طراحی فضای حیاط خانه با روش های مدرن

اگر خانه‌ای حیاط دار دارید که به حال خود رها شده است، بهتر است هر چه زودتر دست به بازسای و نوسازی ساختمان بزنید! طراحی فضای حیاط منزل، جایی است که قرار است در آن به تفریح و استراحت بگذرانید و تمام استرس و فشار های روانی را در آنجا رها کنید. به همین دلیل، باید برای طراحی فضای سبز حیاط، به دنبال بهترین و جدید‌ترین راهکار‌ها باشید. متریال و ایده هایی که در طراحی فضای حیاط خود به کار می‌برید، ارتباط مستقیمی ‌با انرژی و فضای آن محیط دارد. در این مقاله، قصد داریم شما را با ایده های طراحی حیاط و کارهایی که می‌توانید برای تزئین و زیبا سازی آن انجام دهید، آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

تصور کنید یک حیاط با کاشی های نامنظم و نامتقارن و باغچه متروکه دارید که قرار گرفتن در آنجا، حس و حال خوبی به شما نمی‌دهد. در عوض، حیاطی را تصور کنید با چراغ های ملایم و گل های زیبا که در گوشه یا وسط آن، چند صندلی یا یک تخت دنج برای نشستن و وقت گذراندن وجود دارد. حال دلتان می‌خواهد کدام یک را داشته باشید؟

خلاقیت در طراحی فضای حیاط خانه

طراحی فضای حیاط - خلاقیت در طراحی فضای حیاط خانه

 

اول از همه، باید به اندازه و متراژ حیاط خود توجه کنید. این را هم در نظر بگیرید که نمی‌تواید هر ایده‌ای که در کاتالوگ‌ها یا صفحات اینترنت می‌بینید، در طراحی نما پیاده سازی کنید. با کمی‌ جستجو و دیدن تصاویر طراحی ویلا، باغ و حیاط های کوچک و بزرگ، می‌توانید متوجه شوید که دلتان می‌خواد حیاط منزل تان را چطور طراحی کنید.

آیا وقت کافی برای آبیاری به گیاهان را ندارید؟ پس باید از گیاهانی که به مراقبت کمتری نیاز دارند استفاده کنید. آیا از دیدن آتش کده، حوض، آبنماها یا مجسمه های کوچک به وجد می‌آیید؟ وقت آن رسیده کمی‌ درباره هزینه و نحوه به کارگیری این تزئینات و وسایل تحقیق کنید. آیا دلتان می‌خواهد در روزهای تعطیل به همراه خانواده، نهار یا شام میل کنید؟ پس قسمتی از حیاط را برای کباب پز یا باربیکیو در نظر بگیرید. و…. همه این ایده‌ها، به این برمی‌گردند که انتظارتان از یک حیاط مفرح و لذت بخش چیست.

می‌توانید از خلاقیت و سلیقه خودتان استفاده کنید و حیاط منحصر به فرد خود را داشته باشید و یا از ایده‌ها و نظرات طراحان استفاده کنید.

 

شیوه‌های مدرن در طراحی فضای حیاط خانه

 

طراحی فضای حیاط - شیوه‌های مدرن در طراحی فضای حیاط خانه

 

در شیوه های سنتی طراحی فضای حیاط منزل، سعی بیشتر بر این بود که از جدید‌ترین و به روز‌ترین متریال‌ها استفاده شود و هماهنگی خاصی بین نوع خانه، طبیعت، اقلیم و روحیات فرد، وجود نداشت. در حال حاضر، طراحان برای طراحی حیاط منزل به شیوه مدرن، تمام جوانب را در نظر می‌گیرند.

استفاده از متریال های طبیعی مانند سنگ و چوب به جای سیمان و کاشی های قدیمی‌، باعث می‌شود که فرد حس قرار گرفتن در طبیعت را داشته باشد. همچنین، طراحان سعی می‌کنند در انتخاب رنگ‌ها و متریال به گونه‌ای عمل کنند که مرز بین حیاط و خانه مشخص نباشد. به عبارت دیگر، بین حیاط و خانه، ارتباط خاصی وجود داشته باشد.

به طور مثال، کاشی‌ها یا سنگ های بین حیاط و خانه، با رنگ دیوار های ورودی خانه یا پله های ورودی، مطابقت دارند.

همچنین، به جای استفاده از حوض های قدیمی ‌که معمولا راکد هستند، می‌توان از دریاچه های کوچک مصنوعی همراه با آبنما استفاده کرد. به این صورت، به محیط احساس پویایی القا می‌شود. استفاده از سنگ های بزرگ، مجسمه های مرتبط با محیط و شخص، گیاهان سازگار با محیط و … باعث زیبایی دو چندان حیاط شما می‌شود. هر یک از این المان‌ها، باید در جای درست خود قرار گیرند.

وظیفه طراح این است که با مشورت و آگاهی از سلیقه شما، تعداد و مکان هر یک از این المان‌ها را مشخص کند. در شیوه های طراحی مدرن حیاط منزل، طراحان بیشتر سعی می‌کنند تا حد امکان، حیاطی خلوت، پویا، چشم نواز و با نورپردازی ملایم را طراحی و پیاده سازی نمایند.

دید کلی در طراحی فضای حیاط خانه

طراحی فضای حیاط - دید کلی در طراحی فضای حیاط خانه

طراح قبل از شروع به طراحی فضای حیاط، درباره بودجه پروژه، تعداد اعضای خانه/ساختمان، متوسط سن افراد، سلیقه مشتری، وقت و زمانی که می‌تواند برای مراقبت از حیاط منزل اش اختصاص دهد، گیاهان و متریال مورد علاقه اش، مذهب، نوع تفریحات، میزان نورپردازی مورد نظرش، آب و هوا و شرایط جوی و … تحقیق می‌کند. با داشتن این اطلاعات، طراح می‌تواند یک دید کلی از فضایی که می‌خواهد طراحی کند، داشته باشد.

سپس، با مشتری درباره مواردی که می‌تواند در حیاط منزل پیاده سازی کند مشورت کرده و نظر او را جویا می‌شود. پس از طراحی فضای حیاط، طرح پیشنهادی را به او نشان داده و تغییرات لازم را انجام می‌دهد. در انتها، برای پیاده سازی طرح، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. هر المان یا متریالی که قرار است در طراحی فضای حیاط استفاده شود، می‌بایست از قبل به اطلاع مشتری برسد. در ادامه می‌خواهیم درباره برخی از این المان‌ها صحبت کنیم….

برخی از  المان های مورد استفاده در طراحی فضای حیاط:

استفاده از سقف در طراحی فضای حیاط خانه

طراحی فضای حیاط - استفاده از سقف در طراحی فضای حیاط خانه

از سقف، برای قسمت هایی مانند پارکینگ، باغچه هایی که نیاز به آبیاری زیاد ندارند، نورگیر و موارد این چنینی استفاده می‌شود. با انتخاب سقف مناسب که با فضای حیاط شما هماهنگی دارد، می‌توانید زیبایی حیاط خود را چند برابر کنید. سقف های مشبک، برای نصب گلدان های آویزی یا کاشت گل یا میوه های رونده مناسب اند.

برای انتخاب سقف، گزینه های مختلفی پیش رویتان دارید. سقف پارچه‌ای، سقف با چوب بامبو، سقف طاقی شکل، سقف متحرک و … چند نمونه از این دست هستند. هر کدام از این نوع سقف‌ها، برای محیط و شرایط خاصی مناسب اند. به طور مثال، سقف های پارچه‌ای که جنبه نورگیری و تزئینی دارند، بیشتر مناسب مناطقی با آب و هوای گرم و خشک اند که بارش بسیار کمی ‌در آن جا دیده می‌شود.

 

نورپردازی حیاط با کمک گرفتن از ریسه‌های روشنایی

طراحی فضای حیاط -نورپردازی حیاط با کمک گرفتن از ریسه‌های روشنایی

نورپردازی، بخش بسیار مهمی‌ از طراحی و اجرای فضا به شمار می‌رود. شما بدون داشتن نورپردازی مناسب، نمی‌توانید شب‌های دلنشینی داشته باشید. یکی از المان های جالب و پرکاربرد در نورپردازی حیاط و باغ، ریسه های روشنایی است.

ریسه های روشنایی هر کدام به تنهایی نور کمی ‌از خود ساطع می‌کنند و به همین دلیل، برای روشن کردن محیط با ریسه، تعداد بسیار زیادی لامپ های کوچک به کار گرفته می‌شود. ریسه‌ها نور ملایم، زیبا و هیجان انگیزی به محیط می‌دهند. با خیره شدن به ریسه، چشمانتان درد نمی‌گیرد و خسته نمی‌شود. علاوه براین، تنوع رنگ لامپ های ریسه بسیار زیاد است و می‌توانید در یک محیط، از نورهای رنگی زیادی استفاده کنید.

در هنگام خرید ریسه های روشنایی، باید به طول عمر آن و نگهداری آن‌ها نیز توجه کنید. آیا می‌خواهید ریسه‌ها را بر روی درخت یا المان های آتش گیر نصب کنید یا محیط های امن تر؟ آیا تعداد و رنگ آن‌ها برایتان مهم است؟ شدت روشنایی ریسه چقدر باید باشد؟ محیطی که می‌خواهید با ریسه روشن کنید، چند متر مربع است؟ آیا شکل ریسه‌ها و لامپ های آن را می‌پسندید؟ و …

 

استفاده از چمن مصنوعی

طراحی فضای حیاط - استفاده از چمن مصنوعی

چمن مصنوعی، از الیاف مصنوعی ساخته شده و دوام نسبتا زیادتری نسبت به چمن طبیعی دارد. این المان مناسب محیط های بسیار خشک است که امکان نگهداری و مراقبت از چمن طبیعی در آن جا وجود ندارد. همچنین، در مکان های پر رفت و آمد، مکان هایی که نسبت به نم و رطوبت حساس هستند و مکان هایی که دسترسی کمی ‌به آب دارند، می‌توان با خیال راحت از چمن مصنوعی استفاده کرد.

در صورتی که سرسبزی حیاط منزل برایتان مهم است اما نمی‌توانید همیشه آبیاری یا اصلاح چمن‌ها را انجام دهید، می‌توانید برای بخشی یا تمام قسمت های حیاط، از چمن مصنوعی استفاده کنید.

استفاده از سایه‌بان و باران‌گیر در طراحی فضای حیاط خانه

طراحی فضای حیاط - استفاده از سایه‌بان و باران‌گیر در طراحی فضای حیاط خانه

در طراحی فضاهای باز، از سایه بان و باران گیر برای حفاظت در برابر نور آفتاب یا بارش برف و باران استفاده می‌کنند. سایه بان و بارانگیر در انواع و مدل های مختلف اعم از چوبی، ورق های ضد uv و… ساخته و به کار گرفته می‌شود. این المان، بیشتر در بالای آلاچیق‌ها، راهروی ورودی حیاط و در ورودی منزل تعبیه می‌شود.

اندازه، جنس و مدل سایه بان و باران گیر حیاط منزل شما، باید با توجه به دکوراسیون و طراحی حیاط انتخاب شود.

استفاده از گلدان‌های عمودی

طراحی فضای حیاط - استفاده از گلدان‌های عمودی

در طراحی دکوراسیون داخلی قرار دادن گلدان عمودی یکی از روش های زیبا سازی منزل است و حتی برای کسانی که دیوار خانه شان کوتاه است نیز عالی است. این گلدان‌ها معمولا روی دیوار نصب می‌شوند و بدون مرطوب کردن دیوار، به رشد خود ادامه می‌دهند. در صورتی که دیوار کوتاهی دارید، می‌توانید با کمک فنس یا چوب، این گلدان‌ها را نصب کرده و فضای حیاط خود را محفوظ کنید.

در این گلدان‌ها، می‌توانید انواع گل و سبزیجات را کشت کنید. دقت کنید که اگر دیوار رو به سمت آفتاب قرار دارد، گیاهی که در گلدان عمودی کاشته می‌شود، می‌بایست آفتاب دوست باشد. در غیر این صورت، بهتر است گلدان را در سمت سایه نصب کنید.

سخن پایانی

حیاط منزل، یکی از مهم‌ترین بخش های خانه به شمار می‌رود. این قسمت از خانه، ویترین منزل شماست و مکانی است که اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانید. بنا به دلایل زیادی، می‌بایست در طراحی و نمای حیاط، حساسیت بیشتری به خرج دهید.

استودیو معماری آشینه، با بیش از ۴ سال سابقه در حوزه معماری و دکوراسیون و به کارگیری جدید‌ترین و بهترین متریال و المان های موجود، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد. ما با کمک معماران و مهندسین خلاق و ایده پردازمان، شبیه سازی طرح پروژه را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بتوانید یک دید کلی از فضای طراحی شده، در اختیار داشته باشید و راحت‌تر تصمیم بگیرید.

جهت برقراری ارتباط با ما، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما اقدام کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۷ دیدگاه
بهنام
آذر ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام یه سوال داشتم برای نوسازی و بازسازی فضای محوطه میشه از سبک نئوکلاسیک هم استفاده کرد؟

احمد عباسی
آذر ۴, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام برای بازسازی ونوسازی حیاط آپارتمانمون با کدوم بخشتون باید در تماس باشیم؟

    ashineh.admin
    آذر ۸, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای انجام بازسازی فضای خارجی ، نوسازی فضای خارجی و بازسازی نوسازی حیاط لطفا از طریق منوی ثبت سفارش سفارشتون رو ثبت کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل نمایید.

مجتبی ملکی
آذر ۸, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
طراحی روف گاردن انجام میدهید؟
اجرای روف گاردن در متراژ ۱۳۸ متر چه میزان هزینه دارد؟

    ashineh.admin
    آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله طراحی روف گارن هم انجام میشود برای اطلاع از هزینه طراحی روف گاردن لطفا از طریق منوی ثبت سفارش سفارشتون رو ثبت کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل نمایید.

افراشته
آذر ۲۱, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام وقت بخیر
من یه بالکن حدودا ۶ متری تو خونم دارم. این فضا رو میشه طراحی کرد؟ هزینه طراحی و اجرا فضای سبز برای این متراژ بالکن چقدر میشه؟

    ashineh.admin
    دی ۴, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای دریافت مشاوره از استودیو آشینه جهت طراحی فضای بالکن ابتدا لطفا از طریق منوی ثبت سفارش سفارشتون رو ثبت کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل نمایید سپس با برگزاری جلسه و بازدید از پروژه برآورد هزینه ، طراحی داخلی و اجرای طراحی انجام شده صورت میپذیرد .
    با سپاس

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه