اهمیت طراحی اتاق کودک و بررسی نکات مهم آن

طراحی دکوراسیون اتاق کودک کاری بسیار حساس و با ظرافت است که هنگام طراحی آن باید به نکات زیادی توجه کرد زیرا اتاق خواب کودک از لحاظ طراحی و چیدمان با اتاق خواب والدین کاملاً فرق دارد. از نکات مهم در طراحی اتاق خواب کودک می‌توان به رعایت جزییات بیشتر در انتخاب فضا، طرح، رنگ و اکسسوری اشاره کرد. همچنین مبحث طراحی در این فضای کودکانه باید با رعایت نکات ایمنی در نظر گرفته شود. پیش از طراحی اتاق کودک و در زمان خرید لوازم و وسایل اتاق باید نوع و جنس کالاها را در نظر بگیرید، نه فقط طرح و رنگ آنها. انواع شرکت دکوراسیون داخلی در این زمینه فعالیت می‌کنند که می‌توانند به شما در طراحی دکوراسیون اتاق کودکتان کمک کنند. در این مطلب به نکات مهم درباره اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک می‌پردازیم.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

اهمیت طراحی اتاق کودک - نکات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

  •       توجه داشته باشید که اول از همه کودک شما به آرامش و استراحت احتیاج دارد. پس بهتر است قبل از هر چیزی آرامش و آسایش او را در نظر بگیرید و توجه کنید که کودک شما بجز بازی در اتاق خود باید به راحتی بتواند در آن استراحت کند تا همیشه سرحال و شاداب باشد. تنها خرید کلی اسباب‌بازی و عروسک نمی‌تواند فضایی زیباتر را برای کودک شما فراهم نماید. در ابتدا باید ابعاد و اندازه‌ی اتاق کودک را در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید تصمیمات بهتری برای انتخاب لوازم و وسایل ضروری کودک خود بگیرید. سعی کنید از حداکثر فضا برای انتخاب دکوراسیون و چیدمان فضای اتاق کودک استفاده کنید.
  •       اگر به فکر بازسازی منزل هستید، اتاق کودکتان را فراموش نکنید. چیدمان دکور و تزیین اتاق می‌توانید از دیوارها، کنج‌ها و سقف اتاق به بهترین نحو استفاده کنید. مثلاً می‌توانید عروسک و وسایل بازی را در قفسه‌ها و فضایی مناسب از دیوار اتاق قرار دهید یا یک صندلی برای خود در اتاق قرار دهید تا در زمان خواندن کتاب داستان مورد علاقه‌ی کودکتان در کنار یکدیگر لذت ببرید.
  •       می‌توانید روی دیوار اتاق کودک با حروف بزرگ انگلیسی اسم او را بنویسید. با این کار، حروف به مرور زمان در حافظه‌ی تصویری کودک شما نقش می‌بندند و کم کم می‌تواند اسمش را بخواند.
  •       یک کار جالب‌تر این است که عکس‌های سونوگرافی و اولین روز تولد کودکتان را قاب کنید و بر روی دیوار نصب کنید. این کار موجب می‌شود که کودک عشق و محبت را بیشتر درک کند.
  •       برای دکور سقف اتاق کودک می‌توانید از ریسه‌های رنگی و یا یک لوستر متناسب با سن کودک با نوردهی مناسب استفاده کنید و روشنایی روز و شب را برای اتاق خواب کودکتان به درستی تأمین کنید. روی سقف استیکرهای شب رنگ شبیه ستاره کار کنید که با خاموش شدن لامپ اتاق سقف همانند آسمان شبی پرستاره‌ بدرخشد و فضای دلپذیری را برای کودک شما در هنگام خواب به وجود بیاورد. همچنین برای طراحی داخلی اتاق خواب از کودک نظر او را بپرسید.

انتخاب سرویس خواب کودک و نوجوان

  •       در زمان خرید سرویس خواب کودک و نوجوان باید به رنگ آن بسیار توجه کنید. برای اتاق کودک بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید زیرا رنگ‌های روشن، کثیفی و لکه‌ها را بهتر نشان می‌دهند. از نظر بهداشتی این کار به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر اتاق را تمیز کرده و سلامت کودک خود را تضمین کنید. مزیت دیگر رنگ‌های روشن این است که اتاق را شادتر و روشن‌تر جلوه می‌دهند و در روحیه کودک تاثیر مثبتی می‌گذارند.
  •       از آنجایی که کودکان و نوجوانان همیشه پر تحرک هستند و ممکن است با لبه‌های سرویس خواب برخورد کنند، پس بهتر است مدلی از این لوازم را تهیه کنید که در صورت برخورد کودک با گوشه‌های آنها موجب آسیب کودک نشود. این کار از لحاظ امنیت کودکان بسیار حائز اهمیت است.
  •   سرویس خواب کودک و نوجوان با مواد مختلفی ساخته می‌شود که بیشتر از جنس ام دی اف است. کیفیت جنس ام دی اف در مقایسه با قیمت تمام شده‌ی آن مناسب می‌باشد. ام دی اف در انواع طرح‌ها و مدل‌ها قابل استفاده است که سازندگان را قادر می‌سازد تا طرح‌های مختلفی را به طور دلخواه تولید نمایند.

رنگ مناسب در دکور اتاق خواب کودک؟

طراحی اتاق کودک - رنگ مناسب در دکور اتاق خواب کودک

توجه داشته باشید که طراحی و دکوراسیون فضای اتاق کودک شما در رشد جسمی و روحی او بسیار تاثیرگذار است و در نتیجه باید طوری شود که تا چندین سال مناسب سن او باشد. رنگ از مواردی است که در دکوراسیوان داخلی و چیدمان اتاق خواب بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

می‌توانید بجز رنگ‌های سرد (صورتی و آبی)، از رنگ‌های پاستیلی، بژ، خاکی و خنثی مثل طوسی و خاکستری و البته با پس‌زمینه‌ی سفید در رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودکتان استفاده کنید. در هنگام انتخاب رنگ اتاق خواب کودک همیشه باید علاوه بر توجه به جنسیت کودک خود، به رنگ‌های دیگری نیز فکر کنید و از رنگ‌های زنده و همچنین آرامش‌بخش و ساده برای اتاق خواب کودکتان استفاده نمایید.

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

طراحی اتاق کودک - دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

اتاق خواب یک دختر مکان امنی نسبت به دنیای خارج از منزل محسوب می‌شود و نقطه‌ی آرامش او است. اجرای یک طرح خوب و منسجم برای اتاق خواب دخترانه کار سختی نیست. نکته اصلی در دکوراسیون اتاق خواب دخترانه این است که فضای اتاق خواب باید منعطف و تغییرپذیر باشد تا کودک بتواند آن را به سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. به کار بردن رنگ‌ها و عناصر برجسته ایده‌ی خوبی در طراحی است. بنابراین در انتخاب سرویس خواب، کمد لباس و دراور منطقی عمل کنید و به روند تغییر سن کودک توجه کنید.

در هنگام طراحی اتاق خواب دخترانه باید وسواس بیشتری به خرج دهید. از لحاظ رنگ، در اتاق دخترانه معمولاً رنگ‌های صورتی، بنفش، قرمز و آبی بیشتر به کار می‌روند. استفاده از این رنگ‌ها جلوه‌ی خاصی به اتاق می‌بخشد.

دختران معمولاً توجه ویژه‌ای به لوازم تزئینی، آثار هنری و نمایش وسایل مورد علاقه‌ی خود دارند. در نتیجه بهتر است بخشی از اتاق را برای این اقلام در نظر بگیرید. به کار بردن باکس‌ها و شلف‌های دیواری ساده ایده‌ی خوبی است.

 

 دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

طراحی اتاق کودک -  دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

برای خرید وسایل و لوازم اتاق خواب به متراژ توجه داشته باشید و سعی کنید سرویس خواب و وسایل دیگری مثل فرش یا پرده‌ی اتاق خواب پسرانه را متناسب با سبک و تم رنگی اتاق و متراژ آن تهیه کنید. اما برای پسرها چیزی که بیشتر از تختخواب و کمد اهمیت دارد، وسایل و لوازمی است که به عنوان دکور استفاده می‌شوند؛ همچنین وسایل بازی نیز اهمیت ویژه‌ای برای پسر بچه‌ها دارند.

در کنار تمام وسایل و لوازم مورد علاقه‌ی پسرتان، میز تحریر و کتابخانه نیز قرار دهید و او را تشویق به انجام تکالیف مدرسه و مطالعه کنید. با انجام این کارها هم به خواسته‌ی فرزند خود احترام گذاشته‌اید و هم به بهبود روند تحصیلی و تربیتی او کمک کرده‌اید.

مدل تختخواب از عوامل مهم و تاثیرگذار در اتاق خواب پسرانه محسوب می‌شود. در بازار تنوعی از تختخواب‌های پسرانه موجود است که با توجه به روحیات پسرها، سلیقه‌ی آنها و همچنین بودجه‌‌تان به راحتی می‌تواند تختخواب مناسب را انتخاب کنید.

 

اصول چیدمان اتاق کودک و نوزاد

طراحی اتاق کودک - اصول چیدمان اتاق کودک و نوزاد

  •       برای انتخاب رنگ‌ دیوارهای اتاق، یك رنگ اصلی و پایه را انتخاب کرده و باقی دكوراسیون را مطابق با آن رنگ انتخاب نمایید. برای دیوارها از رنگ‌های ملایم‌تری استفاده كنید. ممکن است خیلی از رنگ‌های جدید و پرطرفدار، مناسب اتاق نوزاد یا نوجوان نباشند. رنگ‌هایی از قبیل لیمویی، سبز خیلی ملایم و آبی آسمانی برای مادر و كودك فضای آرامش‌بخشی را به ارمغان می‌آورند. توجه داشته باشید که اتاقی برای كودك مناسب است كه علاوه بر داشتن هارمونی رنگی زیبا و جذاب، ساده و آرامش‌بخش نیز باشد.
  •       اگر کودک شما علاقه‌ی زیادی به نقاشی کشیدن دارد، یك فوم با ضخامت مناسب را روی یكی از دیوارهای اتاق نصب كنید تا كودك نقاشی‌های خود را بر روی آن بچسباند. بهتر است دیواری که بر روی آن نصب می‌کنید تك‌رنگ باشد تا جلوه‌ی نقاشی‌های كودك را كم نکند.
  •       یک كفپوش به رنگ روشن را برای اتاق كودك انتخاب كنید. این كفپوش باید از جنس نرمی باشد و لكه‌های روی آن به راحتی شسته شوند.
  •       به هیچ وجه تختخواب کودک را در زیر پنجره‌ی اتاق قرار ندهید، همچنین تختخواب باید در فاصله‌ی مناسبی با تجهیزات گرمازا قرار داده شود.
  •       از نکات مهم دیگری که باید در اتاق كودك در نظر بگیرید، میزان سرما و گرمای آن است. گرمایش و سرمایش اتاق كودك باید متناسب با وضعیت جسمی او تنظیم گردد. تشخیص درجه حرارت اتاق كودك خیلی آسان نیست، بنابراین می‌توانید یک دماسنج در اتاق نصب کنید.

 

 – نور اتاق کودک و نوزاد

طراحی اتاق کودک - نور اتاق کودک و نوزاد

نور‌ها به دو دسته‌ی نور طبیعی و نور مصنوعی تقسیم می‌شوند. اتاقی در منزل که نورگیری طبیعی مناسب‌تری دارد را به كودك اختصاص دهید. نور طبیعی یكی از عناصر مهم در رشد كودك محسوب می‌شود و انتخاب یک پرده‌ی مناسب حتی از انتخاب اسباب‌بازی هم برای كودك مهمتر است. بهتر است از پرده كركره‌ای برای اتاق خواب کودک استفاده کنید تا به راحتی بتوانید نور اتاق را تنظیم کنید. اگر انتخاب شما پرده‌های پارچه‌ای است، پارچه‌ای را انتخاب كنید كه الیاف طبیعی داشته باشد.

– موارد مهم در انتخاب پرده اتاق خواب کودک

  •       اگر پرده‌ی اتاق خواب از جنس پارچه‌ای است، از آستر استفاده كنید تا در طول روز آستر پرده را كنار بزنید، در این صورت نور طبیعی روز به کودک کمک می‌کند تا رنگ‌ها را راحت‌تر تشخیص دهد؛ كودكان برای نقاشی كردن، انجام تكالیف و کارهای دیگر به نور مناسبی نیاز دارند. پنجره اتاق كودك حتماً باید توری داشته باشد تا مانع از ورود حشرات شود.
  •       بهتر است رنگ و طرح پرده‌ی اتاق خواب را مطابق با عناصر دیگر دکوراسیون انتخاب کنید. با توجه به این موضوع، اگر برای دیوارهای اتاق از کاغذ دیواری استفاده شده، بهتر است پرده ساده و بدون طرح باشد.
  •       اگر دیوارها ساده هستند، می‌توانید پرده‌هایی که طرح و نقش زیبایی دارند را انتخاب کنید.

– استفاده از تصویر کودک در اتاقش

طراحی اتاق کودک - استفاده از تصویر کودک در اتاقش

همچنین یکی از ایده‌ی جذاب این است که از تصاویر کودک برای تزئین اتاقش استفاده کنید. می‌توانید تصاویر کودک از نوزادی تا حال را در اندازه‌های مختلفی چاپ کرده و یا قاب کنید و بر روی دیوار اتاق خواب او نصب کنید. همچنین می‌توانید عکس کودک را شبیه پوستری بزرگ چاپ کنید و به دیوار بزنید.

 

– تصاویر روی دیوار اتاق کودک و نوزاد

طراحی اتاق کودک - تصاویر روی دیوار اتاق کودک و نوزاد

اگر می‌خواهید هزینه‌ی زیادی نکنید و از طرحی ساده و ارزان قیمت استفاده کنید، می‌توانید در تزیین دیوار اتاق کودک از خلاقیت‌هایی مثل نقاشی روی دیوار اتاق کودک، تصاویر کودکانه‌ی گوناگون، تم‌های رنگی، کاغذهای رنگی دکوری، عروسک‌های مختلف، کاغذ دیواری با طرح های جالب و استیکرهای مورد علاقه‌ی کودکتان استفاده کنید. حتی می‌توانید برای پرده‌ی اتاق کودک از طرح‌های کارتونی استفاده کنید.

 

– کف‌پوش اتاق کودک و نوزاد

طراحی اتاق کودک - کف‌پوش اتاق کودک و نوزاد

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام طراحی اتاق خواب کودک که باید به آن توجه بیشتری داشته باشید انتخاب یک کفپوش مناسب برای کف اتاق کودک است. برای اتاق کودک کفپوش‌هایی از جنس لمینت و پارکت بسیار مناسب‌تر و بهتر از کفپوش‌های سرامیکی هستند چون خطر لیز خوردن روی آنها کمتر است.

اتاقی که کفپوش‌ آن از جنس پارکت و لمینت باشد راحت‌تر تمیز می‌شود و همچنین مانع از ایجاد آلرژی در کودک می‌شود. استفاده از فرش برای پوشاندن کف اتاق گرد و غبار را راحت‌تر به لوازم، لباس و بدن کودک شما منتقل می‌کند اما استفاده از پارکت و لمینت به همراه یک فرش کوچک می‌توانید به راحتی از این مشکل جلوگیری کرده و به تدریج با بزرگ شدن کودک می‌توانید یک فرش بزرگتر برای اتاق خواب او تهیه کنید تا چیدمان متفاوت شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۱۰ دیدگاه
حسین
آبان ۱۸, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
من برای طراحی داخل منزل نیاز به مشاوره دارم
هزینه طراحی داخلی و هزینه اجرا طراحی دکوراسیون چقدر خواهد شد؟

    ashineh.admin
    آبان ۱۹, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام ؛
    برای دریافت مشاوره جهت طراحی داخلی منزلتون می توانید از طریق راه های ارتباطی (واتس اپ ، تماس تلفنی و پرکردن فرم درخواست مشاوره) با مشاوران و مهندسان استودیو معماری داخلی و دکوراسیون آشینه صبحت کرده و بهترین راه کار و مشاوره جهت طراحی ، بازسازی و دکوراسیون خود را دریافت نمایید .
    هزینه طراحی داخلی و اجرای طراحی دکوراسیون نیز بعد از مشاوره خدمتتون اعلام خواهد شد .

اکبر اقبالی
آبان ۲۴, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
من برای اتاق فرزند کوچکم نیاز به مشاوره دارم
لطف میکنید برای ثبت مشاوره طراحی داخلی راهنماییم کنید

    ashineh.admin
    آبان ۲۴, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام و عرض ادب
    همانطور که در بخش ثبت سفارش توضیح داده شده شما پس از تماس تلفنی با مجموعه یا پر کردن فرم سفارش مراحل را جهت کسب مطلوب ترین نتیجه برای مشاوره جهت طراحی اتاق کودک خود طی کرده و با توجه به شرایط و درخواست های شما ، مشاوران ما بهترین راهکار را برایتان شرح میدهند .

ترابی
آبان ۳۰, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
برای دکوراسیون اتاق خواب پسر ۱۵ ساله چه رنگی مناسب هست؟ و هزینه طراحی داخلی برای یک اتاق ۱۲ متری چقدر میشه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

    ashineh.admin
    آذر ۱, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب بهتر هست از رنگ های ملایم و آرامش بخش استفاده بشه به جهت فراهم سازی فضایی آرام و مناسب برای خواب و انتخاب اون رنگ با توجه به سلیقه و موارد موجود مورد بررسی و انتخاب قرار خواهد گرفت .
    برای مطلع شدن از هزینه طراحی داخلی لطفا یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید و یا در سایت در بخش ثبت سفاش سفارشتون رو برای ما ثبت کنید تا در اولین فرصت مهندسان و مشاوران ما با شما تماس حاصل نمایند .
    با سپاس

موسوی
آذر ۶, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و وقت بخیر برای دکوراسیون داخلی اتاق دخترم نیاز به مشاوره و راهنمایی دارم
اگر امکانش هست راهنماییم کنید،لازم به ذکر است که فرزندم ۱۳ ساله است.

    ashineh.admin
    آذر ۸, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای دریافت مشاوره جهت طراحی دکوراسیون اتاق کودک لطفا از طریق منوی ثبت سفارش سفارشتون رو ثبت کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل نمایید.

حمید
آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
برای طراحی دکوراسیون اتاق پسرم که ۱۱ سال داره از چه رنگ بندی استفاده کنم ؟

    ashineh.admin
    آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب بهتر است از رنگ های ملایم مطابق رنگ مورد علاقه فرزندتون استفاده بشه ، حتما استفاده از بیش از یک رنگ ثابت داشته باشید .
    با سپاس

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه