آشنایی با نمای سیمانی ساختمان

طراحی نما یکی از ارکان اصلی در هر ساختمان است. استفاده از مصالح و طراحی مناسب برای نما بر چهره شهر تاثیرگذار است، در نتیجه نباید اهمیت آن را نادیده گرفت. یکی از انواع نماهای قابل استفاده برای نمای بیرونی ساختمان‌ها، نمای سیمانی می‌باشد. این نوع نما در ساختمان مدرن نیز بسیار استفاده می‌شود. نمای سیمانی ساختمان در بازسازی ساختمان قدیمی نیز به کار برده می‌شود. این نما زیبایی بسیار فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند علاوه بر شهر، چهره بیرونی خانه شما را بسیار زیبا کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با نمای سیمانی ساختمان و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

طراحی نما با سیمان رنگی و کاربرد آن

نمای سیمانی ساختمان - طراحی نما با سیمان رنگی و کاربرد آن

سیمان رنگی یا Colored Cement همان سیمان سفید می‌باشد که در حین آسیاب کردن کلینکر به آن رنگدانه اضافه شده و به سیمان رنگی تغییر می‌یابد. این نوع سیمان دارای ۷ رنگ اصلی سفید، سبز، آبی، زرد، قهوه‌ای، قرمز، مشکی و نارنجی و ۵۶ رنگ فرعی می‌باشد. از این نوع سیمان اغلب در نمای ساختمان، ساخت و ساز سطح‌های رنگی در خیابان و طرح‌های دکوراتیو استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که افزودن رنگدانه نباید روی محصول نهایی تاثیر شیمیایی داشته باشد و باعث کاهش مقاومت آن شود.

در واقع رنگدانه‌های افزودنی نامحلول و متشکل از اکسیدهای مواد غیر آلی هستند که با تابش نور رنگ آنها تغییر نخواهد کرد. لازم به ذکر است که نمای سیمانی درست مانند طراحی نمای کامپوزیت کاربردی دکوراتیو نیز دارد. سیمان رنگی به دلیل مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود دارای کاربرد فراوانی در موارد زیر است:

  • پوششی مناسب برای پیاده روها  
  • نمای ساختمان‌ها
  • زیباسازی پارک‌ها و فضاهای سبز
  • بندکشی ساختمان‌ها
  • در طراحی ویلا دوبلکس و کفپوش بیرونی و داخلی ویلا
  • در تولید انواع ملات‌ها 
  • در ساخت سکوها و سرویس‌های بهداشتی
  • به عنوان دیوارپوش و کفپوش استخرها
  • در طراحی حیاط خلوت

انواع سبک‌ها در طراحی نما:

نمای سیمانی ساختمان - انواع سبک‌ها در طراحی نما

۱. طراحی نما به سبک رومی

نمای رومی یا نمای کلاسیک یکی از انواع سبک‌های طراحی نما هستند که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. بسیاری از افراد این نما را تنها مختص روم باستان می‌دانند در صورتی که می‌توان اثراتی از این سبک طراحی نما را در تخت جمشید و کتیبه‌های بازمانده از آن دید. این نما با استفاده از سنگ‌های مرمر، تراورتن و گرانیت قابل اجرا می‌باشد. اما اگر هزینه سنگ برای شما زیاد است می‌توانید به جای سنگ از سیمان نیز استفاده کنید. نورپردازی نمای ساختمان رومی بسیار جذاب و دلنشین است، همچنین این نورپردازی در شب جلوه‌ای بسیار زیبا به ساختمان می‌بخشد.

۲. طراحی نما به سبک مدرن

این روزها طراحی مدرن یکی از انواع سبک‌های طراحی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طراحی‌ها در نماهای خارجی ساختمان‌های مسکونی و تجاری دیده می‌شود. طراحی به سبک مدرن با استفاده از مصالح گوناگون صورت می‌گیرد. استفاده از آجر، چوب، سیمان، کامپوزیت، سنگ و … در نمای مدرن کاملا طبیعی است. 

۳. طراحی نما به سبک مینیمال

این نوع طراحی نما زیاد در ایران شناخته شده نیست. در این نوع طراحی اصلی سادگی مد نظر طراح قرار دارد و از مصالح مختلف، تزئینات زیاد و فرم‌های متفاوت دوری می‌شود. برای طراحی در این سبک از یک یا دو نوع مصالح استفاده می‌شود. در معماری و دکوراسیون داخلی نیز از این طراحی استفاده می‌شود که بسیار رایج‌تر از طراحی نما به این سبک می‌باشد. 

۴. طراحی نما به سبک اسلامی

این طراحی با استفاده از عناصر اسلامی مانند قوس‌ها، کتیبه‌ها، گره‌ها، ستون‌ها و کاربندی‌ها صورت می‌گیرد. در این نوع طراحی باید به تناسب عناصر با نمای کلی توجه ویژه‌ای شود. در نمای اسلامی از آجر، سنگ و کاشی استفاده می‌شود. 

اهمیت طراحی نما و نکات مهم آن:

نمای سیمانی ساختمان - اهمیت طراحی نما و نکات مهم آن

اهمیت زیبایی نمای ساختمان بر هیچکس پوشیده نیست. چرا که نمای بیرونی اولین بخش ساختمان است که جلب توجه می‌کند و باعث افزایش قیمت سازه شما می‌شود. در واقع حتی دکوراسیون داخلی ساختمان نیز تحت تاثیر طراحی نمای بیرونی قرار می‌گیرد. از این رو مراجعه به یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی معتبر بسیار اهمیت دارد. 

علاوه بر این نمای بیرونی در کاهش انرژی مصرفی و هزینه قبوض‌ بسیار موثر است. برای مثال در مناطق گرمسیر اگر نمای بیرونی به درستی طراحی و اجرا شود جذب آفتاب را به حداقل می‌رساند. بنابراین انرژی مورد نیاز برای سیستم سرمایشی و هزینه‌ استفاده از آن کاهش می‌یابد. در طراحی نما لازم است به نکات مهم زیر توجه شود:

  • در نظر گرفتن وضعیت مالی کارفرما
  • در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و وضعیت جوی 
  • سازگاری طراحی مناسب با بافت کل منطقه
  • انتخاب سبک و کانسپت مناسب
  • بکارگیری از مصالح در دسترس
  • توجه به کاربری و عملکرد سازه

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید نمای سیمانی را انتخاب نمایید جهت طراحی و اجرای زیباترین نما از شرکت معماری و طراحی نما آشینه کمک بگیرید.

سیمان چیست؟

نمای سیمانی ساختمان - سیمان چیست

 

سیمان از جمله مصالح بسیار پرطرفدار و پرکاربرد در ساختمان سازی می‌باشد. این ماده در صورت مخلوط شدن با آب خاصیت چسبندگی پیدا خواهد کرد. از سیمان برای به هم متصل کردن مصالح ساختمانی مثل آجر، سنگ، شن و … استفاده می‌شود. سیمان در برابر سرما، گرما، شرایط جوی متفاوت کاملا مقاوم است. قیمت مقرون به صرفه، دسترسی آسان و … از دلایلی هستند که از سیمان در طراحی نما، ساختمان سازی، طراحی دکوراسیون و … استفاده می‌شود. 

انواع نمای سیمانی ساختمان

نمای سیمانی ساختمان - انواع نمای سیمانی ساختمان

۱. نمای سیمان سفید

در این نما از سیمان سفید استفاده می‌شود. این نوع نمای سیمانی، ظاهری کاملا سفید و لوکس دارد. این نما از ترکیب سیمان سفید و آب درست می‌شود. 

۲. نمای سیمان شسته

نمای سیمان شسته از ترکیب پودر سنگ، سیمان سفید یا سیاه، سنگدانه رنگی و رنگ معدنی به دست می‌آید. این نما دارای ظاهری زیبا و مقاومت بسیار بالا می‌باشد به همین دلیل کاربرد آن نیز زیاد است. برای اجرای نمای سیمان شکسته از قالب مربع، مستطیل و لوزی استفاده می‌شود. این نوع نمای سیمانی علاوه بر نما در راه پله‌ها و دیوار باغ‌ها قابل اجراست. لازم به ذکر است که می‌توانید طبق سلیقه خود رنگ آن را نیز تغییر دهید. 

۳. نمای سیمان تخته ماله

برای اجرای این نما به دو لایه آستر و تخته ماله احتیاج است. در ابتدا لایه آستر با ماسه و سیمان به ضخامت دو سانتی‌متر بر روی دیوار بلوکی یا آجری بدون بندکشی اجرا می‌شود و سپس لایه بعدی با استفاده از ترکیب ماسه، خاک و پودر سنگ و سیمان به ضخامت نیم سانتی‌متر و با تخته ماله روی لایه اولیه اجرا خواهد شد. برای ترک نخوردن و داشتن ظاهری زیبا می‌توان با استفاده از خز کشی نما را تقسیم بندی کرد تا به صورت یکدست اجرا شود. 

۴. نمای سیمان تگری و ماهوتی

نمای سیمان تگری و ماهوتی ضخامت دو سانتی‌متری دارد و از یک لایه ملات سیمان، یک لایه خاک سنگ و یک لایه پودر سنگ تشکیل شده است. این مواد با استفاده از دستگاه دوغاب پاش بر روی نمای ساختمان پاشیده می‌شوند. نام تگرگی این نما به دلیل مصالح درشت دانه‌ای که در اجرای آن استفاده می‌شود، بر روی آن گذاشته شده است. در صورتی که از مصالح ریز برای اجرای نما استفاده شود، نام آن نمای سیمان ماهوتی خواهد بود. این نوع نما ممکن است به اندازه نمای تخته ماله یا سیمان سفید زیبایی نداشته باشد اما ظاهری ساده و در عین حال مدرن دارد که می‌توان این نما را با دیگر مصالح ترکیب کرد و نمایی زیباتر به وجود آورد. 

۵. نمای سیمان تیشه‌ای یا چکشی 

نمای سیمان تیشه‌ای یا چکشی دارای دو لایه می‌باشد. لایه اولیه این نما که ضخامت ۲ سانتی‌متری دارد، با استفاده از ترکیب سیمان سفید یا رنگی و ماسه اجرا می‌شود و بر روی سطح آن لایه‌ای از ملات موزاییک با ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر کشیده خواهد شد. لایه ثانویه این نما با استفاده از ماله کشیده می‌شود و بندهایی دارد که با استفاده از شیشه پر خواهند شد. این نما بعد از خشک شدن با استفاده از تیشه‌های خاص، تیشه‌داری می‌شود. 

۶. نمای سیمانی آبساب یا موزاییک شسته

لایه آستر این نما دقیقا موادی مانند نمای تیشه‌ای دارد اما روش اجرای آن متفاوت است. قبل از خشک شدن این نما، سطح آن را خیس می‌کنند و با استفاده از برس، آنقدر سطح را می‌سایند تا سنگ‌ها مشخص شوند. در صورتی که بعد از خشک شدن نما، آن را سنباده بکشند تا مثل موزاییک صیقلی و صاف شود به آن نمای سیمانی موزاییک می‌گویند. روش دیگر اجرای این نما با استفاده از آب و اسید می‌باشد. بدین صورت که قبل از خشک شدن نما، سطح آن با آب و اسید ساییده می‌شود تا سیمان به شکل فرورفته و سنگ‌ها به صورت برجسته ظاهر شوند. در صورتی که از این روش برای اجرا نما استفاده شوند به آن نمای سیمانی شسته یا آبساب خواهند گفت. 

۷. نمای سیمان خراشی

لایه آستر این نما با استفاده از سیمان، ملات ماسه و تخته ماله اجرا می‌شود. سپس برای سطح رویی آن از ترکیب پودر سنگ، سیمان، خاک سنگ و ملات ماسه به ضخامت دو سانتی‌متر استفاده می‌شود. بعد از اجرای لایه ثانویه با استفاده از ماله مخصوص، خراش‌های را بر روی سطح نما ایجاد می‌کنند. 

۸. نمای سیمان رومی 

نمای رومی یا همان نمای کلاسیک از نمای ساختمان‌های روم باستان ایده گرفته شده است. در صورتی که سنگ‌های مرمر، تراورتن و گرانیت برای اجرای این نما استفاده کنید نمایی لوکس‌تر و با شکوه‌تر خواهید داشت. اما اگر بودجه کافی برای اجرای این نما با سنگ را ندارید، می‌توانید از سیمان استفاده کنید. 

سیمان رنگی چیست؟

نمای سیمانی ساختمان -سیمان رنگی چیست؟

همانطور که گفتیم سیمان رنگی که به نام ملات رنگی نیز معروف است از ترکیب سیمان سفید با رنگدانه‌های مختلف و بی اثر تولید و به بازار ارائه می‌شود. علاوه بر این با استفاده از سیمان پرتلند نیز امکان تولید سیمان قهوه‌ای، مشکی و قرمز وجود دارد. برای تولید سیمان رنگی به کمک سیمان پرتلند، تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد این نوع سیمان‌ با رنگ‌دانه‌های مورد نظر  ترکیب می‌شود. برخی از اکسید‌های مورد استفاده بی اثر در تولید سیمان رنگی عبارتند از:

  • اکسید تیتانیوم برای تولید رنگ سفید
  • اکسید کروم برای تولید رنگ سبز و زرد
  • اکسید کبالت برای تولید رنگ قهوه‌ایی
  • اکسید آهن برای تولید رنگ‌های قرمز، مشکی، قهوه‌ایی و زرد 
  • اکسید منگنز برای تولید آبی لاجوردی
  • دوده برای تولید مشکی
  • کهربا سوخته و خام جهت تولید رنگ قهوه‌ای

ویژگی‌های سیمان رنگی مورد استفاده در نمای ساختمان چیست؟

از ویژگی‌های سیمان رنگی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قیمت مناسب‌تر و مقرون به صرفه سیمان رنگی نسبت به سایر مصالح ساختمانی  
  • ضخامت کم و در عین حال مقاومت مکانیکی بسیار بالا
  • برخورداری از سطحی صاف و یکپارچه
  • تنوع رنگی بالا
  • اجرا سریع  
  • مقاوم در مقابل آب و نور خورشید
  • عدم ایجاد ترک و پوسته پوسته شدن
  • برخورداری از قابلیت چسبندگی زیاد
  • عدم ورود بار اضافی به ساختمان به دلیل وزن پایین
  • سازگار با محیط زیست  
  • مقاوم سازی ساختمان در برابر رطوبت، آب و گرد و غبار  
  • امکان اجرا با ضخامت ۱ تا ۴ میلی‌متر 
  • امکان استفاده از سازه پس از گذشت ۲ ساعت

بهترین زمان اضافه کردن مواد معدنی به سیمان چیست؟

نمای سیمانی ساختمان - بهترین زمان اضافه کردن مواد معدنی به سیمان چیست؟

همانطور که اشاره نمودیم بهترین زمان برای افزودن مواد معدنی غیر آلی به سیمان در حین آسیاب نمودن کلینکر می‌باشد. چرا که در صورت افزودن رنگدانه در این زمان باعث تولید محصولی یکپارچه‌تر می‌شود. همچنین در صورت افزودن مواد رنگ زا هنگام مخلوط نمودن بتن مقاومت سیمان رنگی کاهش می‌یابد.

توجه نمایید در صورت نیاز به برطرف سازی ایرادات بتن و یکدست سازی آن امکان استفاده از مواد روان کننده وجود دارد. اما لازم است این مواد روان کننده با مواد رنگی سازگار باشد.

نتیجه گیری 

همانطور که مشاهده نمودید طراحی نمای ساختمان از اهمیت بسیار زی برخوردار است و می‌تواند ارزش مالی ساختمان شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد. از سبک‌های مختلف با ویژگی‌های منحصر به فرد می‌توان در طراحی نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده نمود. هر یک از این سبک‌ها متریال‌های خاص خود را دارند. در طراحی نمای سیمانی، همانطور که واضح است، متریال اصلی مورد استفاده سیمان است که سیمان به دلیل مزایایی مانند هزینه مقرون به صرفه، قدرت چسبندگی، وزن سبک و … یکی از بهترین انتخاب‌ها در طراحی نما می‌باشد. از سیمان رنگی علاوه بر طراحی نما، به عنوان کفپوش پارک‌ها، فضاهای سبز، کفپوش حیاط مدارس، زیباسازی فضاها و …  نیز استفاده می‌شود. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه