آشنایی با پارتیشن اداری و انواع آن

هر اداره ای متشکل از بخش های مختلفی است که دست کم یک کارمند در هر بخش مشغول به کار است. در طراحی دکوراسیون داخلی اداره ها و شرکت ها نیاز است که برخی از ابعاد بخش های مختلف، کم یا زیاد شود که استفاده از پارتیشن اداری یک راه ساده و اقتصادی می باشد زیرا به راحتی قابل جابجایی هستند.

پارتیشن ادارای در جنس های مختلف و انواع متفاوتی تولید می شود که علاوه بر زیبا کردن محیط، بخش بندی و ایجاد فضای دلخواه و مناسب را برای کارمندان و کارکنان فراهم می آورد. در ادامه شما را به طور کامل با پارتیشن بندی اداری و انواع آن آشنا خواهیم کرد پس تا پایان ما را همراهی کنید.

پارتیشن اداری چیست؟

پارتیشن اداری - پارتیشن اداری چیست؟

یکی از مشکلاتی که در برخی از شرکت ها و اداره ها وجود دارد، عدم فضای کافی برای همه کارمندان و کارکنان است و این مشکل زمانی بیشتر به چشم می آید که قصد استخدام شخص و یا اضافه کردن بخشی به محیط اداره باشید.

می توان با بازسازی ساختمان و جابجایی دیوارهای ثابت این کار را انجام داد، اما به جای این کار و با یک هزینه کم امکان اضافه کردن فضا وجود دارد که آن هم استفاده از پارتیشن می باشد.

معنای کلی پارتیشن جداسازی و تقسیم بندی یک فضا به بخش های متعدد می باشد که سبب استفاده بهینه از یک محیط می شود. پارتیشن ها زیبایی خاص خود را دارند و در انواع مختلفی نیز تولید می گردند تا هم حریم خصوصی هر کارمند حفظ شود و هم اینکه از فضا به خوبی استفاده گردد‌.

 

تعریف فضای خصوصی در محیط اداری

تصور کنید، در یک محیط اداری مشغول به کار هستید که هیچ گونه فضا و حریم شخصی برای شما وجود ندارد، چه اتفاقی برای شما می افتد؟ اینکه تمام کارمندان در یک فضا و بدون هیچ حریم خاصی مشغول به کار شوند، بر تمرکز تاثیر گذار است و این امر کارایی شما و دیگر کارمندان را کاهش می دهد.

پس طبق تمام استانداردهای دنیا داشتن حریم خصوصی برای کارمند لازم و ضروری است تا تصور اینکه توسط دیگر همکاران تحت نظر است، سبب از دست دادن تمرکز او نشود و کارایی و عملکرد فرد به خوبی حفظ گردد. معمولاً پارتیشن ها از جنس هایی خاصی تولید می شوند که برای هر بخش از محیط اداره، نوع خاصی از آن به کار برده می شود.

استفاده از پارتیشن بندی در محیط های اداری امروز بسیار اهمیت دارد زیرا هم از آلودگی های صوتی جلوگیری می کند و هم اینکه بی نظمی محیط کار را به شدت کاهش می دهد.

 

نقش پارتیشن اداری و فضای خصوصی

پارتیشن اداری - نقش پارتیشن اداری و فضای خصوصی

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، پارتیشن در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام فضایی خاص را برای هر کارمند ایجاد می کند و سبب می شود که از یک فضا، به بهترین شکل استفاده گردد. این فضا و حریم ایجاد شده بستگی به جنس پارتیشن به کار رفته دارد.

به عنوان مثال پارتیشن شیشه ای در محیط های کوچک کاربردی است زیرا  با به کار بردن شیشه های خاص، یک عایق صوتی ایجاد می شود که کارکنان به راحتی می توانند تماس های تلفنی و یا گفت و گوی های خود را انجام دهند.

اما یک ویژگی منفی برای این نوع پارتیشن نیز وجود دارد که مخفی نشدن از دید دیگر کارمندان و ارباب رجوع است. هم چنین برای نظم بخشیدن به یک محیط اداری می توان از برخی پارتیشن های چوبی متحرک استفاده کرد که عایق صوتی نمی باشند، اما سبب ایجاد یک فضای خصوصی می شوند.

پس با این اوصاف پارتیشن با هر جنسی مزایا و معایب خود را دارد که باید متناسب با نیاز و هدف، یکی از انواع مختلف آن را خریداری کرد به کمک طراحی دکوراسیون تجاری به کمک شرکت معماری آشینه این مشکل برطرف خواهد شد و کارمندان همگی از حریم خصوصی برخوردار می شوند.

 

انواع پارتیشن اداری از نظر قابلیت جابجایی:

استفاده از پارتیشن اداری در زیبایی اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی را در کنار استفاده بهینه از فضا فراهم می آورد که کارایی و عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد. برای پارتیشن تقسیم بندی های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از انواع آن تقسیم بندی براساس قابلیت جابجایی است.

پارتیشن یا ثابت است و یا اینکه قابلیت جابجایی و متحرک بودن را دارد که در ادامه شما را به طور کامل با آن آشنا خواهیم کرد.

  1.   پارتیشن ثابت

پارتیشن ثابت امکان جابجایی مدام را ندارد زیرا با پیچ و مهره کاملا به زمین نصب می شود. این نوع پارتیشن را می توان با ارتفاع های خیلی بلند یعنی تا سقف و یا اینکه با ارتفاع های کمتر به کار برد که شرکت آشینه می تواند شما را در این زمینه به خوبی کمک کند.

 

  1.   پارتیشن متحرک

همان طور که از نام این پارتیشن پیداست، امکان جابجایی را دارا می باشد که این جابجایی و تحرک به کمک یک محور ریلی نصب شده در سقف و یا کف اتفاق می افتد. این ویژگی سبب می شود که به راحتی بتوان آن ها را جابجا کرد و دکوراسیون اداری را به کمک آن تغییر داد.

اگر قصد جداسازی فضاهای اداری به صورت موقت را دارید، استفاده از این نوع پارتیشن بسیار توصیه می شود زیرا هم هزینه کمتری دارد و هم اینکه به سرعت قابل انجام است.

 

انواع پارتیشن اداری از نوع جنس

پارتیشن یا همان جدا کننده های موقت در محیط های اداری می توانند از متریال های گوناگونی ساخته شوند که ما در ادامه دسته بندی آن را بر اساس جنس پارتیشن بررسی خواهیم کرد.

  •     پارتیشن چوبی اداری

چوب همواره زیباست و در طراحی دکوراسیون های اداری و مسکونی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این نوع پارتیشن علاوه بر ایجاد یک فضای خصوصی برای کارکنان، زیبایی محیط کار را افزایش می دهد.

مزیت ها و ویژگی های زیادی برای این نوع پارتیشن ذکر شده است که مهم ترین آن ها را در ادامه لیست کرده ایم:

1. قابلیت رنگ آمیزی های مختلف

2. زیبایی چشم نواز

3. مقرون به صرفه بودن آن

4. تمیزی راحت و بی دردسر

5. قابلیت استفاده در قسمت های مختلف محیط اداری

 

  •     پارتیشن شیشه ای اداری

پارتیشن اداری - مزیت استفاده از پارتیشن اداری در محیط اداری

یکی دیگر از متریال هایی که در ساخت پارتیشن به کار برده می شود، شیشه می باشد. پارتیشن شیشه ای بسیار شیک و جذاب است که در محیط های کوچک می تواند فضا را برای هر کارمند بزرگتر نشان دهد.

اگر از عایق استفاده شود، صدا به محیط بیرون و دیگر قسمت های اداره درز پیدا نمی کند و همین سبب خصوصی سازی فضای کاری می شود.

از طرفی می توان با استفاده از شیشه های مات و طرح‌دار فضای کاری را زیباتر و خصوصی تر کرد. نصب راحت و تمیز کردن آن با دستمال استفاده از این نوع پارتیشن را بیشتر کرده است. با مراجعه به سایت آشینه راهنمایی های لازم برای استفاده از این نوع پارتیشن در محیط اداری داده می شود و می توانید با خیال راحت ژراحی دکوراسیون تجاری و اداری خود را به آن ها بسپارید.

  •     پارتیشن آلومینیومی اداری

پارتیشن آلومینیومی از استحکام و دوام خوبی برخوردار است که برای این امر علاوه بر متریال اصلی که آلومینیوم است، در بخش های مختلف آن از شیشه، ام دی اف و … استفاده می شود پس می توان گفت، این نوع از پارتیشن ترکیبی از متریال های مختلف است که زیبایی و استحکام قابل قبولی دارد.

یک مزیت و ویژگی مهم در پارتیشن آلومینیومی دوام آن در برابر رطوبت است. همچنین برای افرادی که دوست دار محیط زیست هستند، باید گفت که پارتیشن از این نوع جنس را می توان بازیافت کرد.

  •     پارتیشن ام دی اف اداری

یکی دیگر از متریال های پرکاربرد در تهیه و تولید پارتیشن های قابل استفاده در ادارات، ام دی اف است که دارای قیمت بسیار مناسبی می باشد. پارتیشن ام دی اف از خود ام دی اف ساخته شده است که سبب کاهش هزینه ها می شود.

این نوع پارتیشن نسبت به دیگر پارتیشن های شیشه ای، چوبی و … از قیمت پایین تری برخوردار است که سبب استفاده زیاد از این نوع پارتیشن شده است. همچنین وزن سبک آن نیز در پارتیشن متحرک بسیار مورد توجه است که جابجایی را راحت تر می کند. در کنار تمام این موارد داشتن ابعاد مختلف، تنوع رنگ، نصب راحت و … از دیگر ویژگی های پارتیشن پر استفاده ام دی اف می باشد.

موارد فوق متریال های پرکاربرد در پارتیشن اداری می باشند که استفاده از هر کدام از آن ها مزایا و معایبی خاص دارند. البته متریال های دیگری چوپی وی سی،  پارچه، گیاهی و … نیز در ساخت پارتیشن به کار برده می شوند. طراحان ماهر و کادر حرفه ای در شرکت آشینه شما را در انتخاب بهترین متریال مناسب برای محیط اداری و شرکت راهنمایی می کنند و طرح مناسب آن را به شما ارائه خواهند داد و در کمترین زمان نصب آن را انجام خواهند داد.

 

پارتیشن اداری دوجداره

پارتیشن اداری از نوع تک جداره و دوجداره ساخته می شود که پارتیشن دوجداره مزیت های بیشتری نسبت به تک جداره دارد.

  •     در پارتیشن دوجداره تنوع بسیار بیشتر از تک جداره است و وزن آن نسبت به تک جداره بیشتر است.
  •     زمانی که پارتیشن دوجداره نصب می شود، نیازی به استفاده از ستون نمی باشد چرا که از نظر استحکام بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
  •     اگر قصد دارید که پارتیشن عایق صوتی نیز باشد، باید پارتیشن دوجداره را خریداری کنید.
  •     این ویژگی ها سبب افزایش قیمت پارتیشن دوجداره نسبت به تک جداره شده است.

 

مزیت استفاده از پارتیشن اداری در محیط اداری

استفاده بهینه از فضا اداری: به کمک پارتیشن می توان هر چند وقت یکبار فضای اداری را تغییر داد و از محیط اداره به بهترین شکل استفاده کرد. پارتیشن سبب می شود که برای هر کدام از کارمندان اداره فضا و حریم خصوصی کاری ایجاد کرد.

  •     دکوراسیون اداری: به کمک این ابزار پرکاربرد می توان فضای اداره را زیباتر کرد که هم سبب جذب مشتری می شود و هم اینکه کارایی کارمندان و احساس راحتی آن ها در محیط کاری را
  • افزایش می دهد.
  •     اقتصادی بودن: تقسیم بندی فضاها به کمک پارتیشن بسیار کم هزینه تر از جابجایی دیوارهای ثابت و یا ساخت جدید آن هاست. همچنین نصب و یا جابجایی آن ها چندان هزینه ندارد.
  •     حفظ نور مناسب محیط: وجود نور طبیعی در محیط اداری برای افزایش بهره وری کارکنان لازم و ضروری است که با استفاده از پارتیشن های ترکیبی می توان به حفظ نور طبیعی محیط کمک کرد که سبب کاهش هزینه برق نیز می شود.

 

5   شاخص استفاده از پارتیشن اداری

۱.قابلیت تغییر دکوراسیون اداری

تعداد کارمندان، بخش های اداری و … ممکن است هر چند وقت یکبار تغییر کند که جابجایی راحت پارتیشن و حمل آسان آن به مکان دیگر این امکان را به راحتی فراهم می آورد که بخشی از فضا را کم یا زیاد کرد.

۲.عایق صوتی و حفظ حریم شخصی کارمندان

ادارات معمولا شلوغ هستند و این امر ممکن است، سبب حواس پرتی کارمندان شود که با پارتیشن بندی می توان صداها را کاهش داد و یا به طور کلی آن ها را حذف کرد. همچنین داشتن یک فضای کاری شخصی عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد که  استفاده از پارتیشن را لازم می کند.

۳. هزینه ها

استفاده از پارتیشن اداری سبب کاهش بسیاری از هزینه ها می شود زیرا می توان در صورت جابجایی، پارتیشن ها را باز کرد و در محیط جدید کاری از آن ها استفاده کرد. همچنین خریداری آن ها نسبت به بازسازی محیط اداری نیاز به هزینه کمتری دارد.

از طرفی به دلیل حفظ نور طبیعی محیط اداری، هزینه برق را کاهش می دهد.

۴. فضای شیک

به کمک پارتیشن می توان فضای اداره را بسیار شیک و خاص جلوه داد و به راحتی می توان فضاهای قدیمی را به محیطی مدرن تبدیل کرد. اگر قصد چنین کاری دارید، شرکت آشینه و کادر حرفه ای آن آماده خدمات رسانی به شما هستند.

۵.افزایش تعداد مشتریان

زیبا بودن فضای اداره، جدا بودن هر بخش محیط کار و … همگی در زمان مراجعه به چشم مشتری می آیند پس اگر محیط اداری زیبا و دسترسی مشتری راحت باشد، حتما مراجعه کنندگان شما افزایش پیدا خواهند کرد.

کلام پایانی

محیط اداره ها هم برای افزایش عملکرد کارکنان و هم برای جذب مشتری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند که بازسازی و جابجایی دیوارها برای تغییر دکوراسیون و ایجاد فضاهای جدید هزینه بردار است. یک راه ساده و اقتصادی استفاده از پارتیشن اداری است که در کنار تنوع در جنس، نوع و رنگ از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است.

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص پارتیشن مناسب برای محیط های اداری ذکر کردیم که امیدواریم، اطلاعات آن برای شما همراهان مفید واقع شده باشد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۸ دیدگاه
علی نیک نام
آبان ۲۰, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
آیا شما طراحی دکوراسیون داخلی اداری هم انجام می دهید؟
یک فضای ۱۹۰ متری اداری داریم که نیاز به طراحی داخلی و بازسازی دارد
میخواهم براورد هزینه بازسازی و براورد هزینه طراحی داخلی رو بپرسم
ممنون از شما

    ashineh.admin
    آبان ۲۶, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت به خیر
    بله طراحی داخلی اداری نیر انجام می شود .
    برای برآورد هزینه جهت باز سازی و اجرا با ما تماس گرفته یا از طریق منوی سفارش سفارش خودتون رو برای ما ارسال کنید .برای دیدن نمونه طراحی اداری و طراحی دکورلسیون داخلی اداری ما از منوی پروژه بخش طراحی رو ملاحضه کنید .
    سپاس

کاملیا اشراقی
آذر ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و روز به خیر
آیا شما پارتیشن اداری ترکیبی هم کار میکنید؟
برای فضای شرکت نیاز به پارتیشن شیشه ای و چوبی داریم
در خصوص هزینه هم لطفا بفرمایید حدودا چقدر خواهد شد برای فضای ۲۳۰ متری تقریبا

    ashineh.admin
    آذر ۶, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بله طراحی و اجرای پارتیشن اداری با توجه به نیاز و درخواست شما انجام می شود
    برای اطلاع از هزینه طراحی پارتیشن اداری خود لطفا با ما تماس حاصل نمایید .

نگین
آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

ممنونم از مطلبتون خیلی بهم ایده برای انتخاب طراحی دکوراسیون دفترم بهم داد، عالی.

    ashineh.admin
    آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    ممنون از شما برای مطالعه و برگزیدن مقاله و سایت ما .
    در صورت نیاز به مشاوره جهت طراحی دکوراسیون دفتر اداری تون با ما در تماس باشید .
    با سپاس

کامران موحد
آذر ۲۲, ۱۴۰۰ پاسخ

ایجاد پارتیشن برای فضاهای کوچیک هم مناسبه؟ شرکت من حدودا ۱۰۰ متره. چه نوع پارتیشنی شما پیشنهاد میدید؟

    ashineh.admin
    آذر ۳۰, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله بسته به نقشه موجود میتوان از پارتیشن در طراحی داخلی اداری در فضای کوچک هم استفاده کرد. از پاتیشن های شیشه ای یا MDF

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه