اصول طراحی و ساخت استخر ویلا

ویلا معمولا دارای فضای بزرگی است که تصور آن بدون داشتن استخر کمی دشوار است بنابراین افراد همواره به دنبال آن هستند که برای ویلای خود حتی با فضای کم، استخر را طراحی کنند. استخر ویلا نیاز به یک طراحی خاص و شیک دارد تا در طراحی ویلا از فضا نهایت استفاده را کرد برای این کار بهتر است از یک شرکت معماری خبره در این مورد کمک بگیرید.

استخر قابلیت این را دارد که هم در فضای باز و هم در فضای بسته ساخته شود پس شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود و استفاده از نظر طراحان، یک استخر مدرن را در ویلا خود داشته باشید. تا پایان با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در خصوص استخر ویلا در اختیار شما قرار دهیم. 

اصول طراحی استخر در ویلا

استخر ویلا - اصول طراحی استخر در ویلا

بازسازی ویلا و یا طراحی استخر نیاز به رعایت اصول و قوانین خاص خود را دارد تا ویلا شما را از هر نظر با ویلاهای اطراف متمایز کند. در آشینه استودیو طراحی استخر در ویلا طبق نظر متخصصان در این زمینه انجام می‌گیرد که تمام اصول آن رعایت می‌شود. استخر چه در فضای باز و چه در فضای بسته طراحی شود، نیاز به اصول خاص خود دارد که مهم ترین‌های آن در ادامه بررسی شده اند: 

  • فضا و محوطه اطراف استخر

برای آنکه یک استخر زیبایی خود را حفظ کند و یا آنکه رفت و آمد را برای افراد راحت‌تر کند، باید در طراحی فضای حیاط و محوطه استخر به استانداردترین حالت ممکن اقدام شود. در فضای اطراف استخر با چیدمان برخی از وسایل مانند میز و صندلی، زیبایی خاصی در فضای ویلا و باغ ایجاد می‌شود. 

معمولا کارشناسان برای استخرهای روباز کم‌ترین فضای اطراف استخر را ۴متر در نظر گرفته‌اند و برای استخرهایی که فضای سرپوشیده دارند، ۲متر را به این فضا اختصاص می‌دهند. رعایت این موارد هم زیبایی استخر را چند برابر می‌کند و هم اینکه استفاده از آن را بسیار راحت‌تر می‌کند.

 

  • جنس کف‌پوش و دیواره‌های استخر

یکی دیگر از نکات مهم برای استخر، در طراحی ویلا مینیمال، جنس کفش‌پوش‌ها و بدنه می‌باشد. باید سعی کنید که هزینه بیشتری را برای خرید این مصالح اختصاص دهید زیرا هم کف‌پوش و هم دیواره استخر در معرض مواد ضدعفونی کننده، رطوبت و کلر قرار دارد که امکان فرسایش و آسیب دیدگی آن‌ها را بالا می‌برد بنابراین حتما جنسی را انتخاب کنید که متریال به کار رفته در آن از بالاترین کیفیت برخوردار باشد. 

همچنین به دلیل اینکه بدن انسان با کفپوش و بدنه برخورد دارد، باید سطح صیقلی و صافی داشته باشند تا به پوست و اعضای بدن آسیب نرسانند. 

 

  • رنگ کفپوش استخر

در بازسازی و نوسازی ویلا یا طراحی و حتی بازسازی استخر توجه به نکات ریزی چون رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی در نتیجه کار دارد. یکی از اصول مهم و اساسی در طراحی استخر ویلا، توجه به رنگ کفپوش استخر می‌باشد که اگر به درستی انتخاب نشود، زیبایی استخر و دوام کفپوش از بین می‌رود. 

رنگ کفپوش استخر با توجه به محل قرار گیری آن تعیین می‌شود یعنی اگر استخر در فضای بیرون ویلا قرار دارد، رنگ مناسب خود را دارد و اگر در فضای داخلی ساختمان طراحی می‌شود، رنگ کفپوش استخر و دیواره‌های آن متفاوت است. 

معمولا برای استخرهای روباز به دلیل اینکه زود به زود کثیف می‌شوند، نباید کفپوش را از رنگ سفید انتخاب کرد چرا که به دلیل زود به کثیف شدن استخر امکان تغییر رنگ آن‌ها به واسطه جرم وجود دارد که هم درخشش اولیه خود را از دست می‌دهند و هم زیبایی استخر چندان به چشم نمی‌آید. 

در مقابل برای استخرهای سر پوشیده استفاده از رنگ سفید بسیار جذاب است چرا که هم فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و هم استخر را زیباتر از پیش می‌کند. شما نیز اگر قصد طراحی استخر را دارید، حتما این اصول را در نظر بگیرید که طراحان و متخصصان در آشینه استودیو برای ساخت یک استخر شیک و خاص در کنار شما هستند. 

 

  • توجه به میزان تابش نور خورشید بر استخر

اگر قصد دارید که استخر را در یک فضای باز طراحی کنید، حتما باید به یک نکته مهم و اساسی توجه کنید که آن هم تعیین موقعیت مکانی با توجه به میزان تابش نور خورشید است. نور خورشید سبب می‌شود که آب استخر همیشه دمایی متعادل داشته باشد پس تا حدودی مصرف انرژی را برای گرم کردن آب کاهش می‌دهد. 

از طرفی استخر و حمام آفتاب در کنار هم معنا پیدا می‌کنند که اگر استخر در زاویه مناسبی از تابش نور خورشید قرار داشته باشد، می‌توان در محوطه اطراف استخر از صندلی استفاده کرد و در ویلای شخصی خود حمام آفتاب گرفت. 

 

  • تزئین محوطه اطراف استخر

حال که طراحی خود استخر با توجه به موارد مختلفی به اتمام می‌رسد، باید فضای اطراف استخر را نیز به واسطه طراحی فضای سبز تزئین کرد. معمولا استفاده از گل و گیاهی که با آب و هوای منطقه سازگاری دارند، محوطه اطراف استخر تزئین می‌شود، اما نکته مهم این است که نمی‌توان هر درخت و بوته‌ای را در اطراف استخر کاشت زیرا اگر ریشه‌های رونده داشته باشند به مرور زمان به استخر آسیب خواهند زد. 

باید درختان و گیاهانی را استفاده کرد که مدام برگ‌ریزان نداشته باشند زیرا در غیر اینصورت استخر را سریع‌تر کثیف می‌کنند که باید آب استخر را در صورت نیاز عوض کرد که مصرف آب را بالا می‌برد. پس حتما فضای اطراف استخر را با دقت تزئین کنید تا در کنار ایجاد فضایی آرام و دلنشین، پاکیزگی و دوام استخر نیز حفظ شود. 

برای طراحی نما، ساخت استخر، پارتیشن‌بندی و… اصول خاصی باید رعایت شود که متخصصان و طراحان در این زمینه کاملا نسبت به آن‌ها آگاهی دارند. آشینه استودیو با کادر مجربی که از طراحان حرفه‌ای تشکیل شده است، تمامی اصول طراحی دکوراسیون مدرن ویلا ، منزل، استخر و… را با علم روز انجام می‌دهد که شما نیز می‌توانید طراحی استخر در ویلا را با خیال راحت به آن‌ها بسپارید. 

اصول طراحی استخر

استخر ویلا - اصول طراحی استخر

حال که قصد زیبا کردن ویلای خود را به واسطه طراحی استخر دارید، بهتر است که با اصول اولیه طراحی استخر آشنا شوید که در ادامه مهم ترین‌های آن بررسی شده است: 

  1. موقعیت قرارگیری استخر

مهم‌ترین تصمیمی که باید در ابتدا برای ساخت و طراحی استخر در نظر گرفته شود، موقعیت قرار گیری آن در ویلا است. این مورد بیشتر در استخرهای فضای باز از اهمیت برخوردار است که باید استخر در موقعیتی قرار بگیرد که حریم شخصی شما رعایت شود. این بدان معناست که مکانی را برای استخر در نظر بگیرد که در دید ویلاهای اطراف نباشد. 

یک نکته مهم که باید در طراحی در نظر گرفته شود، تابش نور مستقیم خورشید به استخر است که سبب گرم شدن آب آن می‌شود. همچنین موقعیت و مکان استخر را به گونه‌ای انتخاب کنید که ساختمان یا درختان بلند مانع از رسیدن نور خورشید به آن نشود. 

  1. نوع شکل استخر

در طراحی‌های جدید و مدرن از شکل‌های منظم و غیر منظم برای طراحی استخر استفاده می‌شود که انتخاب هر کدام از آن‌ها در کنار سلیقه شما به فضای ویلا نیز بستگی دارد. شکل‌های هندسی مستطیلی، دایره ای، انواع شکل‌های منحنی و… همگی می‌توانند در طراحی استخر به کار برده شوند که انتخاب هر کدام از آن‌ها به ابعاد محیط بستگی دارد. 

  1. ابعاد استخر

حال که محل قرار گیری استخر و نوع شکل آن را انتخاب کرده اید، نوبت به انتخاب ابعاد استخر می‌رسد. انتخاب ابعاد استخر به موارد مختلفی بستگی دارد که فضای ویلا، تعداد افراد استفاده کننده و… از مهم ترین‌های آن به شمار می‌روند. اگر فضای اختصاص داده شده به استخر زیاد باشد، دست طراح باز است و می‌تواند استخر را بزرگ‌تر طراحی کند، اما اگر کوچک‌تر باشد فضای محدودتری برای طراحی در اختیار دارد. 

به طور کلی استخر در هر فضایی که طراحی شود باید حداقل دارای طول ۶، عرض ۴ و عمق ۱ متر باشد، اما اگر مشکلی برای فضا ندارید، طبق نظر کارشناسان برای هر فرد باید پنج متر مربع در نظر گرفته شود. 

 

نکات موثر در طراحی استخر ویلا

استخر ویلا - نکات موثر در طراحی استخر ویلا

موارد متعددی در طراحی استخر در ویلا موثر هستند که بیشتر آن‌ها را در قسمت‌های قبل معرفی کردیم. حال در این بخش نکاتی موثر و مهم را که نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود، معرفی خواهند شد: 

بودجه و هزینه ساخت استخر

قیمت یکی از معیارهای مهم در طراحی استخر است که به موارد مختلفی چون سرباز یا سر پوشیده بودن آن، شکل هندسی، ظرفیت، متراژ، کیفیت مواد به کار رفته، امکانات و… بستگی دارد. در آشینه استودیو تمام این هزینه‌ها با قیمتی مناسب محاسبه می‌شود و قبل از اقدام به ساخت این قیمت به مشتری اعلام می‌گردد. 

پوشش و نگه داری استخر

برای آنکه استخر مدام توسط ذرات مختلف مانند برگ درختان، گرد و غبار و… کثیف نشود، می‌توان از پوشش‌های دستی یا اتوماتیک برای آن‌ها استفاده کرد. 

امکانات جانبی استخر

شما می‌توانید متناسب با توانایی مالی خود از امکانات مختلفی برای استخر در ویلا خود استفاده کنید که موتورخانه‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی و… از امکاناتی است که می‌توانید متناسب با موقعیت مکانی استخر از آن‌ها استفاده کنید. 

 

نکات مهم در هنگام بازسازی استخر ویلا

استخر ویلا - نکات مهم در هنگام بازسازی استخر ویلا

بعد از خرید ویلا و از آنجا که استخرها پس از چند سال استفاده نیاز به بازسازی و نوسازی دارند . نکاتی که باید در بازسازی استخر در نظر گرفت، در زیر بررسی شده اند: 

باید بخش‌های مختلف استخر سرویس شوند که برای این کار بررسی اتصالات، تجهیزات برق، زنجیره پمپ استخر، بررسی فیلتر و… است. 

تعویض کاشی‌ها و رفع لک و یا شکستگی‌ها و ترک‌های موجود در دیواره و کف استخر از مواردی است که در بازسازی استخر مورد توجه است. 

طراحی استخر و تعویض آن به یک استخر مدرن و شیک با بازسازی و نوسازی استخر را می‌توان با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه ساخت یک استخر انجام داد. 

تغییر ارتفاع استخر و تبدیل آن به یک استخر استاندارد، اجرای رنگ کاری، سر پوشیده کردن استخر و… از مواردی است که در بازسازی اتفاق می‌افتد. 

به طور کلی در بازسازی استخر، یک استخر قدیمی را می‌توان با رفع اشکالات و فرسودگی‌های مختلف به یک استخر مدرن و جدید تبدیل کرد. 

 

مراحل ساخت استخر

استخر ویلا - مراحل ساخت استخر

پس از انتخاب طرح و مشخص شدن موقعیت و محل ساخت استخر، اقدامات اولیه برای ساخت استخر آغاز می‌شود. در اولین مرحله باید گودبرداری و خاک برداری از محل استخر انجام شود. سپس بتن ریزی کف استخر و دیوارهای آن انجام می‌شود و مصالح خاص برای آن‌ها انتخاب می‌گردد. 

حال در مرحله بعدی باید قالب گیری، آرماتوربندی و عایق‌بندی استخر انجام شود. در نهایت دیواره‌ها و کف استخر به واسطه کاشی‌های مخصوص با رنگ‌های متفاوت پوشیده می‌شوند و استخر آماده استفاده خواهد بود. 

اهمیت محوطه‌سازی در اطراف استخر

استخر ویلا - اهمیت محوطه‌سازی در اطراف استخر

محوطه اطراف استخر بسیار مهم است و در طراحی باید حتما به آن توجه شود. این فضا علاوه بر رفت و آمد، نقش بسیار مهمی در زیبایی استخر دارد که این فضا در استخرهای سرباز از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای زیبا کردن این فضا می‌توان از گل‌ها و گیاهان که زیاد بلند نمی‌شوند، استفاده کرد زیرا درختان بلند مانع از تابش مستقیم نور خورشید به استخر می‌شود. 

همچنین می‌توان از میز و صندلی حصیری یا جنس‌های دیگر استفاده کرد که هم برای استراحت مناسب است و هم برای حمام آفتاب. 

نکات تاسیساتی مهم در طراحی استخر

  1. a) حتی اگر بهترین استخر ممکن را نیز طراحی کرده باشید اما تاسیسات آن را در نظر نگرفته باشید، ساخت استخر امری بیهوده است. اولین قدم داشتن یک منبع آب برای استخر است چراکه نبود آب، استخر را بی‌استفاده می‌کند. 
  2. b) در مرحله بعد باید تاسیسات جانبی برای افزایش ایمنی استخر در نظر گرفته شود که این مورد برای افرادی که فرزند کوچک دارند، بسیار مهم است. 
  3. c) وجود سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در استخرها لازم و ضروری است که این تاسیسات برای استخرهای سرپوشیده از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
  4. d) در زمان طراحی و ساخت استخر در ویلا حتما مسیر لوله کشی‌های آب را مشخص کنید و همچنین سیم‌های برق را در جای خود به کار ببرید. 
  5. e) به یاد داشته باشید، استخر باید مرتب ضدعفونی شود پس باید تاسیسات لازم را برای آن در نظر گرفت. 

انواع طراحی‌های خلاقانه برای طراحی استخر در ویلا

ایده‌های زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای طراحی استخر به کار برد که طراحان آشینه استودیو حتما شما را در این زمینه کمک خواهند کرد. ایده‌های ساخت استخر می‌تواند با ترکیب شکل‌های منحنی و چند ضلعی‌های منتظم و غیر منتظم انجام شود. 

یا آنکه به صورت دایره، مستطیل، بیضی و… طراحی شود که این به سلیقه و میزان بودجه شما بستگی دارد. البته نباید از نورپردازی استخرها در ایده‌های خلاقانه غافل شد چرا که بر زیبایی استخر و محیط اطراف آن بسیار موثر است. 

کلام پایانی 

برای داشتن یک ویلای لاکچری و خاص نیاز به طراحی استخر دارید که می‌توانید برای آن از طرح‌های مختلفی کمک بگیرید. در یک طراحی حرفه‌ای ابعاد، محوطه استخر، تاسیسات و … همگی مهم هستند پس باید آن را به یک شرکت معتبر همچون آشینه استودیو واگذار کنید. 

در این مطلب اطلاعاتی در خصوص استخر ویلا ذکر شد که امید داریم، برای شما همراهان مفید واقع شده باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۲ دیدگاه
محسن
بهمن ۲۳, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام.هزینه ساخت استخر ویلا با ابعاد ۲ در ۴ در کردان را لطفا بفرمایید.

    ashineh.admin
    اسفند ۲, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    برای اطلاع از هزینه ساخت استخر ویلا و دریافت مشاوره با ما از طریق راه های ارتباطی یا منوی ثبت سفارش در ارتباط باشید .
    با سپاس.

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه