تاثیر نورپردازی در زیبای نمای ساختمان

زیبایی نمای ساختمان نه تنها با متریال و شکل آن، بلکه با نورپردازی نمای ساختمان دست یافتی است و طراحی نما تنها با کمک آن جلوه خاص و شیک پیدا می‌کند.  نورپردازی نه تنها در نمای ساختمان تاثیر گذار است بلکه نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان نیز به خاطر تغییر و انتشار نور در زیبایی محیط بسیار جلوه گر و چشم نواز خواهد بود.

درنورپردازی نما با استفاده از سیستم‌های کنترل روشنایی به خصوص در ساعات شب، ظاهری خاص و جذابی به نمای ساختمان می‌بخشد. در این مقاله می‌توانید موارد تاثیرگذار در نورپردازی نمای ساختمان را بررسی نمایید.

در حقیقت، با نورپردازی معماری نمای خانه با تمام جزئیات مانند طاقچه زیبایی و آجرکاری ها کاملا برجسته می‌شود و امنیت بالایی را فراهم می‌کند. چراکه یک نمای روشن کمتر از نظر سارقین جلب توجه می‌کند و معمولا مهمانان ناخوانده از خانه‌های روشن خوششان نمی‌آید!

در چند سال اخیر، استفاده از این ایده محبوبیت زیادی پیدا کرده است و یک روش نوآورانه به حساب می‌آید که با اجرای آن نمای ساختمان نسبت به دیگر نماها جلب توجه بیشتری پیدا می‌کند. برای طراحی آن معمولا از چراغ‌ هایی حرفه‌ای استفاده می‌شود. به همین منظور، نصب‌شان کاملا اصولی است و توسط معماران عزیز با دقت اجرا می‌شود. حال اگر دوست دارید در مورد نمای ساختمان و تزئین آن با نورپردازی بیشتر بدانید، در این مطلب همراه ما باشید.

 

آیا نورپردازی نما مستقل از طراحی ساختمان محسوب می‌شود؟

نورپردازی نمای ساختمان - نورپردازی نما مستقل از طراحی ساختمان محسوب می شود؟

در طراحی ویلا و یا نمای هر ساختمانی به عنوان یکی از عناصر مهم ساخت‌وساز است که تا حدودی بسیار احساس کلی بنا را مشخص می‌کند. حال ایده نور باعث حس پر رنگ‌تر طراحی نما می‌شود و در دنیای معماری به عنوان ویترین و هویت ساختمان به حساب می‌آید و در مدل‌های مختلف قابل اجراست.

امروزه در طراحی و بازسازی منزل رقابت بسیاری وجود دارد و در شهرها و کشورها از ایده‌های مختلف و منحصر به فرد برای جلوه بیشتر آنها استفاده می‌کنند. همچنین هرچقدر پروژه ساختمانی بزرگتر باشد، طراحی آن پیچیده‌تر و نیاز است وقت بیشتری برای خاص شدن آن صرف شود. با این حال نکته‌ای که مورد اهمیت قرار می‌گیرد این است که دید شبانه نمای ساختمان بسیار مهم است و اگر صاحبین ساختمان نمای بنا برایشان بیش از حد اهمیت دارد باید به دید شبانه آن هم توجه کنند. استفاده از نورپردازی تصویر شهر را بسیار تقویت می‌کند و دید کلی آن تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت، نورپردازی نه تنها در طراحی نمای ساختمان، بلکه در ساخت شهری هم موثر است.

نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

نورپردازی نمای ساختمان - نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

بهترین شرکت طراحی منزل در تهران که با تغییر نمای ساختمان تعیین حس زیبایی به بنا می دهد،شرکت معماری آشینه استودیو است.

از آنجایی که نمایش ساختمان که جلوه اصلی بیرونی آن است با نورپردازی می‌توان به زیبایی نما افزود. نورپردازی همان چراغ هایی است که در قسمت‌های مختلف نما به کار می‌رود تا ساختمان از حالت بی‌روح و خسته‌کننده به یک حالت چشم‌نواز و دل انگیز تبدیل شود و همانند یک قصر زیبا در میان دیگر ساختمان‌های تاریک و بی روح جلوه کند.

اهمیت نورپردازی نما چیست؟

نورپردازی نمای ساختمان -اهمیت نورپردازی نما چیست؟

نورپردازی یک مسئله جدا ناپذیر است که اهمیت معماری ساختمان را تعیین می‌کند و بدون نور نمی‌توان نمای ساختمان را در ساعات شب برجسته نمود. در گذشته، این روش تنها برای ساختمان‌های معروف و مکان‌های تفریحی استفاده می‌شد. اما حالا استفاده آن گسترده زیادی پیدا کرده است و برای انواع ساختمان‌های مسکونی، رستوران‌ها، تالارها، بانک‎ها و خانه‎های ویلایی و غیرویلایی بسیار استفاده می‌شود.

نورپردازی یک تکنیک اروپایی است که با استقبال بسیاری روبرو شد و از بدو ورودش تا به کنون در سراسر جهان در حال استفاده است. اما جدیدا با پیشرفت تکنولوژی و نوآوری‌های جدید معماران از آن به نحو احسن برای به نمایش گذاشتن طراحی‌های خود استفاده می‌کنند.

اصول نورپردازی نمای ساختمان مسکونینورپردازی نمای ساختمان -اصول نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

نورپردازی باید براساس تقویت و برجسته‌سازی عناصر نما انجام شود که با کمک آن می‌توان چهره ساختمان را به طور کلی تغییر داد. عوامل مختلفی روی طراحی نورپردازی تاثیرگذار است. اما شامل دو رویکرد کلیدی می‌باشد:

۱.چه چیزهایی را روشن کنیم؟

  1. چگونه روشن کنیم؟

در مورد اول باید بیان کنیم، نورپردازی کل نمای ساختمان اصلا ضروری نیست. تنها لازم است قسمت‌های مهم نمای ساختمان را نورپردازی کردو یعنی جاهایی که بیشترین تاثیر را در دید مخاطب می‌گذارند. رسیدن به چه چیزهایی را روشن کنیم؟ با یافتن قسمت‌های اصلی نما به راحتی قابل دسترسی است. پیشنهاد می کنیم از قسمت‌هایی که کمترین انسداد دید را دارند و بیشترین تاثیر را در بیننده می‌گذارند، استفاده نمایید.

حال چگونه روشن کنیم؟ برای رسیدن به این سوال باید سبک نورپردازی ایده‌آل خود را انتخاب کنید.  البته سبک نورپردازی باید متناسب با نمای ساختمان انتخاب می‌شود و علاوه برآن، در نظر بگیرید چه مدلی از نظر مخاطب جلب توجه بیشتری دارد. همچنین فراموش نکنید، ساختمان باید به یک نقطه عطف و جذاب جذاب شهر تبدیل شود.

روش های مختلف نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان -روش های مختلف نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی به عنوان یک ایده استقبال کننده هم در نمای بیرونی ساختمان و هم در طراحی دکوراسیون داخلی از نظر همه افراد شناخته می‌شود که به روش‌های مختلف قابل اجراست:

نورپردازی یک دست؛ بدون هیچ پستی و بلندی

این روش باعث می‌شود نمای کلی ساختمان را به صورت یکدست روشن کنید و نحوه اجرای آن به گونه ای است که از یک نقطه در مجاورت نمای ساختمان انجام می‌شود و هر زمان که نیاز داشته باشید از روشنایی استفاده می‌شود و در صورت عدم نیاز نورپردازی را خاموش نگه می‌دارید. یکی از مزایای این روش عدم نیاز به سیم کشی و استفاده از ابزارهای خاص است.

نورپردازی منطقه‌ای؛ ماندگار در ذهن مخاطب

نورپردازی نمای ساختمان - نورپردازی منطقه‌ای

اگر می‌خواهید نمای ساختمان به صورت جذاب و فوق العاده در ذهن بیننده ثبت شود، از نورپردازی منطقه‌ای استفاده کنید. مناطقی مانند پنجره‌ها، ستون‎ها و بالکن ها جزء نقاطی است که در این روش نورپردازی مورد تاکید قرار می‌گیرد و در آخر یک هارمونی متفاوتی در نمای ایجاد می‌شود.

نورپردازی محوطه‌ای

اگر دوست دارید علاوه بر زیبایی خاص، روشنایی فضا هم تامین شود، از نورپردازی محوطه‌ای استفاده کنید. این نوع طراحی در افزایش زیبایی محوطه ساختمان و ظاهر کلی آن بسیار تاثیرگذار است که با کمک چراغ‌های پارکی یا دیواری اجرا می‌شود. همچنین در ایجاد حس امنیت و بهره مندی از فضا بسیار تاثیرگذار است.

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان - انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

 

امروزه از انواع لامپ برای نورپردازی ساختمان استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها لامپ‌های LED است که با طول عمر بسیار بالا نصب می‌شوند و جایگاه بسیار مهمی در شرکت طراحی داخلی و ساختمان‌سازی دارند. اما برای ساختمان‌های بلندتر از چراغ‌های جت واشر استفاده می‌شود که پرتاب نور بالایی دارند و نور را به صورت خطی ایجاد می‌کند.

نورپردازی نمای ساختمان چند طبقه

نورپردازی نمای ساختمان - نورپردازی نمای ساختمان چند طبقه

نورپردازی ساختمان‌ها چند طبقه معمولا با ایده‌های مدرن و جدید ارائه می‌شود و زیبایی طرح آن هر فردی را به خود خیره می‌کند. اما علاوه بر نورپردازی، جنس و نوع مصالح هم بسیار اهمیت دارد و استفاده درست از این دو مورد باعث ارتباط بیشتر نورپردازی با نمای ساختمان و زیبایی منحصر به فرد آن می‌شود.

برای نورپردازی ساختمان‌های بلند و چند طبقه می‌توان از مدل کلی  و یا تنها قسمت‌هایی از نما استفاده کرد.

نورپردازی نمای ویلایی

نورپردازی نمای ساختمان -نورپردازی نمای ویلایی

نورپردازی در نمای ویلا به عنوان یک فاکتور مهم و تاثیرگذار در زیبایی آن شناخته می شود و باعث زیبایی بیشتر و لوکس نشان دادن نمای ویلا می‌شود. همچنین در افزایش امنیت ورودی اصلی و فرعی ویلا بسیار تاثیرگذار است. این ایده در سبک‌های مختلفی قابل اجراست، تنها کافی است مشخص کنید از چه سبکی بیشتر خوشتان می آید و مناسب‌تر طراحی نماست. به عنوان مثال، برای نماهای سبک مدرن روشنایی عمومی یا خطی بسیار مناسب است؛ طوری که جذابیت آن را دوچندان می‌کند.

نورپردازی نمای ساختمان کلاسیک

نورپردازی نمای ساختمان - نورپردازی نمای ساختمان کلاسیک

نورپردازی نمای ساختمان کلاسیک باید با هدف خاصی اجرا شود و استفاده از منابع نوری بیش از حد جذابیت ساختمان را کاملا از بین می‌برد. برای انتخاب باید به المان‌ها و جزئیات نمای کلاسیک توجه کنید. با در نظر گرفتن هدف، شکوه معماری کلاسیک بیشتر درک می‌شود و ستون‌ها بلندتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

نورپردازی نمای ساختمان اداری

نورپردازی نمای ساختمان - نورپردازی نمای ساختمان اداری

هدف از نورپردازی نمای ساختمان اداری مشخص کردن ورودی‌ها و خروجی‌ها و خاموش و روشن نشان دادن برخی فضاهاست. با کمک این ایده به راحتی کاربر را تشخیص می‌دهد از چه نواحی تردد کند و چه نواحی غیرقابل استفاده است.

نورپردازی در نماهای ساختمان اداری بسیار اهمیت دارد و باید با هدف و برنامه ریزی اجرا شود. در غیر این صورت اصلا کاربردی نخواهد بود.

نورپردازی نمای برج

نورپردازی نمای ساختمان -نورپردازی نمای برج

 نورپردازی در نمای برج نشان دهند پیشرفت تکنولوژی و جذابیت بناست که با تجهیزات حرفه‌ای انجام می‌شود. حضور این خلاقیت، انعطاف پذیری طراحان را نشان می‌دهد و علاوه بر این مزایای بسیاری دارد. مانند جذابیت چند برابری برج، قابل تشخیص بودن از دور دست‌ها و بلندتر نشان دادن آن. معمولاً برای نورپردازی نمای برنج از چراغ‌های خطی و چراغ‌های LEDهای جهت دار استفاده می‌شود.

انواع مختلف نما و نورپردازی در نمای بنا

نحوه استفاده از این روش با توجه به کاربرد بنا مشخص می‌شود. همان طور که می‌دانید، امروزه ساختمان‌های مختلف با موضوعات متفاوت در سطح شهر وجود دارد که طراحی نمای ساختمان و نورپردازی هر یک با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برخی نماها نیاز به نورپردازی‌های متعدد با شدت نور زیاد ندارند و در صورت عدم توجه به نوع کاربری، نمایش ساختمان در سطح شهر فضای پر نور و خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند که نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه باعث آزار مردم شهر خواهد شد و آسایش کاملا از بین می‌رود.

ارزش و اهمیت نورپردازی نمای ساختمان مدرن

نورپردازی نمای ساختمان -ارزش و اهمیت نورپردازی نمای ساختمان مدرن

نورپردازی در نمای ساختمان مدرن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند که با استفادهاز  آن می‌توان نگاه کاربر را به نمای ساختمان منعطف کرد و ارزش معماری را برای او تعریف نمود. به طور کلی، برای ساختمان‌های طراحی شده به سبک مدرن از دو روش نورپردازی داخلی و بیرونی استفاده می‌شود. اما مهم‌ترین مزیتی که نورپردازی برای ساختمان مدرن دارد، امکان اجرا در کمترین هزینه است. به راحتی می‌توان با انتخاب لامپ‌های متناسب یک نورپردازی سازگار با معماری ایجاد نمود؛ در حالی که موضوع بهینه سازی مصرف انرژی کاملاً رعایت شود.

انواع چراغ های نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان - انواع چراغ های نورپردازی نمای ساختمان

 

چراغ‌های مختلفی برای نورپردازی ساختمان وجود دارد که رایج‌ترین آن، چراغ LED است. چراغ LED با پرتاب نور بسیار بالایی نور را بیش از ۳۰ متر ارائه می دهد و بهترین گزینه برای زیبایی نمای ساختمان شناخته می‌شود.

نورپردازی با جت لاین هم یکی دیگر از روش‌های مناسب برای روشنایی ساختمان است که مانند یک نورافکن پایه دار روی زمین یا روی سطح قابل نصب قرار می‌گیرد و نور خطی پرتابش به سمت بالا ایجاد می‌کند.

 

مزایای نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی یک روش نوآورانه است که باید با دقت بسیار زیاد و بدون مانع در نمای ساختمان اجرا شود. در موارد زیر با مزایای این روش زیباسازی آشنا می‌شوید:

  • سازگار با محیط زیست
  • یک روش مقرون به صرفه
  • توانایی انتشار نور بسیار بالا
  • نتیجه بسیار با کیفیت
  • دارای طول عمر بالا
  • عدم نیاز به نگه داری و صرف وقت
  • کنترل بسیار آسان و بدون دردسر

چراغ‌های خطی

نورپردازی نمای ساختمان - چراغ خطی

چراغ‌های خطی با میزان پرتاب نور بسیار بالا، به صورت خطی ارائه می‌شود. روی این مدل چراغ خواب شیشه خاصی به شکل عدسی قرار گرفته و نور را به سمت هدف خاصی هدایت می‌کند. منبع نور چراغ‌های خطی LED معمولاً چراغ‌های خطی بیشتر از مدل‌ روشنایی‌های دیگر به چشم می‌آید و تاثیر هوشمندانه روی ظاهر ساختمان دارد.

استفاده از نور فراتاب

نورپردازی نمای ساختمان - استفاده از نور فراتاب

نور فراتاب از منابعی مانند لامپ‌های هالوژن، متال هالید و LED تامین می‌شود و نور یکنواختی را روی سطح نما ایجاد می‌کند. با کمک نور فراتاب می‌توان نمای ساختمان را از زوایای مختلف تزیین نمود و سطوح نما را به صورت برجسته تر نشان داد. از طرفی، می توان از این نوع در داخل برای تاثیر گذاری بیشتر در دید مخاطب استفاده نمود و روی سطوح مختلف نظیر ستون‌ها استفاده کرد.

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

لامپ‌های مختلف برای نورپردازی وجود دارد که از جمله رایج ترین آنها در موارد زیر نام برده شده است:

  • پروژکتور LED
  • پروژکتور وال واشر
  • چراغ دیواری
  • ریسه LED
  • نئون فلکسی ۲۲۰ ولت نما

چراغ‌های پروژکتور LED را می‌توان برای سطح کلی نمای ساختمان استفاده کرد تا نما از فاصله دور هم قابل تشخیص باشد. پروژکتور وال واشر هم برای فضای بیرونی کاربرد و بیشتر جنبه حفاظتی دارد. چراغ‌های دیواری هم بیشتر برای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود که به مشخص نمودن قسمت‌های برجسته نمای ساختمان بسیار کمک می‌کند.

هزینه نورپردازی نمای ساختمان

هزینه نورپردازی برای نمای ساختمان با توجه به ویژگی‌های مختلف نوع نورپردازی مشخص می‌شود. اما به طور کلی، هر چقدر جذابیت نورپردازی بیشتر باشد، مطمئناً هزینه و ارزش این روش‌های زیباسازی بیشتر خواهد بود. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار روی هزینه تعداد طبقات ساختمان است. همچنین مدل نمای ساختمان هم تاثیر بسیار زیادی روی هزینه دارد.

نتیجه گیری

در گذشته نورپردازی تنها برای مکان‌های تجاری، تفریحی و بناهای معروف انجام می‌شد. اما امروزه برای اکثر ساختمان‌ها کاربرد دارد و موجب جلوه و شیک شدن نمای ساختمان می‌شود. همچنین ارزش ساختمان را بسیار بالا می‌برد؛ طوری که مکان به عنوان یکی از بهترین و پرطرفدارترین گزینه‌ها شناخته می‌شود.

اما تنها انتخاب این روش اهمیت ندارد؛ بلکه باید برای اجرای آن اصول و نکات مهم رعایت شود و مطابق با مدل نمای ساختمانی به اجرا در آید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۷ دیدگاه
میرجلیلی
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ پاسخ

نورپردازی نما وابسته به طراحی نما هست یا روی نماهای قدیمی هم میشه نورپردازی انجام داد؟

    ashineh.admin
    آذر ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    نورپردازی با توجه به نمای موجود طراحان ما انجام میدهند و در طراحی نما لحاظ میکنند.

علی خدایاری
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
شرایط و هزینه ی نور پردازی نمای ساختمان اداری به چه صورت هست؟
ممنون از مطالب کامل و مفیدتون

    ashineh.admin
    آذر ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر؛
    برای اطلاع از هزینه و شرایط برای نورپردازی و طراحی نما لطفا با ما از طریق راه های ارتباطی و یا منوی ثبت سفارش در ارتباط باشید تا مشاوران ما بهترین راهکار رو به شما اراعه کنند .

پناهی
آذر ۲۰, ۱۴۰۰ پاسخ

وقت بخیر
میخواستیم با مشارکت نمای ساختمان و تغییر بدم و بازسازی کنیم برای نمای مدرن نور پردازی بیشتر از چه نورهایی استفاده میشه؟

حمید
آذر ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و خسته نباشید
کار طراحی نورپردازی نما شهرستان هم انجام میدهید؟
آیا اجرا نورپردازی ویلا هم در کلاردشت میکنید؟

    ashineh.admin
    آذر ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله نورپردازی ویلا و نما در تمامی شهر ها انجام می گردد .
    با سپاس

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه