن در دکوراسیون منزل بپردازیم…

 

قوانین فنگ شویی در دکوراسیون

فنگ شویی چیست - قوانین فنگ شویی در دکوراسیون

اگر قصد دارید منزل یا ویلای خود را از حالت بی روح و کسل کننده در بیاورید، فنگ شویی بهترین گزینه برای شماست. بسیاری از معماران قبل از بازسازی ویلا به سبک مدرن، به شما ایده هایی از روش فنگ شویی را پیشنهاد می‌کنند. از آن جایی که تمام این ایده‌ها، بر مبنای اصول و قواعد حساب شده‌ای هستند، قبل از اینکه مخالفت خود را اعلام نمایید یا قصد تغییر دکوراسیون را داشته باشید، باید با معمار مربوطه مشورت کنید تا جایگزین های مناسب را به شما معرفی کند.

هر کس و هر چیزی، میدان انرژی منحصر به فرد خود را دارد. برای چیدمان دکوراسیون با استفاده از اصول فنگ شویی، از المان‌ها و عناصری که باعث ورود انرژی مثبت و ایجاد حس خوب می‌شوند، استفاده می‌شود. ورودی‌ها و خروجی های انرژی، همان در‌ها و پنجره های منزل هستند. اندازه در و پنجره نباید به اندازه‌ای کوچک باشد که انرژی نتواند وارد شود و نه به اندازه‌ای بزرگ باشد که انرژی به سرعت از آن خارج شود. در زمان بازسازی ویلا، ممکن است معمار تشخیص دهد که جای برخی از پنجره‌ها یا درها می‌بایست عوض شوند. این به این دلیل است که ورود نور و مسیر وزش باد در هر منطقه، بر روی انرژی محیط تاثیر می‌گذارد.

همچنین، گلدان های طبیعی و درختچه‌ها، از المان های ثابت این متد هستند. به طور کلی، سعی می‌کنند از آویختن تصاویر و تابلوهایی که مفهوم خشونت را تداعی می‌کنند یا بکارگیری اشیا برنده، اجتناب کنند؛ زیرا لبه های بسیار تیز، باعث از بین رفتن انرژی مثبت می‌شوند.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی خانه بر مبنای فنگ شویی بسیار هائز اهمیت است، هر کدام از قسمت های خانه، بسته به اندازه و کاربردی که دارد، چیدمان مختلفی خواهد داشت. به طور مثال، در صورتی که اتاق نشیمن یا اتاق خواب بسیار بزرگ باشد و گردش انرژی را مختل کند، از پارتیشن بندی برای هدایت جریان انرژی استفاده می‌کنند.

 

طراحی مینیمالیستی اصل مهم فنگ شویی

فنگ شویی چیست - طراحی مینیمالیستی اصل مهم فنگ شویی

وینستون چرچیل در پاره‌ای سخنان خود اینطور بیان می‌کند: ” ما ساختمان هایمان را می‌سازیم، پس از آن، آن‌ها ما را می‌سازند.” این سخن، تاثیر عمیق محیط ساختمان بر روی خلقیات انسان را نشان می‌دهد.

در طراحی دکوراسیون مینیمال، اصل بر این است که از حداقل تعداد و حجم اشیا، استفاده شود. به عبارتی، تنها کاربردی‌ترین و ضروری‌ترین ابزار و دکور‌ها در محیط اتاق قرار می‌گیرند. بدین صورت، از شلوغی و به هم ریختگی بی مورد جلوگیری می‌شود. هر چه فضا خلوت‌تر باشد، انرژی با انعطاف بیشتری جریان می‌یابد. این متد طراحی، بسیار آرامبخش و جذاب است و در طی سال های اخیر، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

 

فنگ شویی در چیدمان ورودی خانه

فنگ شویی چیست - فنگ شویی در چیدمان ورودی خانه

ورودی خانه، یکی از مهم‌ترین بخش های آن است؛ چرا که اولین جایی است که ما و دیگران با آن مواجه می‌شویم و باید در همان ثانیه‌ها و قدم های اول، تاثیر خوبی بر افراد بگذارد. به عبارت دیگر، ورودی منزل شما کارت دعوتی برای دیگران محسوب می‌شود. اغلب معماران توصیه می‌کنند که ورودی منزل، خوش نور یا به عبارتی پر نور باشد. بهتر است پنجره‌ای در کنار در ورودی قرار دهید تا در طول روز، نور طبیعی خورشید آنجا را روشن کند. اگر چنین امکانی ندارید، باید از ترکیب لامپ های سفید و زرد با نور ملایم و کافی استفاده کنید. اگر نور چراغ‌ها کم باشد، ورودی منزل یا ساختمان تان بی روح و خسته کننده می‌شود.

سعی کنید برای ورودی، از حداقل دکوراسیون، وسایل و تابلو‌ها استفاده کنید. ضروری‌ترین موارد شامل جا کفشی، جا کلیدی، سطل مخصوص چتر و یک یا چند گلدان مینیمال است. اگر فضای ورودی منزل شما باریک است، می‌توانید با نصب یک آینه بزرگ و زیبا، کاری کنید که بزرگتر و عریض‌تر به نظر برسد.

قرار دادن گلدان در دو طرف راهروهای باریک نیز باعث جریان انرژی “چی” مثبت می‌شود.

اگر پلکان دقیقا روبروی در ورودی قرار داشته باشد، انرژی “چی” با سرعت بیشتری از منزل خارج می‌شود؛ مخصوصا اگر پلکان مارپیچی باشد. بهتر است پلکان را طوری تعبیه کنید که آخرین پله، دقیقا در مقابل در ورودی قرار نگیرد.

 

فنگ شویی در دکوراسیون داخلی نشیمن

فنگ شویی چیست - فنگ شویی در دکوراسیون داخلی نشیمن

گرما و راحتی، دو اصل مهم فنگ شویی در اتاق نشیمن هستند. از ایجاد شلوغی بی مورد و به کارگیری تزئینات اضافی در این اتاق خودداری کنید. انرژی “چی” باید به طور آزادانه و راحت در این اتاق گردش کند؛ در نتیجه اگر محیط اتاق شلوغ باشد، “چی” ساکن شده و شما را خسته کرده و باعث ایجاد احساس خفگی و دلزدگی می‌شود.

اگر اتاق نشیمن خیلی بزرگی ندارید، بهتر است از به کارگیری پرده های مجلل و حجیم، کوسن های بزرگ و زیاد و وسایل تزئینی بزرگ و بی مورد خودداری کنید. وسایل برقی مانند تلویزیون، حتی در زمان خاموشی نیز انرژی “چی” منفی از خود ساطع می‌کنند؛ بنابراین، بهتر است آن‌ها را در نزدیکی مبل‌ها قرار ندهید و یا از یک آکواریوم برای از بین بردن انرژی منفی استفاده کنید.

رنگ دیوار های اتاق نشیمن، باید سفید یا کرم باشد. اگر می‌خواهید از کاغذ دیواری استفاده کنید، بهترین گزینه‌ها رنگ های صورتی، گلبهی یا ترکیبی از نارنجی و قرمز کمرنگ می‌باشد.

بهترین جنس و نوع میز اتاق نشیمن نیز میز چوبی گرد است. در صورتی که میز شیشه‌ای بوده و پایه های آن معلوم باشند، مهمان احساس ناخوشایندی خواهد داشت.

همچنین، نور اتاق نشیمن باید غیر مستقیم، ملایم و گرم باشد.

 

فنگ شویی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

فنگ شویی چیست - فنگ شویی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین اتاق های خانه به شمار می‌رود و عناصر آتش و آب، به وفور در آن جریان دارند. از آنجایی که این دو عنصر با هم در تضاد هستند، بهتر است سینک ظرفشویی با اجاق گاز، فاصله زیاد و کافی داشته باشد. قرار دادن ماشین لباسشویی و یخچال در کنار هم نیز ایده بدی به شمار می‌رود.

می‌توانید در بالای اجاق گاز، ظرف های سفالی یا فلزی قرار دهید اما یادتان باشد که گیاه یا روغن جای خوبی در این مکان ندارند. بهترین نوع کف برای آشپزخانه، کف سنگی یا سرامیکی است که تداعی کننده عنصر خاک است.

بهتر است سطل زباله این اتاق، یک در محکم داشته باشد و زباله های آن هر روز خالی شوند. همچنین، باید از در معرض دید قرار دادن چاقو و اشیا تیز بپرهیزید. بهترین مکان برای چنین وسایلی، کمد یا محفظه چاقو است.

به جای قفسه، بهتر است از کابینت های دردار که گوشه های گردی دارند، استفاده شود. همچنین، به دلیل اینکه هود آشپزخانه می‌تواند تمام انرژی “چی” محیط را به بیرون هدایت کند، اگر پنجره‌ای در آشپزخانه خود دارید، بهتر است در اغلب موارد، به جای روشن کردن هود، پنجره را باز کنید.

 

فنگ شویی در اتاق خواب

فنگ شویی چیست - فنگ شویی در اتاق خواب

برای چیدمان یک اتاق خواب آرامبخش، اول از همه باید به موقعیت تخت دقت کنید. تخت شما نباید روبروی در ورودی، در دستشویی یا در معرض دید پنجره بدون پرده باشد. اگر چاره‌ای نداشتید، باید تخت را به گونه‌ای قرار دهید که پایین آن، روبروی در نباشد و یا در قسمت جلوی در، یک پرده نصب کنید.

در روش فنگ شویی، استفاده از آینه در اتاق خواب منع شده است. در صورتی که میز آرایش آینه دار دارید، بهتر است در هنگام خواب، روی آن را با یک پارچه بپوشانید.

قرار دادن قفسه یا تابلو های آویزی و … در بالای تخت، باعث می‌شود وزن وسایل در هنگام خواب به روی شما تحمیل شود.

تخت های چوبی بهترین گزینه‌ محسوب می‌شوند. دقت کنید که عاج تخت نباید بیشتر از ۶۰ سانتی متر باشد. همچنین تخت هایی که سایبان دارند، باعث سنگینی خواب و خستگی پس از بیدار شدن می‌شوند.

رنگ سقف اتاق خواب نیز باید روشن‌تر از دیوارهای اطراف باشد. همچنین، بهتر است در این اتاق، از به کارگیری اشیا تیز و گوشه دار بپرهیزید.

از قرار دادن عکس بچه‌ها و خانواده، کوسن و بالش های اضافی در دو طرف تخت، تلویزیون و رادیو در اتاق خواب اجتناب کنید.

 

فنگ شویی در اتاق خواب کودک

فنگ شویی چیست - فنگ شویی در اتاق خواب کودک

در طراحی اتاق کودک تاثیر فنگ شویی نیز باید لحاظ شود . سر تخت کودک، نباید زیر پنجره باشد؛ چرا که خواب کودک را مختل می‌کند. بهتر است تخت کودک را در کنج اتاق قرار دهید. اگر چند کودک در یک اتاق می‌خوابند، بهتر است جهت همه تخت‌ها یکی باشد. در طراحی دکوراسیون اتاق کودک، استفاده از تخت چوبی، رنگ دیوار متناسب با خلقیات کودک، کریستال های آویزی زیبا و قرار ندادن تلویزیون و وسایل برقی در اتاق کودک، باعث بهبود کیفیت خواب و تقویت روحیه او می‌شود.

 

فنگ شویی در دکوراسیون حمام و دستشویی

فنگ شویی چیست - فنگ شویی در دکوراسیون حمام و دستشویی

بهتر است حمام و دستشویی در نزدیکی آشپزخانه یا روبروی آن نباشند. در ورودی توالت و حمام نیز باید همیشه بسته باشد. برای جلوگیری از رکود انرژی “چی” در حمام، بهتر است دو آینه در روبروی همدیگر قرار دهید.

همچنین اگر فضای کافی دارید، حمام و دستشویی را از همدیگر جدا کنید؛ در غیر اینصورت، با یک پرده، این دو را از هم جدا کنید. با قرار دادن گیاه در فضای حمام، می‌توانید انرژی “چی” منفی را از محیط دور کنید.

بهترین رنگ‌ها برای حمام و دستشویی عبارتند از سفید، آبی روشن و سبز روشن. کف حمام و دستشویی نیز باید از جنس سرامیک باشد.

 

تاثیر آینه در فنگ شویی

فنگ شویی چیست - تاثیر آینه در فنگ شویی

تاثیر نورپردازی نمای ساختمان و داخل ساختمان بسیار مهم است .یکی از موثرترین و خاص‌ترین ابزار فنگ شویی، آینه است. آینه‌ها می‌توانند تاثیر نور را چند برابر کنند. همچنین، فضای اتاق را بزرگ‌تر کرده و زیبایی آن را دو چندان می‌کنند. اگر “چی” مثبت در محیط جریان داشته باشد، آینه این انرژی را شدت می‌بخشد. به همین منظور، بهتر است آینه‌ای انتخاب کنید که سطح آن صاف و بدون خش باشد.

گوشه، زوایا و تعداد وجه های آینه نیز تاثیر مستقیمی‌ بر روی چی مثبت دارند.

 

چیدمان مبلمان در فنگ شویی چه اثری دارد؟

فنگ شویی چیست - چیدمان مبلمان در فنگ شویی چه اثری دارد

مبل‌ها ابزاری برای استراحت و آرامش هستند. اگر آن‌ها را به دقت و مطابق با دکوراسیون خود انتخاب کنید، می‌توانند گرما و صمیمیت بیشتری به فضای منزل تان ببخشند. به طور مثال در اتاق نشیمن، بهتر است از چندین مبل و صندلی زیبا استفاده کنید و آن‌ها را طوری بچینید که روبروی مرکز اتاق قرار بگیرند. هرگز روبروی در و پنجره‌ها، مبل یا صندلی خود را قرار ندهید و سعی کنید پشت مبل‌ها، به دیوار باشد. با این کار، زمانی که روی مبل نشسته‌اید، احساس ناامنی و ترس نخواهید کرد.

قرار دادن مبل در کنج دیوار، باعث می‌شود فردی که بر روی آن می‌نشیند، فشار روانی دو دیوار را تحمل کند. چیدمان دایره‌ای، بهترین گزینه برای شماست. در زمان خرید مبل، از انتخاب مبل هایی که لبه های تیز و کنج دار دارند بپرهیزید.

در صورتی که در اتاق نشیمن گلدانی با برگ‌ها تیز و برنده دارید، آن را روبروی مبل قرار ندهید چرا که احساس خطر را به فردی که روی آن مبل می‌نشیند تلقین می‌کند. بهترین کار این است که از گلدان هایی که برگ های پهن و نرم دارند استفاده کنید. همچنین می‌توانید بر روی لبه تیز میزها و وسایل نیز از گلدان هایی با برگ پهن استفاده کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۲ دیدگاه
مریم
بهمن ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

آیا شما در دکوراسیون داخلی فنگ شویی هم انجام میدهید؟

    ashineh.admin
    اسفند ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله در صورت نیاز کارفرما مشاوره در این جهت نیز انجام میشود.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه