تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی

طراحی نورپردازی شامل هنر و تخصصی است که هدف اصلی آن اجرای نورپردازی صحیح در طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی نما است. امروزه بر خلاف گذشته که در طراحی و دکوراسیون داخلی توجه چندانی به نورپردازی نمی‌شد این فاکتور جزو مؤلفه‌های مهم است که هر شرکت طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه نماید و کسانی که به فکر ایجاد فضای خاص و مدرن برای زندگی خود هستند، جهت اجرا و طراحی نورپردازی فنی و‌ تخصصی در دکوراسیون داخلی محل زندگی و محل کار خود از متخصصان و طراحان با تجربه این حوزه کمک می‌گیرند. در این مقاله  اهمیت نورپردازی در طراحی و دکوراسیون داخلی بررسی خواهد شد.

انتخاب نور مناسب مطابق با بنا

نورپردازی در دکوراسیون داخلی - انتخاب نور مناسب مطابق با بنا

طراحی نورپردازی و انتخاب نور مناسب با بنا از جمله مقوله‌های مهم در طراحی و دکوراسیون داخلی بوده و نیاز به تخصص خاص خود دارد. بنابراین نور پردازی مناسب برای بنا زمانی محقق می‌شود که انجام این کار به واسطه کادر مجرب و حرفه‌ای این کار صورت بگیرد. زمانی می‌توان مدعی شد که نورپردازی یک بنا مناسب صورت گرفته است که تمامی فاکتورهای نورپردازی، متناسب با سایر المان‌های فضای داخلی، به کار رفته باشند.

لازم به ذکر است که نورپردازی مناسب در طراحی منزل کاملا متفاوت از نورپردازی محیط و فضاهای کاری و تجاری هست. زیرا در هر کدام از این موارد معیارهای طراحی کاملا متفاوت بوده و معمولا تمرکز بر روی هدفی خاصی صورت می‌گیرد. همچنین منابع نور مورد استفاده با توجه به نوع فضا نیز یکسان نبوده و همواره تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد.

هرچند که هر کسی می‌تواند مطابق با سلیقه و استعداد ذاتی خود نورپردازی محل کار و زندگی خویش را انجام دهد. اما نتیجه کار با آن چیزی که یک طراح نورپرداز باتجربه انجام می‌دهد مسلما یکسان نخواهد بود. زیرا نورپردازی نیز یک حرفه فنی و تخصصی بوده و پر از نکات ریز و درشت می‌باشد که جهت اجرای مناسب و قابل قبول باید تمام نکات ریز و درشت فوق در آن رعایت شود. 

تاثیر نورپردازی در فضاهای مختلف

نورپردازی در دکوراسیون داخلی - تاثیر نورپردازی در فضاهای مختلف

یکی از نکات بسیار مهم در نورپردازی این است که هر فضا نورپردازی خاص خود را دارد. به عبارت دیگر، اولین گزینه‌ای که طراحان در انجام پروسه نورپردازی مد نظر قرار می‌دهند نوع فضا است. به هر حال هر فضا با توجه به شرایط و نوع کاربری، نورپردازی مختص به خود را می‌طلبد. این نکته مهم در گذشته چندان مورد توجه نبوده و اما امروزه نورپردازی به خوبی جایگاه خود در فضاهای مختلف را پیدا کرده است.

به نحوی که یکی از مهمترین اهداف، بازسازی منزل و محیط کار اجرای نورپردازی مناسب و متناسب با فضا می‌باشد. بنابراین تمامی اشخاصی که پی به اهمیت نورپردازی متناسب با فضا و همچنین تاثیر موثر آن بر سلامت روح و روان انسان برده‌اند در صدد اجرای کامل و بی عیب و نقص آن در محل زندگی و کار خود هستند.

نکاتی در مورد نورپردازی در دکوراسیون داخلی

اولین نکته‌ای که در طراحی دکوراسیون داخلی باید مورد توجه باشد پیروی از اصول اولیه نورپردازی است.

  • استفاده از هر سه کانون روشنایی:

اولین اصل در طراحی، نورپردازی دکوراسیون داخلی که بسیار هم مهم هست، استفاده از حداقل سه نقطه روشنایی در فضا می‌باشد. منظور از سه نقطه روشنایی شامل روشنایی عمومی که کل فضای دکوراسیون داخلی را به صورت یکنواخت در برگیرد، روشنایی نقطه‌ای که محلی خاص را به منظور انجام کارهای ظریف نظیر مطالعات و آشپزی که نیاز به روشنایی و دقت بیشتری دارند و روشنایی تزئینی که صرفا به منظور بخشیدن جلوه‌ای زیباتر به محیط صورت می‌گیرد است.

  • استفاده درست از منابع نوری:

دومین اصل در نورپردازی داخلی استفاده درست از منابع نور است. همانطور که مستحضر هستید؛ امروزه تنوع  انواع و اقسام چراغ روشنایی بسیار بالا رفته و مدل‌های مختلفی از آن‌ها در مرکز فروش به چشم می‌خورد. هر چند که برخی از آن‌ها انقدر زیبا و جذاب هستند که بی‌تفاوت گذشتن از کنارشان چندان کار آسانی نیست.

اما نباید این نکته مهم را فراموش کرد که خرید منبع نوری که با دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار ما چندان تناسب ندارد به شدت نظم نورپردازی دکوراسیون داخلی را برهم می‌زند. بنابراین استفاده از منبع نور مناسب نیز جزو نکات بسیار مهم بوده و نباید از نظر دور بماند.

  • انتخاب رنگ نور مناسب:

سومین نکته در اصول نورپردازی انتخاب رنگ مناسب نور است. نکته مهم در اصول نورپردازی این است که رنگ نور انتخابی باید با تم فضا و نوع طراحی کلی دکوراسیون داخلی هم خوانی داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از نورهای سفید، آبی و سبز آقای برای اتاق‌های روشن مناسب هستند.

  • مکان قرار گیری نور:

چهارمین نکته که در نورپردازی دکوراسیون داخلی باید مورد توجه باشد، مکان و موقعیت قرار گیری نور است. به عبارت دیگر مکان و موقعیت قرار گیری نور باید در ترازهای مختلف با تاثیرپذیری بیشتر باشد. به نحوی که  برجسته سازی برخی عناصر در فضا را به خوبی ایجاد کند.

به طور کلی اعمال کلیه نکات نورپردازی در دکوراسیون داخلی فقط از عهده یک شرکت طراحی داخلی برمی‌آید زیرا اکثر شرکت‌های طراحی یک تیم ذبده نورپرداز که هم به فنون اجرای کار و هم به دانش این حرفه مسلط هستند، در اختیار دارند.

 

نورپردازی در دکوراسیون داخلی با سقف کوتاه

نورپردازی در دکوراسیون داخلی - نورپردازی در دکوراسیون داخلی با سقف کوتاه

یکی از مواردی که در نورپردازی دکوراسیون داخلی توجه به آن بسیار مهم است توجه به اندازه سقف بنا می‌باشد. زیرا در برخی از بناها ممکن است اندازه سقف کوتاه و در برخی دیگر بلند باشد.

به طور کلی فرایند نورپردازی فضاهایی که دارای سقف کوتاه هستند متفاوت از نورپردازی فضاهایی که سقف بلندی دارند صورت می‌گیرد.

استفاده از لوستر و یا آویزی در نورپردازی بناهایی که دارای سقف کوتاهی هستند، اصلا توصیه نمی‌شود و تاثیر فوق‌العاده منفی بر دکوراسیون داخلی خواهد گذاشت. بهترین انتخاب در نورپردازی دکوراسیون داخلی بناهایی که سقف کوتاهی دارند، چراغ‌های هالوژن سقفی هستند.

همچنین استفاده از گچ بری، به دلیل داشتن حالت افقی در نورپردازی سقف کوتاه چندان توصیه نمی‌شود. به طور کلی نورپردازی سقف کوتاه باید به نحوی صورت بگیرد که جهت آن به سمت بالا باشد و استفاده از لامپ‌های مخصوص در کف و کنار دیوارها و یک سری آباژور های خاص به خوبی این هدف را محقق می‌کند.

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی حمام

نورپردازی در دکوراسیون داخلی -  نورپردازی در دکوراسیون داخلی حمام

نور پردازی دکوراسیون داخلی حمام باید به نحوی صورت بگیرد که منجر به ایجاد درخشش خاصی در فضای حمام گردد. زیرا درخشش فضای حمام سبب می‌شود محیط داخلی آن زیبا و جذاب‌تر به نظر بیاید. انتخاب وسیله روستایی مناسب در نورپردازی دکوراسیون حمام بسیار مهم بوده و همواره مورد توجه کادرهای حرفه‌ای طراحی نورپرداز قرار دارد.

به عنوان مثال استفاده از لوازم روشنایی مناسب در محلی که وسایل بهداشتی حمام در آن قرار می‌گیرد یکی از مواردی است که اغلب در نورپردازی حرفه‌ای حمام مد نظر قرار دارد. لازم به ذکر است که در حمام‌هایی که دارای آینه هستند، باید نور بیشتری قرار داد زیرا نور کم کیفیت نورپردازی را در چنین شرایطی تضعیف می‌کند.

همچنین باید از به کار بردن نورپردازی های نامتعارف در حمام خودداری کرد. زیرا جلوه و کیفیت روشنایی حمام را از استانداردهای معمول آن به دور می‌سازد. نکته دیگری که در نورپردازی حمام حائز اهمیت است، استفاده از نور مناسب جهت ایجاد آرامش در فضای حمام می‌باشد. به این منظور معمولا استفاده از نورهای ملایم در نورپردازی حمام مد نظر قرار دارد.

دسته‌ بندی انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی - دسته‌ بندی انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

 

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید، نورپردازی در دکوراسیون داخلی از معیارهای بسیار مهم بوده و طراحی دکوراسیون داخلی به شدت با شیوه نورپردازی آن در ارتباط است. امروزه طراحان نورپرداز جهت طراحی نورپردازی دکوراسیون داخلی بنا از چند نوع نورپردازی استفاده می‌کنند که شامل نورپردازی عمومی، نور پردازی تاکیدی یا خاص و نورپردازی دکوراتیو است که در ادامه در رابطه با این گزینه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • نورپردازی عمومی یا کلی:

نور پردازی عمومی به نحوی صورت می‌گیرد که به صورت یکسان کل فضا را دربربگیرد.  این شیوه نورپردازی چون به صورت غیر مستقیم است، چشم‌ها را اذیت نمی‌کند. معمولا منابعی که برای ایجاد نور عمومی در دکوراسیون داخلی از آن‌ها بهره گرفته می‌شود شامل انواع لوستر آویز، چراغ‌های ردیفی و چراغ‌های توکار هستند.

  • نورپردازی وظیفه‌ای:

همانطور که از عنوان این نوع نورپردازی مشخص است، در دکوراسیون داخلی به منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال نورپردازی‌هایی که صرفا به منظور انجام کاری خاص نظیر خیاطی، کار با کامپیوتر، نوشتن، خواندن، آشپزی و غیره صورت می‌گیرند، در این دسته بندی جایی دارند. نورپردازی وظیفه‌ای باید به صورتی انجام بگیرد که نه سایه بیاندازد و نه آن که چشم را خسته کند. منابعی نوری که برای نورپردازی عمومی مفید هستند شامل، آباژور های  رومیزی، لوستر آویز، چراغ مطالعه کلاهک دار، چراغ‌های بازویی و غیره هستند.

  • نورپردازی تاکیدی یا دکوراتیو:

نورپردازی دکوراتیو اغلب جنبه تزیینی و دکوراتیو دارد و جهت تاکید منظره‌ای خاص صورت می‌گیرد. به عنوان مثال نورپردازی اشیا نفیس و گرانبها یکی از جلوه‌های نورپردازی دکوراتیو به شمار می رود.

نورپردازی عمومی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی عمومی در دکوراسیون داخلی باید به نحوی صورت بگیرد که نور طبیعی کل فضا را پوشش بدهد. همچنین لازم است تا جایی که امکان دارد نور طبیعی به صورت یک نواخت در همه جای دکوراسیون داخلی پخش شود. زیرا نور عمومی افراد حاضر در فضا را قادر می سازد که در فضا حرکت کنند.

اما باید متذکر شویم که نور عمومی دکوراسیون داخلی جهت انجام کارهای ظریف و تمرکز بر روی فضای خاص چندان مناسب نبوده و فقط بر روی روشن کردن یکنواخت کل محیط تمرکز ددارد درست اجرا شدن نورپردازی عمومی دکوراسیون داخلی بسیار مهم بوده و بر زیبایی نمای کلی بنا تاثیر بسیار زیادی دارد.

جهت دستیابی به نورپردازی عمومی ایده‌آل در دکوراسیون داخلی بنا، انتخاب چراغ‌های مناسب بسیار مهم بوده و باید همواره مورد توجه طراح نورپرداز باشد. به عنوان مثال استفاده از چراغ‌های ردیفی در سقف باید با اندازه سقف همخوانی داشته و نباید بیش از حد کم و یا زیاد باشد.

در صورت بلند بودن سقف استفاده از لوستر یا آویز نیز جهت نورپردازی عمومی دکوراسیون داخلی مفید عمل می کند. همچنین لازم است که سیستم نورپردازی عمومی دکوراسیون داخلی به نحوی اجرا شود که از چراغ‌های با طول عمر بالا استفاده شود.

نورپردازی اتاق خواب دخترانه

نورپردازی در دکوراسیون داخلی - نورپردازی اتاق خواب دخترانه

از آنجایی که دختران دارای روحیه لطیف، حساس و شکننده هستند، باید اتاق و محل خواب آن‌ها به نحوی طراحی شود که با روحیه لطیف آن‌ها سازگار باشد. یکی از مهمترین گزینه‌هایی که در اتاق خواب دختر خانم‌ها توجه به آن بسیار حائز اهمیت است، نورپردازی آن می‌باشد.

در واقع نورپردازی و طراحی اتاق کودک باید به شکلی صورت بگیرد که فضا داری نور کافی باشد. زیرا در غیر این صورت فضا جلوهای غم انگیز به خود گرفته و موجب افسردگی و سایر مشکلات روحی و روانی در دختران می‌شود. در صورتی که محیط اتاق دارای نور کافی باشد علاوه‌بر آن که موجب افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی آن‌ها می‌شود بر میزان تمرکز و بروز رفتارهای متین و سنجیده نیز کمک می‌کند.

 

 نورپردازی سالن پذیرایی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی -  نورپردازی سالن پذیرایی

یکی از ارکان مهم در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی نورپردازی آن است. زیرا در صورت عدم اجرای نورپردازی مناسب، ارکان‌های به کار رفته در دکوراسیون سالن پذیرای، آنچنان که باید به چشم نخواهند آمد. به طور کلی استفاده از نورپردازی ایده‌آل در سالن پذیرایی تاثیر غیر قابل انکاری بر جلو آن می‌گذارد.

طراحان حرفه‌ای دکوراسیون داخلی جهت طراحی یک فضای استاندارد برای پذیرایی از منابع نوری متعددی نظیر لوسترهای شیک و کلاسیک که دارای زرق و برق زیادی هستند در سطوح مختلف استفاده می‌کنند. همچنین از روشن کردن افراطی فضا نیز باید پرهیز شود. زیرا این اقدام آرامش و راحتی را از سالن پذیرایی سلب می‌کند.

نکته‌ دیگری که در نورپردازی سالن پذیری بسیار مهم بوده و مورد توجه قرار دارد، این است که کانون تمرکز نور باید روی میز پذیرایی باشد.

نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلنورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی - نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی

یکی از عناصر بسیار مهمی که در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مهم بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت نورپردازی کاری است. امروزه اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد بسیار واضح و مبرهن است و اشخاص برای داشتن فضای زندگی زیبا و مدرن هزینه‌های زیادی را صرف آن می کنند.

نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی یکی از پازل‌های مهم در طراحی دکوراسیون داخلی بوده و نقش بسیار کلیدی در ایجاد یک فضای ایده‌آل و سازگار با طراحی داخلی و روحیات کاربران فضای مورد نظر دارد.

معمولا طراحان دکوراسیون داخلی جهت تامین منبع نور مورد نیاز در نورکاری دکوراسیون داخلی از منابع نوری مختلفی استفاده می‌کنند. همواره یکی از نکاتی که در نورپردازی کاری دکوراسیون داخلی مد نظر طراحان قرار دارد، ایجاد تناسب بین منابع نوری مورد استفاده در فضا است.

به نحوی علی‌رغم ایجاد نور مناسب برای فضا از افراط و زیاده روی نیز پرهیز شود. به عنوان مثال در بناهای که از نور خورشید بهره‌مند هستند سیستم نورپردازی کاری متفاوت از بناهایی است که از دریافت نور طبیعی کافی محرم می‌باشند. 

نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

نورپردازی در دکوراسیون داخلی - نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

در نورپردازی کاری آشپزخانه اولین نکته‌ای که به ذهن خطور می‌کند استفاده از یک لامپ سقفی است. همچنین از آنجایی که در آشپزخانه کارهایی نظیر  آشپزی، صرف غذا و یک سری کارهای دیگر که نیاز به دقت و تمرکز بیشتری دارد انجام می‌شود، باید از لامپ‌های نقطه‌ای نیز استفاده شود. زیرا استفاده از این لامپ‌ها به صورت پراکنده در هود، کابینت، سینگ و جزیره  کمک به سزایی در تامین نور مورد نیاز فضای آشپزخانه و ایجاد محیط جذاب دارند.

به طور کلی نورپردازی کاری آشپزخانه در کنار رعایت استاندارهای نورپردازی این فضا هنگامی که با چاشنی سلیقه و خلاقیت نیز ترکیب شود، نتایج بسیار جالب و متنوعی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل در اکثر موارد طراحان نورپرداز در این باره از نقطه نظرات و سلایق کارفرما نیز بهره می‌گیرند. 

نتیجه گیری

طراحی نورپردازی امروزه یکی از ارکان‌های اصلی طراحی دکوراسیون داخلی به شمار به می‌رود و‌ نقش بسیار پر رنگی در ایجاد یک فضای زیبا و مدرن بازی می‌کند. بنابراین یک طراح دکوراسیون داخلی خوب باید قبل از هر چیزی با استانداردهای متعارف نورپردازی آشنا بوده و بتواند با استفاده تخصصی از این هنر جذاب و دوست داشتنی یک طراحی ایده‌آل و قابل قبول ارائه بدهد. معمولا افرادی که دوست دارند طراحی دکوراسیون داخلی فضای زندگی و کاری خود را حرفه‌ای انجام دهند، این وظیفه را به شرکت‌های خبره طراحی واگذار می‌کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.
۸ دیدگاه
مازیار
آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
در مورد نورپردازی هوشمند در دکوراسیون خانه میشه توضیح بدید ؟
ممنون از مطالب مفیدتون

    ashineh.admin
    آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله حتما در آینده مطالب بیشتری در مورد نورپردازی هوشمند در دکوراسیون خانه برای مطالعه شما قرار خواهیم داد .
    سپاس از شما

    ashineh.admin
    آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله حتما مطالب بیشتری در مورد نورپردازی هوشمند در دکوراسیون خانه برای مطالعه شما قرار خواهیم داد .
    سپاس از شما

    ashineh.admin
    آذر ۱۵, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    بله حتما درمودر هوشمند سازی منزل و هوشمند سازی نورپردازی در دکوراسیون خانه برای شما بیشتر خواهیم گفت .
    سپاس از شما

سپیده اله یاری
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ پاسخ

خیلی ممنون از مطالب مفیدی که درون سایت قرار میدین. موفق باشید

    ashineh.admin
    آذر ۲۹, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    باعث افتخار استودیو معماری و دکوراسیون آشینه است .
    سپاس از شما

اسماعیلی
آذر ۲۰, ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
برای نور پردازی آشپزخانه، نور پردازی پشت سقف کاذب هم میتونه نور آشپزخانه رو تامین بکنه؟

    ashineh.admin
    دی ۴, ۱۴۰۰ پاسخ

    سلام وقت بخیر ؛
    در صورت همخوانی با فضا و میزان نور طبیعی موجود محیط نورپرداری پشت سقف کاذب امکان پذیر خواهد بود .

ارسال یک دیدگاه

تماس با پشتیبان آشینه