اهمیت طراحی فضای سبز در زیبایی طراحی ویلا

طراحی فضای سبز از بهترین ایده‌ها می‌باشد که به وسیله آن می‌توان ساختار محیط‌های مسکونی، ویلاها و فضاهای شهری را تغییر داد. بنابراین این کار باید اصولی انجام شود تا در روحیه افراد تاثیر گذاشته و حس نشاط و شادابی را در آنها ایجاد کند. برای طراحی ویلا حتما به شرایط اقلیمی دقت کرده و زمین آن را مورد بررسی قرار دهید. درصورتیکه بخواهید دست به نوسازی و بازسازی ویلای خود بزنید می‌توانید از طراحی فضای سبز، طراحی آبنما و حیاط ویلا از جمله مواردی است که در این مطلب به آنها اشاره شده است. پس اگر قصد طراحی و اجرای فضای سبز را دارید در ادامه همراه ما باشید.

مزایای خرید ویلا چیست؟

طراحی فضای سبز - مزایای خرید ویلا چیست؟

خرید ویلا یکی از رویاهای افرادی است که علاقه زیادی به سفر به شهرهای شمالی و زندگی در آب و هوای معتدل دارند. با داشتن یک ویلا، امکانات مناسبی را برای سفر فراهم خواهید کرد. بنابراین خرید ویلا به شما کمک خواهد کرد تا از ماشینی شدن زندگی‌ها دوری کرده و به طبیعت، جنگل و… نزدیک شویم. خرید ویلا دارای مزایای زیادی می‌باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱- سرمایه گذاری

از مزایای خرید ویلا، سرمایه گذاری می‌باشد. با خرید ویلا می‌توانید دارایی خود را حفظ کنید و از کاهش ارزش سرمایه که در برابر تورم ایجاد می‌شود، جلوگیری نمود. داشتن مکان مناسب برای تعطیلات یکی دیگر از مزایای خرید ویلا می‌باشد که شما را از پیدا کردن مکان مناسب و هزینه اجاره ویلا راحت خواهد کرد.

۲- بهداشتی بودن

بسیاری از ویلاها به دلیل استفاده عمومی، بهداشت مناسبی ندارند بنابراین داشتن یک ویلای شخصی اقامت بهداشتی و پاکیزه‌ای را برای شما فراهم می‌کند. پس بهداشتی بودن نیز از مزیت‌های خرید ویلا محسوب می‌شود.

۳- امکان اجاره دادن و کسب درآمد

افرادی که برای مدت طولانی قصد اقامت در ویلای خود را ندارند، می‌توانند با مشاور املاک محلی هماهنگ کرده و برای ماه‌های از سال که خودشان نیاز به اقامت ندارند، ویلای خود را اجاره دهند تا با اجاره ویلا از مزایای اقتصادی آن نیز بهره ببرند. در صورتی که با خرید ویلا قصد سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی را داشته باشید، می‌توانید ویلا را به صورت قسطی خریداری نمایید و با اجاره آن، مبلغ قسط آن را تامین کنید.

طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز - طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای محوطه سازی ویلا به کار برده می‌شود. از آنجایی که درختان و پوشش‌های گیاهی دارای زیبای خاصی هستند اما به طراحی اصولی نیاز دارند به‌خصوص زمانی که برای محوطه ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرند، طراحی آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین طراح فضای سبز حتما باید به این نکته توجه کند که فضای آرامش بخش و دلچسبی را ایجاد کند تا بتوان اوقات فراغت و لذت بخشی را فراهم کرد. انتخاب گیاهان مناسب نیز از اجزای اصلی و جدانشدنی فضای سبز محسوب می‌شود. گیاهان متنوعی برای فضای سبز وجود دارد که انتخاب آنها باید پس از بررسی ویژگی و مشخصات منحصر به‌فرد آنها انجام شود.

طراحی حیاط ویلا

طراحی فضای سبز - طراحی حیاط ویلا

وسعت و متراژ بالا همیشه حیاط را دلچسب و زیبا نشان نمی‌دهد بلکه طراحی درست و اصولی آن سبب زیبایی و احساس آرامش روحی و روانی خواهد شد. حیاط شیک و زیبا توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند بنابراین می‌توانید برای طراحی از باغچه و گل و گیاه استفاده کنید تا محیطی آرامش بخش ایجاد شود. کفپوش حیاط ویلا نیز از عوامل مهمی است که در طراحی حیاط ویلا اهمیت دارد. برای آنکه بهترین کفپوش را انتخاب کنید به اندازه و شکل حیاط، رنگ و نوع نمای خانه توجه داشته باشید تا هماهنگی خاصی به وجود آید. نورپردازی نیز مورد دیگری است که در طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی حیاط ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که خانه‌های ویلایی مساحت وسیعی دارند، دیوارهای بلند حیاط سبب تاریکی حیاط ویلا خواهند شد. بنابراین نورپردازی می‌تواند در طراحی حیاط ویلا به کار برده شود.

نکات مهم در هنگام طراحی و اجرای فضای سبز

طراحی فضای سبز - نکات مهم در هنگام طراحی و اجرای فضای سبز

قبل از آنکه نقشه فضای سبز ارائه شود باید شرایط موجود را بررسی کرده و اطلاعاتی را جمع آوری نمایید. به طور کلی برای آنکه طراح، طراحی و اجرای فضای سبز را به خوبی انجام دهد باید به نکات زیر توجه نماید:

۱- بازدید از زمین و نقشه

به طور کلی مناظری که در کوهستان وجود دارد نسبت به دشت‌های مسطح جذابیت بیشتری دارند؛ زیرا پستی و بلندی‌ها، در رنگ، فرم و بافت اجزای یک منظره، تنوع زیادی ایجاد می‌کنند به طوری که زوایای دید با جابجایی ناظر تغییر کرده و در هر زاویه یک منظره جدید نمایان می‌شود. بنابراین برای طراحی و اجرای فضای سبز باید به دره‌ها، تخته سنگ‌ها، رودخانه‌ها، مسیل‌ها و.. توجه نمود تا بهترین طرح اجرا شود. در این مرحله طراح از نقشه بردار کمک گرفته تا بتواند بر روی کاغذ، نقشه کامل و دقیق پستی و بلندی‌ها را رسم کند.

۲- تجزیه و تحلیل یا ارزیابی مکان

برای تجزیه و تحلیل باید مشخصات جغرافیایی، مطالعات اکولوژی، منابع آبی و آب‌های زیرزمینی، هواشناسی و نزولات جوی، خاک شناسی، زهکشی و پوشش گیاهی محل مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین طرح اجرا شود.

۳- محاسبه مالی طرح

هنگامی یک طرح قابل اجرا می‌باشد که علاوه بر رعایت اصول فنی در طراحی، بتوان آن را به مرحله اجرا درآورد. به همین دلیل مهم‌ترین قسمت در طراحی و اجرای فضای سبز، بررسی محاسبه مالی طرح است.

برای شروع طراحی علاوه بر موارد گفته شده به نکات زیر نیز توجه نمایید:

  • محوطه باغ و پارک‌ را از سه بعد مختلف یعنی حجم تک تک درختان، درختچه‌ها و بوته‌ها مورد بررسی قرار دهید.
  • رابطه میان ساختمان و ویلا از نظر خطوط و همبستگی شکلی و مقیاس حفظ شود.
  • بیش از اندازه برای یک طرح درختکاری انجام نشود.
  • نوع خاک، نوع کفپوش، شکل آبنما، سایبان و آلاچیق را از قبل انتخاب کنید.

اهمیت استفاده از مصالح ساختمانی مصرفی

طراحی فضای سبز - اهمیت استفاده از مصالح ساختمانی مصرفی

مصالح ساختمانی مصرفی که در طراحی فضای سبز به کار برده می‌شوند اهمیت زیادی دارند. بنابراین انتخاب آنها باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر اینکه محوطه زیبایی را ایجاد می‌کند باید ظاهر خود را در اثر تغییرات جوی حفظ کرده و تا حد ممکن دچار تغییر نشود. امروزه مصالح ساختمانی زیادی وجود دارد که فقط به منظور محوطه سازی کاربرد دارند پس در هنگام خرید حتما به نوع مصالح دقت کنید.

انواع مصالح به کار رفته

از متریال اصلی به کار رفته در طراحی حیاط ویلا می‌توان به چوب، بتن و سنگ آنتیک اشاره کرد که به شکل‌های متفاوتی در بخش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. اما معمولا برای نمای بیرون از آجر قفقازی استفاده می‌کنند که در سبک سنتی از مصالح پرکاربرد به شمار می‌آید. استفاده از مصالح بومی و سازگار با محیط از خصوصیاتی است که در معماری ایرانی به چشم می‌خورد. بنابراین برای طراحی نما از مصالحی استفاده کنید که با شرایط آب و هوایی مشابه، سازگاری داشته باشد. همچنین مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند را انتخاب کنید تا میزان اتلاف انرژی کاهش یابد. در ادامه تعدادی از انواع مصالح به کار رفته در ویلا را بیان می‌کنیم:

۱- استفاده از آجر در نمای خارجی ویلا

از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی که از دیرباز مورد استفاده بسیاری از طراحان و مجریان ساختمانی قرار گرفته است، آجر می‌باشد که با شرایط بسیاری از نقاط ایران سازگاری دارد. مزایای بیشمار آجر سبب شده است که در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌های ایرانی به کار گرفته شود. پایین بودن ضریب انتقال حرارتی، تنوع رنگ و طرح، مقاومت و.. از مزایای این مصالح ساختمانی می‌باشد.

۲- استفاده از سنگ در نمای ویلا

در سال‌های اخیر استفاده از نماهای سنگی رشد چشمگیری داشته است زیرا صنعت سنگ‌های ساختمانی پیشرفت بسزایی داشته است. سنگ‌های آهکی و آذرین از سنگ‌های طبیعی در صنعت ساختمان به شمار می‌آیند که کاربرد گسترده‌ای دارند. در هنگام خرید سنگ نما به خلل و فرج پشت سنگ‌ها توجه کنید تا ملات سیمانی بهتر به آن نفوذ کرده و چسبندگی آن به سطح نما بیشتر انجام شود. نماهای سنگی در برابر رطوبت و عوامل جوی مقاومت زیادی دارند و تنوع رنگ و جنس آن نیز زیاد می‌باشد بنابراین در طراحی ویلا نقش بسزایی دارند. برای کفپوش کف حیاط ویلا می‌توانید از سنگفرش، سرامیک، بتن پیش ساخته، سنگریزه و سنگ اسلیت استفاده کرد، در برخی از موارد از چوب نیز استفاده می‌کنند اما استفاده از آن جزئی می‌باشد.

۳- استفاده از سرامیک در نمای ویلا

استفاده از سرامیک با گسترش روزافزون صنعت سرامیک طرفداران زیادی پیدا کرده است. این مصالح ساختمانی دوام و مقاومت بالایی دارد. بنابراین پوشش زیبای نمای ساختمان را در طی چندین سال حفظ خواهد کرد.

طراحی آبنما در زیبایی فضای سبز

طراحی فضای سبز - طراحی آبنما در زیبایی فضای سبز

آبنما یکی از عوامل تزئینی، تلفیقی و ارتباطی با محیط است که نقش مهمی در فضا و مکان باغ و ویلا دارد. شکل آبنماها متنوع بوده و معمولا آن را با توجه به شرایط، امکانات زمین و هدف‌های ایجاد آبنما انتخاب می‌کنند. بنابراین انتخاب آن به سلیقه افراد بستگی دارد. آبنما تاثیرات مثبتی زیادی دارد مثلا در تابستان به منظور افزایش رطوبت و‌کاهش دما به کار گرفته می‌شود در حالی که در حال سکون به عنوان آینه عمل کرده و سبب انعکاس تصاویر مناظر و آسمان خواهد شد.

از آنجایی که آبنما به عنوان عنصر محوطه سازی محسوب شده، در طراحی فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصول طراحی آبنما حتما به سبک، مدل، نحوه عملکرد آبنما و اندازه آن توجه شود. ابعاد و اندازه آبنما را طوری انتخاب نمایید که با اندازه ویلا و فضای محوطه همسان باشد. با توجه به اینکه طراحی آبنما در محوطه سازی و فضای سبز ویلا اهمیت زیادی دارد بنابراین به چند مدل از زیباترین مدل‌های آبنما اشاره می‌کنیم:

– طراحی آبنما با چوب بامبو

استفاده از گیاهان بامبو از زیباترین ایده‌ها برای طراحی آبنما در ویلا و باغ می‌باشد. این گیاه که از درخت بامبو به وجود می‌آید، در طراحی دکوراسیون فضای سبز نقش مهمی دارد. برای طراحی این کار کافی است چوب‌های بامبو را در یک قسمت به صورت حصار یا ردیف قرار داده و آب را توسط پمپ به درون آن هدایت کنید.

– طراحی آبنما به صورت حوضچه و صخره

طراحی حوضچه یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین ایده‌های طراحی آبنما می‌باشد که در میانه آن صخره‌های سنگی غول پیکری قرار گرفته و آبنمای اصلی از میان صخره سرچشمه می‌گیرد. طراحی حوضچه برای محوطه ویلا جذابیت فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده و طراحی ویلای شما را خاص خواهد کرد.

– آبنمای سنگی

آبنمای سنگی تشکیل شده از سنگ‌های لاشه‌ای ورقه‌ای و پوکه معدنی می‌باشند. این آب‌نماها از آنجایی که با صخره و بیرون آمدن چشمه از کوه شباهت زیادی دارد، طرفداران زیادی دارد.

– آبنمای دیواری

آبنمای دیواری در دیوار تعبیه می‌شود. این آبنما کاربرد زیادی در هتل‌ها، رستوران‌ها، ویلاها، ساختمان تجاری و حتی منزل دارد.

– آبنمای باغی

آبنمای باغی مانند یک برکه کوچک دست ساز عمل می‌کند. در این آبنماها مخزن‌های آبی را توسط انشعابات به آبنما متصل می‌دهند تا از راکد شدن آب جلوگیری شود.

کلام آخر

همانطور که گفتیم طراحی و اجرای فضای سبز به رعایت نکاتی نیاز دارد که باید به آنها دقت شود. مصالح مصرفی نیز اهمیت زیادی دارد که باید در انتخاب آنها دقت شود تا بهترین مصالح را متناسب با ویلای خود خریداری کرد. تیم آشینه استودیو تمامی کارهای مرتبط با طراحی خانه‌ها را اصولی انجام می‌دهد؛ زیرا کارشناس حرفه‌ای زیادی دارد که در این زمینه تخصص کافی دارند. پس اگر قصد دارید فضای سبز ویلای خود را طراحی نمایید این کار را به کارشناس استودیو آشینه بسپارید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۸ دیدگاه
مبینا
آبان ۲۲, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
آیا شما طراحی فضای سبز هتل و رستوران هم انجام میدهید؟
طراحی روف گاردن چطور؟

    ashineh.admin
    آبان ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام ، وقت بخیر
    بله مهندسان ما با توجه به نیاز و درخواست شما تمامی موارد طراحی فضای سبز ، طراحی فضای سبز هتل و رستوران و همچنین طراحی روف گاردن رو نیز انجام داده و در صورت نیاز اجرای کار را نیز به عهده میگیرند.

مهرداد
آبان ۲۴, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام و وقت بخیر
میخواستم بپرسم تیم شما طراحی فضای سبز آپارتمان را هم انجام میدهد؟

    ashineh.admin
    آبان ۲۴, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت شما هم بخیر
    بله استودیو معماری داخلی و دکوراسیون آشینه هم در زمینه ی طراحی فضای سبز و هم باز سازی و نوسازی فضای سبز موجود فعالیت دارد .

محمد مهدوی
آبان ۳۰, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
بازسازی و نوسازی حیاط قدیمی منزل رو هم انجام میدید ؟
حیاط حدودا ۲۰ متری هست که فرسوده شده میخوام بازسازی کنم.

    ashineh.admin
    آذر ۱, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله بهتر است ابتدا طراحی فضای سبز برای شما انجام بشه و طرح مطلوب و مورد پسند شما طراحی بشه سپس با توجه به طراحی انجام شده به بازسازی و نوسازی فضای سبز و حیاط شما بپردازیم .
    برای دریافت مشاوره میتوانید از طریق راه های تماس موجود با ما یا بخش ثبت سفارش در سایت اقدام نمایید .
    با سپاس

علی احمدی
آذر ۴, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
آیا طراحی فضای سبز در بازسازی آپارتمان هم دارای اهمیت هست؟
چگونه در دکوراسیون منزل از فضای سبز استفاده کنیم؟

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه