تاثیر پنجره در نمای ساختمان

هر جزئی که در ساخت یک بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاثیر مستقیمی بر روی نما و زیبایی آن دارد. پنجره ساختمان یکی از المان‌های پرکاربردی است که مورد توجه طراحان و معماران زیادی در طراحی خانه و بنا قرار گرفته است. شکل، اندازه، تعداد، جنس قاب، محل قرار گیری و نوع شیشه‌های پنجره‌ها، در طرح نهایی ساختمان دخیل هستند. در ادامه، درباره انواع اشکال و فرم‌های پنجره ساختمان و تاثیر آن‌ها بر روی نمای داخلی و خارجی ساختمان، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اهمیت پنجره در نما

پنجره در نمای ساختمان - اهمیت پنجره در نما

از آن جایی که پنجره‌ها منبع ورود انرژی، نور و هوای ساختمان هستند، ویژگی‌های آن‌ها بر روی ویژگی‌های ساختمان نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، معماران برای انتخاب پنجره‌های مناسب، وقت زیادی صرف می‌کنند و طرح‌های پیشنهادی متفاوتی را برای طراحی نما در نظر می‌گیرند.

مشخصات پنجره‌های ساختمان، با توجه به سلیقه مالک، نظر معمار، موقعیت آب و هوایی منطقه، موقعیت ساختمان و میزان نورگیری آن‎ها تعیین می‌شوند. به طور مثال، در صورتی که طراح بخواهد با استفاده از ویژگی‌های بصری، فضای اتاق را بزرگتر از حد معمول نشان دهد، می‌تواند پنجره‌هایی با فریم‌های افقی استفاده نماید. اگر بلندتر نشان دادن سقف ملاک باشد، از فریم‌های عمودی برای پنجره‌ها استفاده می‌شود.

معمولا، در زمان طراحی ویلا و خانه‌هایی که با طبیعت پیوند خورده‌اند، برای استفاده از نور روز و لذت بردن ساکنین از فضای خارج از ساختمان، به‎کارگیری پنجره‌های بلند و کشیده توصیه می‌شود.

در حال حاضر، پنجره‌هایی که برای خانه‌های با سبک مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای اشکال متفاوت و منحصر به فردی هستند. استفاده از این پنجره‌ها، باعث خاص‌تر شدن نمای بیرونی می‌شود و تاثیر بسزایی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان دارد.

 

طرح پنجره ها

پنجره در نمای ساختمان - طرح پنجره ها

یکی از مواردی که در زمان طراحی یا بازسازی ساختمان مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که شکل و طرح پنجره‌ها به چه صورتی باشد تا تفاوت‌های به وجود آمده، باعث بالا رفتن زیبایی و کلاس معماری شود.

طراحان شرکت معماری، با توجه به نوع کاربری، محل قرار گیری پنجره‌ها و سبک ساختمان، طرح‌های پیشنهادی خود را آماده کرده و آن‌ها را با کارفرما در میان می‌گذارند تا پس از تایید او، مراحل ساخت یا بازسازی خانه و ابنیه شروع شود.

به طور مثال، در زمان طراحی رستوران، در صورتی که تم رستوران سنتی باشد، از پنجره‌های منحنی با طرح سنتی آن منطقه استفاده می‌کنند. این پنجره‌ها معمولا طرح ساده‌ای داشته و از قوس و زوایای قدیمی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

در ساختمان‌های تجاری، اندازه و شکل پنجره‌ها، اهمیت زیادی در طراحی دکوراسیون تجاری دارد. طراحان دکوراسیون داخلی، با توجه به طرح و محل قرارگیری پنجره‌ها، محل قرارگیری اثاثیه و ویژگی‌های دیگر مانند رنگ دیوار‌ها، نحوه نوردهی و… را تعیین می‌کنند.

انواع سبک‌ها و طرح‌های پنجره ساختمان :

پنجره در نمای ساختمان - انواع سبک‌ها و طرح‌های پنجره ساختمان

۱- پنجره‌های کشویی

پنجره‌های کشویی از طریق یک ریل عمودی یا افقی باز و بسته می‌شوند و بیشتر مناسب فضاهای کوچک هستند. از آنجایی که باز و بسته کردن این پنجره‌ها بسیار راحت است، معمولا در طراحی دکوراسیون اداری یا خانه‌های کم متراژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. قاب این پنجره‌ها در انواع چوبی، فلزی و کامپوزیت تولید می‌شود.

۲- پنجره‌های تک‎حالته

پنجره در نمای ساختمان - نجره‌های تک‎حالته

 باز شدن این پنجره‌ها، فقط در یک حالت افقی یا عمودی انجام می‎شود و تنها بر روی یک محور تکیه می‌کنند. نام دیگر پنجره‌های تک‎حالته، پنجره لولایی است و معمولا به دلیل هزینه کمتری که نسبت به طرح‌های دیگر داشته، کاربرد و استفاده زیادی دارند.

۳- پنجره‌های دو‎حالته

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های دو‎حالته

امروزه، پنجره‌های دو‎حالته مورد استقبال طراحان و معماران زیادی قرار گرفته‌اند. برای باز یا بسته کردن این پنجره‌ها، می‌توانید از دو روش چپ-راست یا بالا-پایین استفاده کنید.

۴- پنجره‌های مایل

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های مایل

این پنجره‌ها که بیشتر با نام پنجره‌های کلنگی شناخته می‌شوند را می‌توانید کمی به سمت بالا-پایین مایل کنید. معمولا از این نوع پنجره‌ها، تنها برای نورگیری و تهویه هوا استفاده می‌شود.

۵- پنجره‌های ثابت

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های ثابت

همانطور که از نامشان پیداست، این پنجره‌ها متحرک نبوده و به هیچ عنوان نمی‌توانید آن‌ها را باز کنید. در نتیجه، نمی‌توانید برای تهویه هوا از آن‌ها استفاده کنید و تنها مورد استفاده‌شان، نوردهی به محیط داخلی منزل است. قیمت و هزینه این پنجره‌ها نسبت به سایر محصولات، مقرون به صرفه‌تر است.

۶- پنجره‌های منحنی

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های منحنی

در ساخت این پنجره‌ها، از زوایای کمتری استفاده شده و به دلیل طرح و نقش زیبای قدیمی‌شان، معمولا در بناهای سبک سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

۷- پنجره‌های آکاردئونی

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های آکاردئونی

اگر علاقه‌مند هستید که پنجره‌های به هم پیوسته‌ی خود را به هر میزانی که دلتان می‌خواهد باز کنید، می‌توانید این طرح و سبک از پنجره را انتخاب نمایید. پنجره‌های آکاردئونی معمولا برای خانه‌های بزرگ و اتاق‌هایی که رو به باغچه و باغ هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

میزان روشنایی

پنجره در نمای ساختمان - میزان روشنایی

اندازه، طرح، محل قرارگیری و نوع شیشه‌ای که برای پنجره انتخاب می‌کنید، در میزان روشنایی آن تاثیر دارد. به عنوان مثال، هر چه ابعاد و اندازه پنجره شما بزرگتر باشد، نوردهی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

طرح پنجره نیز بر روی میزان نوردهی آن تاثیر می‌گذارد. به طور مثال، پنجره‌های منحنی معمولی به صورت باریک ساخته می‌شوند و اگر می‌خواهید اتاقتان نور کافی را در طول روز دریافت کند، باید بیشتر از یک پنجره منحنی داشته باشد. اما با نصب یک پنجره آکاردئونی طویل، می‌توانید اتاقتان را به خوبی روشن نمایید.

فاکتور دیگر، محل قرار گیری پنجره ساختمان است. مسلما پنجره‌هایی که در ضلع رو به آفتاب ساختمان قرار دارند، نور و روشنایی بیشتری را وارد فضای داخلی می‌کنند.

نوع و رنگ شیشه‌های نیز می‌تواند بر روی مسیر جریان نور تاثیر بگذارد. به طور مثال، در زمان‌های دور، در شهر‌های کویری ایران، پنجره‌های منحنی را با شیشه‌های رنگی انتخاب می‌کردند تا در طول فصل‌های گرم سال، نور و گرمای کمتری وارد اتاق شود.

 

ویژگی انواع پنجره

پنجره در نمای ساختمان - ویژگی انواع پنجره

پنجره‌ها در انواع و جنس‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. هر کدام از انواع پنجره‌های ساختمان، دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند و باید با در نظر گرفتن شرایط، بهترین نوع ممکن را انتخاب نمایید.

محصول انتخابی شما، باید علاوه بر زیبایی و کارایی، دارای استاندارد‌های لازم بوده و طول عمر نسبتا خوبی داشته باشد. در ادامه، به معرفی انواع پنجره‌ها و ویژگی‌هایشان می‌پردازیم…

 

۱- پنجره‌های چوبی

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های چوبی

چوب یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین متریالی است که در ساخت و ساز بنا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیبایی بی‌نظیر، عطر دلنشین و ارتباطی که این متریال با طبیعت دارد، افراد زیادی را مجاب می‌کند تا در ساخت پنجره‌هایشان، از آن استفاده کنند. پنجره‌های چوبی، معمولا در خانه‌هایی با آب و هوای سرد و معتدل که در نزدیکی منطقه جنگلی قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دقت کنید که نگهداری و نصب این محصول، نیازمند دقت و توجه بسیاری است و برای نظافت آن، باید از مواد و الیاف مخصوص استفاده نمایید. برخی از مزایا و معایب پنجره‌های چوبی عبارتند از:

مزایا پنجره‌های چوبی

  •       دارای رنگ و طرح زیبا؛
  •       عایق صوتی؛
  •       عایق حرارتی.

معایب پنجره‌های چوبی

  •       مقاومت پایین در برابر ضربه و خراش؛
  •       قابلیت اشتعال بالا؛
  •       نیازمند تعمیرات و رنگ آمیزی منظم؛
  •       امکان آسیب‌پذیری در برابر حمله حشرات؛
  •       جذب رطوبت بالا.

 

۲- پنجره‌های فلزی‌

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های فلزی‌

استقامت و تحمل بالای پنجره‌های فلزی در برابر فشار و ضربه، باعث شده که این پنجره‌ها، برای افرادی که به دنبال بالا بردن مقاومت ساختمان هستند، مناسب باشند. برخی از مزایا و معایب پنجره‌های فلزی عبارتند از:

مزایا پنجره‌های فلزی‌

  •       قابلیت رنگ آمیزی با رنگ‌های متنوع؛
  •       مقاومت در برابر ضربه، فشار و آتش‎سوزی؛

معایب پنجره‌های فلزی‌

  •       عایق صوتی یا حرارتی نیستند و مصرف انرژی بالایی دارند؛
  •       در برابر رطوبت مقاوم نیستند و احتمال زنگ زدگی در آن‌ها وجود دارد؛
  •       نسبت به متریال‌های دیگر، وزن زیادی دارند و علاوه‎بر بالا بردن وزن کلی سازه، حمل و نصب آن‌ها سخت است؛

 

۳- پنجره‌های آلومینیومی

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های آلومینیومی

سال‌های زیادی است که پنجره‌های آلومینیومی، در انواع سبک‌های معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی‌های مثبت این المان، باعث شده که پس از گذشت سال‌ها، همچنان هم طرفداران خود را داشته باشد. برخی از مزایا و معایب پنجره‌های آلومینیومی عبارتند از:

مزایا پنجره‌های آلومینیومی

  •       امکان رنگ آمیزی با رنگ‌های مختلف؛
  •       حمل و نصب راحت؛
  •       مقاومت بالا در برابر رطوبت و زنگ زدگی؛
  •       عمر طولانی؛
  •       وزن کم؛
  •       دارا بودن استحکام کششی.

معایب پنجره‌های آلومینیومی

  •       عایق خوبی برای صدا یا حرارت محسوب نمی‌شوند؛
  •       بالا بودن مصرف انرژی.

 

۴- پنجره‌های فایبر گلاس

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های فایبر گلاس

قاب پنجره‌های فایبرگلاس از ترکیب مواد پلیمری با الیاف شیشه ساخته می‌شود. در حال حاضر، این نوع قاب‌ها به دلیل ویژگی‌های مثبت زیادشان، به وفور در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای زیبایی هر چه بیشتر نمای ساختمان، می‌توان از ترکیب فایبرگلاس و چوب استفاده کنید. برخی از مزایا و معایب پنجره‌های فایبرگلاس به شرح زیر است:

مزایا پنجره‌های فایبر گلاس

  •       طول عمر بالا؛
  •       عدم تغییر رنگ در برابر تابش نور خورشید؛
  •       نصب و نگهداری آسان؛
  •       عایق حرارتی مناسب؛
  •       مصرف انرژی پایین؛
  •       مقاومت در برابر زنگ زدگی، فرسایش یا فشار.

معایب پنجره‌های فایبر گلاس

  •       عبور آلودگی‌های صوتی؛
  •       هزینه نسبتا زیاد.

 

۵- پنجره‌های PVC و UPVC

پنجره در نمای ساختمان - پنجره‌های PVC و UPVC

PVC و UPVC یکی از انواع متریال‌های جدید هستند که به تازگی توانسته‌اند جا پای خود را در صنعت ساختمان محکم کنند. UPVC نسبت به PVC تکامل یافته‌تر است و انعطاف‎پذیری بیشتری دارد. همچنین، در برابر فشار یا آتش‎سوزی، مقاومت بالاتری دارد.

یکی از معایب PVC این است که فریم آن در برابر تابش آفتاب شدید، رنگ خود را از دست می‌دهد. با ظهور پنجره‌های UPVC، این مشکل برطرف شده است.

در ادامه با چند نمونه از مزایا و معایب این محصولات آشنا می‌شوید:

مزایای پنجره‌های PVC و UPVC

  •       عایق خوبی در برابر صدا و حرارت است؛
  •       تنوع رنگی بالایی دارد و با رنگ‌های مختلف دکوراسیون داخلی، هماهنگ می‌شود؛
  •       مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد؛
  •       وزن کمی داشته و در نتیجه، حمل و نصب آن آسان است؛
  •       مقاومت خوبی در برابر آتش‎سوزی دارد؛
  •       مقاومت بالا در برابر رنگ پریدگی بر اثر تابش نور خورشید؛
  •       مصرف انرژی پایینی دارد؛
  •       نظافت آن آسان است؛
  •       قابلیت بازیافت را دارد و دوست‎دار محیط زیست محسوب می‌شود؛
  •       می‌توان بدون تخریب ساختمان، آن را تعویض کرد؛
  •       از ورود ذرات گرد و غبار به ساختمان جلوگیری می‌کند.

معایب پنجره‌های PVC و UPVC

تاکنون عیب خاصی برای این دو محصول ثبت نشده است.

 

چه متریالی برای دکوراسیون داخلی مناسب‌تر است؟

پنجره در نمای ساختمان - چه متریالی برای دکوراسیون داخلی مناسب‌تر است؟

اینکه چه نوع متریال پنجره‌ای با دکوراسیون داخلی ساختمان شما همخوانی دارد، به عوامل متعددی بستگی دارد. به طور مثال، اگر قرار است از ساختمان مورد نظر، استفاده تجاری شود، از پنجره‌های چوبی استفاده نمی‌کنند؛ چرا که بیشترین متریالی که در طراحی دکوراسیون داخلی این فضا به کار می‌رود، فلز یا PVC است.

نظر معمار، سبک معماری به کار رفته در ساختمان و سلیقه کارفرما، نقش مهمی در انتخاب متریال پنجره‌ها دارند. متریالی که در ساخت فریم و قاب پنجره‌ها به کار می‌رود، باید با المان‌های دکوراسیون داخلی، هماهنگی داشته باشد.

چوب و فایبرگلاس، بیشتر مناسب خانه‌های ویلایی و ساختمان‌هایی هستند که با طبیعت گره خورده‌اند. متریال‌هایی مانند فلز، آلومینیوم، PVC و UPVC برای خانه‌ها و ساختمان‌های شهری که با انواع آلودگی‌های صوتی و هوایی مواجه هستند، مناسب‌اند.

 

تاثیر پنجره‌های دایره‌ای در نمای ساختمان

پنجره در نمای ساختمان - تاثیر پنجره‌های دایره‌ای در نمای ساختمان

اخیرا، پنجره‌های دایره‌ای، به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، مورد توجه معماران زیادی قرار گرفته است. استفاده از پنجره‌های دایره‌ای در معماری با سبک مدرن و حتی سنتی، باعث زیبایی و تنوع هر چه بیشتر فضا می‌شود.

از پنجره‌های دایره‌ای، می‎توان در اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق زیر‎شیروانی، اتاق پذیرایی، سرویس حمام و دستشویی و نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد. استفاده از این پنجره‌ها به صورت انحصاری یا در کنار پنجره‌های معمولی دیگر، باعث می‌شود که نمای ساختمان، رویایی و خلاقانه به نظر برسد.

معمولا چنین پنجره‌هایی به صورت ثابت طراحی می‌شوند و تنها استفاده‌ای که می‌توان از آن‌ها داشت، جهت نوردهی ساختمان و مشاهده فضای بیرون است. البته نوع باز شونده این پنجره‌ها نیز وجود دارد که برای تهویه هوای اتاق، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پنجره‌ها، باعث از بین رفتن یکنواختی و بی‌روحی ساختمان می‌شوند. برای خلاقیت بیشتر، می‌توان در قسمت‌های مختلف ساختمان، از پنجره‌های بیضی، نیم دایره یا یک‎‏چهارم دایره‌ای نیز استفاده نمود.

 

تاثیر پنجره‌های مثلثی در نمای ساختمان

پنجره در نمای ساختمان - تاثیر پنجره‌های مثلثی در نمای ساختمان

از پنجره‌های مثلثی، به دلیل شکل جالب و خاصی که دارند، معمولا در خانه‌های با سبک ویلایی، مدرن و مینیمال استفاده می‌شود. با این حال، استفاده از این پنجره‌ها هنوز رواج زیادی نداشته است. این پنجره‌ها نیز در قسمت‌های مختلف ساختمان مانند اتاق زیر‎شیروانی، اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق مطالعه و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با بکارگیری پنجره‌های مثلثی در ابعاد و مکان مناسب، می‌توان نمای خارق العاده‌ای از بنا و ساختمان پدید آورد.

معمولا پنجره‌های مثلثی را به صورت ثابت می‌سازند و یا تنها قسمتی از آن را به صورت تک حالته یا دو حالته، تعبیه می‌کنند. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۲ دیدگاه
کوثرنژاد
اسفند ۲۱, ۱۴۰۰ پاسخ

وقت بخیر
پنجره آشپزخونه من خیلی کوچیکه و نور کمی داخل آشپزخونه دارم، آیا امکان تغییر ابعاد پنجره وجود داره؟

    ashineh.admin
    اسفند ۲۲, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله اما شامل تخریب و بازسازی هم خواهد شد

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه